Škoda Fabia letos prošla omlazením. Z pohledu designu se příliš nezměnila, proměnila se však technika, zejména s ohledem na zavedení ještě přísnější emisní normy. Vyzkoušeli jsme verzi s nejvýkonnějším motorem z nabídky.

Design

Když nemáte obě verze fabie vedle sebe, budete rozdíly hledat složitěji. Škoda neudělala totiž tak razantní změny jako u větší Octavie, ale šla jen cestou drobných retuší. Z čelního pohledu si můžete všimnout nového tvaru světlometů. A kromě toho, že mají jiný tvar, dostaly také na přání LED svícení nejen pro denní světlomety (to je ve standardu pro všechny verze), ale i pro potkávací světla. Trochu jiný tvar má i maska chladiče. Novinky jsou i vzadu, kde jsou také nové zadní světlomety s LED pro klasická i brzdová světla. Zadní nárazník byl doplněn o dvě odrazky po bocích.

Designéři se velmi decentně dotkli i interiéru. Tady byl upraven vzhled přístrojového štítu a změněn byl vzhled dekoračních prvků na přístrojové desce. Také sedadla prošla vylepšením, protože dostala nové dvoubarevné vzory potahových látek.

test-2018-skoda-fabia-10-tsi-81-kw- (26)

Jen tříválce

I po modernizaci jsou pod kapotou druhého nejmenšího modelu české značky v nabídce pouze motory se třemi válci. Dva z nich jsou atmosférické s výkony 44 kW (jen pro 5D, nelze pro Combi) a 55 kW a dva s přeplňováním s výkony 70 kW a 81 kW, který měla i naše testovaná Fabie. Všechny motory TSI mají filtr pevných částic GPF a podle technických údajů nabídnou lepší dynamiku a zároveň nižší spotřebu paliva.

Pokud teď ohrnujete nad tříválcem nos, protože si vzpomínáte tak maximálně na staré HTP, ještě počkejte. Ony jsou ty tříválce dnes úplně někde jinde a i pod kapotou tak malého auta fungují docela dobře.

Po startu je samozřejmě tříválcový původ auta poznat, přesto nejde o žádnou tragedii. Motor je poměrně slušně vyvážený a odhlučněný. Stačí pustit rádio a o zvuku rázem nevíte.

test-2018-skoda-fabia-10-tsi-81-kw- (24)

Zařaďte na převodovce jedničku a vyrazte na cestu. Ani pak nebudete mít přílišný důvod si stýskat. Hluk není nijak velký a u testované 81kW verze je velmi dobrá i dynamika. Motor nemá problém auto důstojně rozpohybovat při odjezdu ze semaforu, ale ani na dálnici. Docela slušně zabírá už z nízkých otáček, ale ještě lépe se projevuje v těch vyšších. Dynamika není vůbec špatná i přesto, že šestistupňová převodovka má docela dlouhé převody (ačkoliv Mazda2, kterou testujeme nyní, je má ještě delší). Vlastně jde o motor, který je pro fabii i na svižnou jízdu ideální volbou. To ale samozřejmě nebude platit o základních motorizacích.

Za volantem

I když je Škoda Fabia malé auto, chová se při jízdě jako větší auto. Je stabilní i ve vysokých rychlostech a v interiéru je při jízdě klid. Podvozek se přes nerovnosti přenáší s jistotou a tiše. Mohou za to jistě “jen” 16″ kola. Fabia může mít po modernizaci totiž dokonce až 18″ disky.

Podvozek je naladěný spíše komfortně, z jistoty ho ale nevyvede ani rychlejší tempo. V tom sice drží zvolenou stopu, ale úplná zábava za volantem to není. Řidič i zbytek posádky jako by byli od silnice izolováni. Jakkoliv rychlé průjezdy zatáčkami zvládne, hodí se spíše na klidnější přesuny.

test-2018-skoda-fabia-10-tsi-81-kw- (5)

Závěr a cena

Škoda Fabia po modernizaci pozměnila nabídku motorů, respektive spíše jejich techniky. Nově jsou tu filtry pevných částic a jiné naladění map v řídící jednotce, ale to běžný člověk nepozná. Pozná naopak to, že jde o auto, které dobře jezdí. Nejvýkonnější tříválec z nabídky nabídne také solidní dynamiku. Spotřeba paliva se v testu pohybovala kolem 7 l/100 km. Co se prostoru týká, po faceliftu se nic nezměnilo a stále lze v autě i na delší cesty vcelku pohodlně jezdit ve čtyřech lidech.

A cena? Je vyšší než před modernizací. Za nejlevnější verzi z nabídky Active s motorem 1.0 MPI 44 kW zaplatíte od 264 900 Kč. Testovaný Style 1.0 TSI 81 kW začíná na 365 900 Kč. Za verzi kombi se připlácí velmi slušných 14 000 Kč.

+
Dynamika a projev motoru Spotřeba by mohla být ještě nižší
Pocitově jako větší auto Nevtáhne do děje za volantem
Možnost velmi bohaté výbavy Po modernizaci dražší
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Fabia 1.0 TSI
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 81 kW/110 koní při 5000 – 5500 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 2000 – 2500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 10.1 s
Maximální rychlost: 194 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.5 / 4.4 / 4.8
Emise CO2: 110 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 3997 mm
Šířka: 1732 mm
Výška: 1467 mm
Rozvor: 2470 mm
Pohotovostní hmotnost: 1165 kg
Objem zavazadlového prostoru: 330 / 1150 litrů
Ceník: ke stažení zde