test-2021-audi_rs_q3_sportback- (6)

Test Audi RS Q3 Sportback 2.5 TFSI quattro (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 22. 8. 2021


Svět se mění a s nastupující elektromobilitou se bude měnit ještě více, takže my, ti opravdoví „petrolheadi“, máme posledních pár let na to, abychom si užívali výkonné benzinové motory. I proto jsme neodolali nabídce k otestování Audi RS Q3 Sportback, které má pod kapotou skvěle znějící pětiválec.

1-2-4-5-3

Říkáte si, co je to za nesmyslnou číselnou řadu? Že neumíme ani do pěti počítat? Jasně, pokud by to byla matematika, pak by to byla pravda, ale ono je to pořadí zapalování válců. A právě kvůli tomu mají pětiválce od Audi takový zvuk, jaký mají. To si ostatně můžete poslechnout ve videu níže.

Audi v minulosti používalo pětiválce ve svých modelech opravdu hojně, ale dnes už se nacházejí jen pod kapotami modelů Audi RS 3, Audi TT RS a Audi RS Q3. Jde o turbodmychadlem přeplňované řadové motory s objemem 2,5 litru, jejichž výkon je v současnosti 294 kW/400 koní a točivý moment vrcholí 480 Nm.

test-2021-audi_rs_q3_sportback- (39)

Dynamika a zvuk na jedničku

Standardem je pohon všech kol quattro s mezinápravovou spojkou a se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. RS Q3 sice přišla v nové generaci v roce 2019, v rámci níž přibyla testovaná karosářská verze RS Q3 Sportback, ale pohon všech kol ještě není tak sofistikovaný jako v novém Audi RS 3 anebo v CUPRA Formentor VZ5 a ještě nenabízí tzv. „driftovací mód“.

Přenést všech 400 koní a 480 Nm na silnici není vůbec žádný problém. A to ani na rozjezdu, kde sprintu z místa na stovku za 4,5 sekundy pomáhá i bleskově řadící převodovka. Rychlosti mění jako když bičem práská a zrychlování nepřestává až k 250 km/h, případně za příplatek ke 280 km/h. Dynamika je působivá za všech okolností.

Zrychlování navíc doprovází opravdu pěkný zvuk motoru. Býval sice hlučnější (vzpomínáme si, když jsme před 6 lety testovali Audi RS 3 a rozhoukávali alarmy aut, kolem kterých jsme projeli), ale přesto zní parádně. Testované auto mělo navíc na přání dodávaný sportovní výfukový systém, který lze poznat podle černých koncovek. Jízdu přesto nedoprovází žádné střílení, ani prskání.

I přestože jde o 400koňové sportovní SUV, nemusíte se bát toho, že by vás auto sežralo zaživa. Audi uvádí, že se v kombinovaném režimu vejdete do 9 l/100 km, ale podle našich zkušeností je potřeba počítat s tím, že to bude spíše kolem 10 l/100 km. Palivová nádrž má objem 60 litrů, takže z Prahy do Brna a zpátky dojedete úplně bez problémů.

A co když vyrazíte na své oblíbené okresky? V tu chvíli můžete přepnout auto do jednoho ze dvou režimů „RS“. Ty si můžete upravit přesně podle sebe, přičemž v tom vůbec nejostřejším režimu auto ztuhne a výrazně ožije. Reakce na plynový pedál zrychlí, odpor posilovače řízení se sníží a ztvrdne podvozek. Ten je mimochodem v normálním režimu překvapivě komfortní, ale i v tom nejsportovnějším dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti, přestože o každé z nich budete opravdu vědět.

Do zatáček se auto vrhá ochotně, jistotu a stabilitu podvozku doplňuje na výjezdech skvěle fungující pohon všech kol. RS Q3 ze zatáčky pod plynem nevyjede „bokem“, ale vyjede neutrálně a čistě.

test-2021-audi_rs_q3_sportback- (7)

A když je potřeba zabrzdit, můžete se spolehnout na velké brzdy. Standardně je RS Q3 dodáváno na 20″ kolech, za příplatek můžete mít – jako my – i 21″. Pod nimi jsou standardně vpředu 375milimetrové ocelové vrtané kotouče s vnitřním chlazením, do nichž se zakusují šestipístkové třmeny. Vzadu mají brzdové kotouče průměr 310 milimetrů. A pokud by vám ani to nestačilo, nabízí Audi i karbonkeramické brzdy (vpředu 380 mm, vzadu 310 mm).

Poznáte ji na druhý pohled

Testované auto bylo úplně černé. Jinou barvu měly jen části kol a znáčky RS, respektive vlaječka, písmena byla také černá. Pokud se vám to nelíbí, můžete mít na karoserii samozřejmě i chromované prvky. V celočerném provedení však auto působí nenápadněji, a že jde o vrcholné RS Q3 si můžete všimnout klidně až na druhý pohled.

Oproti běžnému modelu Audi Q3 Sportback je zcela přepracovaná přední část – jiný je nárazník, ale i maska chladiče. Na přání lze auto vybavit také světlomety Matrix LED, které jsme na testovaném autě měli a svítí perfektně. O 10 mm jsou širší také podběhy kol, je to způsobeno přidanými plastovými nástavci.

test-2021-audi_rs_q3_sportback- (14)

Změn si lze všimnout i na zádi. Verze RS Q3 Sportback má klesající záď, zakončenou střešním spoilerem a decentní odtrhovou hranou pod zadním sklem. Typickým prvkem pro všechny modely RS je i tvar koncovek výfuku, kdy v obou rozích nárazníku ústí velká oválná koncovka výfuku, mezi nimiž je výrazný difuzor.

Závěr a cena

Audi RS Q3 Sportback skvěle vypadá, ačkoliv v testované černočerné verzi je docela nenápadná, ale také skvěle jezdí. Není problém s ní jezdit každý den do práce, ale i na závodním okruhu. V Audi Sportu si zaslouží velký respekt, jak dokáží modely Audi RS naladit! Při běžné jízdě jsou až překvapivě komfortní, přesto se pak v nejsportovnějším naladění skoro ani nenakloní.

Jako celek jde o opravdu povedené auto, ale za to si připlatíte. Audi RS Q3 vyjde v základu na 1 778 900 Kč. Za testovanou karoserii Sportback dáte ještě o něco víc, cena startuje na 1 832 900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,RS Q3 Sportback
Motor:,řadový pětiválec
Objem válců:,2480 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,294 kW/400 koní při 5850-7000 ot./min
Točivý moment:,480 Nm při 1950-5850 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.5 s
Maximální rychlost:,280 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.8-8.9
Emise CO<○sub>2:,202-204 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4507 mm
Šířka:,2024 mm (se zrcátky)
Výška:,1557 mm
Rozvor:,2680 mm
Pohotovostní hmotnost:,1775 kg
Objem zavazadlového prostoru:,305 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru