test-2021-skoda_fabia-10_tsi-81_kW- (3)

Test Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW (2021)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 29. 12. 2021


Současná, už čtvrtá generace Škody Fabia opět povyrostla a dospěla. A to nejen pocitově, ale i co do výbavy a jízdních vlastností. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli verzi Style s litrovým motorem TSI s 81 kW a manuální převodovkou.

Jiná na první pohled

Čtvrtá generace malé škodovky dostala úplně novou podvozkovou platformu. Stejně jako Volkswagen Polo nebo SEAT Ibiza už také sedí na MQB-A0, tedy na podvozkové platformě, nad níž automobilka Škoda před nedávnem v koncernu převzala celosvětovou odpovědnost. I díky tomu Fabia poprvé překonává čtyřmetrovou hranici – samozřejmě nebudeme-li mluvit o Fabiích Combi v předchozích generacích. Na délku měří 4108 mm (třetí generace měla 3997 mm) a rozvor náprav je 2564 mm (mezigenerační nárůst z 2470 mm). Větší je ale Fabie i do šířky, kde přidává 48 mm na celkem 1780 mm. Menší je jen do výšky, tam je nižší o 7 mm.

Přečtěte si také:  Škoda posílila v Mladé Boleslavi výrobu kabelových svazků. Další vyrábí v Maroku a v Rumunsku

Mezigeneračně se Škoda Fabia změnila také designově a poznat to je na první pohled. Přední světlomety jsou nižší, maska chladiče (má aktivní lamely kvůli chlazení a aerodynamice) naopak širší a roztahuje se přes celý předek od světlu ke světlu. Přední světlomety navíc používají výhradně techniku LED, za příplatek pak dokonce Bi-LED.

test-2021-skoda_fabia-10_tsi-81_kW- (8)

Z bočního pohledu zaujmou u testovaného auta úplně nové disky s aerodynamickými kryty. Ty snižují při homologaci emise CO2, ale majitel auta si je může sundat, protože jsou na kolech jen nacvaknuté. Tato kola jsou standardně dostupná pouze pro 16″ a 17″, ale Fabia může mít i 14″ a 18″. Na zádi se odehrálo další poprvé. Poprvé jsou totiž u Fabie světlomety dvoudílné, přičemž jedna část je v blatníku a ta druhá ve víku kufru.

Modernější interiér

Interiér dostal několik zajímavostí, přičemž tou největší je nápis „FABIA“ v kapličce palubních přístrojů. Celou šíří palubní desky včetně výdechů klimatizace prochází i ozdobná lišta, díky níž působí interiér ještě širším dojmem. Celkově také auto působí moderněji. Mimochodem posádka na předních sedadlech má kolem sebe i tak dost místa (na hlavu, nohy, ale i pro ramena). Nechybí středová loketní opěrka, ale bohužel se nedá výškově nastavovat.

Přečtěte si také:  Test BMW 540i xDrive Touring (2022)

Škoda je, že auto sice mezigeneračně vyrostlo, ale ovladač klimatizace a topení se naopak smrskl, přesněji řečeno má mnohem méně tlačítek. Pro spoustu funkcí je potřeba se proklikat do Menu v infotainmentu. To má například SEAT Ibiza vyřešeno lépe. Na druhou stranu je skvělé, že samotná teplota se dá ovládat klasickými mechanickými otočnými ovladači.

test-2021-skoda_fabia-10_tsi-81_kW- (16)

Díky nárůstu vnějších rozměrů je v interiéru dostatek místa, i na zadních sedadlech si bez problémů sedne průměrně vzrostlý člověk. Fabia si pro zadní cestující připravila i vlastní držák nápojů. Ten se umisťuje mezi středový tunel a zadní sedačky. Je bytelný a v pohodě udrží i velký kelímek s kávou. V zadní části středového tunelu jsou také konektory USB-C, takže je potřeba dávat pozor, aby se nápoj z kelímku nerozlil.

S sebou si posádka může vzít i víc zavazadel než u třetí generace Fabie. Kufr totiž teď nabídne tolik prostoru, co některá auta o třídu větší. Mezigeneračně zavazadelník narostl o 50 litrů na celkových 380, ale je potřeba dát mezipodlahu do spodní polohy. Pokud by to přesto nestačilo, sklopením opěradel (dělená jsou v poměru 60:40) objem vzroste na 1190 litrů. Potěší i velmi bohatý síťový program, který si do Fabie můžete pořídit za 3400 Kč. Jak vidno u testovacího auta, snad ani centimetr čtvereční nezůstal nevyužitý. Síťky a další odkládací a ukládací prvky jsou na zadní straně sedadel, na spodku plata, po bocích, na podlaze kufru a podobně.

Přečtěte si také:  Test Jaguar F-Pace 300 Sport (2022)

Za volantem

Testovaný kus byl vybaven druhým nejvýkonnějším motorem z nabídky, který je přeplňovaný tříválec 1.0 TSI s 81 kW/110 koňmi a 200 Nm. Kombinován může být buď s převodovkou DSG anebo jako v našem případě s šestistupňovou manuální převodovkou. Ve všech případech jsou poháněna výhradně kola přední nápravy.

test-2021-skoda_fabia-10_tsi-81_kW- (28)

Nejlepší na motoru je to, jak je odhlučněný a odstíněný od vibrací. A to jak na volnoběh, tak i při jízdě. Celkově je Fabia při jízdě až překvapivě tichá, což by jí sourozenci v podobě SEATu Ibiza, ale i Volkswagenu Polo mohli závidět. Jakmile po motoru „nic nechcete“ a necháte auto jen tak plout ustálenou rychlostí, můžete v autě klidně šeptat a přesto se uslyšíte.

Motor má dostatek síly, aby s malým autem slušně upaloval. Fabia může být klidně tím rychlejším, co se po silnicích pohybuje, ale musíte překonat počáteční neochotu zrychlovat v nízkých otáčkách. Jakmile motor točí přibližně do dvou tisíc otáček, je jeho reakce na sešlápnutí plynu docela mdlá. A ve chvíli, kdy sešlápnete plyn, víte, že motor na to sice zareagoval téměř bez zpoždění, ale následná akcelerace je hodně vlažná. Teprve po nějaké době se Fabie rozpohybuje. Ve chvílích, kdy přidáváte a motor je vytočený více, podobné chování se nedostaví. Přidání plynu doprovází adekvátní reakce i zrychlení.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Motor potěší i spotřebou paliva. Nejčastěji jsme se pohybovali nad 6 l/100 km, což byly cesty po dálnici. Když jsme ale cestu zkombinovali s okreskami a jezdili podle dopravních předpisů, může spotřeba klesnout i někam k 5,5 l/100 km. Benzinová nádrž má standardně objem 40 litrů, ale pokud si připlatíte tisíc korun, může mít 50 litrů.

test-2021-skoda_fabia-10_tsi-81_kW- (7)

Testovaná Škoda Fabia obouvala 17″ kola obutá do pneumatik s rozměrem 215/45 R17. A to je proti nedávno testovanému SEATu Ibiza s 18″ koly velký rozdíl. Jakkoliv ani u Fabie není podvozek úplně tichý, tak to, co se tu na větších nerovnostech ozve, je jen takový tlumený hluk. Komfortnější by přesto bylo auto na 16″, ačkoliv by na pohled asi nebyl tak přitažlivé. Aerodynamické kryty ale 16″ kola mohou mít také.

Závěr a cena

Nejnovější Škoda Fabia je povedeným autem, ačkoliv není bezchybná. Nejvíce potěší tichem na palubě ve chvílích, kdy jedete ustálenou rychlostí. V tom překonává i některá o třídu (i dvě) větší auta. Povedené je i naladění podvozku, ačkoliv podvozek není úplně bez hluku. Vadil ale projev motoru v nízkých otáčkách, kdy se po sešlápnutí plynového pedálu nic moc neděje. Toho jsme si všimli už v rámci prvních jízd v létě a do jisté míry to vyřeší příplatek za převodovku DSG, která rovnou podřazuje. Je to ale 40 tisíc korun…

Přečtěte si také:  V kempu u Klatov se včera sešly škodovky. Přijelo i pár vzácných exponátů

A co prozradí pohled do ceníku? Nejnižší cena, na níž aktuálně Fabia startuje, je 339 900 Kč ve výbavě Ambition a atmosférickým motorem 1.0 MPI 59 kW. Verze, kterou testujeme, je 1.0 TSI 81kW ve verzi Style s manuální převodovkou vyjde minimálně na 409 900 Kč, přičemž náš konkrétní testovaný kus s příplatkovou výbavou hravě překonává půl milionu.

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Fabia 1.0 TSI 81 kW
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 81 kW/110 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 2000 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.7 s
Maximální rychlost: 205 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0-5.6 (WLTP)
Emise CO2: 113.7–126.8 g/km (WLTP)
Objem nádrže: 40 litrů
Délka: 4108 mm
Šířka: 1780 mm
Výška: 1459 mm
Rozvor: 2552 mm
Pohotovostní hmotnost: 1170–1317 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 / 1190 litrů
Ceník: ke stažení zde