Škoda omladila svůj nejprodávanější model Octavia, ročně se ho prodá více než 400 tisíc a za 21 let jeho existence vyjelo z bran továrny více než 5,6 milionu vozů ve třech generacích. Bylo jasné, že si automobilka musí na modernizaci dát záležet.

Na první pohled je viditelný hlavně nový, tolik diskutovaný design přední části s dělenými světlomety. Jinak je ale prakticky bez výraznějších změn, nová je ještě grafika zadních světlometů. Přední světlomety, respektive jejich tvar měly jasný úkol. Bylo třeba oddělit modely Rapid a Octavia tak, aby je bylo možné poznat na první pohled. S novými světlomety, které mohou být fullLED, souvisí také přepracovaný přední nárazník a širší maska chladiče.

 

Škoda Octavia i Octavia Combi také nepatrně narostly, dílka se prodloužila o 8 mm, respektive 11 mm v případě verze kombi. Byl rozšířen také rozchod zadních kol o 20 mm, respektive o 30 mm v závislosti na motorizaci (použité konstrukci zadní nápravy).

Drobným změnám neunikl ani interiér, v němž lze nově nalézt nový infotainment s velkým dotykovým displejem s úhlopříčkou 6,5″, 8″ nebo jako v autech, která jsme měli k dispozici k testovacím jízdám, s 9,2″. Díky jeho velikosti ale přišel o jakékoliv mechanické ovládací prvky a vše se nyní ovládá dotykem. Kromě změny zobrazení (nastavení, rádio, navigace a podobně) jde také o hlasitost rádia. Řešení je to nešikovné, ačkoliv plošky fungují na opravdu citlivý dotek, je potřeba odklonit zrak a podívat se, kde je třeba se dotknout. Alespoň, že ovladače na volantu zůstaly beze změny. Bohatá je také nabídka asistenčních systémů, kterým jsme se věnovali v tomto starším článku. Objemy zavazadelníků 590 litrů pro liftback a 610 litrů pro combi zůstaly beze změn, stejně jako možnost elektricky otevíraných pátých dveří pro kombi.

Nabídka motorizací kombinuje motory spalující naftu, benzín, ale i zemní plyn s výkony od 81 kW do 135 kW pro běžné verze. Nabídka vznětových motorů zahrnuje motor 1.6 TDI 88 kW, doplněný 2.0 TDI s výkony 110 kW a 135 kW. Benzínové motory startují tříválcem 1.0 TSI s 85 kW, pokračuje motorem 1.4 TSI 110 kW a aktuálně končí s výkonným 1.8 TSI se 132 kW – samozřejmě pomineme-li sportovní verze RS. Nabídku uzavírá verze G-TEC s 81 kW spalující zemní plyn (CNG). Motory je možné kombinovat s přimo řazenými převodovkami nebo dvouspojkovými převodovkami DSG. Oba motory 2.0 TDI i motor 1.8 TSI je možné kombinovat také s pohonem všech kol.

V rámci krátkých jízd jsme vyzkoušeli tři verze. Modré kombi bylo poháněno motorem 1.8 TSI se 132 kW a manuální převodovkou, bílé kombi ve vrcholné verzi Laurin & Klement bylo poháněno naftovým dvoulitrem se 135 kW spřaženým s dvoupsojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol a konečně poslední vůz, šedý liftback poháněl benznový agregát 1.4 TSI 110 kW.

Zatímco první dvě verze měly na zadní nápravě nezávislé zavěšení zadních kol, poslední jmenovaný si musel vystačit s tuhou nápravou. Jejich chování je bezprostředně po přesednutí z auta do auta rozdílné. Pokud však nebudete mít přímého porovnání, rozdíl bude postřehnutelný velmi ztěžka. Snad by jen mohla být tuhá zadní náprava tišší.

Oba benzinové motory mají poměrně příjemný zvuk. Rozdíl je samozřejmě poznat v dynamice. Ačkoliv je slabší a menší z motorů v „papírové“ nevýhodě, jeho projev je bezprostředně po sešlápnutí plynového pedálu ostřejší. U 1.8 TSI je naopak plynulejší, vytrvalejší a logicky také výraznější. Manuální převodovka obou modelů nabídla šest rychlostních stupňů. Převodovka pracovala v jasně vymezených drahách a řazení s ní bylo vlastně zábavou.

To naftová verze byla tím nejlepším, co si lze aktuálně pořídit. Nejluxusnější výbava Laurin & Klement nabídne jiné barvy v interiéru, elegantnější čalounění, ale také drobné nápisy na dveřních lištách. Jiné je také naladění adaptivního podvozku DCC, ovšem je otázkou, zda je rozdílně pracující podvozek pouze výbavovou liniíí Laurin & Klement anebo také většími 18″ koly (zbylá auta měla 17″ disky). U bílého kombi byl totiž podvozek naladěn o poznání houpavěji než u zbylých dvou aut, kterými jsme jeli. A právě adaptivní podvozek, který už mohly mít modely také těsně před modernizací, zaslouží chválu. Tlumiče se dají nastavit ve třech úrovních – Comfort, Normal a Sport – a rozdíly jsou opravdu znatelné.

Bílé kombi poháněl také nejvýkonnější vznětový motor, který se dostal i pod kapotou naftové sportovní verze RS. Jeho 135 kW se projevuje mnohem dynamičtěji než 140 kW u Superbu. Motor má dostatek síly již od nízkých otáček, nejvíce ze sebe vydá ve středním pásmu otáčkoměru. A konečně i převodovka DSG si s ním rozumí velmi dobře.

Stejně jako Škoda Kodiaq, i model Octavia bude nabízet tzv. služby „Care Connect“ a tzv. vzdálený přístup do vozu. V prvním případě jde o bezpečnostní volání v případě nehody, které bude brzy v Evropě pro všechny nové vozy povinné. V tom druhém je naopak možné „kontrolovat“ stav auta na dálku. Více si můžete přečíst v tomto článku z prvního jízdního seznámení s Kodiaqem.

Modernizovaná Škoda Octavia je jedním z aut, které je třeba hodnotit hlavně naživo, protože první oficiální fotografie ji podle mého názoru příliš nesedly. Auto na nich vypadá z předního pohledu divně. Osobní setkání prozradilo, že naživo vypadá jinak, troufám si říci, že lépe, ale hodně záleží na zvoleném barevném odstínu. V tmavších barvách karoserie se mi nová přední část líbila íce než v bílé barvě, kterou nakonec dostane velká většina služebních vozů. Otázkou je, jak navíc bude vypadat světlé auto s nepříplatkovými halogenovými světly na malých plechových kolech. Jisté ale je, prodejním trhákem bude modernizovaná Octavia – minimálně v České republice – stále.

Základní cena startuje na 407 900 Kč za verzi ve výbavě Active s přeplňovaným tříválcovým motorem 1.0 TSI s 85 kW.