Škoda v minulosti vyráběla osobní i užitkové automobily. Všichni jistě známe Škodu 1203, Favorit pick-up a další deriváty anebo Felicia pick-up, ale už málokdo ví, že vznikla i Fabia pick-up. Do sériové výroby se ale tohle auto nikdy nedostalo.

Mladoboleslavská automobilka Škoda vyráběla hlavně osobní automobily, ale v její historii lze nalézt i řadu opravdu speciálních modelů – například užitkový vůz pro zemědělce a armádu anebo upravené Škody 105 SP, které měly místo zadních sedadel nákladový prostor. Podobných modelů byla spousta a vycházela hlavně z potřeb tehdejšího socialistického plánování.

Přečtěte si také:  Škoda Buggy typ 736 vznikla díky autokrosu, ale do výroby se nakonec nikdy nedostala

Koncem osmdesátých let ale vznikly už opravdové užitkové modely, které musely nahradit model 1203. Šlo o dvoumístné hatchbacky Škoda Favorit Praktik a kombi Škoda Forman Praktik. Vyrábělo se ale i dvoumístné kombi s nástavbou Škoda Forman Van Plus a nechyběly samozřejmě ani klasické pick-upy (tak se pick-upy z Favoritu jmenovaly). Ty pak nahradila Felicia pick-up. Ta už ale žádné další varianty, ani nástupce nedostala.

Felicií vlastně éra užitkových modelů značky Škoda skončila, ačkoliv před pár lety se do výroby málem dostala nová generace modelu Roomster. Ta stála na základech Volkswagenu Caddy, takže prostor pro čistě užitkovou verzi tu byl. Vše už bylo hotovo, auto postavené, ale vedení koncernu Volkswagen na poslední chvíli řeklo rezolutní: „NE!“ Projekt Roomsteru byl zastaven a světlo světa spatřily jen fotky, jejichž pravost nám před časem zdroje z automobilky potvrdily.

Co by kdyby: Takhle mohla vypadat Škoda Roomster

Ještě předtím ale vznikly další pick-upy, které byly kombinací modelů Fabia první generace a Felicia pick-up. Nešlo však o sériové modely, nýbrž o prototypy, které používala sama automobilka pro vnitropodnikovou přepravu.

Informací o nich je pramálo, ale hovoří se o třech vyrobených kusech – některé z nich měly čistě korbu (jako ten z videa), ale minimálně jeden měl i uzavřenou „boudu“.

S jistotou nelze říci ani to, co měly všechny tyto pick-upy pod kapotou. Různé články na internetu mluví o tom, že se pod kapotou jednoho z modelů nacházel atmosférický dvoulitr (2.0 MPI 85 kW), který poháněl i první generaci Škody Fabia, ale u ostatních mělo jít o legendární motory 1.9 TDI.

Tento motor je i pod kapotou kousku z videa. Podle muže, který auto představuje, má jít o jeho nejvýkonnější verzi pro Fabii (typ: ASZ) s 96 kW/130 koňmi. Tento turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec poháněl první generaci Fabia RS. Pokud tedy bylo potřeba převézt nějaké díly rychle – a opotřebovaná korba dokazuje, že auto toho odvezlo hodně – bylo tohle auto jasnou volbou.

Pohled na auto prozradí, že přední část je kompletní Škoda Fabia první generace, na níž za B-sloupkem navazuje zadní část z Felicie pick-up. Nejde ale o jen tak nějaký „roub“, protože karosáři si pohráli i s prolisy, procházejícími přes celý bok. Výškově na sebe navazují i otěrové lišty na obou náraznících. Pohled do interiéru prozrazuje palubní desku z první generace Fabie, ale v ní jsou palubní ukazatele z Fabie druhé generace s maxidotem a žlutými rámečky.

Přečtěte si také:  Auta, která se nikdy nevyráběla: ŠKODA 1000 MB Combi - video

Hodně zajímavá stavba. Až je nám docela líto, že se nedostala do sériové výroby. Kdyby škodovka nabízela nějaký užitkový model, (nejen) v České republice by byl jistě ve firemních fleetech velmi žádaný, co myslíte?

A pokud byste si nevzpomněli, tak ještě připomínáme, že to není poslední Škoda Fabia pick-up. Další totiž vznikla před pěti lety jako práce studentů Středního odborného učiliště strojírenského ŠKODA AUTO. Svůj pick-up na základech třetí generace Fabie pojmenovali jako Škoda Funstar.

Škoda FUNstar: novodobá Felicie Fun pro Wörthersee