Když chcete to nejlepší z luxusního segmentu, co se nabízí, máte několik možností. Na pomyslném vrcholu stojí automobilky Rolls-Royce a Bentley. Zatímco první značka je esencí opravdového luxusu a komfortu, ta druhá k tomu přidává i trochu sportovnosti a dynamiky. Platilo to tak v minulosti a platí to i dnes. My se v rámci testu ojetiny teď ale vrátíme do minulosti, přestože ne až zase tak dávné. Posvítili jsme si na ojeté Bentley Continental Flying Spur z roku 2006.
Velké auto, velký motor, velký výkon, velká spotřeba, …
Bentley Continental Flying Spur je tím nejlepším, co Bentley mezi lety 2005 až 2013 nabízela. Jde o čtyřdveřový luxusní sedan, který byl ve své době tím nejrychlejším, co jste si mohli v daném segmentu pořídit. Pod kapotou má totiž motor W12 s objemem šesti litrů a k tomu dvě turbodmychadla. Výsledkem je 412 kW/560 koní a točivý moment 650 Nm, který byl navíc k dispozici v opravdu širokém spektru otáček (od 1600 až do 6100). Pro verzi Speed byl dokonce motor posílen na 449 kW/610 koní a 750 Nm.
Technické údaje u této „obyčejné“ verze udávají zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy a maximální rychlost je až 314 km/h. A za jízdy je to rozhodně znát, tohle auto totiž chce zrychlovat, při plném plynu zvedne předek, postaví se na zadní a vystřelí vpřed. A k tomu má navíc parádní zvuk z výfuků, což byste možná – stejně jako my – u tak velké limuzíny nečekali. Není to vulgární nebo otravné, naopak to parádně dotváří atmosféru na palubě. Však si poslechněte, jak sexy to je, když tohle auto nastartujete:
Dynamika je působivá i z dnešního pohledu, o skoro dvě dekády později. K tomu ovšem musíme také dodat, že jde o opravdu velké a poměrně těžké auto. Pro testovanou verzi z počátku výroby platí délka 5306 mm, v roce 2009 bylo auto zkráceno na 5290 mm. K tomu přidejme 1915 mm na šířku (bez zrcátek) a 1478 mm (respektive od roku 2009 1476 mm) na výšku. Obrovský je i rozvor náprav, který činí 3065 mm. A ta hmotnost? Ta pohotovostní atakovala dvě a půl tuny.
Na pohled Bentley Continental Flying Spur působí majestátně a je jedno, z jakého úhlu se na něj díváte. Vpředu zaujme rozměrná maska chladiče, kterou lemuje chrom. Ten ostatně najdeme prakticky všude, třeba i přímo kolem samotných sklíček vnějších zpětných zrcátek. Vynikne o to víc na černé (ale na sluníčku je trochu dohněda) barvě karoserie. Design je přesto jednoduchý, vlastně by se dal označit i jako nadčasový. Tipovali byste tomuhle konkrétnímu kousku 18 let?
Luxusní a prostorný interiér
V interiéru už byste mu věk možná hádali, může za to hlavně tvar volantu, ale ještě více je to poznat na displeji infotainmentu. Ten je nejen hodně nízko, ale hlavně jeho ovládání (není dotykový, ovládá se tlačítky kolem displeje) a grafika jsou zastaralé. A také pokud budete chtít poslouchat hudbu, bude to složitější, protože z telefonu si ji přes bluetooth nepustíte. Předchozí majtel to ale vyřešil tím, že z přihrádky před spolujezdcem vyndal původní CD měnič a místo něj tu vyvedl konektor pro připojení přes Jack. I s tím už mají dnešní telefony problém, protože tento konektor zmizel, ale dělají se redukce i pro USB-C, takže hudbu z telefonu nakonec poslouchat můžete.
Interiér je u tohoto konkrétního auta, které si v České republice jako nové koupila jedna velmi známá a úspěšná česká firma, je poměrně decentní. Kombinuje černý klavírový lak na dveřích a palubní desce s krémovým čalouněním sedadel. K tomu je tu opět spousta chromových a kovových doplňků. Není to tak, jako v běžných mainstreamových autech, že to jen jako kov nebo chrom vypadá. Všechno, na co tady sáhnete, je kvalitní a odpovídá to původní mnohamilionové cenovce.
Klíč od auta vypadá hezky, rozhodně nepřipomíná nic z koncernu Volkswagen, který už tehdy Bentley vlastnil, ale je hezčí, kovový a také výrazně těžší než například klíč k dobové Audi A8. Stejný klíč jako Bentley Continental Flying Spur měl ale Volkswagen Phaeton. Důvod? Phaeton totiž nebyla převlečená Audi A8, ale stále právě na podvozku Bentley. Klíč ale můžete mít jen u sebe, nemusíte ho z kapsy vyndávat. Stačí totiž vzít za kliku a Bentley se odemkne. A je jedno, jestli to je u předních nebo zadních dveří…
Pak už jen stačí otevřít ty velké a těžké dveře a sednout posadit se do sedadla. S dveřmi nemusíte mlátit, stačí je za sebou jen jemně zaklapnout, je tu totiž soft-close a elektromotory se o dovření dveří postarají samy. Auto je pouze čtyřmístné, ale všechna sedadla jsou vyhřívaná, odvětrávaná a nabízejí masážní funkci. A všechna jsou také samozřejmě ovládaná elektricky (ovládání těch zadních je ukryto v jedné z přihrádek v centrálním tunelu).
Jízda
O tom, jak tohle auto zní, když ho nastartujete, jsme už mluvili a pokud jste si video výše ještě nepustili, měli byste to napravit. On totiž ten zvuk je pro jízdu docela zásadní a jde o něco, čím se od modelů Rolls-Royce nebo třeba Mercedes-Maybach tohle Bentley opravdu liší. Zatímco konkurence chce, aby posádka byla v kabině v úplné tichosti, v Bentley vám naopak dají zažít to, že pod dlouhou kapotou máte opravdu prvotřídní kus techniky. Zvuk motoru ale neslyšíte, ten je lahodný a úplně tichý, slyšíte to z výfuků. Naladili to ale tak, že vás to nebude nijak otravovat – ani na předních, ale ani na zadních sedadlech – a stačí jen trochu pustit hudbu a už to neuslyšíte.
Samotná kabina je jinak od okolního světa odhlučněna perfektně a to, co se děje za skly, jen vidíte, neuslyšíte to. Stejně tak snad nějaký hluk od pneumatik nebo snad aerodynamiku? I to je tady tabu.
Bentley Continental Flying Spur ale opravdu není ta limuzína, ve které jedete jako na obláčku a o tom, že silnice nejsou rovné a kvalitní nevíte. Naopak. Má sice adaptivní vzduchové odpružení, ale to je naladěno tak, aby si řidič všech 560 koní a 650 Nm mohl dosyta užít. Neznamená to, že je auto tvrdé, je spíše pevné. Kanály a příčné nerovnosti vám ale prozradí všechny. Samozřejmostí je, že si tuhost odpružení můžete nastavit, nabízejí se čtyři možnosti, přičemž v té sportovní je překvapivě auto hodně tuhé.
Jenže i díky tomu dokážete i s tímhle víc než pět a čtvrt metru dlouhým sedanem projíždět zatáčky až překvapivě rychle a přesto jistě. Nemalý podíl na tom má samozřejmě i povedené řízení a pohon všech čtyř kol. Čekal jsem od toho spíše plavnou jízdu ve stylu Rolls-Royce Phantom, ale byl jsem naopak překvapen tím, jak schopné tohle auto je při svižnější jízdě. A na dálnici? Jede přes tři sta, takže můžete nasadit opravdu vysoké tempo a přitom máte za volantem pocit, že jedete jen zlehka nad českým povoleným dálničním limitem. Auto je stabilní, jisté a jede naprosto samozřejmě.
Čím víc budete ale tlačit na plynový pedál, tím rychleji sice pojedete, ale nakonec také „dojedete“. Dojde vám totiž palivo. Pokud s autem vyrazíte do Prahy, počítejte s tím, že se pod dvacet nedostanete. Na palubním počítači budou svítit spíše hodnoty kolem 22 l/100 km. Mimo město se dokážete dostat k 16 l/100 km. V obou případech to ale platí v situaci, kdy budete plout na vlně točivého momentu a pedál plynu jen lechtat. Jakmile budete potenciál motoru využívat, spotřeba paliva bude rychle narůstat. Za ten zvuk dvanáctiválce a dynamiku auta to ale rozhodně stojí… Mimochodem, nádrž je tu 90litrová. Jestli je to moc nebo málo, to nechám na vás.
Chcete ho?
Auto, kterým jsme jezdili, je z roku 2006 a je na prodej v autobazaru AAA Auto. Prodáno bylo jako nové v České republice a vozil se v něm jeden z velmi známých českých miliardářů. Jeho nájezd je malý a na jeho stavu je to znát. Na budíkách, když jsme auto vraceli, svítilo necelých 91 tisíc najetých kilometrů.
Když budete kolem auta chodit zvenku, nenajdete na něm prakticky žádná poškození. Lak je krásný, stejně jako 20″ originální disky kol. A podobně parádní stav najdeme i v interiéru. A auto je na tom obdobně i technicky, protože tady funguje všechno – veškerá palubní výbava, motor, brzdy, ale i podvozek. Při jízdě se neozývají žádné rány ani jiné pazvuky, nápravy jsou pevné a celkově je radost tohle auto řídit.
Velkou výhodou je, že auto jezdilo do autorizovaného servisu a je k němu spousta dokumentů. Jeho historie se tak dá poměrně jednoduše ověřit. Existují k němu doklady z běžných předepsaných prohlídek, ale také z dalších servisních zásahů. V roce 2023 například dostalo obě nové autobaterie, přičemž tento servisní zákrok vyšel kompletně na 21 032,58 Kč včetně DPH. Servisní prohlídka po 15 letech, která zahrnovala výměnu oleje a výměnu teplotního čidla ve výfukovém potrubí vyšla v roce 2022 na 35 101,01 Kč s DPH. V letech 2020 a 2021 se dělaly pouze předepsané prohlídky, měnil se motorový olej a filtry a vyšlo to na 30 582,75 Kč (navíc se měnila brzdová kapalina), respektive 27 658,54 Kč s DPH.
Přesto i na tomhle autě lze najít nedostatek, který nepoznáte, dokud s ním nepojedete ve tmě. 18 let už je přeci jen hodně a podepsalo se to na předních světlometech s bixenony. Jejích svítivost už ve tmě není úplně ideální a rozhodně by si zasloužily repasi anebo rovnou výměnu. A pokud budu chtít být hnidopich, tak se ještě zasekává otočné tlačítko na ovládání displeje infotainmentu.
Na co si dát pozor?
Je to jedno z nejluxusnějších aut své doby, je napěchované výbavou a má složitý motor. Je tu tedy spousta věcí, která se může pokazit. Je to tak ale podobně u každého luxusního auta z této doby. Výhodou ale je, že u tohoto auta nejsou žádné vyložené problémové části, na které byste se měli zaměřit. I tak ale samozřejmě doporučujeme, abyste si nechali ideálně udělat předprodejní prohlídku v autorizovaném servise. Ta ale shodou okolností k tomuto auto z letošního roku je. Vyšla na necelých 8 tisíc korun s daní.
A co konkrétně by mohlo působit problémy?
- Vzduchový podvozek – Tento model má vzduchové odpružení, které bývá náchylné k poruchám. Objevují se problémy s klesáním některé strany vozidla, což může vést k poškození kompresoru a nutnosti výměny drahých komponent. Pokud podvozek nekontrolovaně zvedá a klesá, je možné, že je třeba opravit výškové senzory nebo samotný kompresor.
- Úniky oleje a problémy s těsněním – Motor W12 je známý častými úniky oleje, zejména z těsnění a turbodmychadel. Tato závada může způsobit vážné poškození motoru, pokud není včas řešena. Rovněž je důležité pravidelně kontrolovat těsnění okolo ventilového víka a dalších částí motoru.
- Elektronika a elektrické součástky – Model z roku 2006 může mít problémy s elektrickými komponenty, například s elektrickými okny a infotainmentem, který často nepodporuje novější zařízení pro Bluetooth připojení. Objevují se také poruchy ikon na přístrojové desce, což může signalizovat problémy s elektrickými obvody nebo připojením.
- Problémy s klimatizací – Klimatizace a výdechy vzduchu mají sklony k selhání, objevují se i poruchy u zadní jednotky klimatizace, což může být nákladné opravit. Rovněž dochází k poruchám motorů ovládajících ventilaci, kdy proudění vzduchu často nefunguje správně.
- Brzdový systém – Bentley doporučuje výměnu brzdových hadic každých pět až deset let, ale kvůli nákladům na údržbu se může jednat o častější záležitost. Problémy se mohou vyskytnout také u vysokého brzdového světla, které někdy zhasne a vyžaduje výměnu celého modulu.
- Nákladná údržba – Model je známý velmi nákladnými opravami a údržbou. Složitost vozidla a vysoké ceny náhradních dílů, stejně jako nutnost častých kontrol, dělají z tohoto vozu luxusní, ale finančně náročnou investici, a to i u ojetiny.
Závěr a cena
Toto konkrétní Bentley Continental Flying Spur je i po 18 letech, parádním kusem techniky. Pořád působí majestátně a skvěle jezdí. Tento konkrétní kousek má navíc tu výhodu, že by po celý svůj život pravidelně servisovaný v autorizovaném servise Bentley, o čemž svědčí soubor faktur, které k vozu jsou. Pokud po podobném autě pokukujete, rozhodně byste tento kousek z AAA Auto neměli vynechat. Na prodej je aktuálně za 850 tisíc korun. Odečíst DPH už z ceny ale bohužel možné není. Typické hodinky Breitling v interiéru v něm ale samozřejmě nechybí.
Technické údaje: Bentley Continental Flying Spur 6.0 W12 | 2006
- Motor: benzínový, W12, 5998 cm³, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
- Výkon: 412 kW / 560 koní při 6100 ot./min
- Točivý moment: 650 Nm při 1600 – 6100 ot./min
- Převodovka: automatická 6stupňová (ZF 6HP26)
- Pohon: všech čtyř kol (AWD)
- 0-100 km/h: 4,9 s
- Maximální rychlost: 314 km/h
Zeptal se někdo miliardáře proč s tím autem 18 let v podstatě nejezdil ? 91t. km. To koupil proto, aby vytočil souseda bourákem a ranní tůrovačkou? Nebo finančák, protože firma je všechny léta v mínusu ?
Firma, na kterou to bylo psané, v mínusu nebyla. A proč s tím nejezdil? Pravděpodobně to nebylo jediné auto, které využíval, a také často asi úplně nevyužíval auto, ale jiné, rychlejší způsoby dopravy.
Kdo tvrdí, že by takové auto nechtěl, tak kecá. Měl jsem možnost jet v Bentley a je to úplně jiný zážitek než čímkoliv konvenčním. Živit to, servisovat to, to už každý neutáhneme. :-) Ale chtít? Jasně, chtěl bych.
Jsem člověk, který nezávidí. Upřímně přeju všem, kteří na to mají, že s tím jezdit mohou. Mně by to ježdění musel někdo sponzorovat. :-) Jsem střední třída a musí mi stačit můj tuctový vůz.
Jo, vypadá dost dobře a bude hodně kvalitní i nadčasové. Na chalupu by to ale nebylo to pravé ořechové.
Opravdu konečně auto a článek který po těch všech škaredých elektroautech zahřal
Obrovská pochvala prosím o víc takových aut za mě je to umělecké dílo je to auto co má duši žadna čina ani Tesla nebudou mít takové kouzlo a ten zvuk to je koncert.
Díky moc! Věřte nám, že bychom rádi takovými auty jezdili častěji, ale přeci jen není jednoduché se k nim – na rozdíl od těch elektrických – úplně jednoduché dostat.
Spíš je to o tom, která duše se mu upíše.
Pak mu – autu ,slouží a slouží. Vysvobození je pak, když se najde někdo,kdo vás z otroctví vysvobodí, že to od vás koupí.😂
Kvalitně provedené čudlíky jsou v tomto případě hóóódně drahé.