prvni-jizda-skoda-fabia-combi-2018

První jízda s omlazenou Škodou Fabia

Autor: Matěj Skalický - 21. 8. 2018


Skoro po 20 letech na trhu už nekoupíte Fabii s dieselovým motorem. Její nejnovější faceliftované provedení stojí nejméně 260 tisíc a v nabídce jsou pouze litrové zážehové motory. Ty navíc nově dostaly filtry pevných částic kvůli nové emisní normě Euro 6c. Přestože je Fabie dražší a musela se přizpůsobit tvrdým evropským směrnicím, nabízí spoustu nových technologií a právem je už od roku 1999 nestárnoucím etalonem českých silnic.

Poprvé s filtrem

Praha, Ruzyně. Meeting room jedné z budov v okolí dvojice nových terminálů letiště Václava Havla. Škodovácký mluvčí Pavel Jína stojí uprostřed hloučku novinářů, v ruce karty se zápisky, hned vedle bílá varianta omlazené Fabie. Jedny z prvních slov míří k předku auta, tady se toho na první pohled změnilo nejvíc. Gril má nově zalomené rohy, lampy jsou užší a poprvé ve vyšších výbavách dokonce plně ledkové. Přepracovaný je nárazník, spodní hrana je o pár milimetrů delší.

Decentní, vkusné. Ale důležitější jsou změny pod kapotou, přeci jen z nabídky zmizela naftová čtrnáctistovka. Fabii zbyly tříválcové litrové motory. Atmosférická jednotka o výkonu 44 kW je nejlevnější, stojí 260 tisíc a k dostání bude v průběhu druhé poloviny roku. Pak je bez turba ještě k mání MPI s výkonem 55 kW. Dvojice přeplňovaných motorů TSI nabízí výkon 70 kW, respektive 81 kW. Oba motory mají nově filtry pevných částic.

„Ve všech TSI motorech budou nyní montovány filtry pevných částic. Abychom ale nestrašili řidiče, je třeba dodat, že životnost filtrů pevných částic je dimenzována na životnost celého auta. Jsou v podstatě bezúdržbové,“ vysvětluje Jína s tím, že podražení Fabie obhajuje škodovka bohatší standardní výbavou. Do ní konečně přibyla manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač a další položky.

Škodovácka dvojka

Připomeňme, že Fabia patří už od roku 1999 k nejoblíbenějším modelům české značky. První dvě generace si shodně pořídilo kolem jednoho a tři čtvrtě milionu zákazníků. V červnu 2017 z bran mladoboleslavského závodu vyjela půlmiliontá Fabia třetí generace. Dnes je po Octavii druhou nejprodávanější modelovou řadou v historii podniku.

Mezinárodní prezentaci omlazené Fabie naplánovala Škodovka pár desítek kilometrů vzdušnou čarou od domovské Mladé Boleslavi, kde se výroba nástupce slovutné Felicie poprvé rozběhla přes téměř 20 lety. „Nyní bude z tradičně vysokých výrobních a kvalitativních standardů v hlavním výrobním závodě společnosti Škoda Auto profitovat i nejnovější verze našeho evergreenu,“ řekl Michael Oeljeklaus, člen představenstva automobilky u příležitosti zahájení sériové výroby Fabie druhý srpnový týden.

Klid, komfort, ticho

Faceliftovaná Fabie se ukázala v Ženevě. Teď jsme si ji poprvé mohli osahat a vyzkoušet, a to v kombíkovém provedení Monte Carlo a s výkonnějším TSI. Ten má kromě filtru mimo jiné vyšší vstřikovací tlak paliva a přepracovaný výfukový systém.

Pěkně táhnout začne možná výš, než čekáte, tak kolem 1600 otáček. Jízdně se chová zcela neutrálně, což podobně laděnému autu prostě sedí. Překvapilo velmi dobré odhlučnění kabiny, přičemž zvuk litrového tříválce vám ani ve vyšších otáčkách trhat uši vyloženě nebude. Podvozek je i na sedmnáctkách (u Monte Carla standard) příjemně komfortní.

Čtyřmetrové auto si v zásadě zachovalo jak určitou dynamiku (stovka pod 10 vteřin), tak vláčnost malého rodinného auta. Fabia není nedotáčivá, hezky drží stopu. Po přesednutí z motokáry jménem Clio R.S. působí auto velmi klidně a rozvážně.

Litr nevibruje, chová se kultivovaně, ale povalování v nízkých otáčkách mu nesvědčí, je fajn hodně podřazovat, aby otáčky zůstaly přijatelně vysoko. Vrchol přichází od 5000 výš. Fabia umí jet rychlostí až 195 kilometrů za hodinu, přičemž na dálnicích určitě uvítáte příplatkový adaptivní tempomat. Ve výbavě můžete mít poprvé také hlídače mrtvého úhlu nebo asistenta dálkových světel.

Tři stovky kilometrů ubezpečily, že i přes ztrátu naftových motorů Fabia nepřišla o nic z puncu levného rodinného základu. Podrobnější dojmy nabídneme ve velkém týdenním testu.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru