Škoda Superb třetí generace je na trhu od roku 2015 a už letos ji čeká generační obměna. Podívali jsme se tedy odcházející generaci na zoubek a zjišťovali, zdá má zájemcům stále co nabídnout. Do testu jsme vzali kombík s naftovým 200koňovým dvoulitrem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.
Věk je znát, ale špatně to není
Současná generace Superbu je tu s námi už bezmála 8 let a zejména na interiéru je to znát. Je to ale vlastně dobře, protože díky tomu jde o auto, které není přehnaně digitální a na ty nejdůležitější funkce má fyzická a mnohdy i zcela mechanická tlačítka. Vždyť se podívejte na ten středový tunel, na ovládání klimatizace, jehož součástí jsou i otočné ovladače. Změna teploty tak může proběhnout jen po paměti, což třeba u čtvrté generace Škody Octavia tak jednoduše nelze. Stejně tak jsou tu klasická tlačítka na ovládání systému Start/stop, jízdních režimů, parkovacích senzorů a podobně.
Nezměnil na tom naštěstí nic ani facelift v roce 2019, který se do kabiny promítl jen velmi zlehka a zaměřil se spíše na exteriér. Ani tam to ovšem nebylo nic výrazného. Změnila se přední část, která dostala nové světlomety s LED, případně za příplatek LED Matrix, jiný nárazník i masku chladiče a přepracovaná byla i zadní světla a několik dalších drobností. Ačkoliv Škodu Superb na silnicích potkáváme hodně často, stále vypadá dobře.
Volte dobře výbavu
Ceník Škody Superb se sice za posledních pár let znatelně ztenčil, vypadly některé prvky výbavy, jiné je možné pořídit pouze v rámci paketů, a podobné je to i s motorizacemi. Manuální převodovka už v nabídce není vůbec. I tak je ovšem možnost volby standardní výbavy, ale i té příplatkové výbavy docela velká.
Testovaný kus v zelené barvě Amazonian, kterou britské zastoupení značky použilo na speciální verze v rámci oslavy korunovace nového krále, byl v nejvýkonnější naftové motorizaci s pohonem všech čtyř kol, ale postrádal adaptivní podvozek DCC. A to byla ta největší piha na jeho kráse. Ptáte se proč? Je to jednoduché. Superb je vlajková loď značky, takže je jeho podvozek naladěn hlavně na komfort. Jenže je to zároveň velké auto s velkým kufrem, které toho také hodně odveze. A to je vlastně ten důvod, proč byste si za DCC měli připlatit (podle verze výbavy od 17 400 Kč do 25 700 Kč). Předek se totiž na nerovnostech hodně houpe, zatímco zadek je o poznání tužší a nehoupe se, protože se počítá s tím, že do kufru můžete naložit i několikasetkilogramový náklad.
Je pravda, že když nebudete střídmí, můžete si díky příplatkové výbavě zvednout cenu o stovky tisíc, ale i proto škodovka v ceníku připravila speciální pakety. Ty spojují často objednávané příplatkové prvky do jednoho balíčku. Výhodou je pro zákazníka lepší cena, pro automobilku pak to, že díky menšímu rozptylu výbavy bude jednodušší samotná výroba auta.
Superb může mít i takové příplatkové prvky jako bezklíčové odemykání i zamykání (lze použít všechny čtyři dveře) a startování, ale také elektricky ovládané víko kufru, vyhřívané přední i zadní sedačky, přední masážní sedačky, přední odvětrávané sedačky, vyhřívaný volant, elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí, přičemž je lze ovládat i ze zadních sedadel, třízónová klimatizace a podobně. Nechybí ani adaptivní tempomat, hlídání mrtvých úhlů či aktivní asistent vedení v jízdních pruzích. Rozdíl mezi základním Superbem a tím „v plné výbavě“ tedy může být opravdu velký. Stejně tak ale i v ceně…
Povedený motor
Pod kapotou testovaného kombíku byl výkonnější z naftových motorů. Jde o čtyřválec 2.0 TDI se 147 kW/200 koňmi a točivým momentem 400 Nm. V nabídce je až od druhé výbavy Style. Vybírat v tomto případě lze mezi pohonem předních kol nebo všech čtyř kol. My jsme měli čtyřkolku, která dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 7,4 sekundy a jede maximálně 230 km/h.
Tyto absolutní hodnoty jsou ovšem pro běžný život s autem vlastně nepotřebné, důležitější je pružnost. Čtyři stovky newtonmetrů jsou docela hodně, a to i na auto, které váží kolem 1,8 tuny. Pokud překonáte drobnou prodlevu po sešlápnutí plynového pedálu, začne testovaný Superb docela slušně zrychlovat, aniž by převodovka musela podřazovat. Pokud by to přeci jen nestačilo, DSG podřadí, ale dá si trochu na čas. Mluvíme o normální jízdním režimu, pokud přepnete do sportovního (nikoliv jen převodovku, ale celé auto), pak se to trochu zlepší. Superb ovšem stále nebude auto, se kterým budete chtít řezat zatáčky. Nastaven na to není již zmiňovaný podvozek, ale nakonec právě ani DSG. Neznamená to však, že by se s autem nedalo jezdit svižně, jen to jednoduše není zábava. To stejně není žádné překvapení.
A spotřeba paliva? My jsme po celém týdenním testování auto vraceli s hodnotou 7,4 l/100 kilometrů. Mimo město nebyl problém se dostat i poměrně značně pod sedm litrů na sto. Díky 66litrové palivové nádrži to také znamená hodně slušný dojezd bez nutnosti tankování.
Závěr a cena
Nová generace Škody Superb se společně s novou generací Kodiaqu představí už letos na podzim, ale ta současná má stále co nabídnout, tím spíše, že podobných kombíků na trhu ubývá. Tím nejbližším je dnes Peugeot 508 SW, který je menší a nenabídne naftový motor. Konkurencí by mohl být například i Volkswagen Arteon Shooting Brake, který má prakticky stejnou techniku i podobný interiér. A pak už se nabízejí vlastně jen dražší prémiové modely Audi, BMW, Mercedes-Benz či Volvo. Dřívější silná konkurence například v podobě Fordu Mondeo kombi nebo Opelu Insignia Sports Tourer už z automobilového světa vymizela.
Nový Superb ani Superb Combi už si do výroby neobjednáte a budete muset vybírat ze skladových aut. Těch je ale v současnosti stále poměrně hodně (více než dvě stě padesát) s cenami, které startují lehce nad 900 tisíci korunami až po přibližně 1,6 milionu korun s daní.
Technické údaje:
Auto: | Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 DSG (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1968 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 147 kW/200 koní při 3600 – 4100 ot/min |
Točivý moment: | 400 Nm při 1750 až 3500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,4 s |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DSG) |
Spotřeba paliva: | 5,9 – 6,3 l/100 km |
Emise CO2: | 154 – 166 g/km |
Objem nádrže: | 66 litrů |
Délka: | 4862 mm |
Šířka: | 1864 mm |
Výška: | 1477 mm |
Rozvor: | 2841 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1689–1901 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 660/ 1950 litrů |
Pod tímto článkem je trefná reklama Ssangyong Rextoi – schválně jsem se koukl na konfigurátor do 1.300 000 v kompletní výbavě vůz velikost o něco menší než Audi Q7.
Tato automobilka je třetí největší v Korei a Kia před pár léty byla také terčem posměchu …. . Hlavně že si Škoda myslí, že je neohrožená. Osobně bych už do škody nešel, raději Passata kterého mám pro našeho technika ve firmě. Už v roce 2019 byl Passa Rline 20TDI po slevě levnější než Superb Sportline 20TDI a to o 60.000,- Je to smutné :o(