22 let od premiéry prvního modelu Fabia uvádí společnost Škoda Auto na trh čtvrtou generaci tohoto oblíbeného vozu. Ten je poprvé postaven na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí nejvelkorysejší prostor ve své třídě, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů. Nová Fabia se také může pochlubit tradičními přednostmi vozů Škoda, mezi které patří přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty, vysoká funkčnost a mnoho Simply Clever prvků.

Thomas Schäfer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Fabia je nedílnou součástí našeho portfolia již více než dvacet let. Ztělesňuje také ústřední hodnoty značky Škoda. Čtvrtá generace má všechny předpoklady k tomu, aby pokračovala v úspěchu předchozích modelů. Nabízí vice místa než konkurenční vozy, skvělé možnosti konektivity, nové asistenční systémy a emocionální vzhled. Zkrátka vše, co řidič potřebuje – a ještě něco navíc.”

Přečtěte si také:  Škoda představuje akční modely Scala, Kamiq a Octavia 120 let motorsport

Škoda Fabia je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, která umožňuje vytvořit větší vnitřní prostor. Fabia značně narostla a délkou 4 108 mm poprvé překonává hranici čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 litrů z 330 litrů na 380 litrů. Díky platformě MQB A0 je nová Fabia vybavena mnoha asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak Fabia přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.

Emocionální vzhled, nejlepší aerodynamika ve své třídě a dojezd vice než 900 km

Nová Fabia zaujme emocionálním vzhledem a sebevědomými proporcemi. Sportovní vzhled podtrhují ostře řezané přední světlomety a zadní světla s moderní LED technikou, která zdobí krystalické prvky. V interiéru s novým designem upoutají pozornost symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou, horizontální dekorační lišty a digitální přístrojový panel nabízený na přání. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovní verze Monte Carlo. Čtyři benzinové motory aktuální generace Evo koncernu Volkswagen pokrývají výkonové spektrum od 59 kW/80 koní do 110 kW/150 koní. Díky nejlepší aerodynamice ve své třídě dosahuje Fabia součinitele odporu vzduchu cx 0,28. V kombinaci s 50litrovou nádrží dostupnou na přání tak její dojezd činí více než 900 km v režimu WLTP. Premiéru ve voze Škoda má pět nových Simply Clever prvků.

Exteriér: Emocionální vzhled a nové proporce

Čtvrtá generace modelu Škoda Fabia vyrostla. Má emotivnější vzhled, je větší, modernější a dále rozvíjí designový jazyk značky Škoda. Skulpturální tvary, dynamické proporce a ostře řezané přední světlomety a zadní světla vybavená LED technologií dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. Díky modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen narostly vnější rozměry a také vnitřní prostor. Díky promyšleným prvkům, mezi které patří aerodynamická kola a aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod vzduchu na předním nárazníku, nabízí nová Fabia nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28.

Přečtěte si také:  Seniorovi nešlo nastartovat auto, tak se nechal roztlačit. Skončil pod srázem a v kufru jiného auta

Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti Škoda Auto, říká: „Čtvrtá generace modelu Fabia představuje další krok ve vývoji emocionálního designového jazyka značky Škoda. Díky novým proporcím působí náš základní model mnohem sportovnějším a vyzrálejším dojmem. Současně nová Fabia na první pohled zosobňuje moderní životní styl. Základ modelu Fabia jsme záměrně neměnili. Jako typický vůz Škoda je Fabia funkční, praktický společník pro každodenní cestování.“

Skulpturální tvary, například na kapotě motoru, dynamické proporce, moderní světlomety, které využívají LED technologii, a krystalické prvky typické pro vozy Škoda – to vše dodává nové generaci emocionální vzhled. Malá designová novinka se nachází na předních dveřích, kde linie karoserie naznačují charakteristický trojúhelníkový tvar české vlajky. Ostře řezané přední světlomety, které standardně využívají LED technologii, dosahují až k masce chladiče. Full LED varianta nabízí intenzivnější potkávací a dálkové světlo a také přisvěcování v zatáčkách a při odbočování. Na přání jsou také nabízena Top LED zadní světla.

Větší navenek, prostornější uvnitř

Ve srovnání s předchozími generacemi došlo u modelu Škoda Fabia k nárůstu všech rozměrů. Délkou 4 108 mm tak Fabia poprvé překonává hranici čtyř metrů. Přitom se téměř podařilo udržet hmotnost třetí generace. Ve srovnání s předchůdcem se délka zvětšila o 111 mm a rozvor o 94 mm na 2 564 mm. Vůz je nyní také o 48 mm širší – celková šířka činí 1 780 mm. Zvětšené rozměry rovněž znamenají, že je vůz prostornější uvnitř. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě, který nabízela již předchozí generace, dále narostl o 50 litrů na 380 litrů. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 litrů.

Přečtěte si také:  Hyundai láka první upoutávkou na IONIQ 5. Zahájí tím novou éru elektromobilů

Aerodynamika: Fabia nabízí nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28 U nového vozu Škoda Fabia se podařilo snížit hodnotu součinitele odporu vzduchu z cx 0,32 předchozí generace na cx 0,28. Fabia se tak pyšní nejlepší hodnotou ve své třídě. Vývoj aerodynamiky probíhal z velké části pomocí simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics). Za dobu tří a půl let provedli konstruktéři společnosti Škoda Auto více než 3 000 výpočtů simulací proudění.

Žaluzie chladiče ušetří při rychlosti 120 km/h až 0,2 l/100 km

Důležitým prvkem jsou inovativní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Škoda Fabia je prvním modelem ve své třídě, který je používá. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h díky tomu dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. Fabia tak vypouští až o 5 g méně CO2/km. V případě plně otevřených žaluzií proudí dovnitř maximální množství vzduchu, což umožňuje maximální chlazení, které je využito během krátkých zastávek.

Snížení úplavu na zádi a aero kola poprvé v nabídce

Zhruba třetinu celkového odporu vzduchu způsobuje úplav v zadní části vozu, tedy víření vzduchu na zádi. Nová Škoda Fabia má větší spoiler pátých dveří a boční finlety, které zlepšují proudění vzduchu v zadní části. Aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek snižují odpor vzduchu a směřují jeho proudění směrem k zádi. Na přídi usměrňují otvory v předním nárazníku, tzv. vzduchové clony Air Curtain, aerodynamicky tok vzduchu kolem vozu a kol. Protože samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, nabízí Škoda Fabia poprvé kola s aerodynamickými plastovými kryty. Ty jsou kompatibilní s koly Proxima a Procyon. Velkou část podvozku nyní zaplňuje dvanáct krytů místo dosavadních tří, a to zejména v oblasti motorového prostoru a náprav, které jsou pro aerodynamiku důležité.

2021-skoda_fabia-nova_generace-ve_meste-1

2021-skoda_fabia-nova_generace-ve_meste-2

Snížení hluku v interiéru pomocí aeroakustické simulace

Při vývoji nového vozu Fabia využila společnost Škoda Auto ke snížení hluku větru poprvé také novou metodu aeroakustické simulace. Pomocí výpočtů založených na simulacích metodou výpočetní dynamiky tekutin je možné detekovat vzduchové turbulence, vibrace na bočních oknech, a místa, kde se odtrhává vzduch od karoserie a která způsobují pískání a zvýšený hluk v kabině vozu. Zdroje hluku je tak možné lokalizovat a odstranit, například novým nastavením polohy vnějších zpětných zrcátek.

Nové barvy a kola o průměru až 18″

Nová Fabia nabízí devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a rámeček masky chladiče. Nabídka kol zahrnuje 15″ ocelová kola a devět kol z lehké slitiny o průměru od 15″ do 18″. Vrcholnou variantou jsou na přání nabízená černá leštěná 18″ kola Libra z lehké slitiny.

Interiér: Velkorysejší prostor, vyšší komfort, velké displeje

Interiér nového vozu Fabia kombinuje emocionální vzhled a ergonomické vlastnosti. V interiéru zaujme samostatně stojící obrazovka infotainmentu o velikosti až 9,2″. Nová Fabia nabízí moderní infotainment a k tomu poprvé i digitální přístrojový panel s 10,25″ displejem k dostání na přání. Premiéru slaví také komfortní prvky známé spíše z vozů vyšší třídy jako například vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant, rovněž dostupné na přání. Při uvedení na trh bude Škoda Fabia k dispozici ve dvou výbavových stupních.

Nová Škoda Fabia nabízí díky rozvoru zvětšenému o 94 mm oproti předchozímu modelu ještě více místa především pro cestující na zadních sedadlech. Rozvorem 2 564 m překonává Fabia dokonce první generaci modelu Octavia z roku 1996, která měla rozvor 2 512 mm. Nová Fabia bude při uvedení na trh dostupná ve dvou tradičních výbavových stupních Ambition a Style. Pocit prostornosti dále zvyšuje nový design interiéru. Šíři interiéru podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v pěti různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. Přední část přístrojové desky je čalouněna látkou s kontrastními švy. Nový design umocňují velké kulaté boční výdechy ventilace s chromovaným rámečkem a nové chromované vnitřní kliky dveří.

Přečtěte si také:  Nový Renault TRAFIC pro přepravu osob se představuje. Nabízí "autobus" i VIP přepravu

Nové barvy, ambientní osvětlení a komfortní prvky známé z vozů vyšší třídy

Nové barvy přináší do interiéru modelu Fabia kontrastní švy a dekorační lišty v měděné a šedé barvě. Nové ambientní LED osvětlení, které je standardně součástí výbavového stupně Style, osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou a bílou barvou. Součástí ambientního osvětlení je také LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu. Design interiéru završují volanty v novém designu. Kožený multifunkční volant a tříramenný sportovní multifunkční volant s pádly pro vozidla vybavená DSG jsou nabízeny na přání, stejně jako vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo, které zaručuje dobrý výhled a vysokou úroveň bezpečí v zimních měsících. Obojí je v modelové řadě Fabia k dispozici poprvé – tyto komfortní prvky byly dosud vyhrazeny především vozům vyšších tříd.

Digitální přístrojový panel nabízí pět režimů zobrazení

Poprvé je ve voze Fabia k dispozici na přání digitální přístrojový panel s 10,25″ displejem. Řidič může individuálně nastavit a volit mezi jednotlivými režimy zobrazení. K dispozici je klasický layout, který vychází ze standardních analogových kruhových ukazatelů, moderní uspořádání, redukované, rozšířené zobrazení a také sportovní režim s otáčkoměrem uprostřed, které je součástí na přání dostupného sportovního paketu. Tzv. „virtuální kokpit“ také zobrazuje loga rádiových stanic, obaly hudebních alb a uložené fotografie volajících. Dále je možné na displeji zobrazit mapu navigace s lištou pro přiblížení. Fabia je standardně vybavena analogovým kokpitem s trojrozměrnými ciferníky, dodatečnými kruhovými ukazateli teploty chladicí kapaliny a aktuálního stavu nádrže a Maxi DOT displejem, který zobrazuje také navigaci a rozpoznané dopravní značky.

Fabia poprvé nabízí dvouzónovou klimatizaci Climatronic

Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí poprvé dvouzónovou klimatizaci Climatronic a výdechy ventilace na zadní straně středové konzoly pro klimatizaci zadních sedadel. Dvouzónová klimatizace Climatronic, která je dostupná na přání, umožňuje nastavit teplotu zvlášť pro pravou a levou stranu pomocí dvou otočných tlačítek na středové konzole. Osmi tlačítky lze snadno ovládat všechny funkce.

Konektivita: Vždy online s možností bezdrátového připojení

Nová Fabia nabízí moderní infotainment systémy poslední generace s úhlopříčkou až 9,2″. Pomocí zabudované karty eSIM je vždy online, což umožňuje příjem internetového rádia nebo přístup k rozsáhlým mobilním online službám Škoda Connect nebo k novým aplikacím infotainmentu. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze připojit chytré telefony. Nabíjecí box pro smartphone umožňuje jejich bezdrátové nabíjení. Vrcholný infotainment Amundsen lze ovládat i gesty nebo pomocí digitální asistentky Laury.

Přečtěte si také:  Zájem živnostníků a malých firem o vozy na operativní leasing podle Arvalu loni rekordně vzrostl. Zákazníci chtějí hlavně městské vozy nebo drahá SUV

Nová Škoda Fabia nabízí volbu ze tří systémů infotainmentu. Základní systém Swing s barevným displejem o velikosti 6,5″ má vícedotykové ovládání, digitální DAB tuner a standardně čtyři reproduktory vpředu. Bolero s displejem o velikosti 8″ přináší bluetooth s hlasovým ovládáním a navíc dva reproduktory se surround funkcí v zadních dveřích. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay připojit chytré telefony. Nabíjecí box pro smartphone, který je k dispozici na přání, umožňuje bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.

Vrcholný infotainment Amundsen s navigací a hlasovým ovládáním s online podporou

Infotainment systém Amundsen má konfigurovatelný 9,2″ displej a disponuje navigací s online podporou. K volitelným prvkům patří také zřízení wi-fi hotspotu. Po připojení mobilního telefonu lze spustit službu pro streamování hudby. SSD disk s kapacitou 64 GB je určen k ukládání mapových podkladů, které lze online aktualizovat. Součástí výbavy je také ovládání gesty. Na přání lze objednat hlasové ovládání pomocí digitální asistentky Laury s online podporou. Laura rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. K nabíjení dalších mobilních přístrojů slouží ve voze Fabia až pět USB-C konektorů. Jeden z nich se nachází u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru. O lepší hudební přednes se stará na přání dodávaný sound systém Škoda s dodatečným zesilovačem a subwooferem umístěným v zavazadlovém prostoru.

Aplikace infotainmentu zobrazují zprávy, počasí, kalendář a upozornění na nebezpečné dopravní situace

Řidič si může založit účet Škoda Connect přímo přes displej infotainment systému Amundsen nebo přenést již existující účet do vozu Fabia. Snadno lze také stáhnout nové aplikace infotainmentu, které zobrazují zprávy a počasí, poskytují přístup k osobnímu Google kalendáři nebo upozorňují na nebezpečné situace. Amundsen také umožňuje používání mnoha mobilních online služeb Škoda Connect. Mezi ně patří eCall, který v případě nehody automaticky spustí tísňové volání, služba Proaktivní servis (Pomoc na cestě), rozsáhlé služby vzdáleného přístupu pomocí aplikace MyŠKODA a webový portál Škoda Connect.

Motory: Nižší spotřeba, delší dojezd

Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí čtyři motory nové generace Evo koncernu Volkswagen. Škoda Auto tak v porovnání s předchozím modelem rozšiřuje paletu pohonných jednotek. Širší než dosud je také výkonové spektrum, které sahá od 59 kW/80 koní do 110 kW/150 koní. Motory splňují přísnou emisní normu Euro 6d. V kombinaci s 50l nádrží, která je k dispozici na přání, tak činí dojezd u tříválcových motorů více než 900 km v režimu WLTP.

Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Všechny motory generace Evo nového vozu Fabia jsou ještě úspornější než motory předchozí generace. U motoru MPI, který byl vyvinut pro celý koncern Volkswagen a je vyráběn v České republice, se podařilo snížit spotřebu paliva a emise a zvýšit výkon o 4 kW.“

Přečtěte si také:  Takto policie dnes měří rychlost. Nejčastěji jsou radary schované v autech a umí měřit i z protisměru

Všechny pohonné jednotky splňují emisní normu Euro 6d. Novou vrcholnou motorizací je 1,5 TSI s výkonem 110 kW/150 koní a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkonové verze do 70 kW/95 koní jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW/110 koní lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Nárůst výkonu motoru MPI vyvinutého společností Škoda Auto

Základním motorem modelu Fabia s pohonem předních kol je benzinový motor MPI s vícebodovým vstřikováním paliva. Tříválec 1,0 MPI má objem 1,0 l a nabízí výkon 59 kW/80 koní. V porovnání s předchozím modelem vzrostl výkon o 4 kW/5 koní. Motor byl vyvinut společností Škoda Auto a je vyráběn v České republice.

Inovativní vrstva nanášená pomocí plazmy snižuje spotřebu paliva a emise

U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Tento technicky inovativní proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepšímu rozdělení a lepšímu odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.

Nová vrcholná motorizace s aktivním řízením válců

Čtvrtá generace vozu Škoda Fabia nabízí novou vrcholnou motorizaci. Čtyřválcový motor 1,5 TSI má výkon 110 kW/150 koní a je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2. Všechny motory TSI modelu Škoda Fabia jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Přečtěte si také:  Pražští policisté už 2 týdny využívají Škody Kodiaq. Jsou dvoumístné a plné speciálního vybavení

Nízká spotřeba umožňuje dlouhý dojezd

Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40litrovou palivovou nádrží. V případě 50l nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje Fabia vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km v režimu WLTP.

Přehled motorů nového vozu Škoda Fabia:

2021-nova-Skoda_Fabia-motory

Simply Clever: Nová Fabia nabízí pět zcela nových prvků

Čtvrtá generace vozu Fabia pokračuje v tradici Simply Clever prvků typických pro značku Škoda. V nabídce je pět zcela nových Simply Clever prvků a osm prvků, které tento model poprvé přebírá od větších sourozenců. V závislosti na dané výbavě nabízí nová Fabia až 43 praktických prvků, které ulehčují každodenní používání vozu – více než kdy dříve. Nabídka sahá od klasických prvků značky Škoda, jako například škrabky na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolu výšky dezénu pneumatik, držáku parkovacích lístků na A sloupku nebo deštníku ve dveřích řidiče, až po zcela nové prvky, které s minimálním úsilím udržují pořádek v interiéru a v zavazadlovém prostoru.

Již mnoho let ulehčuje Škoda Auto svým zákazníkům každodenní cestování stále novými, promyšlenými Simply Clever prvky. Nová Fabia nabízí hned pět takových, které se ve vozech Škoda objevují poprvé. O pořádek v interiéru se starají v odkládací schránce ve středové konzole nový upevňovací klip pro kreditní kartu nebo parkovací lístek a gumička sloužící jako držák tužky. Více flexibility přináší odnímatelný držák nápojů mezi předními sedadly. Stejně tak odkládací schránka u středového tunelu nabízí i cestujícím vzadu odkládací prostor pro drobnosti. Schránka se umístí mezi středovou konzolu a zadní sedadla a sama se přichytí. Oba tyto prvky jsou dostupné na přání ve výbavovém stupni Ambition a standardně ve verzi Style. Na přání dostupná je rovněž pružná odkládací schránka. Nachází se na boční straně zavazadlového prostoru a v případě potřeby ji lze roztáhnout pro uchycení předmětů v zavazadlovém prostoru. Dalším prvkem je sluneční clona, která se nabízí jako příslušenství pro panoramatickou střechu dostupnou na přání. Pokud není potřeba, lze ji složit na třetinu a uložit pod kryt zavazadlového prostoru.

Přečtěte si také:  BMW představilo nový systém iDrive. V sériovém elektromobilu BMW iX se objeví už letos

Odkládací kapsy na mobilní telefony, USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku

Nová Fabia poprvé nabízí několik Simply Clever prvků známých z ostatních modelů značky Škoda. Multifunkční kapsa, která je zavěšena pod krytem zavazadlového prostoru, přemění jinak nevyužívaný prostor na místo k odkládání kabátů nebo bund. Maximální nosnost kapsy je 3,5 kg. Jedním z prvků známých z modelů Octavia a Enyaq iV jsou dobře dostupné odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel. Novým prvkem ve voze Fabia je sklopné opěradlo sedadla spolujezdce a také na přání dodávaný USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku, kterým lze například napájet palubní kameru, aniž by kabel narušoval výhled řidiče.

Přehled nových Simply Clever prvků vozu Fabia:

  • Sklopné opěradlo sedadla spolujezdce
  • Dvě odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel
  • Multifunkční kapsa
  • USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku
  • Skládací pružná odkládací schránka v zavazadlovém prostoru*
  • Zadní čtecí lampička ovládaná z předních sedadel
  • Odnímatelný držák nápojů*
  • Dva háčky pro příchytná oka systému TopTether v zavazadlovém prostoru
  • Držák karet a tužek v odkládací schránce před řadicí pákou*
  • Držák karet a mincí ve víku odkládací schránky před spolujezdcem
  • Odkládací schránka umístěná v tunelu před zadními sedadly, včetně držáku nápojů*
  • Odnímatelná sluneční clona pro panoramatickou střechu*
  • Ochranný kryt nákladové hrany

* zcela nový prvek ve voze Škoda

Úspěšný model: Během 22 let bylo prodáno 4,5 milionů vozů Fabia

Čtvrtá generace modelu Fabia je výsledkem 22 let zkušeností společnosti Škoda Auto ve třídě malých vozů. Od uvedení na trh v roce 1999 je Fabia díky dosud více než 4,5 milionů prodaných vozů karosářské verze hatchback a kombi důležitým pilířem úspěchu značky Škoda. Jedná se tak o druhý nejprodávanější vůz značky Škoda po modelu Octavia a také o jedno z nejoblíbenějších vozů ve své třídě.

Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu, říká: „Škoda Fabia píše úspěšný příběh již 22 let. Vůz, který má kompaktní vnější rozměry, si získal velkou skupinu fanoušků díky atraktivní kombinaci velkorysého prostoru, vysoké úrovně bezpečnosti, úspornosti, funkčnosti a skvělému poměru ceny a užitné hodnoty. Fabia oslovuje velmi široké spektrum zákazníků, od řidičů začátečníků po osoby pokročilého věku, singles i rodiny. Nová čtvrtá generace modelu Fabia nabízí kromě tradičních předností také emocionální vzhled a ještě více místa. Podaří se nám tak dále rozšířit naši cílovou skupinu.”

Škoda Fabia: podívejte se, jak před více než dvěma desítkami let vznikala první generace

Již od své premiéry v roce 1999 je Škoda Fabia jedním z nejprodávanějších vozů ve své třídě. První generace měla premiéru v roce 1999. O rok později byla představena Škoda Fabia Combi. Během osmi let bylo vyrobeno 1,79 milionů vozů Fabia první generace. V roce 2007 byla na autosalonu v Ženevě představena druhá generace, které se prodalo celkem 1 704 000 vozů. Třetí generace, která byla uvedena v roce 2014, pokračovala v tomto úspěšném příběhu. V roce 2019 byla druhým nejprodávanějším vozem značky Škoda po modelu Octavia. Celkem bylo prodáno více než 4,5 milionů vozů všech karosářských verzí. Toto číslo překonává pouze model Octavia. Největším prodejním trhem vozu Fabia byla v roce 2020 Česká republika s 16 280 prodanými vozy. Následovalo Německo s 16 054 vozy a Polsko s 12 805 vozy.

Bezpečnost: Nové asistenční systémy a až devět airbagů

Nová Škoda Fabia patří díky až devíti airbagům k nejbezpečnějším vozům ve své třídě. Využití modulární platformy MQB A0 přineslo ještě vyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, k čemuž přispěly také asistenční systémy, které nabízely dosud spíše vozy vyšší třídy. Poprvé disponuje nová Fabia například Asistovanou jízdu 2.0 a Automatickým parkováním.

Škoda Auto využila možnosti, které nabízí modulární platforma MQB A0 koncernu Volkswagen, také v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti. Tato platforma umožňuje použití moderních asistenčních systémů, které jsou vyhrazeny spíše vozům vyšší třídy. Zároveň vozu propůjčuje robustní karoserii s vysokou torzní tuhostí a vysokou stabilitou. Toho bylo dosaženo použitím vysokopevnostní, ultra vysokopevnostní a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli.

Přečtěte si také:  Nová generace Isuzu D-MAX se představuje. Má nový design, motor i bohatší výbavu

Bezpečnou jízdu zajišťuje Asistovaná jízda 2.0, vyšší úroveň komfortu přináší Automatické parkování

Škoda Fabia nabízí díky Asistované jízdě 2.0 automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu. Tento na přání dostupný systém lze aktivovat jediným tlačítkem. Asistovaná jízda 2.0 kombinuje mimo jiné adaptivní tempomat (ACC), který do rychlosti 210 km/h automaticky upravuje rychlost jízdy podle vozidla jedoucího vpředu, a Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist). Tento asistent pomáhá řidiči udržet vůz ve správném jízdním pruhu jemnými zásahy do řízení. Pomocí funkce Detekce rukou kontroluje vozidlo, zda má řidič důsledně ruce na volantu. Na přání je dostupný také vylepšený Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který je aktivní až do vzdálenosti 70 m a řidiče varuje, pokud se blíží jiná vozidla nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Fabia nyní nově pomůže i díky asistentu Automatické parkování: do rychlosti 40 km/h zobrazí vhodné místo a také zaparkuje do řady podélně i příčně stojících vozidel. Pokud senzory Asistenta pro manévrování (Manoeuvre Assist) zaregistrují při parkování před nebo za vozidlem nebezpečnou překážku, automaticky vůz zabrzdí. Poprvé nabízí Fabia také Rozpoznávání dopravních značek a Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.

V případě nehody chrání cestující až devět airbagů

Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a přední boční airbagy. Na přání jsou dále k dispozici kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy. Systémy uchycení ISOFIX a TopTether pro vnější zadní sedadla jsou součástí standardní výbavy. Na přání jsou dostupné také pro sedadlo spolujezdce. Příchytná oka systému TopTether na zadní straně opěradla sedadla spolujezdce a vnějších zadních sedadel slouží jako třetí bod k upevnění autosedačky.

Přidat komentář