Test Hyundai Tucson HEV | hybrid (2022)

Test Hyundai Tucson HEV | hybrid (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 1. 2023


Nabídka pohonných jednotek pro Hyundai Tucson je rozmanitá. Kromě spalovacích motorů můžete mít i motory elektrifikované. My jsme tentokrát v testu vyzkoušeli klasický hybrid, který umí čistě na elektřinu ujet několik kilometrů.

Elektřinu ano nebo ne? Je to na vás

Pokud si půjdete pro nový Hyundai Tucson, budete si moci vybrat, jak moc elektrifikovaný pohon si pořídíte. Pokud příznivci elektrifikace nejste, můžete sáhnout po čistě benzinových anebo naftovým čtyřválcích. Pokud chcete elektřinu v autě jen velmi zlehka, vybrat si můžete mild-hybridní pohonné jednotky, které mají 48V startér/generátor, ale čistě na elektřinu jezdit neumí.

A pak tu jsou verze, které už čistě na elektřinu jezdit umí. V případě té, kterou tentokrát testujeme, jde o klasický hybrid (full-hybrid), který si s energií hospodaří úplně sám a čistě bezemisně ujede maximálně několik jednotek kilometrů v ideálních podmínkách. Elektromotor tu slouží hlavně pro popojíždění ve městě a v kolonách, kde dokáže šetřit palivo nejefektivněji. Ale pokud chcete jezdit bezemisně dále, můžete si pořídit i plug-in hybrid, který se dobíjí ze zásuvky. Ujede čistě na elektřinu několik desítek kilometrů, ale kvůli větší baterii je výrazně těžší.

Test Hyundai Tucson HEV | hybrid (2022)

230 hybridních koní

Hybridní verze kombinuje benzinový čtyřválcový motor 1.6 T-GDI s přeplňováním turbodmychadlem, jehož výkon je 132 kW/180 koní a točivý moment 265 Nm. K tomu přidejte elektromotor se 44 kW/60 koňmi a 265 Nm. Celkový výkon obou jednotek je 169 kW/230 koní a točivý moment 350 Nm. Hodnoty obou motorů se nedají sečíst čistě matematicky, protože v pohonném řetězci vznikají vždy nějaké ztráty. Poháněna mohou být buď všechny čtyři kola anebo jako u testovaného kusu pouze přední kola. Převodovka je vždy automatická šestistupňová. 


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Když se podíváme na hmotnost a srovnáme ji s čistě benzinovou předokolkou s automatem, zjistíme, že rozdíl v pohotovostní hmotnosti je asi 70 kilogramů, což je jeden člen posádky. Ve srovnání s mild-hybridem je hybrid těžký skoro stejně, liší se jen o pár kilogramů. Klasická spalovací verze i mild-hybridní verze mohou být spojeny také s pohonem předních nebo všech kol, ale mohou být i s manuální převodovkou. Lišit se ale bude automat, protože mají sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Hybridní pohonná jednotka je úplně bezúdržbová a bezstarostná při jízdě. Řidič se nemusí vůbec o nic starat a jezdí tak, jak byl doposud zvyklý. Baterie se dobíjí rekuperací při brzdění a také samotným spalovacím motorem. O pohon kol se elektřina snaží starat vždy, když to jde. Ve městě a v pomalých rychlostech je to prakticky při každém rozjezdu a přidání plynu. Pokud je baterie nabitá doplna, zvládá hybridní Hyundai Tucson zrychlovat čistě na elektromotor i poměrně razantně. Po ubrání plynu, respektive sundání nohy z plynového pedálu se spalovací motor vypíná a auto zpravidla plachtí (pokud nedobíjí baterii nebo nevyhřívá interiér a podobně). Čistě elektricky zvládne jet i dálničních 130 km/h.

Test Hyundai Tucson HEV | hybrid (2022)

Hybridní pohonné ústrojí se nejvíce využívá při jízdách po velkých a ucpaných městech. V takových podmínkách totiž šetří nejvíce paliva. V technických údajích se píše o spotřebě paliva v kombinovaném provozu 5,5 – 5,9 l/100 km. Ve městě je to kolem 6 l/100 km, na konci testovacího týdne, kdy jsme nejvíce využívali nejvíce dálnice, ale také hodně město i okresní silnice, ukazoval palubní počítač bylo 7,6 l/100 km. Jízdní tempo bylo spíše klidnější. Je ale škoda, že palivová nádrž není nijak velká. Její objem je u hybridu 52 litrů, u plug-in hybridu dokonce jen 42 litrů.

Dynamika není vůbec špatná, Hyundai slibuje v technických údajích zrychlení z místa na stovku za rovných osm sekund (čtyřkolka to má o 0,3 sekundy pomaleji) a maximálku 193 km/h. Dobrá je zejména pružnost, protože elektromotor má svůj maximální točivý moment k dispozici prakticky ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Spalovací přeplňovaný motor se ke zrychlování připojuje vzápětí. Připojování a spolupráce obou pohonných jednotek je velmi dobrá, prakticky bez cukání a v tichosti.

Komfortní podvozek u nejvyšší výbavy

Testovaný kus byl v nejvyšší výbavě Style, v rámci které měl i elektronicky řízený systém odpružení ECS. Ten ovšem Hyundai nenabízí pro čistě spalovací motory, ale pouze pro mild-hybridy, hybrid a plug-in hybrid. Jeho nastavení a naladění se liší podle zvoleného jízdního režimu, v Eco je komfortní, ve sportu naopak tužší, což ve spojení s 19″ koly není úplně ideální na nekvalitní silnici. Tlumiče opravdu znatelně ztuhnou.

Test Hyundai Tucson HEV | hybrid (2022)

V komfortním režimu se auto ale na silnici vcelku příjemně pohupuje a menší nerovnosti se snaží vyhladit. Podvozek je tichý, snad jen na opravdu velkých nerovnostech se tu a tam může ozvat nějaká ranka. I tak je na tom lépe než spousta jeho konkurentů. Celkově jde o dobře jezdící auto, které si potrpí na klidnou a pohodovou jízdu.

Závěr a cena

Hyundai Tucson je autem, které na první pohled zaujme designem, na ten druhý pak i tím, jak jezdí. Jde o auto, které při klidné jízdě, speciálně v testované hybridní verzi, funguje vlastně příjemně. Po řidiči nechce nic moc a při jízdě mu pomáhá armádou aktivních jízdních asistentů jako například aktivní hlídání jízdních pruhů (to je ale občas až příliš horlivé), hlídáním mrtvých úhlů i s pomocí kamer po aktivaci blikače, ale i aktivní brzdový asistent nebo odbočovací asistent, který hlídá protisměr při odbočování vlevo.

Ceník startuje výbavou Start. Tady jsou dostupné čistě spalovací motorizace (benzin i nafta) a právě hybrid (ovšem pouze s pohonem předních kol), jehož (akční) cena je od 739 990 Kč. V testované nejvyšší výbavě Style začíná s pohonem předních kol na (akčních) 919 990 Kč, za čtyřkolku připlatíte 50 tisíc.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI HEV

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

132 kW/180 koní při 5500 ot./min (spalovací motor)
+ 44 kW/60 koní (elektromotor)
= 169 kW/230 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

265 Nm (spalovací motor) + 265 Nm (elektromotor)
= 350 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

8,0 s

Maximální rychlost:

193 km/h

Převodovka:

6° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

5,5 – 5,9 l/100 km

Emise CO2:

125 – 135 g/km

Objem nádrže:

52 litrů

Délka:

4500 mm

Šířka:

1865 mm

Výška:

1653 mm

Rozvor:

2680 mm

Provozní hmotnost:

1639 – 1760 kg

Objem zavazadlového prostoru:

616 / 1795 litrů

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru