test-2020-volkswagen-multivan-t6_1-20-tdi-110-kw-dsg- (4)

Volkswagen modernizoval svůj nejprodávanější užitkový model, řadu T. Na český trh ho uvedl loni v prosinci a my jsme ho teď otestovali. A rovnou jsme sáhli po jedné z těch nejlepších verzí vůbec. Na týden se v redakční garáži usídlil Volkswagen Multivan T6.1 se 110kW naftovým motorem a s převodovkou DSG.

Designové drobnosti

I nejnovější Volkswagen T6.1 je designovou evolucí řady T5, která přišla už v roce 2003. Zvenku se základní tvar karoserie prakticky nemění, není to příliš potřeba, protože to funguje. Jde hlavně o drobnosti, které přicházejí zejména s tím, jak se mění technika v automobilovém světě.

Zcela nový je tak předek, jemuž dominují nové světlomety – u testovaného Multivanu kompletně LEDkové. Zajímavostí je to, že na boku světla volně přecházejí do chromové lišty s označením Multivan, která přechází v boční blikač. Předchozí T6 už něco podobného také měla, ale lišta byla na předních dveřích. Jiná jsou také zadní světla, i ta mají u testovaného Multivanu fullLED techniku.

Změn si lze všimnout také v interiéru, ale to zásadní zůstalo. Palubní deska už své roky opravdu nezapře, ale v rámci modernizace se s ní Volkswagen rozhodl pracovat, aby to bylo znát co nejméně. Může tu být například digitální přístrojový štít, ale i velký displej (dotykový) multimediálního systému. Automobilka nezapomněla ani na (příplatkové) bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, ale ani několik zásuvek na USB (je tu ale už nový konektor USB-C).

Volkswagen modernizuje T6 ve všech verzích, naživo se ukáže v Ženevě

V autě tohoto typu potěší spousta odkládacích přihrádek. Na vrchu palubní desky má řidič i spolujezdec svůj vlastní otvor, kam se vejde i 0,75litrová láhev vody, ale jsou tu i další nekryté přihrádky. Ve dveřích jsou dokonce dva prostory.

Kancelář nebo pohodlný autobus

Volkswagen Multivan přijíždí standardně s trojicí řad sedadel. První řada pro řidiče a spolujezdce obsahuje dvě samostatná sedadla. I druhá řada sestává ze dvou samostatných sedadel, ta se ale dají otáčet kolem dokola a i posouvat v kolejnicích. Mezi nimi je pak posuvná přihrádka, z níž lze několika jednoduchými pohyby udělat i praktický stoleček (příplatkový) – na piknik nebo na práci. Ve třetí řadě už je lavice. Tam se pohodlně usadí trojice pasažérů anebo ji lze v případě potřeby sklopit a udělat z ní vcelku prostorné lůžko. Prostor totiž pak bude v rovině. I třetí řada sedadel je posuvná, vyjmout však nelze. V testovaném kousku pod ní byla trojice přihrádek s úložným prostorem.

Přečtěte si také:  Výroba nového crossoveru Volkswagen T-Roc Cabriolet byla zahájena

Na druhou a třetí řadu sedadel se nastupuje posuvnými bočními dveřmi, které má Multivan v základu na obou stranách. Za příplatek mohou být ovládané elektricky a pak se dají otevřít i přes klíč dálkového ovládání. Nastupování není složité, protože po otevření dveří lze využít schůdky. Ty jsou jak u předních dveří, tak i u posuvných bočních. Bát se netřeba ani ve tmě, protože Volkswagen na to myslel a jsou osvícené.

Elektricky ovládané je i výklopné víko zadních dveří (za příplatek), což je dobře, protože pokud by nebylo a vy jste ho chtěli zavřít, budete se muset vážně hodně rozmáchnout anebo – a to spíše – byste ho zavírali nadvakrát. Vzhledem k jejich rozměru ale nesmíte parkovat příliš blízko u zdi, protože k jejich otevření je potřeba přibližně metr a půl prostoru navíc od zadního nárazníku.

test-2020-volkswagen-multivan-t6_1-20-tdi-110-kw-dsg- (24)

Vrcholná motorizace

Testovaný Multivan T6.1 měl pod kapotou prostřední motor z nabídky. Tím je dvoulitrové TDI s přeplňováním turbodmychadlem. Tento motor může být spojen s manuální šestistupňovou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Pohon všech kol je ale k dispozici výhradně k nejvýkonnější 146kW verzi.

Motor žene auto vpřed silou 110 kW/150 koní a točivým momentem 340 Nm. Dynamika je dostačující. Dálniční rychlosti udrží auto i poměrně dost naložené a stále je schopno zrychlovat. Při předjíždění pomaleji jedoucích aut je ale potřeba počítat s tím, že rozpohybovat bezmála 2,1 tuny provozní hmotnosti nenaloženého auta, není jen tak a chce to svůj čas…

Pokud ale nebudete chtít divočit, pak se můžete dostat na spotřebu paliva začínající klidně i číslovkou 7 (mimo město s dodržováním maximální povolené rychlosti). My jsme při takovém normálním ježdění, při splynutí s okolní dopravou jezdili do devíti litrů na sto kilometrů.

Je pohodlný

Potěšil celkový komfort auta – a to jak ten od podvozku, tak i ten akustický. Co se podvozku týká, testovaný Multivan T6.1 byl vybaven obyčejným podvozkem s klasickými ocelovými pružinami a běžnými tlumiči. Připlatit si můžete i za adaptivní podvozek, ale podle našeho názoru to nutně není potřeba. Ačkoliv jsme s tím adaptivním nejezdili, tak i ten obyčejný dokáže být příjemně pohodlný, čemuž jistě pomáhají jen 17″ kola, ale zároveň jistý v zatáčkách. Karoserie se přitom nijak výrazně nenaklání. Dobrou zprávou je fakt, že podvozek funguje dobře nejen s prázdným autem, ale i s pár jízdními koly a zavazadly. Malou kaňkou je ale hluk a nepříjemné rázy od kol při přejíždění větších nerovností.

Přečtěte si také:  Test Škoda Kodiaq RS Challenge (2020)

test-2020-volkswagen-multivan-t6_1-20-tdi-110-kw-dsg- (10)

Multivan je tím nejlepším – pokud nebudeme brát v potaz kempingový model Californa – co řada T6.1 nabídne, což se projevuje na odhlučnění, ale i celkovém vzhledu kabiny. Pokud byste se podívali do Transporteru nebo Caravelle, zjistíte, že uvnitř vypadají jinak. Nemají třeba tolik čalounění. To se pak projevuje na tom, že Multivan je na poměry dodávek při jízdě příjemně tichý (pokud tedy výrazněji nepřidáváte, pak je motor slyšet výrazněji). Vyšší aerodynamický hluk se začne ozývat až po překonání tachometrových 130 km/h. Pokud by to přesto nestačilo, v příplatkové výbavě lze zaškrtnou i tzv. Akustický paket. Ten obsahuje čelní sklo se speciální povrchovou úpravou, zesílená izolační akustická skla (ve dveřích v kabině řidiče a boční okna) a zatmavená skla v prostoru pro cestující Privacy.

Závěr a cena

Modernizovaný Volkswagen T6.1 šel spíše cestou cizelování – a to jak designu, tak i techniky. Vzal už tak dobrý základ a dále ho vylepšil. Navíc do auta přidal další prvky výbavy, a to jak ty komfortní, tak i bezpečnostní. Auto má tak ve standardu třeba asistent pro kompenzaci bočního větru. Za další prvky si ale můžete připlatit, jde například o adaptivní tempomat. A protože modernizace vyměnila hydraulický posilovač za elektromechanický, dostupné je i hlídání jízdních pruhů, automatický parkovací asistent a asistent pro vyjíždění z parkovacího místa, ale i Trailer Assist. A je toho ještě mnohem víc.

Auto si zaslouží pochvalu za jízdní projev, protože motor i převodovka spolu velmi dobře spolupracují. Výkonu je pro běžné ježdění dostatek. To, že by ho mohlo být více, byste uvítali prakticky jen při předjíždění pomalejších aut na okreskách. K tomu se pak přidává poměrně slušná spotřeba paliva, ale i dobré odhlučnění kabiny. Komfort je to, co Multivanu opravdu jde. A to i na základním, neadaptivním podvozku.

Nejlevnější Multivan Trendline začíná na 896 tisících korunách s DPH. Testovaný Volkswagen Multivan T6.1 byl ve výbavě Comfortline s krátkým rozvorem, který začíná na částce 1,05 milionu korun. Příplatky ale cenu testovaného auta zvedly přibližně o půl milionu korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: T6.1 Multivan
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 3250 – 3750 ot./min
Točivý moment: 340 Nm při 1500 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 13.0 s
Maximální rychlost: 182 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.5–7.2 / 6.0–5.7 / 6.6 – 6.2
Emise CO2: 173 – 164 g/km
Objem nádrže: 70 litrů
Délka: 4904 mm
Šířka: 1904 mm
Výška: 1950 mm
Rozvor: 3000 mm
Pohotovostní hmotnost: 2063 kg
Ceník: ke stažení zde