V dobách minulých, kdy nám vládl poněkud jiný režim, jsme se museli spokojit s tím, co vyráběly tehdejší socialistické státy. I na silnicích tak jezdily hlavně škodovky a další modely vozů z východního bloku. A to i jako sanitky, kdy šlo zejména o modely Škoda 1201, 1202 a později 1203. Ta se ve službách záchranářů udržela dlouhé desítky let, přestože hlavně později už nešlo o nijak spolehlivé stroje.

Škoda 1203 byla představena 14. září 1968 na strojírenském veletrhu v Brně. Protože šlo o prakticky jediný lehký užitkový vůz z Československa, bylo to u nás nejrozšířenější užitkové auto. Konkurentů přesto několik měla: Barkas B 1000 (1961 – 1990), FSC Žuk (1959 – 1998), Nysa (1958 – 1994), UAZ-452 (1965 – dosud) anebo RAF – Latvija (1959 – 1997).

Přečtěte si také:  Video z roku 1982 ukáže výrobu škodovek. Už tehdy byla poměrně velká robotizace

S dvanáct set trojkou jsme se mohli setkat vlastně při všech událostech a činnostech v životě: od narození až po smrt. Karoserie byla přizpůsobena pro všechny možné nástavby jako byly valníky, montážní podvozky, ale hlavně jako mikrobusy či běžné nákladní dodávky. Jenže automobily byly prodávány výhradně „socialistickému sektoru“, tedy státním či družstevním podnikům a organizacím. Soukromí zájemci se dostávali až k vyřazeným ojetým automobilům, důvodem byl nejen samotný nedostatek aut, ale především jejich užitkový charakter: soukromé podnikání bylo totiž v socialistickém Československu nežádoucí.

Přesně před 50 lety se světu poprvé představila Škoda 1203

Konstrukce byla tzv. „trambusová“, tedy bez přední kapoty. Motor byl uložen v kabině, mezi sedadly, kde se i servisoval. A i díky tomu se hodně přehříval. Karoserie byla již samonosná, přišla o tradiční páteřový rám, který měl ještě předchozí typ Škoda 1202, ale s ním dvanáct set trojka sdílela motor. Tím byl čtyřdobý zážehový čtyřválec OHV s objemem 1221 cm³. To věru nebylo mnoho a auto tak nedisponovalo ani dostatečnou dynamikou, tím spíše v nasazení pro sanitku. Výkon byl totiž 39 kW/49 koní.

Zajímavostí je, že auto i s tak mrzkým výkonem mohla 1203 při pohotovostní hmotnosti 1170 kilogramů vézt až 950 kg nákladu, v případě sanitky to bylo „jen“ 790 kg plus 160 kg obsluhy.

Přečtěte si také:  Škoda Kodiaq v komplexní úpravě pro potřeby Zdravotnické záchranné služby

Z hlediska vnějšího designu bylo možné si všimnout částí palubní desky a zadní světlomety, jež byly totožné s osobním vozem Škoda 1000 MB. I to postupně díky velké poptávce po tisícovkách na domácím i na zahraničních trzích způsobovalo problémy s kapacitou produkce. Kvůli tomu byla postupně výroba modelů 1203 přesouvána z Vrchlabí do národního podniku Kovosmalt ve slovenské Trnavě (později přejmenovaného na Trnavské automobilové závody). Tam se výroba natrvalo přesunula v roce 1981.

Problémem ale bylo, že pozdější modely vyráběné v Trnavě byly technicky nespolehlivé a často se porouchaly ještě před předáním zákazníkovi. To potvrzuje v přiloženém videu z roku 1989 Karel Skružný, tehdejší vedoucí dopravy Stanice záchranné služby Praha. „Zkušenosti máme takové, že třeba jsme brali 9 vozů v Trnavě, a z toho 6 nám jich nedojelo. Nebo pak dojelo, na laně, a po různejch opravách mechanikama, kdy na silnicích za každýho počasí předváděly skutečně divy,“ říká a vzápětí dodává: „Přidal bych srovnání, když jsme jezdili za ta léta do Vrchlabí. Téměř za celou tu dobu se nestalo, aby některej vůz nedojel, konkrétně k nám do Prahy nebo měl po cestě nějakou poruchu.“

Skružný také řekl, že když už auto do Prahy dovezli, bylo potřeba poslat na něj ihned mechaniky. Ti pak dva až tři dny na autě pracovali, aby bylo vůbec provozuschopné. To nejhorší, co se může stát, je totiž fakt, že sanitní automobil přestane jet. A to se při natáčení reportáže také stalo…

Vozový park tehdejší záchranné služby byl zastaralý a nemoderní. A nešlo jen o samotná auta, ale i o jejich vybavení, které pocházelo ještě z předchozích generací. V roce 1989 se tak stále používala lehátka i dřevěné skříňky s ostrými rohy z padesátých let. I díky tomu nebylo bezpečné, ale mnohdy ani reálné pacienty za jízdy ošetřovat.

Přečtěte si také:  Škoda Rapid z Bratislavy? Z nepovedených kusů byli zákazníci nešťastní

Ve Vrchlabí bylo nakonec vyrobeno celkem 69 727 kusů Škody 1203. V Trnavě byly pak dodávky (včetně sanitního provedení) vyráběny až do druhé poloviny 90. let (1997). Počet kusů se nám dohledat nepodařilo. Mimochodem výroba Škody 1203 vlastně nepřestala, protože nové kousky vznikaly ještě mnoho let poté.

Před 50 lety se začala vyrábět Škoda 1203, novou můžete koupit ještě dnes