Automobilka Škoda zahajuje “novou éru”, tak označuje příchod nové generace své vlajkové lodi, modelu Superb. Svědčí o tom nejen velkolepé představení v polovině února před stovkami hostů a novinářů z celého světa, ale i jeho samotná prezentace. Nemohli jsme tedy odmítnout pozvání na první bližší dynamické seznámení v italském Toskánsku.

Nová Škoda Superb má na co navazovat, v případě toho úplně nového jde již o čtvrtou generaci, resp. třetí novodobou. Ta nejen, že subjektivně zkrásněla, ale mezigeneračně také povyrostla do všech směrů. Automobil stojí na koncernové podvozkové platformě MQB (resp. její modifikaci MQB-B), jeho rozvor se oproti minulé generaci o 80 mm protáhl, převisy se naopak zkrátily. Nová generace je o 47 mm širší, o 6 mm vyšší a o 8 mm delší.

S modernizací přišla ruku v ruce nová technika, takže pod kapotu se nastěhovaly nové úspornější, přesto výkonnější motory splňující bez výjimky emisní normu EU6. V nabídce jsou na českém trhu čtyři benzínové a tři naftové agregáty pokrývající výkon od 88 kW do 206 kW. Stejně tak si případný kupec může vybírat mezi pohonem předních nebo všech kol či řazení manuální nebo dvouspojkovou převodovkou.

Největšími novinkami jsou však moderní jízdní asistenty, které dosud Superbu chyběly. Mnohé z nich již známe z nového Volkswagenu Passat, ale jmenovat můžeme například adaptivní tempomat, asistent jízdy v kolonách, hlídání jízdních pruhů nebo mrtvých úhlů či Emergency Assist, což je systém, jenž zasáhne, pokud se řidič dlouho nevěnuje řízení. Funguje tak, že pokud systém po určitou dobu nezaznamená žádnou aktivitu řidiče, zazní varovný tón. Pokud řidič nereaguje, auto pomocí brzd “zacuká” a provede malý “manévr řízení”. Nezareaguje-li řidič ani poté, vůz pomalu automaticky brzdí až do úplného zastavení a současně aktivuje výstražná světla.

Novinkou pro automobilku Škoda je adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC). Ten je pro Laurin&Klement ve standartu, pro ostatní výbavové linie za příplatek 25 000 Kč (a ten se opravdu vyplatí!). Adaptivní podvozek umožňuje nastavit tuhost tlumičů (potažmo celého auta díky volbě jízdních režimů Driving Mode Select) v několika úrovních – od houpavého “Comfort” přes běžný “Normal” až po nejtužší “Sport”. Rozdíly jsou v jednotlivých nastaveních opravdu znatelné, ale ani po zvolení sportovního režimu se z auta nestane prkenná záležitost. Kola skvěle kopírují povrch silnice a zdá se, že jsou s ní neustále spojena. Všechna auta, s nimiž jsme se svezli, měla přitom obuté 18″ disky s nízkoprofilovými pneumatikami.

superb-p1

Krátce jsme vyzkoušeli čtyři verze. Hned na letišti jsme usedli do vínového 2.0 TDI 140 kW DSG 4×4. První posazení za volant neznamenalo žádné překvapení, připadali jsme si tu “jako doma”. Známé prostředí, známé tvary, uspořádání ovladačů i jejich vzhled. Pro někoho možná mínus, pro jiného plus. Zpracování je však prvotřídní.

Vůz byl bohatě vybaven, v jeho nabídce nechyběl adaptivní podvozek DCC, adaptivní tempomat, který pracuje citlivě a pro spolujezdce prakticky neznatelně, hlídání jízdních pruhů i mrtvých úhlů. Funčknost veškerých systémů je nastvena citlivě a neobtežují řidiče tím, že mu případné “nebezpečí” dávají vědět dopředu moc brzy a nebo naopak příliš dlouho.

Nejsilnější naftová motorizace (Bi-TDI z Passata se do Superbu nepodívá) v nabídce v kombinaci s DSG a pohonem všech kol nepřesvědčila nijak závratnou dynamikou. Ne, že by snad auto bylo líné či pomalé, ale od 140 kW/190 koní a 400 Nm točivého momentu bychom čekali přece jen více. Možná je to jen pocitem uvnitř auta, protože cifry na rychloměru naskakují svižně, ale s manuální převodovkou má auto reakce o poznání výbušnější. Překvapí však hladkostí jízdy i řazení šestistupňového DSG.

Superb se v této verzi do zatáček vrhá ochotně a svou hmotnost na hranici 1,6 tuny dokáže šikovně maskovat. Díky pohonu všech kol (systém Haldex) se u něj výrazněji neprojevuje nedotáčivost a jízda s ním je jistá i při vyšších rychlostech.

Přesto se mu nejvíce líbí v jízdním režimu Normal nebo Comfort, při kterém si nesmírně pohodlně doslova pluje krajinou. Pokud by však bylo potřeba před vámi jedoucí pomalejší auto předjet, nemá s tím sebemenší problém. Stačí šlápnout na plyn, DSG si podřadí a auto vyrazí.

Vínového Superba jsme vyměnili za šedého, s ním jsme “odevzdali” dvouspojkové DSG i pohon všech kol. Zůstal nám tak pouze stejný motor 2.0 TDI s výkonem 140 kW. Tohle auto reagovalo na sešlápnutí plynového pedálu sice stále s krátkou prodlevou, přesto byl jeho zátah působivější.

Vůz v této konfiguraci se na zatáčkovitých okresních silnicích cítí přeci jen lépe než ten předchozí. Sportovní jízdní režim, který mimo jiné zrychlí reakce na sešlápnutí plynového pedálu, zvýší (ačkoliv uměle) tuhost posilovače řízení nebo přitvrdí podvozek a auto docela promění.

I přes poměrně mohutný točivý moment čtyř stovek newton metrů netahají přední kola za volant (i díky sériově montovanému XDS+) a Superb, tedy téměř pětimetrová limuzína, si nechá líbit i hodně ostré průjezdy zatáčkami. Adaptivní podvozek nerozhodí ani “hupy” na silnici, které ho odlehčí, ale jede stále tam, kam jste ho nasměrovali. Nutno uznat, že kvalita italských cest se s těmi našimi nedá příliš srovnávat (to ale neplatí pro rychlostní kounikace, ty jsou rozbité a úzké).

Nejslabším článkem jsou tak nakonec na tomhle autě brzdy, které nejsou příliš velké a po několika rychlejších průjezdech zatáčkovitými úseky začínají vadnout. Je nicméně otázkou, zda budou majitelé tohoto vozu opravdu řezat zatáčky tak, aby se jim to stalo. Superb si ale před zatáčkou dokáže občas pěkně hodit zadečkem… 🙂

Třetím zkoušeným vozem, ač na nejkratším úseku, byla jedna z nejsilnějších motorizací v nabídce, benzínové 2,0 TSI se 162 kW, s převodovkou DSG s s pohonem pouze přední nápravy.

Tohle auto bylo jednoznačně nejagilnější. Vždyť stejný výkon má benzínová Škoda Octavia RS… Sešlápnutí plynového pedálu znamená mohutný zátah se zvukovým doprovodem vytočeného motoru. Škoda, že z výfuků se toho moc neozývá, což je dnes prakticky běžné a zvuk nahrazují “šidítka”, ačkoliv stále ještě existuje několik výjimek

U silného benzínového Superbu bylo v případě svižné jzdy nejtěžší naučit se zároveň s pedálem plynu a dvouspojkovým DSG. Pokud se plynový pedál prošlápne až na zem, tedy i pojistka, podřadí moc a motor vystřelí do červeného pole, kde sice řve, ale nejede. A tím ztrácíte nejen rychlost, ale i nervy… Stačí ale s plynovým pedálem zacházet citlivěji, případně používat pádla pod volantem, a problém je vyřešen. Chce to však cvik.

Pokud by vám ani tenhle motor nestačil, v nabídce je ještě silnější 2.0 TSI 206 kW/280 koní, který používá například SEAT Leon Cupra… A to už musí uspokojit i ty nejrychlejší… 🙂

Před odletem zpět do České republiky jsme vyzkoušeli ještě čtvrté auto. Pod kapotou mělo motor z odlišného konce nabídky. Tmavě modrý Superb poháněl základní benzínový motor 1,4 TSI s výkonem 110 kW/150 koní a vypínáním válců ACT pro nižší spotřebu. Tohle auto bylo po startu jednoznačně nejtišší, prakticky nebylo ani poznat, že motor je v chodu. Odhlučnění se povedlo.

I když jde o základní (a nejlevnější) motor v nabídce, rozhodně nejde o žádného outsidera. S autem vážícím 1,4 tuny i se zátěží necelých 200 kg jsou rozjezdy příjemně svižné, ačkoliv zátahu silnějších motorizací logicky nedosahuje. Papírové zrychlení z 0 na 100 km/h hovoří jasně, rozjet se z klidu na stovku zvládne Superb 1,4 TSI za 8,6 sekundy a bude uhánět maximální rychlost až 220 km/h.

Tím, co nás na této verzi ale zajímalo nejvíce, bylo to, jak funguje vypínání válců. S podobným motorem jsme se vozili před dvěma lety ve Volkswagenu Golf, takže jsme byli zvědaví na to, jak si s tím poradil o třídu větší a luxusnější Superb. A zklamaní jsme rozhodně nebyli. Motor je schopen deaktivovat (pohon ventilů, vstřikování a zapalování) díky speciálnímu systému vaček druhý a třetí válec v případě, že není potřeba tolik výkonu. Odpojení válců proběhne prakticky neznatelně, jen se decentně změní zvuk motoru. Auto nijak necukne. O tom, že auto jede na dva válce informuje řidiče nápis „2-válcový režim“ na displeji v kapličce přístrojů. Odpojování válců funguje v jakékoliv rychlosti, klidně v těch dálničních.

Podle technických údajů by měl ušetřit až půl litru paliva na 100 km. Při cestě dlouhé cca 110 kilometrů, která vedla po okreskách dálnici i rychlostní komunikaci jsme na letiště i s poskakováním v krátké koloně přijeli podle palubního počítače za 6,6 l/100 km (kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km).

Co však mají všechny verze společné, to je hluk od pneumatik, který do interiéru pronikal výrazně. O to více slyšitelné to bylo, protože ostatní ruchy jsou utlumeny opravdu velmi dobře.

Prostoru je na všech místech královsky. Přední sedačky jsou příjemně tuhé, sedák je akurátně dlouhý a velmi dobré mají i boční vedení. Na zadních sedadlech se odveze trojice cestujících, pro které Superb bez výjimky nabízí vskutku královský prostor pro nohy. Cestující přibližně do 185 cm si vzadu sednou pohodlně, ti větší se možná budou hlavou dotýkat stropu.

To, že chce být Škoda Superb luxusním vozem dokládá nejen komfort jízdy, ale i dvojice deštníků v obou předních dveřích. Nejsou sice tak stylové jako ve vozech Rolls-Royce, ale fungují stejně. V dešti pomohou, podobně jako při mrazech typická “Simply Clever” škrabka ve víčku nádrže.

Do zavazadlového prostoru se dostanete pouze pátými dveřmi, odklápí se včetně zadního okna. Superb totiž ve své třetí generaci přišel o svůj jedinečný systém otevírání zavazadelníku. Systém Twin Door, jenž umožňoval vybrat si oevření víka bez okna jako u sedanu a nebo celých pátých dveří jako u liftbacku, tady už není. U hodnoty objemu zavazadlového prostoru udává výrobce 625 litrů, což je o 30 litrů více než u druhé generace.

Základní cena je stanovena příznivě, oproti původně avizované ceně 539 900 Kč sice povyrostla o 60 tisíc Kč. Je to však způsobeno tím, že navzdory původním plánům se do prodeje nedostane nejslabší motor 1,4 TSI 92 kW, ale až silnější 1,4 TSI ACT s technikou vypínání válců. Nejdražší verze vyskočí v základu nad 1 milion Kč. Kompletní ceník je knahlédnutí ZDE. Oficiální start prodeje je naplánován na 6. června, jedním z prvních majitelů bude prezident České republiky Miloš Zeman. Už koncem minulého týdne měla automobilka v České republice více než 1 300 závazných objednávek.

Už teď se těšíme, až se dostane nová Škoda Superb do klasického redakčního testu, protože toto krátké seznámení ukázalo, že jde o velmi schopné auto, které svůj um opět posunulo o kus dál.