Rolls-Royce, jen tohle sousloví stačí k tomu, aby to ve vás vyvolalo pocit, že jde o něco exkluzivního, majestátního, luxusního, ale hlavně také drahého. Vždyť auta této značky stojí tolik, co velký dům s rozlehlou zahradou v Praze…

Již po několikáté jsme měli tu možnost, že jsme se do vozu této značky posadili, jednou to bylo na zadní sedačku, podruhé za volant a tentokrát jsme opět řídili (i když jen pár desítek kilometrů). Bylo to ovšem docela jiné auto než v předchozích dvou případech, kdy šlo o model Ghost s prodlouženým rozvorem. Tentokrát to byl „obyčejný“ Ghost.

Při pohledu zvenku však rozdíl běžným okem nepoznáte, těch 17 centimetrů navíc v prodloužené verzi se ve více než pěti metrové délce karoserie ztratí. Zaujme vás spíše celková velikost a mohutnost auta. Ghost je jednoduše obrovský. A to, že je obrovský pocítíte i za volantem. Sedíte v úrovni řidičů SUV, vysouvací soška na vrchu masky chladiče je tak daleko, že na ni skoro ani není vidět, ale díky tomu přesně víte, kde dlouhá kapota končí. Rozměry se díky pravidelným tvarům dají odhadnout, pro jistotu jsou tu parkovací senzory vpředu i vzadu.

test-rolls-royce-ghost-p1

Interiér auta je působivý, testovaný vůz v bílém perleťovém laku doplňoval kontrastně čalouněný interiér v černé kůži. Po zavření všech dveří je to jako byste se zavřeli do vlastního světa. Je tu klid. Ticho. Nejsou slyšet projíždějící auta, motorky, snad jen zvonění tramvají na neposlušné a nedočkavé řidiče. V Rollsu není kam pospíchat, ačkoliv ani to není nejmenší problém, o tom ale až později…

Přečtěte si také:  První jízda s novou generací Rolls-Royce Phantom, je to král luxusu

Majitel by měl ve vozech Rolls-Royce (výjimku tvoří snad jen coupé Wraith a Phantom Coupé nebo kabriolet Phantom Drophead Coupé) sedět vzadu, na sedadlech čalouněných tou nejlepší kůží, a nohy by měl mít pohodlně zabořené do měkkého koberce s vysokým chlupem. Aby mu cesta rychleji ubíhala, může se dívat na televizi nebo na DVD na monitorech umístěných na zadní části předních sedadel. Ze zadních sedadel se dají ovladači umístěnými v loketní opěrce ovládat ty nejdůležitější funkce vozu, jakým jsou například všechna sedadla, klimatizace, multimédia a podobně.

Nutno dodat, že v krátkém Ghostu těch 17 centimetrů, které má prodloužené verze, schází, protože si nelze natáhnout nohy. Troufnu si tvrdit, že i nová generace Škody Superb nabízí pro nohy prakticky stejně prostoru (a podobnost je tu ještě jedna, obě auta mají v základní výbavě deštník!)…

test-rolls-royce-ghost-p2

Nastupování je však do Rolls-Roycu nejen pohodlnější a příjemnější – díky dveřím otevíraným směrem vzad, ale i díky výšce samotného sedadla i auta – ale je to také zážitek. Pokud byste po ruce neměli řidiče, který by vám dveře otevřel a následně zavřel, nesmutněte. Dveře, ač obrovské a tlusté, se otevírají zlehka a k jejich zavření poslouží elektromotory, které se aktivují stiskem jediného tlačítka a dveře zavřou za vás.

A jak se s Ghostem jezdí? Ze zadní sedačky auto působí jako obrovská zaoceánská loď, se kterou nehne snad nic. Nad silnicí se jen vznáší, majestátně si pluje krajinou a maskuje neduhy českých silnic. Majitel čtoucí si tradiční denní tisk nepozná, nevěnujíc se krajině kolem sebe, zda zrovna stojí v zácpě ve městě a nebo sviští „dvoustovkou“ po německé dálnici.

Přečtěte si také:  Test nejluxusnějšího kabrioletu na světě Rolls-Royce Dawn

A jak to vypadá z místa řidiče? Nejdříve data: Pod kapotou je dvěma turbodmychadly přeplňovaný benzínový dvanáctiválec s původem v BMW 760i. Před použitím v Ghostu byl však převrtán na objem 6,6 litru a byl zvýšen jeho výkon i točivý moment. Hodnoty, které více než dvoutunovou limuzínu ženou vpřed, jsou 420 kW/570 koní a točivý moment 780 Nm (od 1 500 ot./min!!). Zrychlení z 0 na 100 km/h je tak otázkou pouhých 4,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva se udává na hranici 14 l/100 km.

test-rolls-royce-ghost-p3

Praxe prozradila, že motor s autem nemá vůbec žádný problém. Jakékoliv poškádlení plynového pedálu je doprovázeno mohutným zátahem a sešlápnutí plynu na zem „staví auto na zadní“ (přesto stále v tichosti, motor je odhlučněn prvotřídně).

Ghost je ale stále prvotřídní limuzína, od které se neočekává, že bude řezat zatáčky, a tak je naladění vzduchového podvozku hodně měkké. Jakékoliv zatočení znamená výrazný náklon karoserie a řízení jde tak zlehka, že v něm necítíte prakticky vůůůbec nic. Řidičským zážitkem tak zůstane asi jen neustálá pozornost okolí a strach ostatních řidičů se k autu vůbec přiblížit…

Rolls-Royce je symbolem okázalosti a luxusu. Neznamená to ale, že byste za svoji spoustu milionů, které jste za něj dali, dostali jen obrovské auto. Dostanete hlavně pocit výjimečnosti. Schválně, kolik tak potkáte vozů Rolls-Royce na běžné silnici? 😉

Přečtěte si také:  Exkluzivně: Svezli jsme se s Rolls-Royce Ghost EWB