test-2020-skoda-octavia-combi-20-tdi-dsg- (1)

Škoda Octavia je nejoblíbenějším modelem české automobilky. Před nedávnem na trh přišla nová, už čtvrtá generace a my jsme ji prověřili v redakčním testu. Do toho dorazila jedna z nejoblíbenějších verzí: Combi s naftovým dvoulitrem a automatem.

Zase vyrostla

Nové generace ty předchozí zpravidla přerůstají a výjimkou není ani Octavia Combi. Oproti třetí generaci vyrostla ta čtvrtá o 22 mm do délky, o 15 mm do šířky a je také o 3 mm vyšší. Chataře a chalupáře jistě potěší i to, že byl zvětšen objem zavazadelníku, Octavia Combi nyní nabízí až 640 litrů v základním uspořádání a dokonce až 1700 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel.

Už v minulé generaci posádka v interiéru rozhodně netrpěla nedostatkem místa a v novince to tak nebude už vůbec. Testované auto bylo vybaveno panoramatickým střešním oknem, které se na rozdíl od Kamiqu dá otevřít – buď jen vyklopit anebo odsunout. A to je vlastně jediné omezení prostoru, protože díky tomu nebudou mít vyšší cestující na zadních sedadlech dostatek místa pro hlavu. Pasažér se 186 cm měl nad hlavou místa, co by se za nehet vešlo. Máte-li ale 180 cm jaké já, pak problém mít nebudete. Ani vpředu, ani vzadu.

Potěší dostatek místa pro lokty vpředu i vzadu, ale i pro nohy. Středový tunel je vpředu i vzadu poměrně úzký, a to i přesto, že v nabídce bude i čtyřkolka – zatím ji ale v ceníku nenajdete.

test-2020-skoda-octavia-combi-20-tdi-dsg- (16)

A když už jsme u toho středového tunelu, tak největší změnou, se kterou Octavia jako vůbec první škodovka přišla, je volič automatické převodovky. Tradiční páka, kterou měly škodovky v případě převodovky DSG, už tady není. Místo toho je tu malý, kolébkový digitální ovladač. Je to sice nezvyk, ale rozhodně krok vpřed. Na středovém tunelu tak nic nepřekáží. Bohužel ubyla i některé tlačítka, například pro de/aktivaci Start/stop systému, to je třeba dělat přes displej – občas se to ale nepovede

Přečtěte si také:  Škoda testuje faceliftovaný Kodiaq RS. Příliš změn asi nedostane.

Digitalizace ve velkém

A není to jediná podobně „digitální změna“. Nová octavia jich přiváží mnohem více. Digitální přístrojový štít Virtual cockpit sice není novinkou, to už mají prakticky všechny modely značky, ale novinkou je jeho ovládání. To je sice ze začátku složitější, ale hned, jak na to přijdete, zjistíte, že je to krok k lepšímu. Budíky nabízejí čtyři možnosti zobrazení, které se dají přepínat tlačítkem na volantu. Pak jsou tu ještě vnitřní části klasických „budíků“, které se dají také měnit. Slouží k tomu pravý roller na volantu. Jeho stiskem a následným otáčením ovládáte pravý vnitřek budíku, opětovným stiskem a otáčením pak levou.

Levý roller na volantu slouží k ovládání hlasitosti multimédií. Pro ovládání hlasitosti lze však využít i novou dotykovou lištu umístěnou před spodním okrajem centrálního displeje. Jedním prstem lze měnit hlasitost, dvěma prsty je možné v menu navigace změnit velikost mapy, přičemž infotainment Columbus umí poprvé zobrazit jiné přiblížení než mapa na Virtuálním kokpitu.

Nový je také infotainment, který poskytuje ještě větší míru personalizace než kdykoliv předtím. Domovské obrazovky si lze upravit přesně podle vás, jednoduše jako na chytrém telefonu přesouváte widgety. Obrazovek je k dispozici několik a lze mezi nimi listovat opět jako na chytrém telefonu. Anebo lze použít jednoduché gesto nebo krátký hlasový povel. A ovládat hlasem toho lze mnohem více, protože Škoda Octavia přichází po modelech Scala a Kamiq s inteligentním hlasovým ovládáním. Škoda v rámci toho představila digitální asistentku Lauru, která má naučenou umělou inteligenci a navíc se dále učí.

První jízda: Škoda Octavia Combi 1.5 TSI a 2.0 TDI DSG. Liší se víc, než by se dalo čekat

Velkou novinkou je i bezdrátový SmartLink. Ten umožňuje připojení chytrého telefonu s operačním systémem Apple iOS nebo Android bez nutnosti použití kabelu. Po prvním připojení se mobilní telefon při nastoupení do vozu automaticky přihlásí, volitelná technologie bezdrátového nabíjení s LTE a Wi-Fi umožňuje navíc i indukční nabíjení telefonu a propojuje jej s vnější anténou vozu. Pomocí Android Auto, Apple CarPlay či MirrorLink lze vybrané aplikace chytrého telefonu ovládat z centrálního displeje vozu.

Pozná vás

Dnešní auta umějí poznat řidiče a přizpůsobí se mu. Slouží k tomu nejen rozlišení podle konkrétního klíče, ale i profily, případně spárovaný mobilní telefon (Subaru to například umí i podle obličeje). U Škody Octavia to funguje třeba i tak, že jakmile řidič nastoupí do auta, přivítá jej centrální desetipalcový displej jménem a jeho chytrý telefon se automaticky bezdrátově připojí k infotainmentu. Elektricky ovládané sedadlo řidiče se samo nastaví do uložené polohy, stejně jako vnější zpětná zrcátka. Klimatizace Climatronic již zná preferovanou teplotu a požadovanou rozhlasovou stanici lze nastavit pomocí jednoduchého gesta.

Přečtěte si také:  Jak se Richard Hammond dostal k práci snů pro Top Gear? I díky Škodě Superb

Jestliže je totiž ve voze aktivován účet řidiče Škoda Connect, ukládá Octavia všechna zvolená nastavení infotainmentu a klimatizace, stejně jako nastavení sedadla řidiče a vnějších zpětných zrcátek na cloud. Uložit lze preference celkem 14 různých uživatelů a je možné si je přenést i do jiného vozu značky ŠKODA, které je vybaveno infotainmentem nové generace.

Za volantem

Testujeme Škodu Octavia Combi s motorem 2.0 TDI Evo se 110 kW/150 koňmi. Poprvé jsme se s tímto motorem svezli už loni v modernizovaném Superbu, kde nás překvapil spotřebou paliva. V Octavii jsme sice jezdili s trochu vyšší spotřebou, ale přesto se v novinářském autě, které každý týden střídá jinou redakci, držela spotřeba do 6 l/100 km. Pokud s autem bude jezdit jeden řidič, který si na auto zvykne, určitě se dostane alespoň k pěti.

test-2020-skoda-octavia-combi-20-tdi-dsg- (4)

Motor má ale podobně jako v superbu poměrně tichý chod, je dobře odhlučněn na volnoběh i při jízdě. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou vlažnější, ale celkově je auto naladěno spíše do komfortu. Platí to i pro podvozek, který byl v testovaném autě adaptivní DCC. Rozdíly mezi jednotlivými režimy nejsou zase tak výrazné, ale ve všech z nich je auto spíše houpavější a sází na pohodlí.

Při jízdě potěší řidiče další novinka, kterou má čtvrtá generace octavie jako první škodovka: head-up displej. Jde o řešení, kdy se údaje promítají přímo na sklo, nikoliv na skleněnou placičku. V zorném poli řidiče se na head-up displej promítají data, jako je rychlost, navigační pokyny, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy. A funguje to skvěle, navíc to škodovka vyladila i pro zimní použití. Co to znamená? Standardně jsou údaje promítány bíle, ale to by na zasněžené silnici nemuselo být vidět, takže je v menu položka na zimní použití, kdy se údaje změní do modra. Detail, ale rozhodně u něj někdo přemýšlel. 

Přečtěte si také:  Úspěch na Le Mans byl pro Škodu Sport před 70 lety na dosah. Zkazila ho součástka za pár haléřů

Závěr a cena

Škoda Octavia je opět o něco lepším a příjemnějším autem. Popravdě by bylo divné, kdyby to tak nebylo. Je větší, prostornější, chytřejší a více digitální, což znamená, že některé prvky výbavy se ovládají výhradně přes multimediální displej. Při jízdě potěší odhlučněním, ale i komfortním naladěním podvozku DCC. Se standardním podvozkem bohužel zkušenosti nemáme.

V ceníku jsou aktuálně jen dvě motorizace, ale další by měly přijít vzápětí. Teď můžete vybírat buď mezi testovaným naftovým dvoulitrem s manuální převodovkou nebo DSG, anebo benzinovým 1.5 TSI 110 kW s manuálním šestikvaltem, jehož test nás čeká zanedlouho. Nejnižší cena v ceníku je 596 900 Kč za liftback, respektive 636 900 Kč za kombi. Není tam ale ještě nejnižší výbava, i ta ještě přibude.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia Combi 2.0 TDI Evo 110 kW DSG
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 3000 – 4200 ot./min
Točivý moment: 360 Nm při 1700 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.8 s
Maximální rychlost: 222 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 3.7
Emise CO2: 97-98 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4689 mm
Šířka: 1829 mm
Výška: 1468 mm
Rozvor: 2686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1487 kg
Objem zavazadlového prostoru: 640 / 1700 litrů
Ceník: ke stažení zde