Hyundai za posledních pár let zcela obměnil svoji modelovou nabídku. Navíc to, co v Evropě dokázal za posledních 10 let, je neskutečné. Z aut, která běžně prodávané evropské nabídce prakticky nemohla konkurovat, se dostala do fáze, kdy je v lecčem překoná. Ačkoliv již neplatí rovnice, že „Hyundai = levné auto“, ceny stále drží relativně příznivé. Ovšem to, co automobilka předvedla s modelem Genesis, to je teprve působivé.

Genesis je to nejlepší, co si u nás od Hyundai  můžete koupit. Pětimetrová opravdu luxusní limuzína, která nejen dobře vypadá, ale i jezdí. Nabízí přehršel prostoru a dokáže šlapat na paty i zavedeným (nejen) německým prémiovým automobilkám. Pojďte se teď se mnou společně podívat na to, co za svých 1,6 milionu Kč (v nabídce je totiž pouze výbava Exclusive, jediný motor, výhradně pohon všech kol a automat) dostanete.

test-hyundai-genesis-v6-38-dgi-4x4-at-p1

Zkuste na chvíli zapomenout na to, že tohle auto je Hyundai, a podívejte se na něj jako na celek. Měl jsem tu výhodu, že jsem do Genesise přesedal z BMW 530d GT xDrive, a tak jsem měl přímé srovnání toho, jak to dělají v Německu a jak v Koreji. První dojem nebyl vůbec špatný, i když BMW působilo fortelnějším a prémiovějším dojmem. Ovšem ne zase o tolik… S tím, jak testovací dny ubíhaly a já se s Genesisem sžíval, začal se mi víc a víc líbit.

Přečtěte si také:  Test Kia Stinger GT 3.3 V6 T-GDI GPF 4x4 (2021)

Tohle auto navíc vypadá opravdu hezky. Obrovská karoserie s akurátně velkými světly, dlouhým rozvorem a perfektní siluetou. Pokud se na auto rovnou nepodíváte zezadu, budete stěží hádat, o jakou značku jde. Hyundai si totiž hraje tak trochu na schovávanou. Na Genesisu je pouze jediný viditelný znak a nápis Hyundai, a ten se nachází právě na víku zavazadelníku. V přední masce, na kolech i na volantu je znak Genesis – symbol s rozevřenými křídly.

test-hyundai-genesis-v6-38-dgi-4x4-at-p2

V interiéru se příjemným tlumeným zvukem dveří (navíc s automatickým dojezdem pokud se nezavřou úplně) izolujete od zbytku světa. Najdete tu jen kvalitní materiály, čalounění světlou kůží, LEDkové osvětlení (LED ze zrcátka osvětlí také prostor před dveřmi znakem Genesis) a dřevo je dřevem (BMW řady 5 GT má plast…). Díky vysoké výbavě jsou všechna čtyři (i když je Genesis pětimístný) sedadla nastavitelná elektricky, vyhřívaná (škoda, že na předních sedadlech topí hlavně opěradlo v oblasti kříže, sedák moc ne) i větraná. Chybí snad jen masážní funkce. Cestující na zadních sedadlech mají možnost – po odklopení středové loketní opěrky s ovladači – ovládat multimédia a palubní infotainment, stejně jako přední spolujezdcovu sedačku (odsunout dopředu a naklápět opěradlo). Tohle auto je vlastně celkově orientováno spíše dozadu na pana ředitele. Z přední sedačky totiž na těch zadních nelze ovládat nic, ani klimatizaci.

Pana ředitele na zadní sedačce tak hýčká nejen téměř kompletní nadvláda nad autem (řidič vlastně jen řídí), ale i spousta místa. Krajní dvě místa mají vybrané sedáky (prostřední je za trest a nad hlavou není vůbec místo), a tak do nich zapadnete. Sedí se tu nesmírně pohodlně, i podvozek je pohodlný, houpavý, přesto nevyvolává mořskou nemoc. Chybí snad už jen držák na šampaňské a lednička…

Jak by se původně mohlo zdát, tak ovšem ani řidič nemusí zoufat. Jeho pracoviště není o nic horší než zadní ředitelské místo. Sedačka je široká, přesto nabízí dostatek opory i v zatáčkách. Dá se seřídit v mnoha směrech, ačkoliv za BMW řady 5 GT zaostává. Ergonomie ovladačů je vesměs intuitivní, jen ovládání elektronické ruční brzdy u levého kolene budete možná chvíli hledat. Nakonec ale k automatické převodovce není ruční brzda vlastně ani potřeba.

test-hyundai-genesis-v6-38-dgi-4x4-at-p3

Je čas šlápnout na brzdu a startovacím tlačítkem probudit k životu pořádný atmosférický motor. Objem jeho šesti válců s uspořádáním do V je 3,8 litru a řidiči nabídne 232 kW/316 koní a 397 Nm. Žádné přeplňování, žádná nafta, to v ceníku nenajdete. Motor naskočí tak, že to poznáte vlastně pouze na otáčkoměru. V kabině je ticho, nic nevibruje.

Podobné je to i po zařazení „D“ na voliči automatické převodovky. Genesis se dá s neskutečnou jemností do pohybu, odhlučnění je perfektní. Není slyšet prakticky nic – motor ani odletující kamínky do podběhů jako by neexistovaly a podobně je na tom také aerodynamický hluk. Tím jediným, co se nakonec do kabiny dostane, je hluk od zimních pneumatik.

Přečtěte si také:  Test Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV GPF 6DCT automat (2021)

Řidič má před sebou velké přehledné budíky, ale i obrovský head-up displej, jenž zobrazuje snad všechny informace, které vás napadnou. Od rychlosti, přes informaci o zapnutých asistentech jako je hlídání jízdního pruhu (ukáže i, které čáry vidí – pravou, levou, obě nebo žádnou), mrtvého úhlu (+ samozřejmě oranžová ikona v zrcátkách), ale i adaptivní tempomat, upozorní vás (česky!) na možný náraz (i se zvukem) nebo případnou změnu rádia.

test-hyundai-genesis-v6-38-dgi-4x4-at-p4

Převodovka nabízí osm stupňů. To, že řadí nahoru, prakticky nepoznáte, řazení dolů doprovází drobné cuknutí. Pokud je potřeba rychle přidat, chvíli jí přeřazení trvá, i proto, že musí vymyslet, kterou rychlost zařadí. Genesis není střela, nicméně nedostatkem výkonu se trápit nebudete. Vždyť zrychlit z 0 na 100 km/h mu trvá jen 6,8 sekundy a pružný je i v praxi na silnici. Nepřekvapí vás ani sněhová nadílka, standardně dodávaný pohon všech kol (preferující zadní nápravu) si s tím totiž hravě poradí!

Ale co spotřeba? Nebude velký benzínový šestiválec moc žíznivý? Pokládal jsem si takovou otázku hned na začátku testu taky. Byl jsem ale příjemně překvapen. S autem jsem nakonec ujel téměř 800 km a při vracení svítila na palubním počítači cifra 12,3 l/100 km. Skladba provozu se pohybovala přibližně 20 % ve městě, 30 %  okresní silnice a zbytek dálnice a často jsme byli jedno z nejrychlejších aut. Nemění to ale nic na faktu, že by objem palivové nádrže mohl být větší než 77 litrů.

Už jsem zmínil, že podvozek je houpavý, nastavený do pohodlí, ale neznamená to, že by nedovolil autu svižnější jízdu. 19″ kola s nízkými pneumatikami se v rychleji projížděných zatáčkách do asfaltu zakousnou a drží se. Není to ale ta jízda, která by se Genesisu líbila a užívat si ji ve finále nebude ani řidič. Je cítit, že Genesis trochu tahá měkčí zadek za sebou, po svezení se na zadní sedačce ale budete přesně vědět proč. Ačkoliv nenabízí adaptivní podvozek, jeho naladění je vlastně takové, že proměnlivě účinkující tlumiče nejsou potřeba.

test-hyundai-genesis-v6-38-dgi-4x4-at-p5

Hyundai Genesis je luxusní auto, které nabízí i spousta prémiových věcí jako už zmíněné elektrické dovírání všech dveří, vcelku rychlé elektricky otevírané víko prostorného zavazadelníku, automaticky se stahující roletku na zadním okně při zařazení zpátečky či elektrická okna s tichým motorkem a zpomalením před vytažením nebo stažením tak, aby okno dojelo tiše a hladce. Některé prémiové prvky výbavy mu ale chybí. Jmenovat můžu například adaptivní světlomety, protože přední světla jsou pouze bi-xenonová nenatáčecí a o LED světlech si můžeme nechat jen zdát, alespoň přední mlhovky jsou LEDkové. Stejně tak blinkry tvoří vpředu i vzadu jen žárovky. Detaily, ale tvoří celek. Zapracovat by v automobilce mohli také na zásazích adaptivního tempomatu, který se na auto před sebou nepřipravuje postupně, ale jakmile přijede na zvolenou vzdálenost, vcelku agresivně přibrzdí. A podobné je to i s aktivním řízením v rámci hlídání jízdních pruhů. Vše pracuje spolehlivě, ale až moc razantně.

Přečtěte si také:  Test Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 (2021)

Troufnu si říct, že tohle auto bude jedním z mých největších překvapení (v tom dobrém slova smyslu) letošního roku. Ačkoliv i40 není špatné auto, za svými konkurenty zaostává mnohem více než Genesis za svými mnohem dražšími a prémiovějšími soupeři. Není nejlevnější, ale je povedený. Škoda, že v dieselové Evropě se ale i díky znaku, který nese na zádi, asi neprosadí. Rozboural by tu šeď německých limuzín. Rozhodně na to svými schopnostmi má…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: Genesis
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 3 778 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 232 kW/316 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 397 Nm při 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 240 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 16.2 / 8.9 / 11.6
Délka: 4 990 mm
Šířka: 1 890 mm
Výška: 1 480 mm
Rozvor: 3 010 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 910 kg
Objem zavazadlového prostoru: 493 litrů

Comments are closed.