test-2021-seat_ibiza-15_tsi-110_kW_DSG- (2)

Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI 110kW DSG (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 12. 2021


SEAT modernizoval své dva nejmenší modely Ibiza i Arona. Na pohled, ale ani z pohledu techniky nešlo o nijak velké změny. V tomto testu se zaměříme na Ibizu, která do něj dorazila v nejvyšší specifikaci FR s motorem 1.5 TSI a převodovkou DSG.

Změny vzhledu? Skoro nic

SEAT Ibiza je autem, které se zatím nestihlo příliš okoukat, takže designových změn nutně nebylo třeba. A také tu takřka žádné nejsou. Novinkou jsou LED přední světlomety standardně ve všech výbavách, nicméně jejich základní verzi Eco-LED může na přání nahradit za FullLED, které měl i testovaný kus. Ibiza dostala také tři nové designy kol (dva pro 17palcové disky a jeden pro 18″).

A také jsou tu nová loga ve dvou odstínech chromu – přední část je matná, zatímco okraje jsou lesklé. Ty doplňuje nové označení modelu na zádi, které vypadá, jako by ho někdo psal ručně.

test-2021-seat_ibiza-15_tsi-110_kW_DSG- (12)

To v interiéru se Ibiza změnila výrazně. Dostala úplně novou palubní desku z lepších materiálů (pocitově s tím lze souhlasit), přičemž například displej multimédií se přesunul úplně nahoru. Navíc jde o jeho nejnovější generaci, která má i jinou grafiku a logiku ovládání. Displej je navíc větší než u verze před modernizací (standardně 8,25“, za příplatek 9,2“). Novinkou je také digitální přístrojová deska Digital Cockpit s úhlopříčkou 10,25“.

V rámci faceliftu dostala Ibiza ve výbavách FR a Xcellence ambientní osvětlení. Vybírat lze ze dvou barev (červená a bílá). Osvětlen je prostor nohou předních cestujících a boční výdechy v palubní desce. Nápad hezký, i to hezky vypadá, ale problémem je, že se to ve tmě odráží v bočních předních sklech i v zrcátkách, takže to při jízdě ruší. Intenzitu osvětlení jsme tak museli stáhnout na minimum.

Ve srovnání se Škodou Fabia má SEAT Ibiza také lepší ovládání klimatizace a topení. Možnosti jeho ovládání jsou totiž širší a prakticky vše lze nastavit přímo z tohoto panelu. Nová Fabia má jen několik tlačítek a většinu věcí je potřeba nastavovat přes displej v Menu.

test-2021-seat_ibiza-15_tsi-110_kW_DSG- (16)

CUPRA to není, ale rychlá je!

V současné generace už SEAT pro Ibizu nenabízí vrcholné provedení CUPRA, vystačit si musíme se sportovněji střiženou výbavou FR. S testovaným motorem se jí ale přiblížil. Pod kapotou je totiž ten nejvýkonnější motor z nabídky, kterým je přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW/150 koňmi a 250 Nm. Ten je spojen výhradně s převodovkou DSG a pohání přední kola.

Motor překvapí svou silou, přestože zátah je lineární a bez gradace. Absolutní dynamika i pružnost motoru jsou více než dostatečné a pocit, že by vám snad výkon chyběl, se prakticky nedostaví. Otáčkoměrem ručička projde překvapivě rychle a pochválit je potřeba i spolupráci s převodovkou DSG. Výrobce udává zrychlení z místa na stovku za 8,2 sekundy a maximální rychlost je 216 km/h.

Motor je ale ve srovnání s novou generací Škody Fabia nebo nedávno také testovaným modernizovaným Volkswagenem Polo hlučnější. A to jak při přidávání plynu, tak i při ustálené rychlosti. V obou případech je to navíc srovnání s litrovými tříválci…

test-2021-seat_ibiza-15_tsi-110_kW_DSG- (6)

Motor má technologii ACT (Active Cylinder Technology), díky které umí motor vypínat dva válce. Koncern Volkswagen tuto technologii používá už hodně dlouho a v nabídce stále zůstává, přestože už používá i jiné technologie. Důvod je jasný, má uspořit palivo. Při nízké zátěži totiž umí motor „deaktivovat“ dva válce a jede jen na zbylé dva, o čemž je řidič informován decentní kontrolkou v přístrojovém panelu, jakmile řidič šlápne na plynový pedál více, motor se opět spustí na všechny čtyři válce. V Ibize je tato technologie naladěna velmi jemně a při jízdě takřka není poznat, kdy auto jede na dva válce.

A ta spotřeba paliva? Bude záležet na tom, kde budete jezdit. Pokud po městě a po okresních silnicích, pak se bude pohybovat těsně nad šesti litry. Jakmile vyrazíte na dálnici, kde se dvouválcový režim téměř nespustí, počítejte se sedmilitrovou spotřebou. Škoda, že palivová nádrž je jen 40litrová.

Ibiza stojí na podvozkové platformě MQB-A0, díky čemuž nemá elektronickou ruční brzdu, ale klasickou mechanickou páku, což jsme v počasí, které po dobu testování panovalo, ocenili. Stabilizační systém se sice vypnout nedá, ale i tak umí být Ibiza na kluzkém povrchu hravým a zábavným autem.

test-2021-seat_ibiza-15_tsi-110_kW_DSG- (9)

Ještě zajímavější je to ale na suchém asfaltu, kde ukáže svoji rychlost. Testovaný kus měl velká 18″ kola s pneumatikami 215/40 R18, díky nimž se na kvalitním asfaltu držel silnice až překvapivě dobře. Problém ale nastane ve chvíli, kdy se z kvalitního asfaltu dostanete na nekvalitní silnici. Podvozek se sice s nerovnostmi dokáže vypořádat, aniž by utrpěla stabilita, ale od podvozku se začnou ozývat rány.

Závěr a cena

Facelift SEATu Ibiza zvenku téměř nepoznáte, ale uvnitř jsou změny výrazné. Interiér je úplně nový a auto působí modernějším dojmem. S testovaným motorem 1.5 TSI je to navíc hodně rychlé auto, které se na kvalitních silnicích drží asfaltu překvapivě dobře. Zhorší se to na nekvalitních silnicích, kde se projeví velká kola, protože nápravy začnou mlátit. Špatná není ani spotřeba paliva, přestože nádrž by klidně mohla být větší.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejnižší cena je bez stovky čtyři sta tisíc. Za to dostanete Ibizu ve výbavě Reference s litrovým motorem TGI s 66 kW, který spaluje CNG, ale s minimální výbavou. Pokud připlatíte za Style s dostatečnou výbavou pro běžné ježdění, můžete si za 444 900 Kč vybrat 70kW litrové TSI se nebo opět TGI s provozem na stlačený zemní plyn. Testované FR vyjde v základu na 579 900 Kč, testované auto s příplatkovou výbavou bylo ovšem ještě o dalších 130 tisíc dražší.

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Ibiza FR 1.5 TSI DSG
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1498 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.2 s
Maximální rychlost: 216 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.8-5.0
Emise CO2: 110-114 g/km
Objem nádrže: 40 litrů
Délka: 4059 mm
Šířka: 1750 mm
Výška: 1444 mm
Rozvor: 2564 mm
Pohotovostní hmotnost: 1238 kg
Objem zavazadlového prostoru: 355 / 1165 litrů
Ceník: ke stažení zde

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru