Test BMW 750e xDrive | plug-in hybrid (2023)

Test BMW 750e xDrive | plug-in hybrid (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 8. 10. 2023


Nejnovější generaci BMW řady 7 už jsme v testu měli, poprvé jako čistý elektromobil BMW i7. Teď do redakce přijela s plug-in hybridním pohonným ústrojím. BMW 750e xDrive kombinuje elektromotor s velkým benzinovým šestiválcem a pohání všechna čtyři kola. A jak jezdí?

Revoluce navenek i uvnitř

BMW řady 7 ve své nejnovější verzi přišlo s revolučním vzhledem. Tohle auto si na silnici ani na parkovišti nemůžete splést s ničím jiným. Auto má jasně rozpoznatelné tvary, zejména přední části, které dominuje obrovská maska chladiče (jejíž okraje navíc mohou být osvícené). Přední část má dělené světlomety (horní proužek slouží pro denní svícení a blikače, ta spodní jsou hlavní světlomety) a je k asfaltu prakticky kolmá.

A podobně kolmá je i zadní část, která ale působí trochu prázdně a přiznáme se, že nám tu vadí tlačítko na otevírání kufru (nachází se uprostřed víka pod znakem). Určitě by bylo lepší, kdyby bylo někde schované anebo se kufr otevíral třeba dotekem (například přejetím přes znak či nějak podobně).

Test BMW 750e xDrive | plug-in hybrid (2023)

BMW je prémiová automobilka, která samozřejmě chce zákazníkům nabídnout to nejlepší. I proto může mít nové BMW řady 7 elektricky otevírané všechny čtyři dveře. Jde o prvek Automatic Doors, který vyjde na něco málo přes 40 tisíc korun.

Pro přístup do auta pak stačí zvenku stačí stisknout tlačítko vedle kliky, chvilku počkat a dveře pak otevřou elektromotory. Nemusíte se bát, že by se dveře odřely o sloup nebo naopak vedle stojící auto, protože v prazích jsou senzory hlídající, aby se dveře včas zastavily. Zavřít se dají opět stejně, pouhým stisknutím tlačítka (vpředu na palubní desce, vzadu na dveřích). Zajímavou funkcí je i to, že dveře se mohou automaticky zavřít i po pouhém sešlápnutí brzdového pedálu před aktivací vozu (nastavit se to dá pro samostatně všechny dveře).

A dobré také je, že si automatické elektrické dveře můžete otevírat i na dálku přes klíč. Na něm je totiž jedno tlačítko s volitelnou funkcí, přičemž jednou z nich je právě ovládání dveří. V Menu infotainmentu si můžete nastavit, jaké dveře se po stisku tlačítka otevřou. V nabídce jsou všechny čtyři a lze je libovolně kombinovat, ale můžete si nastavit samostatně například pravé zadní pro důležitého člena posádky, případně jen levé přední pro řidiče (jako my). Pokud chcete nastavení změnit, budete to muset udělat opět přes Menu infotainmentu.

Po nahlédnutí dovnitř si všimnete také úplně nové kabiny, která po vzoru všech nových BMW dostala širokoúhlou kapličku přístrojů. Jde o prohnutý panel se dvěma displeji, přičemž ten levý slouží jako klasické „budíky“, zatímco ten pravý je určen pro displej infotainmentu. Samozřejmě je tu nejnovější generace BMW iDrive (BMW Operační systém 8). Je na první pohled o něco složitější než ten původní, protože na hlavní obrazovce Menu jsou všechny ikonky, nejsou už tematicky rozřazené do jednotlivých bloků. Můžete si je ale samozřejmě seřadit a uspořádat podle sebe a vybrat si i ty nejpoužívanější a nejoblíbenější.

Šestiválec, ale elektrické značky

Nové BMW řady 7 se představilo nejprve jako čistě elektrická verze (dnes už jsou dokonce tři elektrické verze včetně vrcholné i7 M70 xDrive), ale v nabídce jsou i motory s vnitřním spalováním. Úplný základ nabídky tvoří šestiválcová naftová verze 740d s výkonem 220 kW. Pokud byste chtěli raději benzinový motor, pak se nabízejí pouze dva plug-in hybridy. Ten testovaný je tím slabším z nich (ještě je tu eMková verze M760e xDrive), ale ono je to úplně jedno, protože výkon ani dynamické schopnosti mu rozhodně nescházejí.

Jeho označení je BMW 750e xDrive. Pod dlouhou přední kapotou je třílitrový benzinový šestiválec s výkonem 230 kW/313 koní a točivým momentem 450 Nm, což samo o sobě nezní vůbec špatně. K tomu je tady ale ještě synchronní elektromotor s dalšími 145 kW/197 koní a 280 Nm. Výsledkem tak je, že na všechna čtyři kola (nová sedmička už má pouze verze s pohonem všech kol) putuje celkem 360 kW/489 koní a točivý moment 700 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto za 4,8 sekundy (přičemž pohotovostní hmotnost je dvě a půl tuny!) a maximální rychlost je 250 km/h. Čistě na elektřinu dokáže jet dokonce až 140 km/h.

Test BMW 750e xDrive | plug-in hybrid (2023)

V případě tohoto plug-in hybridního pohonného ústrojí jde už o jeho pátou evoluci. Energii ukládá do akumulátoru s kapacitou 18,7 kWh, díky čemuž je homologovaný čistě elektrický dojezd mezi 76 až 80 kilometry na jedno nabití. V praxi počítejte přibližně s 55 až 65 kilometry, přičemž bude hodně záležet na tom, zda budete jezdit ve městě, mimo něj nebo na dálnici. Maximální nabíjecí výkon (AC), který testované auto zvládne, je 7,4 kW. To znamená, že na např. na BMW Wallboxu se z 0 na 100 % nabije za 3 hodiny. Z běžné 230V zásuvky to bude trvat výrazně déle.

Jak si můžete všimnout, i tak obrovské auto s benzinovým šestiválcem pod kapotou může mít elektrické značky. Je to díky tomu, že emise CO2 se podle výbavy pohybují mezi 23 až 27 gramy na kilometr. Udávaná spotřeba paliva na 100 ujetých kilometrů je podle BMW mezi 1,0 až 1,2 litru, což je v praxi nesmysl. Reálně se, pokud se vydáte na dlouhou cestu, kde nebudete nabíjet, budete pohybovat mezi 7 až 8 l/100 km, pokud pojedete svižněji a budete hodně využívat dálnice. Pokud pojedete klidněji a budete důsledně dodržovat rychlostní limity, pak počítejte se spotřebou přibližně o necelý litr nižší. Mimochodem, palivová nádrž má objem 65 litrů, což není úplně moc.

Co ten podvozek?

BMW řady 7 je standardně vybaveno aktivním vzduchovým podvozkem, v rámci něhož má každé kolo elektronicky řízené tlumiče reagující adaptivně nejen na stav povrchu silnice, ale i na to, jak řidič aktuálně jede. Každý tlumič funguje nezávisle na jiném a prakticky v reálném čase přizpůsobuje svou kompresi i odskok. Řidič ani posádka by tak neměli poznat, že se pod autem změnila silnice, případně například to, že levá strana jede po horším povrchu než ta pravá.

A vlastně to tak i je a funguje to skvěle. Podvozek je příjemně komfortní, snaží se silnici zcela vyhladit. Aby také ne, když je to auto za více než tři miliony korun s daní. Jenže na chování a fungování podvozku bylo něco, co nám tam trošičku nesedělo. Tak jsme se na pomoc s identifikací rozhodli vyzkoušet jeho největší konkurenci. BMW 750e xDrive jsme postavili přímé srovnání s plug-in hybridním Mercedes-Benzem S 580 e. A pomohlo to.

Obě auta jsme přímo po sobě vzali na tu samou trasu a projeli ji s nimi dvakrát. Ukázalo se, že BMW řidiči do volantu prozradí hrubost asfaltu, zatímco Mercedes-Benz do volantu mlčí, řidiče od vozovky zcela izoluje. BMW také nepatrně na nerovnostech do volantu od předních kol vibruje a působí, jako by jeho kola byla hodně těžká, přitom nemělo obuté těžké run-flat pneumatiky. Ve městě a při pomalých rychlostech je podvozek mercedesu jednoduše „limuzínovější“ a posádku zcela izoluje. V obou případech ale ani jeden vzduchový podvozek nedokáže zcela zamaskovat krátké příčné nerovnosti.

Ono chování, které popisujeme v předchozím odstavci, ale u BMW oceníte v situacích, kdy s ním vyrazíte na okresní silnice. Tam vás totiž překvapí tím, jak dokáže zatáčet, jak dokáže být stabilní při rychleji projížděných zatáčkách a jak celkově dokáže maskovat svoji hmotnost i rozměry. Sportovní pocit z něj nikdy mít nebudete, ale svými schopnostmi vás jednoznačně překvapí. Pomáhá tomu samozřejmě i natáčení kol zadní nápravy. To nakonec pomáhá ještě víc ve městě, kde výrazně snižuje poloměr otáčení, takže se s autem (je vážně obrovské, vždyť na délku měří 5391 mm, na šířku 1950 mm a vysoké je 1544 mm) překvapivě dobře manévruje i ve stísněných prostorech.

Test BMW 750e xDrive | plug-in hybrid (2023)

Vzduchový podvozek navíc umí měnit světlou výšku vozidla. Jednoduchým stiskem tlačítka ji lze, v případě, že pojedete po nějaké polní cestě nebo budete třeba potřebovat najet na obrubník, zvýšit o 20 mm. Při jízdě se naopak o 10 mm automaticky snižuje, stává se tak kvůli nižšímu odporu vzduchu a lepší stabilitě při rychlostech nad 120 km/h. Snižuje se také ve sportovním jízdním režimu.

Závěr a cena

Nové BMW řady 7 je skvělé auto, které kvůli svému vzhledu ovšem není pro každého. V kabině je za jízdy ticho – ať už díky perfektnímu odhlučnění a tlustým (dvojitým) sklům nebo díky možnosti jízdy čistě na elektřinu – a jízda je díky adaptivnímu vzduchovému podvozku příjemně komfortní. Více než dostatečná je i dynamika a potěší i technologiemi. Vždyť tu jsou například automatické parkování, automatický pokročilý couvací asistent (pamatuje si cestu, kterou jste jeli dopředu), případně elektrické otevírání dveří a další podobné vychytávky.

A co prozradí ceník? Nabízí se pouze jedna délka karoserie, ta podle dřívějších zvyklostí delší. Základní cena BMW řady 7 v současnosti startuje na 2 408 760 Kč bez DPH, respektive 2 914 600 Kč s DPH za BMW 740d xDrive. Testované BMW 750e xDrive je dražší, cena začíná na 2 627 934 korunách bez daně, respektive 3 179 800 Kč s DPH. Auto na fotkách ovšem dostalo další příplatkovou výbavu za sedm set tisíc korun s daní, ale jen 326 tisíc korun si vyžádalo dvoubarevné lakování karoserie Black Sapphire.

Technické údaje:

Auto:

BMW 750e xDrive (2023)

Motor:

benzinový šestiválec + elektromotor

Objem válců:

2998 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

230 kW/313 koní při 5000 – 6500 ot./min (spalovací motor)
+ 145 kW/197 koní (elektromotor)
= 360 kW/489 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

450 Nm při 1750 – 4700 ot./min (spalovací motor)
+ 280 Nm (elektromotor)
= 700 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

4,8 s

Maximální rychlost:

250 km/h
(140 km/h na elektřinu)

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,0 – 1,2 l/100 km

Emise CO2:

23 – 27 g/km

Objem nádrže:

65 litrů

Kapacita akumulátoru:

18,7 kWh

Délka:

5391 mm

Šířka:

1950 mm

Výška:

1544 mm

Rozvor:

3215 mm

Pohotovostní hmotnost:

2455 kg

Objem zavazadlového prostoru:

525 litrů

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru