Test-2022-Skoda_Kodiaq_RS-20_TSI_4x4-DSG- (5)

Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4×4 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 28. 1. 2022


Modernizace Škody Kodiaq RS nebyla jen o změně designu a vylepšení výbavy, ale byla o poznání razantnější. Naftový dvoulitr, který mělo auto pod kapotou původně, totiž v rámci faceliftu vyměnilo za benzinový dvoulitr z Octavie RS. A my jsme právě benzinový Kodiaq RS vyzkoušeli v testu.

Facelift byl decentní

Už u prvního testu modernizovaného Kodiaqu jsme psali o tom, že změny nebyly nijak zásadní. Pokud máte auta vedle sebe, všimnete si hlavně nových světlometů vpředu i vzadu. Ty přední jsou navíc fullLED, za příplatek je možnost, aby byly LED Matrix, tedy uměly při dálkových světlech vykrývat ostatní auta, abyste je neoslňovali. Zadní světlomety jsou také fullLED a jsou v nich dynamické ukazatele směru.

Novinkou jsou také nové disky kol, některé z nich s tzv. aerokryty, což byl i případ testovaného kusu. Jde o plastový kryt, který se nacvakává na původní disk. Dá se ale jednoduše sundat a disk pod ním vypadá jako běžné kolo. Jestli tedy budete jezdit s nimi anebo bez nich, je čistě jen na vás. A proč tady tedy jsou? Důvod je jednoduchý. Aerokryty totiž dokonce o 1 až 2 gramy snižují emise CO2.

V interiéru je změn ještě méně. Podíváte-li se na dveře, všimnete si přepracovaného čalounění a přítomnosti reproduktorů vylepšeného audiosystému Canton. Škodovka si připravila jiné materiály – dokonce si můžete vybrat i speciální verzi pro vegany – či barvy čalounění i prošívání. Vyměněn byl také volant za ten z octavie. I v Kodiaqu může být dvouramenný nebo tříramenný (podle verze) a má stejné ovládání rollery.

Neměnilo se naopak ovládání klimatizace a topení, které je tvořeno stále původními fyzickými otočnými ovladači. Narozdíl od Kodiaqu má totiž například faceliftovaný Tiguan anebo dokonce třeba Škoda Kodiaq GT toto ovládání dotekové.

Nejvýkonnější Kodiaq vůbec

Naftové biTDI, které měl Kodiaq RS před faceliftem, nebyl vůbec špatný motor. Jeho 177 kW/240 koní a hlavně 500 Nm krouťák se k takovému autu hodil. Auto s ním bylo svižné, navíc umělo opravdu příjemně pružně zrychlit. Benzinový dvoulitr má ovšem vyšší výkon, když nabídne 180 kW/245 koní, ale zároveň nižší točivý moment. Rozdíl je znatelných 130 Nm (má 370 Nm).

Test-2022-Skoda_Kodiaq_RS-20_TSI_4x4-DSG- (20)

Díky výměně motoru je auto rychlejší, když se dokáže rozjet až na 234 km/h, což je o 14 km/h více. Za kratší čas bude i z místa na stovce, když to benzinové verzi zabere jen 6,5 sekundy, přičemž ta naftová na to potřebovala 6,9 sekundy.

To jsou ale jen čísla na papíře, jak je to ve skutečnosti? Dynamika eresovému kodiaqu rozhodně nechybí a dokáže to být vcelku svižné auto. Na rozdíl od toho naftového ale ten benzinový častěji podřazuje, právě protože nemá tak vysoký krouťák. Při jízdě to ale nijak neobtěžuje, protože DSG řadí rychle a hladce.

Co se v rámci faceliftu nezměnilo, to je Dynamic Sound Booster, tedy falešný zvuk, který auto vydává. Je to tu ovšem řešeno jinak než v Octavii RS, která pouští falešný zvuk do reproduktorů v kabině. Kodiaq RS má u výfuku pod autem jiný reproduktor, který pouští zvuk ven, nikoliv pouze do kabiny. Pokud se do tohoto falešného zvuku zaposloucháte, lze v něm s trochou fantazie zaslechnout trochu pětiválcové symfonie, kterou mají některé modely Audi RS. Intenzita tohoto zvukového doprovodu se mění podle zvoleného jízdního režimu. Pokud by se vám nelíbil, je možné jej v Menu deaktivovat.

Test-2022-Skoda_Kodiaq_RS-20_TSI_4x4-DSG- (7)

A spotřeba paliva? S naftovým Kodiaqem RS se dalo úplně běžně jezdit kolem 9 l/100 km, s tím benzinovým také, ale to jen v případě, kdy budete jezdit opravdu defenzivně. Jakmile byste s ním jezdili podobně jako s tím naftovým, pod 10 l/100 km se nedostanete. A pokud byste chtěli častěji využívat potenciál motoru – třeba při předjíždění nebo na oblíbené okresce – pak počítejte přibližně s 12+ l/100km.

Byl na dietě

Díky výměně naftového motoru za benzinový a již zmiňovanému poklesu točivého momentu bylo také možné vyměnit i původní robustnější převodovku DSG (DQ 500) za subtilnější (DQ 380). Díky tomu je auto o více než 60 kg lehčí.

To se projevilo na silnici. Skvěle naladěný (standardně dodávaný) adaptivní podvozek DCC zůstal, stejně jako velká 20″ kola, ale stejně jako před modernizací platí, že se jeho nastavení opravdu povedlo. Dokáže kombinovat komfort s jistotou v každém jízdním režimu, přičemž pak v tom sportovním znatelněji ztuhne, dovolí na kvalitních silnicích překvapivě rychlé průjezdy a ochotně mění směr. Působí tedy sice překvapivě lehkonoze, ale sportovní tohle auto v žádném případě není.

Test-2022-Skoda_Kodiaq_RS-20_TSI_4x4-DSG- (33)

Závěr a cena

Škoda Kodiaq RS prošla v polovině výrobního cyklu velkou změnou, když se kompletně proměnilo pohonné ústrojí, což jej úplně změnilo. Největší SUV z nabídky výrobce je teď o něco lehčí fyzicky, ale také pocitově při řízení, kdy ochotněji mění směr. A chválu si pořád zaslouží i naladění adaptivního podvozku.

Modernizace neubrala nic z praktičnosti auta. Pořád nabízí v interiéru spoustu prostoru pro pětici cestujících, ale pokud by to nestačilo, tak za příplatek 30 tisíc korun (ano, i pro RS) i pro sedm cestujících. Současně s tím je tu obrovský kufr s možností sklopit opěradla zadních sedadel v poměru 40:20:40. A pokud by ani to nestačilo, i na RS můžete mít z výroby výklopné tažné zařízení.

To nejlepší z nabídky ovšem má i svou cenu. Zatímco základní Kodiaq 1,5 TSI 110 kW s pohonem předních kol a manuální převodovkou (jediná motorizace, kde není jen DSG) po modernizaci aktuálně začíná na 863 900 Kč, tak testované RS startuje o necelého půl milionu výše na 1 313 900 Kč s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Kodiaq RS 2.0 TSI 4×4 DSG
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,180 kW/245 koní při 5250 – 6500 ot./min
Točivý moment:,370 Nm při 1600 – 4300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,234 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.7 – 8.9
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4699 mm
Šířka:,1882 mm
Výška:,1685 mm
Rozvor:,2790 mm
Pohotovostní hmotnost:,1794 – 1938 kg
Objem zavazadlového prostoru:,835 / 2065 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru