test-2018-rolls-royce-dawn- (2)

Nemá střechu, miluje rozpálený asfalt a k slavné automobilce by měl přilákat mladé zbohatlíky. Češi mu říkají “rozbřesk”. Po silnicích jezdí přes dva roky, pod kapotou má ustájených 571 koní a je to další perla z mistrovských dílen anglického Goodwoodu. Dawn je Rolls-Roycem mezi kabriolety, zamilovali jsme si ho.

Návrat ztraceného syna

Dawn je v současnosti jediným goodwoodským modelem, který umí složit střechu. Trvá to něco málo přes dvacet vteřin a na ten elegantní pohyb se krásně dívá. Jako když na moři ustane vítr a vy svlékáte plachetnici, až zůstanou jen ráhno a stěžeň. U Dawna z paluby nic netrčí, složená střecha naopak zvýrazní majestátní, přes pět metrů dlouhou karoserii.

“Začíná nový věk superluxusních aut bez střechy,” prohlásil před třemi lety šéf britské automobilky Torsten Müller-Ötvös. Ve Frankfurtu ukázal nadpozemsky velkorysý kabriolet – auto, které přímo navazuje na výjimečnost drophead modelu Silver Dawn zkraje 50. let. V Západním Sussexu si holt chtěli udělat radost. Mimochodem, když novináři Dawna před dvěma lety obdivovali na západním pobřeží Jihoafrické republiky, byl tam jeho postarší otec také. A slušelo jim to spolu, ne že ne.

test-2018-rolls-royce-dawn- (14)

Díky bohu za ty dary

Tahle reminiscence do bouřlivého poválečného období nese jednoznačný odkaz ve vertikálním zvýraznění grilu, sošce Spirit of Ecstasy a pochopitelně étosu značky Rolls-Royce. Jinak Dawn v rodině britských aristokratů představuje spíš klasicistní modernu. Má ledky, má night vision, má adaptivní tempomat, má stop & go systém. Má všechny výdobytky současné automobilové technologie.

Hlavně má ale pořád dvanáctiválec. Díky bohu za ty dary. Urozený, silný, objemný motor převzatý z rychlého kupé Wraith je skvost už jen na pohled. Vidlicový benzíňák vyvine sílu 571 koní, přičemž všichni sborově pohání zadní nápravu. Stovku má Dawn za pět vteřin a umí jet až 250 kilometrů za hodinu. Točivý moment dosahuje v 1500 otáčkách ohromných 780 Nm.

A přitom, když se vydá Dawn za kanál La Manche a projede se po českém tankodromu, přijdete si jako v elektromobilu. Tolik ticha na jindy burácejících dvanáct hrnků zní až neskutečně… Nemyslete si ale, že byste plavně proplouvali městem bez povšimnutí. Dawn není slyšet, je ale hodně vidět. Pak při blbnutí na okreskách pozor na hmotnost, přeci jen má goodwoodské kabrio dvě a půl tuny a ukočírovat roztančený zadek není pro motoristické benjamínky.

test-2018-rolls-royce-dawn- (8)

S už zmíněným Wraithem má Dawn společný motor nebo platformu. Jiné je nastavení vzduchového podvozku, upravené jsou stabilizátory. Angličané také snížili čelní sklo a vyměnili osmdesát procent karosářských dílů. Takže platí, že podobnost s Wraithem sice lidi z Rolls-Roycu neodmítají, ale neslyší o ní rádi. Stejně jako když jim připomenete, že už 20 let patří britský Goodwood Němcům z mnichovského BMW.

Hodně muziky za hodně peněz

Zatímco ve Phantomu si pustíte klasiku, třeba Beethovenovu devátou, Dawn vybízí k větší divočině. Takové skotské Young Fathers si nechá líbit. Už o tom byla řeč, tohle auto je pozvánkou do světa luxusu pro mladé a bohaté. A musí se tak i tvářit. Mimo to je testovaný model na fotografiích verzí Inspired by Music, kterou Rolls-Royce poprvé ukázal na květnové soutěži elegance ve Villa d’Este nedaleko Říma a která má prémiový osmnáctikanálový audiosystém s výkonem 1300 wattů.

Pro audiofily jasná volba. Už třeba proto, že Rolls-Royce má slavnou historii majitelů-vážených hudebníků. Elvis Presley, John Lennon, Keith Moon… Ti všichni si užívali britského luxusu naplno. Teď můžete i vy, mladí, bohatí, kteří máte (minimálně) nějakých osm milionů na účtě. Za výjimečnost se platí, co naděláte.

Foto: Martin Mičánek, text: Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu