test-2022-subaru_forester-e_boxer- (4)

Test Subaru Forester e-Boxer (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, Subaru - 17. 3. 2022


Subaru své modely vylepšuje každý rok, ale Forester pro modelový rok 2022 přišlo s výraznější modernizací techniky i vzhledu. A my jsme nejnovější Forester vyzkoušeli v testu.

Facelift je vidět

Subaru na svých modelech provádí změny pro každý modelový rok. Zpravidla jde o dolaďování a drobné vylepšování techniky. V případě Foresteru pro modelový rok 2022 to ovšem bylo výraznější a dalo by se to nazvat jako klasický facelift v polovině životního cyklu generace.

Automobilka výrazně přepracovala přední část, kde je nový nárazník, maska chladiče, ale hlavně úplně nové a nově tvarované světlomety s fullLED technologií. LEDkové jsou i nové přední mlhovky. Změny jsou i v zadní části, kde je nově designovaný střešní spojler, decentně přepracované jsou páté dveře, ale také difuzor v zadním nárazníku. Všimnout si můžeme i nových 18″ disků kol anebo tvaru krytu vnějších zpětných zrcátek.

Nové Subaru Forester modelového roku 2022 se představuje. Proměnilo design i výbavu

I v interiéru si bystré oko může všimnout několika drobných novinek. Těmi jsou například nové barvy čalounění na volantu i na sedadlech s koženým čalouněním, kde nově Subaru přidalo dvoubarevné provedení. Nových je také pár dalších drobností jako například háčky v zavazadlovém prostoru nebo samostmívací vnitřní zpětné zrcátko (kromě základní výbavy Active).

Nový EyeSight

Větší změny jsou na technice, třeba na systému EyeSight. Takové řešení, kombinující bezpečnostní a komfortní funkce, používá Subaru jako jediná automobilová značka. Nemá totiž radary ani lidary, ale vše řeší pomocí stereokamer za čelním sklem.

Forester pro modelový rok 2022 přijíždí s upraveným systémem EyeSight. Není sice tak chytrý jako v novém Outbacku, přesto toho umí mnohem více než dříve. Zásadní změnou je třeba to, že zcela nový typ kamer teď má přibližně dvakrát tak široký záběr. Kvůli tomu ale muselo být upraveno i jejich umístění (jsou blíže sklu).

test-2022-subaru_forester-e_boxer- (15)

Díky tomu dostal nový Forester vylepšený adaptivní tempomat s funkcí aktivního udržování auta uprostřed jízdního pruhu, umí také rozpoznávat dělící čáru i neoznačenou krajnici. A umí také například zabránit kolizi (anebo její následky zmírnit) v případě odbočování vlevo, kdy by řidič přehlédl protijedoucí auto. Nové kamery umějí lépe rozpoznat auto, cyklisty či chodce.

Subaru se ale zaměřilo i na další jízdní asistenty, jejichž funkci v rámci modelové péče vylepšilo. Výrobce se zaměřil například na terénní X-Mode. Ten bylo možné aktivovat při nízkých rychlostech, ale jakmile řidič překročil 40 km/h, systém se deaktivoval a pak už se sám nezapnul. Nově se dá aktivovat do 20 km/h, pozastaví se nad 35 km/h, ale pokud rychlost opět klesne, sám se znovu zapne. Dva režimy (Snow/dirt a Deep snow/mud) zůstaly.

Za volantem

Pohonná jednotka zůstala beze změn, takže pod kapotou je mild-hybridní atmosférický dvoulitrový čtyřválec, kterému pomáhá elektromotor. Jde ale o jiné řešení, než na které jsme u dnešních mild-hybridů zvyklí, Subaru si prostě šlo svojí cestou.

test-2022-subaru_forester-e_boxer- (29)

Nepoužilo totiž 48V startér/generátor, ale jeho systém běží na 118V napětí. Elektromotor schovalo do bezestupňové převodovky na osu klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Výhodou tohoto řešení je, že elektromotor není spojen s motorem přes řemen, takže auto dokáže jezdit i čistě na elektřinu. Subaru slibuje něco přes jeden a půl kilometru, ale v praxi jde o pár desítek metrů, maximálně nízké jednotky stovek metrů.

Při jízdě se motor i elektromotor doplňují a při ubrání plynu se spalovací motor často vypíná a nechává auto plachtit. Při sešlápnutí plynového nebo brzdového pedálu ale Forester dál plachtí. To však ostatní 48V mild-hybridní systémy nemohou a spalovací motor se u nich ihned aktivuje. Pro čistě elektrický pohon totiž spojka u hydrodynamického měniče (je i u standardních verzí) umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.

Zajímavostí je také to, že za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor i samotný variátor od kol. Díky tomu pak může motor nezávisle nabíjet lithium-iontovou baterii mild-hybridního systému.

test-2022-subaru_forester-e_boxer- (20)

Díky elektromotoru jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu rychlejší než ve starších modelech bez něj. Přesto je tu pořád bezestupňová převodovka, která potenciál motoru trochu zamaskuje. Její naladění (stejně jako zbytku pohonného ústrojí) se dá ještě změnit díky systém SI-Drive. Ten se ovládá tlačítkem na volantu a přepíná Forester z klidnějšího „I“nteligentního jízdního režimu na „S“portovní jízdní režim. Jeho součástí je také systém e-Active Shift Control. Ten aktivuje bezestupňovou převodovku Lineartronic na virtuální stupně a častěji „podřazuje“, aby bylo možné pak rychleji vyjíždět ze zatáčky.

Ani tak to není žádná dravá jízda, na tu se Forester celkově nehodí. Neznamená to ale, že by byl pomalý. To právě naopak. Forester totiž umí být jen tak mimochodem a nenuceně hodně svižným autem, aniž byste si připadali, že se musíte nějak extra snažit. Jeho podvozek totiž pro modelový rok 2022 dostal jiné naladění předních pružin. Subaru říká, že Forester má teď „ještě přesnější řízení a chuť jít za volantem“. A nutno uznat, že na pohyby volantem tohle SUV reaguje velmi ochotně, stejně jako na změnu směru.

Prakticky u všech dnešních Subaru platí, že mají skvěle naladěné podvozky, které i díky nízkému těžišti auta dokáží překvapit. Zatáčky se dají projíždět v překvapivě vysokých rychlostech a i utlumení nerovností je povedené. Od kol je navíc ticho, žádné rány. Nakonec si říkáte, že je fakt škoda, že tu není víc než 150 koní a 194 Nm…

test-2022-subaru_forester-e_boxer- (30)

Závěr a cena

Subaru si šlo vždycky svou vlastní cestou a nejinak je tomu i v zatím poslední evoluci Foresteru. Nejnovější modelový rok 2022 poznáte na první pohled díky přepracovanému nárazníku a jinému tvaru světlometů. Z ostatních úhlů nejsou designové změny zase tak velké, přesto pokud starší Forester znáte, všimnete si jich.

Nejlepší zprávou ale je, že Subaru Forester pořád jezdí tak dobře, jak jsme zvyklí. Podvozek je komfortní, ale přesto příjemně jistý na kvalitní, ale i na nekvalitní silnici. Bez výhrad tu platí, že „podvozek a brzdy jsou tu před motorem“. Když už jsme u toho motoru, pak mild-hybridní e-Boxer dokáže v klidném režimu jezdit i kolem 8 l/100 km, přičemž palivo si bere ze 48litrové benzinové nádrže.

Motorizace za těch pár let, co je současná generace na trhu, výrazně prořídla. Zbyla pouze jediná, ta testovaná. Nejnižší cena, za níž lze Subaru Forester koupit, je 925 tisíc korun, přičemž testované auto bylo v druhé nejnižší výbavě Comfort za 1 040 000 Kč a nechybělo mu prakticky nic. Příplatek tu byl pouze za koberečky (2100 Kč) a kontrastní oranžové designové prvky (22 tisíc korun).

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Forester e-Boxer
Pohonné ústrojí:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) + elektromotor
Spalovací motor,
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Výkon:,110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min
Točivý moment:,194 Nm při 4000 ot./min
Palivo:,benzín
Elektromotor,
Výkon:,12.3 kW/16.7 koní
Točivý moment:,66 Nm
Pohon:,4×4
Zrychlení 0-100 km/h:,11.8 s
Maximální rychlost:,188 km/h
Převodovka:,bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (WLTP):,8.1 l/100 km
Emise CO2 (WLTP):,185 g/km
Objem palivové nádrže:,48 litrů
Délka:,4640 mm
Šířka:,1815 mm
Výška:,1730 mm
Rozvor:,2670 mm
Provozní hmotnost:,1737 kg
Objem zavazadlového prostoru:,509 / 1179 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

4 názory na “Test Subaru Forester e-Boxer (2022)”

  1. Nejsem automobilový specialista, ale hlavně řidič a tedy hodně laik. Mám už druhé Subaru Forestr, oba s manuálem, výborné vlastnosti při jízdě, hlavně v terénu. Na prvním naftovém najeto před prodejem cca 200 tisíc km bez závad. Druhé, benzín, model 2017. Zatím při 65 tisících také bez závad a stále pohodová jízda. Vadí mi ale na novém eBoxeru jednak menší nádrž na benzin a potom chybějící rezerva, i třeba dojezdová. A taky baterie, na kterou ujedete pár desítek, možná stovek metrů. To se musí kvůli emisím dělat takovýto nefunkční hybrid? Nedovedu si třeba představit, že budu někde v horách lepit prasklou penumatiku… Nový model 22 vypadá velmi dobře, má dle prospektů hodně čidel (ocenil bych u sebe především sledování mrtvého úhlu). Automat je asi šikovný, sice nevím, jak obstojí v terénu, ale já jsem celoživotně zvyklý na manuál. Jinak je to ale nejlepší auto, které jsem kdy měl… Jak píše Ondřej Neff (myslím také, že má manuál Subaru) zůstanu u něj, dokud bude funkční.

  2. To auto je asi vtip. Na nádrž ujede ~500 Km, zrychlení jak fabia 1,2 htp. Světla jsou jak z Peugeota a cena přes 1 milión :-).

    1. Zdravím Vás,
      kdo nevlastnil Subaru nemůže komentovat toto vozidlo. Mám třetí řadu Subaru Forester a můžu říct za sebe, je to styl, pohoda, spolehlivost a neokoukanost aut. Doporučuji si alespoň na týden půjčit jakékoliv Subaru a potom můžete hodnotit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru