Subaru a hybrid? Spojení, které by u některých fanoušků před pár lety vyvolalo záchvaty smíchu a u jiných opovržení a protáhlé obličeje. Ovšem doba elektrická už je skoro tady a reagovat na ni musí prakticky každý výrobce. Subaru nevyjímaje. Než ale tradiční japonská automobilka představí svůj plnohodnotný elektromobil, stát by se tak mělo už poměrně brzy, seznamuje své zákazníky s elektrifikací postupně a po krůčkách. A dělá to velmi dobře. Důkazem budiž model Impreza s mild hybridním systémem, který jsme otestovali.

Impreza je u Subaru velkým pojmem, ale jakkoliv některým možná evokuje motorsport, dnes jde o každodenního parťáka do každé situace a hlavně na každý druh silnice či cesty. Do testu nám přijela faceliftovaná verze s dvoulitrovým mild-hybridním motorem e-Boxer o výkonu 110 kW/150 koní.

Přečtěte si také:  Test Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid (2021)

Změn není mnoho

Facelifty většinou neznamenají žádné velké zásahy do designu nebo technologií, mají auto jen lehce omladit. A přesně to udělalo i Subaru s Imprezou. Modernizace tak nabídne nové barvy karoserie, což je mimochodem jediný prvek, za který si v nejvyšší výbavě, kterou jsme testovali, můžete připlatit. Automobilka také zapracovala na kvalitě a příjemnosti interiéru, ale hlavně na bezpečnosti a jízdních vlastnostech.

test-2021-subaru-impreza-e-boxer- (16)

V přední masce našla své místo nová kamera, která spolu s bezpečnostním systémem EyeSight funguje opravdu doslova jako řidičovy druhé oči. Nicméně tento systém bude s novou generací Imprezy ještě vylepšen. Jak moc ukazuje jeho fungování u nového modelu Outback, který nám před časem prošel redakčním testem. Automobilka ale také přidala systém s názvem e-Active Shift Control, který umí automaticky podřazovat a udržovat ideální výkon při výjezdu ze zatáčky.

Přečtěte si také:  Komentář: Volkswagen si v nové reklamě na elektrické ID.4 rýpl do Subaru. Zbytečně

Auto má také nižší těžiště (už tak nízké díky použití motoru typu boxer s protiběžnými písty) a lepší rozložení hmotnosti. Co se designových změn týče, ty jsou také velmi decentní. Lehce upraveny byly přední i zadní část.

Mild hybrid ideální do města

Hybridní pohon označený jako e-Boxer už u Subaru není žádnou novinkou, a najít ho lze kromě Imprezy i pod kapotami modelů Forester a XV. Systém funguje tak, že kombinuje pro Subaru typický čtyřválcový atmosférický motor boxer, v tomto případě o objemu dvou litrů, s elektromotorem s výkonem 13,5 kW, který je umístěn do CVT převodovky. Lithium-iontová baterie je uložena pod podlahou zavazadelníku, má kapacitu 0,6 kWh, napětí 118 V (čímž se od ostatních mild-hybridů liší, ty používají 48 V).

test-2021-subaru-impreza-e-boxer- (26)Celý systém si Subaru (spolu s Toyotou) vyvíjelo samo, a ačkoliv jej neoznačuje jako klasický hybrid, takřka tak funguje. Standardně totiž mild-hybridy pomáhají spalovacímu motoru při rozjezdech nebo akceleraci, ale auto není schopno jet jen na elektřinu. To však u Subaru neplatí. Všechny elektrifikované modely, včetně Imprezy, jsou schopny ujet jen na elektrický pohon v ideálních podmínkách až 1,5 kilometru, ovšem jen do rychlosti 40 km/h. V praxi se tak elektřina u Imprezy dostala ke slovu při popojíždění v koloně, hledání parkovacího místa na parkovišti nebo pomalém dojíždění do cíle. Krom toho ale samozřejmě pomáhá právě při té akceleraci. Přechod z čistě elektrické jízdy na tu spalovací je pak parádně plynulý, ovšem jen pokud na plyn nešlápnete jako na rýč. To se dočkáte nepříjemného cuknutí.

Při rychlejším dálničním tempu se nejvíce projeví to, jak s autem umíte zacházet. Převodovka CVT má běžně při zrychlování jednu nepříjemnou vlastnost, kterou je vytáčení motoru do vysokých otáček. CVT u Subaru – pojmenované jako Lineatronic – je ale jiné a při výraznějším přidání plynu simuluje řazení, tím, že podobně mění otáčky. Navíc Impreza není žádný trhač asfaltu, z 0 na 100 km/h zrychlí za rovných 10 sekund a maximální rychlost je omezena na 197 km/h (což jsou ale mimochodem o fous lepší hodnoty než u nového Outbacku). Papírová kombinovaná spotřeba je udávána 7,7 l/100 km, nicméně nám se v kombinaci město, okresky i dálnice ukázala spotřeba 8,3 litru na 100 kilometrů.

Přečtěte si také:  Travis Pastrana se svým pekelným Subaru zajel rekord na jednom z nejtěžších závodů do vrchu světa

Jezdí parádně!

Jestli Subaru něco opravdu umí a mohlo by učit ostatní, tak je to nastavení podvozku. Většina výrobců sází na supersložité podvozkové systémy, označované ještě složitějšími názvy. A navíc jim ještě jako třešničku přidá vysokou cenovku. Jenomže Subaru ukazuje, že to jde dost dobře i bez všech super vychytávek, adaptivních tlumičů a padesáti jízdních režimů. Základem jsou dobře sladěné tlumiče a pružiny a v u Imprezy i soulad s pneumatikami, které jsou navíc poměrně vysoké. Tedy, ne snad, že by je nemělo, v interiéru je tlačítko, kterým je možné ovládat systém režimů SI-Drive, ale ten ovládá jen motor a převodovku.

test-2021-subaru-impreza-e-boxer- (5)

Impreza stojí na nejnovější subarácké podvozkové platformě Subaru Global Platform, díky čemuž má tužší karoserii i podvozek. To ale neznamená, že by auto bylo tvrdé a nepoddajné. Právě naopak, díky tomu může mít jemnější podvozek. Jízdu s Imprezou si prostě zamilujete, protože je na jednu stranu až překvapivě přesná a na druhou nesmírně pohodlná.

Filtrování nerovností, a že jich na našich okreskách je, zvládne na výbornou, do zatáčky se umí lehce naklonit, ale stále cítíte naprostou jistotu. Snadno se vám stane, že při výjezdu ze zatáčky si na tachometru všimnete rychlosti, kterou byste ani nečekali. To, jak umí reagovat na pohyby volantem, je překvapivé. Vždy víte, co Impreza dělá nebo co chce udělat, rozhodně se vám ani na mokru a klouzavém blátě nestane, že by snad nepříjemně překvapila, někam uskočila nebo uklouzla.

Přečtěte si také:  Test SEAT Tarraco FR 2.0 TSI DSG 4Drive (2021)

Parádním společníkem je ale i ve městě či na dálnici. Snad jedinou malou výtkou je pronikající hluk do interiéru auta. V tomto směru byl Outback o parník lepší.

test-2021-subaru-impreza-e-boxer- (19)

Závěr a cena

Subaru Impreza stojí tak trochu ve stínu u zákazníků oblíbenějšího modelu XV, ale neprávem. Je to prima parťák do každé situace. Ráno s ním odvezete děti do školy, zvládnete i nákup, který můžete naskládat do zavazadlového prostoru o objemu 340 litrů, ale bez problému se na něj můžete spolehnout na cestě na dovolenou nebo za prací. Navíc nezapadnete v davu německých hatchbacků. Ochutnáte elektrifikaci, ale ne tak, aby vás štvalo nějaké dobíjení, a stanete se členy Subaru rodiny, která se mimochodem na silnicích stále zdraví.

Některé možná zarazí pohled do ceníku, protože testovaná verze v nejvyšší výbavě Executive ES vyjde i s daní na rovných 900 000 Kč. Jenomže doporučujeme důkladnější nahlédnutí do ceníků, protože pak zjistíte, že v této výbavě už si nemáte za co připlatit. Auto má prostě úplně vše, od bezklíčového startování a odemykání, přes navigaci, elektrická sedadla, střešní okno, adaptivní tempomat a mnoho dalšího. Jediné, co Subaru nabízí v příplatkovém ceníku tak je možnost objednat si nepříplatkovou červenou barvu, což vyjde na 12 000 Kč.

Přečtěte si také:  Test Audi Q2 35 TDI quattro S tronic (2021)

A mimochodem, jakkoliv testovacímu vozu šedá metalíza slušela, osobně doporučuji právě onu červenou, díky které Impreza parádně prokoukne.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Impreza e-Boxer
Pohonné ústrojí: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) + elektromotor
Spalovací motor
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Výkon: 110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min
Točivý moment: 194 Nm při 4000 ot./min
Palivo: benzín
Elektromotor
Výkon: 12.3 kW/16.7 koní
Točivý moment: 66 Nm
Pohon: 4×4
Zrychlení 0-100 km/h: 10.0 s
Maximální rychlost: 197 km/h
Převodovka: bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.7 (WLTP)
Emise CO2 (WLTP): 174 g/km
Objem palivové nádrže: 48 litrů
Délka: 4475 mm
Šířka: 1775 mm
Výška: 1515 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1589 – 1611 kg
Objem zavazadlového prostoru: 340 / 1173 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář