Když přišla na trh čtvrtá generace Škody Fabia, nabízela pouze litrové tříválce, ale už tehdy se mluvilo o tom, že se pod kapotu dostane i 1,5litrový čtyřválec se 150 koňmi. A ten se před časem opravdu v nabídce objevil a my jsme jej vyzkoušeli v redakčním testu.
150 koní a jen s DSG
Škoda Fabia je v nabídce se čtyřmi motory. Základ tvoří atmosférický tříválec 1.0 MPI s 59 kW, následovaný dvěma přeplňovanými tříválci 1.0 TSI se 70 kW, respektive 81 kW, a na vrcholu stojí čtyřválec 1.5 TSI. Zatímco dva nejslabší motory mohou být kombinovány jen s manuální převodovkou, ten nejvýkonnější jen s DSG. U 81kW TSI si můžete vybrat.
Jedna pětka není v nabídce pro nejnižší verzi výbavy Ambition, ale pouze pro testovaný Style, kdy se její základní cena přibližuje půl milionu, anebo pro sportovněji a stylověji laděné Monte Carlo, kde už je standardní cena 544 900 Kč.
Pár vychytávek pro lepší spotřebu paliva
Nejvýkonnější Fabia stojí stejně jako Scala a Kamiq na podvozkové platformě MQB-A0, takže má klasický mechanický volič automatické převodovky i mechanickou ruční brzdu. Ve standardu ale nedostanete páčky na volantu pro manuální změnu rychlostních stupňů, za to si budete muset připlatit. Pokud to neuděláte, budete moci „manuálně“ řadit pohyby voliče převodovky.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
DSG je v tomto případě sedmistupňové a řadí tak, že vlastně při normální jízdě nebudete mít jakoukoliv potřebu řadit si sami. Přeřazení je rychlé a hladké nahoru i dolů a potěší, že převodovka motor nepodtáčí. Místo toho dostala funkci tzv. plachtění, kdy po uvolnění plynového pedálu vyřadí a nechá motor běžet jen na volnoběh. Jakmile se ovšem řidič dotkne brzdového nebo plynového pedálu, převodovka rychle opět zařadí.
To se má projevit na lepší spotřebě paliva, čemuž pomáhá i systém odpojování dvou válců při nízké zátěži. Stejně jako v ostatních modelech s motorem 1.5 TSI to i ve Fabii funguje téměř neznatelně. Zkušené ucho jen – při vypnutém nebo tiše hrajícím infotainmentu – postřehne trochu jiný zvuk. Na dva válce jede auto jen při velmi nízké zátěži – například při ustálené rychlosti po rovině – ale v případě, že řidič přidá plyn anebo přijde kopec, motor se bleskurychle opět spustí na všechny čtyři válce.
Projevují se tyto vychytávky na spotřebě paliva? Toť otázka. Testovaná Škoda Fabia měla při převzetí k testu za ujetých 1104 kilometrů dlouhodobou spotřebu 7,1 l/100 km. Nám se ale po týdenním testování v běžném tempu, kdy splynete s okolním provozem, podařilo skončit s hodnotou 6,4 l/100 km. Bude tedy hodně záležet na tom, jak s autem budete jezdit. Objem palivové nádrže je 40 litrů, což není úplně moc.
Umí být rychlá
Čtyřválec 1.5 TSI je naladěn na 110 kW/150 koní a točivý moment vrcholí 250 Nm. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných osm sekund a maximální rychlost je 225 km/h. To na tak malé auto nejsou špatné hodnoty. Za volantem ale potěší hlavně pružnost. Převodovka se totiž při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu nebojí podřadit a nechat motor vytočit (maximální výkon je k dispozici mezi 5000 až 6000 ot./min).
Fabia nemůže mít nastavitelný ani adaptivní podvozek, připlatit si můžete jen za sportovní podvozek. Ten ale testovaný kus neměl. Ke standardním podvozku ale dostala 17″ disky s pneumatikami 215/45 R17 (Style má v základu 15″ disky, pro 1,5 TSI kvůli větším brzdám 16″). Tak velká kola byla ještě před dekádou vyhrazena autům o třídu až dvě větším, ale Fabia si s nimi díky naladění podvozku velmi dobře rozumí. Podvozek filtruje nerovnosti dobře, je tichý a jistý. Mimochodem, v nabídce jsou i větší, 18″ kola.
V praxi na silnici dokáže být tahle nejvýkonnější Fabia současnosti až překvapivě rychlé auto. Potěší nejen výkonem motoru, ale i lehkostí a vcelku slušnou obratností. Ve sportovním jízdním režimu drží navíc převodovka vyšší otáčky motoru a reakce na pohyby plynového pedálu jsou rychlejší. Není to ale žádná sportovní jízda a ačkoliv této verzi rychlost na silnici nechybí, znáčky RS si nezaslouží. Pokud chcete, aby vypadala lépe, pořídit si můžete Monte Carlo, za které připlatíte 40 tisíc korun.
Závěr
Škoda Fabia čtvrté generace je autem, které mezigeneračně vzrostlo a je chytřejší, protože dostalo novou podvozkovou platformu. Díky tomu může používat i moderní motory. V nabídce má litrové tříválce anebo testovaný čtyřválec, s nímž má opravdu dobrou dynamiku i slušnou spotřebu paliva. Fabia sice není sportovní auto a naladění je i se 17″ koly spíše komfortní, přesto se svižnější jízdy nebojí, naladění podvozku se povedlo. Pokud byste chtěli, můžete si ale připlatit i za sportovní podvozek.
Když jsme koncem loňského roku testovali Fabii poprvé, její základní cena startovala ve výbavě Ambition s atmosférickým tříválcem 1.0 MPI 59 kW na 339 900 Kč a překvapením je, že i dnes, kdy všechny ceny výrazně vzrostly, za ni zaplatíte stejně. Testovaná jedna pětka vyjde minimálně na 489 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Škoda Fabia 1.5 TSI DSG |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1498 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot/min |
Točivý moment: | 250 Nm při 1500 – 3500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8.0 s |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
Převodovka: | 7° dvouspjková (DSG) |
Spotřeba paliva: | 5.6 – 6.1 l/100 km |
Emise CO2: | 128 – 138 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4108 mm |
Šířka: | 1780 mm |
Výška: | 1459 mm |
Rozvor: | 2564 mm |
Provozní hmotnost: | 1244 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 380 / 1190 litrů |
Ceník: |