Škoda Octavia Combi iV

Nejprodávanější škodovku pořídíte s celou řadou pohonných jednotek. Mezi ně se s poslední generací zařadil i plug-in hybrid, a i když to na první pohled není vidět, spoléhá se v podstatě na totožnou techniku jako sportovně vyhlížející Škoda Octavia RS iV.

Jenže zatímco Octavia RS iV působí na ostatní motoristy jako rudý hadr na býka, klasická Octavia iV zapadne do okolního provozu mnohem nenápadněji. Je to v podstatě klasická Octavia, která do levého blatníku přibrala konektor pro dobíjení a nazula aerodynamické disky.

Stejná technika, jiné balení

V útrobách se nachází stejná výbavička, jako v ostatních koncernových modelech s plug-in hybridní technikou. Srdcem je tedy zážehová čtrnáctistovka naladěná na 110 kW a výkonem 250 Nm, které vypomáhá elektromotor.

Škoda Octavia Combi iV

A právě tady je ten hlavní technický rozdíl mezi RS iV a civilnějším provedením iV. Synchronní elektromotor s permanentními magnety produkuje 85 kW a 330 Nm, celkově soustava ovšem dokáže produkovat maximálně 150 kW/204 koní a 350 Nm, zatímco RS iV se chlubí výkonem 180 kW a kulatějším krouťákem 400 Nm.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia Sportline se představuje. V nabídce bude tato verze vůbec poprvé

Reálně je rozdíl ve zrychlení na stovku půl sekundy, stříbrný kombík potřebuje na zdolání disciplíny přesně 7,8 sekundy. V reálném světě si nejspíš všimnete, že odpich není tak důrazný jako u eReSa, jenže ani tam vás zátah obou motorů nepřišpendlí do sedačky tak intenzivně, jako to umí klasická zážehová verze.

Na nic si nehraje

Hlavní je, že ve vás civilní pojetí nevzbuzuje očekávání, které plug-in hybridní jednotka nedokáže naplnit. Když na tuhle hru přistoupíte, jeví se Octavia iV v mnohem lepším světle než její sportovnější sourozenec.

Škoda Octavia Combi iV

Kombinovaná pohonná jednotka totiž funguje velmi dobře a její sladění jsem si pochvaloval i u dalších koncernových modelů. Rozjezdy probíhají na elektřinu a pak se přidá spalovací motor. Toho se jednotka drží i v případě, kdy jsou akumulátory zcela vybité. Pak se Octavia iV chová jako klasický hybrid, na elektřinu tak ujedete nanejvýš desítky metrů, i tak ale nějakou tu kapku ušetříte. A ve výsledku to znamená docela slušnou kombinovanou spotřebu i v případě, že na dobíjení zcela rezignujete, nebo se třeba vydáte na delší cestu.

Já jsem se dokázal pohybovat okolo 5,5 litrů na sto, trasa ale ve velké míře zahrnovala dálnice, což zrovna pro plug-in hybrid není úplně ideální prostředí. S vyšším podílem okresek se dokážete dostat i na hodnoty začínající čtyřkou, s pravidelným dobíjením se pochopitelně dostanete ještě níž. Třeba i na nulu, pokud dojíždíte okolo 50 kilometrů. Právě to je zhruba reálný limit na plné dobití 13 kWh akumulátorů.

Samotné dobíjení zabere z klasické zásuvky z nuly na 80 % necelé čtyři hodiny, s wallboxem o výkonu 3,6 kWh se čekání zkrátí na zhruba 2 a půl hodiny, na přítomnost rychlonabíjení si ale nechte zajít chuť. To aktuálně u plug-in hybridů nabízí snad jedině Mercedes-Benz.

Škoda Octavia Combi iV

Co mají ale všechny octavie společného, je digitální infotainment. Tlačítek je málo a některé opravdu postrádám, řešení škodovky mi ale oproti Volkswagenu přijde zdařilejší – dotyková lišta ovládá jenom hlasitost a teplota klimatizace vždycky zaujímá spodní část displeje, takže to máte pořád na očích. I když se asi nezbavím dojmu, že bylo lépe, dá se na to zvyknout.

Podvozek docela slušně pobírá nástrahy českých silnic, v kombinaci s příplatkovými tlumiči DCC si ho můžete podle nálady přitvrdit nebo naopak přidat na houpavosti. S obutými osmnáctkami se auto vyloženě nebrání ani svižnějším průjezdům, v zatáčkách se příliš nenaklání. Vyšší hmotnost skrýt ale nedokáže, takže v techničtějších pasážích limity podvozku objevíte. Autu mnohem více sedí plynulé tempo, kde se vám odmění slušným komfortem.

Přečtěte si také:  BMW do konce roku 2025 výrazně omezí nabídku spalovacích motorů

Komfort dokáže v jistém smyslu nabídnout také interiér. Parádní jsou sedačky ergoSeat, ve kterých se na delší vzdálenosti cestuje moc příjemně. Stěžovat si nebudete ani na odkládací prostory v čele se zavazadlovým prostorem s objemem 490 litrů. Oproti klasické verzi je to mínus 150 litrů v kufru a patnáct litrů v nádrži, to ale nic nemění na tom, že je Octavia Combi pořád praktické rodinné auto. Jen ve verzi iV o něco méně.

Škoda Octavia Combi iV

Závěr a ceník

Stačí z názvu ubrat dvě písmenka a hned se na to člověk dívá jinak. Škoda Octavia Combi iV je hodně příjemné auto na běžné cestování. Cenově vás obyčejné iV přijde nejméně na 835 tisíc ve výbavě Ambition, za vrcholnou Style si značka řekne 876 tisíc. Cenově tak stojí na samém vrcholu dané výbavy, tak už to ale u nových technologií chodí.

Hodně tak bude záležet, jakým způsobem auto využíváte. Pro pravidelné dojíždění na kratší vzdálenosti je jako stvořená, s poctivým dobíjením se prakticky obejdete bez návštěvy čerpací stanice a na delších cestách vás ale bude omezovat snad jen o trochu menší kufr.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia iV
Motor: řadový čtyřválec + el. motor
Objem válců: 1395 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem + el. motor
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon spalovacího motoru: 110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru: 250 Nm při 1550 – 3500 ot./min
Výkon elektromotoru: 85 kW/115 koní
Točivý moment elektromotoru: 330 Nm
Celkový výkon soustavy: 150 kW/204 koní
Celkový točivý moment soustavy: 350 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 7.8 s
Maximální rychlost: 220 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 1.4 l/100 km
Emise CO2: 31g/km
Objem nádrže: 39.5 litrů
Délka: 4689 mm
Šířka: 1829 mm
Výška: 1473 mm
Rozvor: 2680 mm
Pohotovostní hmotnost: 1620 kg
Objem zavazadlového prostoru: 490/1555 litrů
Ceník: ke stažení zde