test-2020-skoda-kamiq-15-tsi-110-kw-dsg-monte-carlo- (1)

Letošní ženevský autosalon se měl stát tím místem, kde chtěla značka Škoda ukázat Kamiq v nové verzi Monte Carlo. Výstava byla ale zrušena, a tak se auto ukázalo jen virtuálně. A my jsme ho teď otestovali s nejvýkonnější benzinovou motorizací 1.5 TSI se 110 kW a s převodovkou DSG.

Monte Carlo přidává černé doplňky a spoustu detailů

Téměř všechny značky nabízejí nějaké speciální výbavy nebo pakety, které auto ozvláštní. Škodovka samozřejmě není výjimkou, ačkoliv v označení by se jeden mohl ztratit. Zatímco velké modely (Karoq, Kodiaq a Superb) mají verze Sportline, malé modely (Citigo, Fabia, Rapid, Yeti, Scala a Kamiq) nesou označení Monte Carlo. A pak je tu ještě Octavia, které je úplně jiná, protože má až vrcholnou, nejvýkonnější verzi RS.

Všechny ale mají společné to, že jde o verzi, která dostává sportovnější šmrnc a hlavně spoustu černých doplňků karoserie. Pokud to u Kamiqu vezmeme detailně, pak jde o lesklý černý rámeček masky chladiče, prvky předního nárazníku, kryty vnějších zpětných zrcátek, střešní nosič, prahy, nápisy ‚Škoda‘ a ‚Kamiq‘ na zádi a černý zadní difuzor. Ve speciálním designu jsou také kola. Standardně Kamiq Monte Carlo obouvá 17″ disky, které mělo testované auto, ale za příplatek můžete mít 18″ disky.

O tom, že jde o Monte Carlo, informuje auto plaketkou na předních blatnících. I ta dostala nový vzhled. Je větší, ale černé pozadí se stříbrným znakem a písmem zůstalo. Subjektivně se nám ale ta původní plaketka, kterou měl třeba Rapid Monte Carlo líbila víc.

test-2020-skoda-kamiq-15-tsi-110-kw-dsg-monte-carlo- (6)

Verze Monte Carlo rozšiřuje i výbavu, protože ve standardu jsou LED přední i LED zadní světlomety, tónovaná skla od B-sloupku (paket Sunset) a panoramatické střešní sklo, které nelze otevřít – slouží jen pro přístup světla do interiéru. Je možné ho jen zakrýt nebo odkrýt elektricky ovládanou clonou. Interiér obsahuje i specifická sedadla s novým čalouněním, na některých prvcích v interiéru je černý klavírový lak a volant i řadící páka jsou obšity červenou nití. Po otevření dveří si ještě můžete všimnout nípisu ‚Kamiq‘ na prahových lištách a černého stropu.

Všechny motorizace kromě G-TEC

Pohled do ceníku prozradí, že aktuálně se dá Kamiq pořídit jen ve trojici výbav. Základní Ambition, následuje Style a na vrcholu stojí Monte Carlo. V brzké době by měla ale přibýt minimálně ještě jedna výbava, kterou bude „outdoorová“ Scoutline. I tu plánovala škodovka ukázat v Ženevě.

Přečtěte si také:  Test Citroën Spacetourer XS 2,0 BlueHDI (2020)

Jakkoliv jsou verze Monte Carlo střiženy do sportovna, značka Škoda nijak neomezuje jejich nabídku motorizací. Vyjma jediné výjimky. Pokud byste chtěli verzi G-TEC, jezdící za CNG, máte smůlu. Všechny ostatní motorizace 1.0 TSI, 1.5 TSI nebo 1.6 TDI k dispozici jsou. A my jsme pod kapotou měli právě tu nejvýkonnější motorizaci 1.5 TSI se 110 kW, která je spojena s pohonem předních kol (čtyřkolka v Kamiqu být nemůže) a dvouspojkovou převodovkou DSG (příplatek oproti manuálu je 40 tisíc korun).

Jde o motor, který dostal systém ACT (Active cylinder Technology). To je funkce, jež má v případě malé, respektive konstantní zátěže motoru – typicky při ustálené jízdě po rovině – automaticky přestavit vačku tak, aby odpojila dva prostřední válce. Jinak řečeno se vačka přenastaví tak, že má nulový zdvih (je kulatá) a tedy neotevře sací, ale ani výfukové ventily. Tím pádem se sníží v motoru tření, protože písty se jen tzv. „vezou“ a to má ušetřit palivo. O tom, že je motor v režimu dvou válců, informuje řidiče maličká ikonka nahoře mezi budíky.

test-2020-skoda-kamiq-15-tsi-110-kw-dsg-monte-carlo- (29)

Přepnutí motoru do režimu dvou válců a zpět do čtyř válců poznat je. Je to ale hodně decentní cuknutí, které posádka prakticky nezpozoruje. Lehce se také změní zvuk motoru. Máte-li puštěné rádio, rozdílu zvuku si nakonec asi ani nevšimnete.

A pomáhá to na spotřebu paliva? Těžko říct. S Kamiqem jsme jezdili jak ve městě, tak i mimo město (tady se dvouválcový režim aktivoval poměrně často), ale nejvíce času jsme strávili na dálnicích (kde se naopak dvouválcový režim zase tolik nespouštěl). Spotřeba se přitom pohybovala prakticky neustále mezi 6,5 – 7,5 l/100 km.

Motor, spárovaný s dvouspojkovou převodovkou, by zasloužil chvílemi trochu citlivější reakce. Ne zřídkakdy se stalo, že po ubrání plynu, kdy motor spadne na volnoběh, protože převodovka vyřadí, po sešlápnutí plynu a opětovném zařazení trochu cukne. Stává se také, že při výraznějším sešlápnutí plynu DSG váhá, jestli má opravdu podřadit, což stojí cenné desetiny sekundy. Páčky pod volantem jsme ale v testovaném autě hledali marně. 

Za volantem

Testovaný Kamiq Monte Carlo obouval 17″ disky a přesto, že může mít i 18″ disky, i na těch 17″ je poměrně tužší. Dobrou zprávou je ale fakt, že ne hrbolech neodskakuje a drží kola na zemi. Také se nijak výrazně nenaklání, což na klikatých silnicích s dobrým povrchem oceníte. Že by to ale byla zábava, to ne, spíše auto překvapí fyzickou rychlostí a svojí obratností.

test-2020-skoda-kamiq-15-tsi-110-kw-dsg-monte-carlo- (36)

Za volantem řidiči (ale klidně i zbytku posádky) pomůže nový hlasový asistent, respektive asistentka Laura. Jde o nejnovější generaci hlasového ovládání, prostřednictvím něhož lze ovládat spoustu funkcí. Aby ji auto mělo – může ji mít Scala, Kamiq anebo nová Octavia – musí ale mít vrcholný infotainment Amundsen. Pak stačí jen prostě říci: „Okay, Lauro“ (nemusíte mačkat žádné tlačítko, ani dělat nic jiného, jen mluvit) a auto s vámi začne ženským hlasem komunikovat. Škodovka tvrdí, že: „Laura rozumí i plynule proneseným celým větám, řidič nemusí používat žádné přesně určené pokyny nebo fráze,“ ale podle nás není tak chytrá jako MBUX v mercedesech. Ale rozhodně je to funkce, na kterou se zvyká rychle.

Přečtěte si také:  Škoda si připomíná 70 let od startu speciálu Škoda Sport v závodě 24 hodin Le Mans

Přesto to minimálně jednu nevýhodu má a to tu, že infotainment se po startu motoru poměrně dlouho načítá. Nejde tedy nastartovat, připoutat se a zadat třeba cíl do navigace. Musíte ještě chvíli počkat, než se Laura „probudí“. Pak dokáže třeba kromě zadání cíle do navigace i vyhledat oblíbenou hudbu, umí vám přečíst SMS anebo ji naopak můžete nadiktovat. Zvládá to navíc už v šesti jazycích, češtiny, to je také angličtina, němčina, francouzština, španělštinu a italština.

Závěr a cena

Škoda Kamiq je díky výbavě Monte Carlo vážně stylovým autem. Černé doplňky k červenému laku karoserie Velvet Red parádní sedí. Ten kontrast se jednoduše povedl. Auto ale nejen hezky vypadá – zvenku i uvnitř – ale i pěkně jezdí. Tedy zaměříme-li se na podvozek a motor. Trochu péče by si ale zasloužilo ladění DSG, které má občas pomalé reakce a tu a tam cukne. Hlavně, když po ní chcete nějaké „výkony“. Při klidné jízdě si řadí pohodově a řidiči její logika nijak vadit nebude.

Styl ale něco stojí, vždyť testovaná verze Monte Carlo s motorizací 1.5 TSI 110 kW DSG je společně s 1.6 TDI 85 kW DSG vůbec tou nejdražší z ceníku, když jejich cena startuje na shodných 620 900 Kč s DPH. Nejlevnější Kamiq Ambition se 70kW tříválcem 1.0 TSI vyjde na 407 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Kamiq Monte Carlo
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní
Točivý moment: 250 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: nezjištěno
Maximální rychlost: 212 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0
Emise CO2: 115 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4241 mm
Šířka: 1793 mm
Výška: 1531 mm
Rozvor: 2639 mm
Objem zavazadlového prostoru: 400 / 1395 litrů
Ceník: ke stažení zde