Toyota připravovala nový Auris tak, aby více vyhovoval evropským zákazníkům, uvařila tedy podobný recept jako Kia nebo Hyundai a auto vyvíjela v Evropě. Automobilka nové generaci svému zástupce nižší střední třídy dala odvážnější kabát nejen zvenku, ale i zevnitř. Stačilo to ale na lídra segmentu, české, evropské, ale i světové auto roku, novou generaci Volkswagenu Golf? To uvidíme…

Začněme pohledem na auto. Design je věcí subjektivní a nerad se pouštím do jeho soudů. V případě nové generace Toyoty Auris je však nutné uznat, že v tomto případě jde o mezigenerační revoluci. Nový Auris má ostřeji řezané rysy a určitě vyvolá emoce – je jedno, jestli kladné nebo záporné, ale v klidu vás nenechá…

Přední část je střižena hodně sportovně, možná bych se nebál říci, že skoro až agresivně. Vystouplá maska volně přechází do protáhlých světlometů a vespod nárazníku se hrdě týčí velký nasávací otvor. Při pohledu z boku pak zaujme protiklad v podobě výrazně skloněného čelního okna a ostře klesající zádi, která mi navíc přijde designově až příliš složitá. Nebýt prolisu pro otevírání zavazadelníku (+ v něm schovaného objektivu couvací kamery), možná by to bylo lepší.

I po otevření dveří je stále znát japonská škola. Interiér je sice ergonomický, ale digitální hodiny jako by vypadly z devadesátek a vedle displeje navigace s poměrně moderní grafikou působí nepatřičně. Všechny ovladače jsou nicméně umístěny intuitivně a s jejich hledáním či snad používáním nebudete mít žádné problémy. Trochu nezvyklý tvar má palubní deska, která je neobvykle kolmá a díky tomu na vrchu i hodně dlouhá.

Testované auto bylo vybaveno designovým paketem Sport za akčních 15 000 Kč, v rámci něhož dostanete (o palec větší než v sérii) 17″ litá kola, zatmavená zadní boční okna a sklo pátých dveří, sportovní přední sedadla, sportovní přední mlhovky (netuším, o co jde), karbonové obložení palubní desky a laděný výfuk.

Pod kapotou byl nejsilnější (!!) z nabízených benzínových motorů – čtyřválec o objemu 1,6 litru s atmosférickým plněním. A to je možná ten problém… I když papírové hodnoty výkonu slibují vcelku slušných 97 kW/132 koní, točivý moment je jen 160 Nm. V testovaném autě byl motor spojen s manuální šestistupňovou převodovkou s hodně dlouhou řadící pákou (za příplatek lze bezestupňový Multidrive S) a poháněl přední kola. I když ceník slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,0 (automat za 11,1) sekund a maximální rychlost 200 (resp. 190) km/h, působilo auto poněkud línějším dojmem.

Jak už jsme si řekli, jde o atmosféricky plněný motor, jenž svůj výkon nedá zadarmo, tak jako moderní malé přeplňované motory. Pro bezpečnější předjíždění nebo opravdu svižnou jízdu je nutno motor vytáčet do vysokých otáček (maximální výkon je k dispozici až 6 400 ot./min, maximální točivý moment ve 4 400 ot./min). Ani tak ale nepůjde o žádného trhače asfaltu. Plusové body má alespoň za to, že spotřeba paliva se ani při vytáčeném motoru nijak radikálně nezvýší.

V technických údajích naleznete pro benzínový motor 1,6 Valvematic spotřebu udávanou výrobcem 7,9 l/100 km ve městě, 4,8 l/100 km mimo město a 5,9 l/100 km v kombinovaném provozu. Po týdenním ježdění jsme se dostali lehce nad 7 litrů, ale nutno uznat, že jsme s autem jezdili spíše klidněji.

Naopak podvozek si zaslouží jedničku. Jeho naladění je zvládnuto velmi dobře, a tak si užijete nejen pohodlné přesuny po městě nebo dálnicích, ale i rychlejší průjezdy zatáčkou (zadní náprava má nezávislé zavěšení). Jenže tady číhá další ALE… Posilovač řízení je totiž hodně přeposilovaný. Díky tomu ztrácí řidič kontrolu nad tím, co se pod předními koly děje. Pro sportovnějí založené řidiče bude Auris možná zklamáním, ale klidnější řidiči si jízdu budou užívat. Škoda, že se neplánuje žádná sportovní verze. 🙁

Jenže díky sportpaketu a hlavně laděnému výfuku se tak auto tváří. Výfuk o sobě dává vcelku hodně vědět a po nějaké chvíli – hlavně v nízkých otáčkách už bude posádku rušit, místo uchu lahodícímu barytonu se totiž ze zadu ozývá nepříliš příjemné dunění. Škoda.

Celkově Auris není vůbec špatný, ale i když se tak tváří, opravdové sportovní geny po Toyotě GT86 nezdědil. Řidič se s ním bude cítit dobře v klidném tempu.

Základní cena startuje na zvýhodněných 329 900 Kč, za což dostanete benzínový motor 1,33 litru a vcelku bohatou výbavu zahrnující vše, co běžně k životu za volantem budete potřebovat: elektrická zpětná zrcátka a přední okna, klimatizaci, ovládání rádia a pal. PC na volantu, autorádio s CD/MP3/AUX/USB, centrální dálkové zamykání a spoustu dalšího.

Ceník je ke stažení TADY.

-PS-