Modernizovaná Škoda Octavia se již na českých silnicích zabydlela, prodává se jako housky na krámě i s tolik diskutovanými předními světly. Stále jde o jasný bestseller značky.

Ačkoliv se velká část Octavií prodává se vznětovými motory, rozhodli jsme se vyzkoušet jak tento kompakt jezdí s výkonným benzinovým motorem. Do testu jsme si vybrali verzi 1.8 TSI s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

Design

Tím zdaleka nejvýraznějším, co přinesla modernizace, je přední část. Ta dostala na pohled čtveřici světlometů – ačkoliv jde vlastně vždy o jediné světlo, které rozděluje pouze tvar nárazníku. Důvod tohoto kroku byl jednoduchý, modely Rapid i Octavia si prý byly (nejen z čelního pohledu) až moc podobné. Světlomety mohou být za příplatek fullLED, tak jako u testovaného vozu. Všechny světlomety bez výjimky ale mají LED denní svícení. Nejsou tu samozřejmě jen nová světla, ale přepracován byl také přední nárazník i maska chladiče. Drobné změny lze nalézt i v zadní části modernizované Octavie, jíž dominuje zejména lehce pozměněný tvar a grafika zadních světlometů.

Obě karosářské varianty nepatrně narostly, délka se prodloužila o 8 mm, respektive o 11 mm v případě verze Combi. Kvůli lepší stabilitě byl také rozšířen rozchod zadních kol o 20 mm, respektive o 30 mm v závislosti na motorizaci a použité konstrukci zadní nápravy. Ta může být buď pevná pro motory do 110 kW včetně a nebo s nezávislým zavěšením kol pro motory výkonnější, třeba jako v testovaném 132kW 1.8 TSI.

Bez povšimnutí nezůstal ani interiér. V tom může být – ostatně jako i v některých dalších modernizovaných vozech koncernu Volkswagen – nový multimediální systém s až 9,2palcovým dotekovým displejem, v základu je přitom jen 6,5″, resp. za menší příplatek ještě 8″. Vrcholné provedení se ovládá výhradně dotekem, nenajdeme tu jediný mechanický ovladač. Pak se i tak jednoduchý úkon jako zeslabení rádia stane úkonem, na který je třeba se soustředit, protože je třeba se dívat, kde jsou příslušné dotykové plošky. Na druhou stranu je displej příjemně velký a přehledný a má vysoké rozlišení, jen bude neustále opatlaný.

Pohonné ústrojí

Nebudeme-li počítat sportovní verze RS, pak je 1.8 TSI nejvýkonnějším zážehovým motorem v nabídce. Výkon 132 kW/180 koní a točivý moment 250 Nm nejsou vůbec špatné hodnoty a Octavii udělují poměrně slušnou dynamiku. V řeči čísel to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximální rychlost až 231 km/h.

Hned po startu je motor velmi tichý a příjemně odhlučněný. Nemá výraznější turboefekt a na sešlápnutí plynu reaguje bryskně. Jeho zrychlování je lineární, bez jakékoliv gradace, ale troufnu si tvrdit, že cílové skupině to tak bude beze zbytku vyhovovat.

Motor je spojen s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a sílu přenáší výhradně na kola přední nápravy. Pohon všech kol je možné nejen k testované verzi dokoupit. Převodovka řadí rychle a občasné cukání, které jsme znali z předchozích modelů, tu už prakticky není. Samozřejmostí je možnost “manuálního” řazení páčkami pod volantem a nebo přímo prostřednictvím voliče převodovky – dopředu nahoru, dozadu dolů.

Jak je to se spotřebou paliva? Výrobce slibuje 5,8 l/100 km v kombinovaném režimu, my jsme jezdili nejčastěji jezdili se spotřebou mezi 7 a 8 l/100 km. Pokud jsme se hodně snažili a jezdili opravdu defenzivně a striktně podle předpisů, dostali jsme se k 6,5 l/100 km. A to nejsou špatné hodnoty, zejména s přihlédnutím k faktu, že testovaná verze Octavie váží 1 355 kg.

Jak jezdí?

Testovaný vůz byl vybaven systémem Driving Mode Select, který umožňuje volbu jízdního profilu. Z auta se tak dalo udělat několik verzí. Chcete jet klidně? Zvolte komfortní režim, v němž se bude podvozek jen tak pohupovat, převodovka bude řadit v nízkých otáčkách a otočit volantem zvládnete i malíčkem. Chcete se naopak svézt svižně? Na to je tu režim Sport, který přitvrdí podvozek, omezí účinnost posilovače řízení, ale také přiostří reakce na pohyb plynovým pedálem. Z Octavie se ale ani pak nestane sportovní aut, ačkoliv přední nápravě s přenosem síly pomáhá systém XDS+, který přibrzďuje odlehčované vnitřní kolo.

Nastavení auta je znatelně nedotáčivé, z hlediska bezpečnosti je to samozřejmě dobře a je to logické, ale z hlediska jakékoliv zábavnosti za volantem nikoliv. Nakonec lépe zatáčí verze se základním litrovým tříválcem TSI, kterou testujeme teď. Stejně jako před modernizací, ani teď není stabilizace vypínatelná.

17″ kola jsou rozumnou volbou právě jako kompromis mezi vzhledem, ale i komfortem jízdy nebo přilnavostí. Menší kola nebudou na tak velkém autě vypadat hezky, větší sice ano, ale zase seberou hodně z komfortu jízdy.

Závěr

Facelift nové Octavie auto výrazně nezměnil, nebudeme-li řešit přední světlomety. Stále jde o auto, které jezdí příjemně, nijak zábavně, ale sebejistě. Navíc nabídne opravdu bohatý vnitřní prostor s velkým, 590litrovým zavazadelníkem.

Základní cena verze Active s motorem 1.0 TSI 85 kW startuje na 407 900 Kč. Už v této verzi ale většinu nezbytných prvků výbavy najdeme, nechybí například ani klimatizace. Testovaná verze 1.8 TSI 132 kW s převodovkou DSG a ve výbavě Style vyjde minimálně na 639 900 Kč, s pohonem všech kol vyjde auto na 694 900 Kč.

+
Tichý a výkonný motor Jízdně bez výraznějších emocí
Vylepšená převodovka DSG Tuhá náprava pro většinu nabízených verzí
Komfortní podvozek Potkáte jich každý den stovky
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia 1.8 TSI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 132 kW/180 koní v 5 100 – 6 200 ot./min
Točivý moment: 200 Nm v 1 250 – 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.4 s
Maximální rychlost: 231 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.1 / 5.0 / 5.8
Emise CO2: 133 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 670 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 335 kg
Objem zavazadlového prostoru: 590 / 1580 litrů
Ceník: ke stažení zde