Peugeot je v koncernu Stellantis značkou, jejíž auta vypadají tak, že si je na první pohled s ničím jiným nespletete. Hodně zajímavý exteriér s typickými lvími drápy ve světlometech doprovází výrazně digitálně zaměřený interiér, který ovšem nemusí sednout každému. Třetí generaci Peugeotu 3008 jsme vyzkoušeli s jeho benzinovým hybridním pohonem.
Mezigenerační revoluce
Třetí generace Peugeotu 3008 přišla v loňském roce a stejně jako při přechodu z první do druhé generace, tak i při přechodu z faceliftované druhé na třetí šlo o designovou revoluci. Pokud bychom všechny tři generace postavili vedle sebe, uvidíme tady opravdu obrovskou změnu designu. Už druhá generace 3008 byla designově odvážná, ale ta třetí jde ještě dál. V přední části dostává typické denní svícení se třemi pruhy, které má připomínat stopu po škrábnutí lvími drápy, podobnou trojici linek najdeme i v zadních světlometech.
Peugeot 3008 je kompaktní SUV, stojí například proti Škodě Karoq nebo Hyundai Tucson. Na délku měří 4,54 metru, široký je 1,89 metru a na výšku mu naměříme 1,64 metru. Bez problémů odveze čtveřici pasažérů i s jejich sedadly, ale pokud bude potřeba, zvládne i pět cestujících. Ten prostřední vzadu ale bude sedět na úzkém a vyvýšeném místě. S sebou si cestující budou moci vzít 520 litrů zavazadel (počítá se do toho i prostor pod podlahou kufru).
A když už jsme uvnitř, musíme zmínit, že i tady je to revoluce, přestože pojetí kabiny s malým volantem a kapličkou přístrojů na vrchu palubní desky zůstává. Peugeot tím sice vyřešil to, že řidič, v případě, kdy chce zkontrolovat rychloměr nebo například nějakou hlášku na displeji, nemusí sklánět hlavu nízko a zároveň nepotřebuje head-up displej. V nové generaci navíc propojuje kapličku přístrojů s displejem infotainmentu do jednoho dlouhého displeje. Ten se navíc nad palubní deskou vznáší. Tento pocit podporuje ve tmě i ambientní osvětlení, protože celý displej podsvěcuje. Někteří řidiči ale mohou mít problém, že na displeji neuvidí dobře a neuvidí jej celý.
Kromě tohoto širokého panelu je tu ještě jeden další displej na středové konzole. Ten v Peugeotu označují jako i-Toggles a v jednodušší verzi s ním poprvé přišel Peugeot 308. V 3008 nabízí dvě obrazovky, mezi kterými se dá přesouvat a pod každý čtvereček si můžete nastavit funkci s rychlým přístupem. Například vyhřívání sedadla řidiče, masážní funkci sedadla, Android Auto, vnitřní cirkulaci vzduchu, navigaci, ovládání médií a tak dále. Prakticky cokoliv si představíte, to tam může být. Ikonky se mění tak, že přímo na ní dlouze podržíte prst a pak si vyberete to, co chcete přímo v menu infotainmentu.
Je to sice dobrý nápad jak ovládání auta zjednodušit a zrychlit, přesto se tady opravdu vše ovládá dotekem. Nejde tak poslepu někam sáhnout a něco zapnout, musíte se soustředit na to, abyste se prstem dotkli přesně na tom konkrétním místě. Navíc ani na jednom displeji není zobrazena klimatizace/topení pro jednodušší ovládání. Když chcete změnit teplotu, vždycky to bude vyžadovat víc, než jedno kliknutí na displej. Bohužel s tím nedokáže pomoct ani hlasové ovládání, které zajišťuje ChatGPT. A pokud vám displeje přestanou fungovat, což se nám jednou asi na půl hodiny při jízdě stalo, v autě nebudete schopní ovládat vůbec nic.
Elektrifikovaný a bez nafty
A co technika? Novinka stojí na stejné podvozkové platformě jako předchůdce. Nabízí se se spalovacími motory výhradně s nějakou formou elektrifikace (testovaný hybrid nebo plug-in hybrid), ale i jako čistý elektromobil. Naftové motorizace už v nabídce nenajdeme, stejně jako manuální převodovku nebo pohon všech kol
Testovaná verze je základem motorové nabídky. Pod kapotou je hybridní systém, jehož základem je 1,2litrový přeplňovaný benzinový tříválec, kterému pomáhá elektromotor. Výkon motoru, který přes šestistupňovou automatickou převodovku e-DCS6 putuje na přední kola, je 100 kW/136 koní a točivý moment vrcholí 230 Nm. K tomu je tady ještě v převodovce uložený elektromotor s dalšími 15,6 kW/21 koňmi a 51 Nm.
On tenhle systém ale není klasický full-hybrid, jak jej známe například z Toyoty nebo Hyundaie, ale je to něco mezi klasickým mild-hybridem a hybridem. On totiž na elektřinu jezdit dokáže, ale nejsou to stovky metrů nebo snad kilometry jako v případě výše zmiňovaných konkurentů, ale spíše desítky metrů při popojíždění v kolonách nebo při parkování. A projeví se to na spotřebě paliva? Když budete mít lehkou nohu, v kombinovaném režimu se dá jezdit do šesti a půl.
Auto váží 1,7 tuny, takže asi tušíte, že žádný trhač asfaltu to nebude, přesto není dynamika špatná. Příjemná je hlavně díky elektromotoru pružnost. Po sešlápnutí plynového pedálu totiž auto nečeká a rovnou začne zrychlovat. Je to přitom jemné, decentní a není to zběsilé. Spalovací motor se za typického tříválcového zvuku přidává vzápětí. Zvuk motoru v kabině slyšet je, zejména pod větší zátěží, přesto neobtěžuje. Pokud nebudete mít puštěné při jízdě rádio, uslyšíte při zpomalování i takové decentní a vzdálené pískání (pokud jste někdy jeli v tramvaji, je to podobné, ale tady opravdu výrazně tišší), to je zvuk rekuperace. Dnešní elektrická auta už mají zpravidla tento zvuk eliminovaný, ale tady se s ním setkat lze. Jakmile budete mít puštěnou hudbu, pravděpodobně to neuslyšíte.
Tohle auto se ovšem hodí spíše pro klidnější řidiče, kteří nepotřebují za každou cenu někam pospíchat, ale spíše splynou s okolním provozem. Odpovídá tomu i naladění podvozku. Ten je spíše komfortní, přesto dobře filtruje nerovnosti (ačkoliv výraznější příčné nerovnosti se vám kvůli docela velkým kolům pocitově moc líbit nebudou), přesto i v zatáčkách jde o slušně jezdící auto, u něhož byste možná nakonec v oblouku ani netipovali jeho hmotnost.
Závěr a cena
Nejnovější Peugeot 3008 je autem, které na ulici i na silnici rozhodně zaujme tím, jak vypadá. Některé konzervativnější zákazníky ale může odradit kompletně digitální interiér. Aktuálně cena auta začíná na s testovanou motorizací Hybrid 136 ve výbavě Allure na částce 749 000 Kč, přičemž jde o akční cenu (standardní ceník ukazuje 790 000 Kč). Testovaná verze v nejvyšší výbavě GT je o sto tisíc dražší.
Technické údaje:
Auto: | Peugeot 3008 GT Hybrid 136 |
Motor: | zážehový přeplňovaný tříválec + 1x elektromotor |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 100 kW/136 koní při 5500 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 230 Nm při 1750 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,2 s |
Maximální rychlost: | 201 km/h |
Převodovka: | šestistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,5 l/100 km |
Emise CO2: | 124 g/km |
Objem nádrže: | 55 litrů |
Délka: | 4542 mm |
Šířka: | 1895 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1641 mm |
Rozvor: | 2739 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1649 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 520 / 1480 litrů |