prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg- (1)

Nová generace Škody Fabia vyrostla, je chytřejší a v rámci prvních jízd překvapila i jízdním projevem. Co všechno jsme během krátkého testování v Polsku zjistili?

Nový podvozek a více prostoru

Nová generace Škody Fabia dostala vůbec poprvé novou podvozkovou platformu MQB, respektive její verzi MQB-A0, což poznáte podle toho, že má klasickou ruční brzdu, nikoliv elektronickou na tlačítko. I díky tomu je auto větší – a to jak zvenku, tak i uvnitř.

prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg-2

Pokud se podíváme na rozměry konkrétněji, pak čtvrtá generace Fabie měří na délku 4108 mm (o 111 mm více než v předchozí generaci) a rozvor náprav má 2564 mm, což je o 94 mm (!!) více, než měla třetí generace, a zároveň je to více, než měla první generace Škody Octavia. Auto mezigeneračně vyrostlo i do šířky na 1780 mm, tedy o 48 mm. A to jsou nakonec rozměry, které nejsou zase tak daleko od modelu Scala (délka: 4362 mm, šířka: 1793 mm, výška: 1471 mm a rozvor: 2636 mm).

Přečtěte si také:  Aerodynamiku nové Škody Fabia simuloval i superpočítač. Běžný osobní počítač by stejnou práci dělal více než 2 000 let

Rodiny potěší i fakt, že kromě vnitřního prostoru – na zadních sedadlech se dá v pohodě posadit i za 180cm řidičem – narostl i kufr. Jeho objem je nyní až 380 litrů, což je hodnota, kterou mnohdy nemají ani hatchbacky o třídu větší. Po sklopení opěradel zadních sedadel pak vznikne prostor o objemu 1190 litrů (Scala: 467 / 1410 litrů).

prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg-7

Nová Fabia je také výrazně chytřejším autem. Poprvé nabízí zcela digitální přístrojovou desku (za příplatek) s displejem o úhlopříčce až 10,25 palce. Výhodou oproti Octavii je fakt, že zůstal i klasický panel klimatizace s fyzickými ovladači, ale i tlačítka vedle řadicí páky, případně voliče automatické převodovky – a jedno z nich opravdu oceníte, o čemž si řekneme později. A poprvé je v nabídce i vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant, v obou případech jde o příplatkové prvky.

Přečtěte si také:  Auta, která se nikdy nevyráběla: Škoda Fabia pick-up

Pokud se navíc více rozhlédnete po kabině, všimnete si toho, že přináší spoustu netradičních prvků. Celou šíří palubní desky prochází jedna dlouhá linka, ta nakonec končí až v kruhových výdechách klimatizace v rozích. Palubní deska také po vzoru větší Octavie dostala čalounění. A konečně madla dveří. Ta jsou podobná těm, která má nový Enyaq iV, působí bytelně a rozhodně hodnotněji než v Octavii.

prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg-5

První jízda: 1.0 TSI 81 kW

V rámci prvního seznámení jsme vyzkoušeli dvě auta, obě v parádní oranžové barvě a s nejvýkonnější litrovou motorizací s 81 kW. Později bude dostupné ještě výkonnější 1.5 TSI se 110 kW a výhradně s převodovkou DSG. Naopak mild-hybridní nebo dokonce plug-in hybridní jednotky, které má například Octavia, se do Fabie nedostanou.

Úplně první kilometry jsme absolvovali v autě s manuální šestistupňovou převodovkou. Sedali jsme už do nastartovaného auta, jehož motor nebyl na volnoběh skoro slyšet a byl prakticky prost jakýchkoliv vibrací. To se příliš nezměnilo ani po rozjetí klidným tempem.

prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg-6

Odhlučnění, které automobilka zmiňovala v tiskové zprávě, se opravdu povedlo. Za jízdy ve městě není v autě slyšet skoro nic – motor, aerodynamika, ale ani hluk od pneumatik. Trochu se to změní při jízdě mimo město, kdy se začal ozývat aerodynamický hluk. Bylo to stejné u obou aut, kterými jsme se svezli. Při rozhovoru s vývojáři jsme se ale dozvěděli, že to dělají právě modely s panoramatickou střechou. Automobilka to prý intenzivně řeší a než dodá auta prvním zákazníkům, mají být i auta s panoramatickou střechou tichá i mimo město. 

Přečtěte si také:  Infotainment vozů Škoda varuje před nebezpečnými podmínkami na silnici: například o kluzké nebo poškozené silnici

Zvuk tříválce se projeví až nad přibližně 3500 tisíci otáček motoru za minutu, ale ani tak do kabiny příliš neproniká. Skvělé odhlučnění kabiny je jednoznačně tím nejvýznamnějším, co nám po prvním svezení zůstalo v paměti.

prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg-8

Zatím jsme ale jen jeli, nikde jsme nezastavovali. Když jsme ale přijeli na křižovatku, kde bylo potřeba dát přednost, auto vypnulo kvůli aktivovanému systému Start/Stop motor. A to tak, že se celé auto znatelně zatřáslo. Podobné otřesení přišlo i při opětovném nastartování auta. Přiznáme se, že na takovou hrubost už dnes zvyklí nejsme a je to právě ta chvíle, kdy oceníte jedno z tlačítek vedle řadicí páky. Tam se totiž nachází deaktivace systému Start/Stop.

Přečtěte si také:  Škoda Fabia: podívejte se, jak před více než dvěma desítkami let vznikala první generace

Dynamika 81kW přeplňovaného litrového tříválce je velmi slušná, předjíždět s ním není vůbec žádný problém. Jeho projev je ale zcela bez vzrušení, zrychlování je zcela lineární, bez špetky gradace a před koncem otáčkoměru jeho ochota akcelerovat končí. Nemá tedy cenu jej točit ani k červenému poli. Současně s tím je ale potřeba myslet na to, že po sešlápnutí plynového pedálu se chvíli nic neděje a auto na to zareaguje až po nějaké chvíli. Je to o zvyku, je to otravné, ale to je bohužel dnešní emisemi svázaná doba…

prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg-9

I proto jsme si jako druhé auto vybrali tutéž motorizaci, ale s převodovkou DSG. Chtěli jsme zjistit, jestli automatická převodovka dokáže tuto prodlevu eliminovat. Nebudeme vás dlouho napínat: nedokáže. Působí ovšem agilnějším dojmem, protože při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu podřadí. I tak ovšem zrychlování přijde s prodlevou. Při normální jízdě to vlastně zase až takový problém není, ale pokud se chcete rychleji rozjet z křižovatky, mohou vznikat kolizní situace.

Podvozek klade důraz hlavně na komfort, přes nerovnosti se Fabia přenáší hladce, přesto se do zatáčky nijak zásadně nenaklání. Ani to s panoramatickou střechou, která zvyšuje těžiště. Obě auta, kterými jsme se svezli, však byla obuta na 16″ discích s poměrně vysokými pneumatikami. Na novou Fabii si ale můžete objednat až 18″ disky a s těmi bude komfort jízdy výrazně menší.

prvni_jizda-2021-skoda_fabia-10_tsi_81_kw-dsg-10

Závěr

Škoda Fabia je ve čtvrté generaci dospělejší, než kdy dřív a na dostřel se přibližuje Scale, ale ta je pořád ještě větší. Do Fabie se pětice cestujících vejde s kompromisy, ale pro čtyři cestující a jejich zavazadla je tu místa dostatek. Největším překvapením je ticho, které se při jízdě v kabině rozléhá, zklamáním je naopak velmi hrubý systém Start/Stop nebo prodleva po sešlápnutí plynového pedálu.

Přečtěte si také:  Šéfdesignér škodovky v rozhovoru o nové Fabii. "Působí mnohem dynamičtějším a vyzrálejším dojmem,“ říká

Základní cena Škody Fabia už se nevejde pod 300 tisíc korun, ale je to i z toho důvodu, že v České republice z nabídky vypadla nejnižší výbava Active, která byla v ceníku tzv. „cenou od“. Ceník aktuálně nabízí dvě výbavy: Ambition a Style. Nejnižší cena, za kterou Fabii pořídíte, je 329 900 Kč. Za to dostanete atmosférický tříválcový motor 1,0 MPI s 80 koňmi, ale s výbavou, se kterou už lze pohodlně žít. Za vyšší výbavu Style připlatíte 30 tisíc korun.

8 komentáře

  1. LPG a CNG – jsem chtěl hlavně vypíchnout. Nechápu ústup Škodovky od CNG. Nulová reklama pro tento systém – nevyužitá příležitost. Stejná iracionalita strachu lidí z plynu v autě, jako z uprchlíků (100 ročně?), z vakcinace apod. Přitom po světě zpravidla vybuchují jen LPG systémy, které montoval nějaký idiot doma z použitých nebo upravených dílů.

  2. Nechápu odbyt tohoto vozu. Proč všichni, kdo si kupují takhle kompromisní vozítko (s dvoutřetinovou hmotností a deformační zónou oproti střední třídě, což začnou rozlišovat až po prvním větším karambolu), aniž by chtěli jezdit za polovic (LPG) nebo aspoň za 5l a bez turbo-lagu na každé křizovatce (mild-hybridy) . Proč všechny baví stát na brzdě a co tři roky měnit kotouče, když by všechna ta energie z brzdění mohla místo ničení brzd vést k úspoře pohonných hmot? Tahle auta se kupují jen z daňových úlev nebo z čiré iracionality (to je to „simply“?) milovníků domácí produkce. Hlavně že simply clever…

  3. Berte to tak že je to poslední fabia a po ní už bude jen Ev jako vw id2.Ve verzi kombi bude taky cca 500ks pro státní zprávu takže 5let a bude na prodej a to bude dráha rarita.Taky bych jí bral v kombi s 1.5 ale co už dojedu staré a pak se uvidí

  4. No rozhodne hezci nez ty minule dve generace a jedine s motorem 1.5 ke kteremu se ale zase neda koupit manualni razeni no to muze vymyslet jen pako a verim ze skodovka si timto zase nak… do hnizda navic stou 1.5 to uz bude stat balik coz by manualni razeni alespon castecne snizilo tu cenu takze opet lidi pujdou ke konkurenci pro kombika se ctyrvalcem a jeste urcite neco usetri.

  5. Opět předražená konzerva se zmrzačenými motory prostě přibližovadlo pro chudou lúzu panstvo jezdí přeci v jiné třídě no je vidět v jaké době se nacházíme.

  6. Posadil jsem se do nové Fabie na prezentaci na Náplavce v Praze a velmi nemile mě prekvapila výška sedadel. Zadní jsou utopena až skoro u podlahy, sedí se „s koleny u brady“, a přední sedadlo řidiče je nízko i při nastavení do nejvyšší polohy… To se nepovedlo, a ač to je nejlevnější model Škody, pro důchodce a lidi s omezeným ohýbáním je proto tato Fabie nevhodná. V žádném testu toto zmíněno není, proto na tuto skutečnost, která mě odradila od uvažované koupě, upozorňuji!

    • Pro důchodce je Kamiq, Karoq, nebo Kodiaq. Na důchod jsem zvolil Karoqa, Kamik má malý kufr a nejdou posouvat zadní sedadla, což je u takového vozu zásadní problém. Nová Fabie se mi velmi líbí, ale je to mimo mě.

Přidat komentář