Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 4. 6. 2023


Nová generace BMW řady 7 přišla na trh nejprve jako čistě elektrické provedení i7. Teď už se dají objednat i verze se spalovacími motory. Jak ale jezdí právě čistě elektrická limuzína? Na to jsme se podívali v redakčním testu.

Revoluční design

Zatímco ještě do předchozí generace byl vzhled vlajkové lodi mnichovského výrobce spíše evoluční, v nejnovější generace se odehrála revoluce, zejména z čelního pohledu. Nové BMW řady 7 dostalo rozdělené přední světlomety (v tomto případě navíc s příplatkovými BMW Křišťálovými světlomety Iconic Glow) a velkou masku chladiče. Navíc je auto celkově opravdu hodně velké a přestože jde o limuzínu, tak i poměrně vysoké. Technické údaje prozrazují délku 5391 mm, šířku 1950 mm bez zrcátek a výšku 1544 mm. K tomu dodáme, že rozvor je 3215 mm! A mimochodem, délka karoserie už je jen jedna, nebude možné si vybírat ze standardní verze a z prodloužené verze.

Testované auto bylo napěchované příplatkovou výbavou, které se propsala i na vnější design. Je tu M sportovní paket za 186 966 Kč s 21″ koly, navíc i M sportovní paket Pro za 100 256 Kč, ale také dvoubarevný lak. A ten není jen tak obyčejný, je to totiž BMW Individual dvoubarevný lak Black Sapphire, za který se připlácí tolik, jako za málo ojetou fabii. Pokud se vám tento lak líbí, zvedne totiž cenu o 326 534 Kč.

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

I díky tomuto laku ale nové BMW řady 7 zejména z boku vypadá trochu jako Rolls-Royce a podobně si budete připadat i v interiéru. Velký podíl na tom má i fakt, že se sedí opravdu vysoko. Přední sedadla jsou spíše extrémně pohodlná křesla, která přesto nepozbývají bočního vedení a nastavitelná jsou snad ve všech myslitelných směrech. Samozřejmostí je vyhřívání i odvětrávání, ale také masážní funkce. V případě testovaného kusu šlo o čalounění kůží Merino Tartufo z ceníku BMW Individual, které doprovázelo BMW Individual čalounění stropu Alcantara v barvě antracitu.

Mezigeneračně je revoluční také samotná palubní deska, respektive kaplička přístrojů, menší změna je to ale oproti ostatním novým modelům BMW, které ji v rámci faceliftu nebo nových generací dostávají také. Jde o prohnutý panel se dvěma displeji, přičemž ten levý slouží jako klasické „budíky“, zatímco ten pravý je určen pro displej infotainmentu. Samozřejmě je tu nejnovější generace BMW iDrive (BMW Operační systém 8). Je na první pohled o něco složitější než ten původní, protože na hlavní obrazovce Menu jsou všechny ikonky, nejsou už tematicky rozřazené do jednotlivých bloků. Můžete si je ale samozřejmě seřadit a uspořádat podle sebe a vybrat si i ty nejpoužívanější a nejoblíbenější.

Opravdová moderna

Součástí palubní desky je i svítící barevná lišta procházející přes celou šíři auta. Ta má nejen dekorativní funkci, ale také funguje v součinnosti s některými prvky výbavy jako je například navigace, hlídání jízdních pruhů, výstražných blinkrů a podobně (to se samozřejmě dá v Menu deaktivovat). Její podsvětlení (barva i jas) se dá měnit v rámci nastavování ambientního osvětlení. Lišta má v sobě navíc schovaných i několik dotekových plošek, kterými se ovládají například světlomety, sedadla anebo některé prvky klimatizace a podobně. Interiér je tak i díky tomu čistý.

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Fyzických tlačítek je v kabině opravdové minimum, protože i na středovém tunelu u voliče převodovky a ovladači systému iDrive (lze ovládat i dotekem na displeji nebo hlasem, ačkoliv ne v češtině) jsou dotekové plošky. Mimochodem, můžete si všimnout, že některé ovladače jsou skleněné, jde o součást paketu Skleněné prvky interiéru „CraftedClarity“ za 23 036 Kč. Vypadá to skvěle, ale pokud na ně zasvítí sluníčko, občas házejí prasátka i do očí posádky.

U nového BMW řady 7 (samozřejmě včetně BMW i7) si lze připlatit za elektricky otevírané dveře Automatic Doors za 40 638 Kč. Pak jen venku stačí stisknout tlačítko na klice, chviličku počkat a dveře vám otevřou elektromotory. Samozřejmostí je, že všude kolem auta jsou senzory, které hlídají, aby se dveře neotevřely do zdi nebo do jiného auta a zastaví se těsně předtím. Zavřít se dají opět stejně, pouhým stisknutím tlačítka (vpředu na palubní desce, vzadu na dveřích). Zajímavou vychytávkou je to, že řidičovy dveře se automaticky zavřou i po pouhém sešlápnutí brzdového pedálu před aktivací vozu.

A to je teprve začátek pohody na palubě. Tak třeba zvuk. Všechna okna jsou výrazně tlustší, aby zvukově izolovala co nejvíce, takže je v kabině opravdu ticho. To ale můžete zcela zásadně změnit, pokud si pustíte audiosystém, nejlépe ten příplatkový. A ten jsme v testovaném autě měli. Šlo o prostorový audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s celkem 35 reproduktory a zesilovačem o celkovém výkonu 1956 W. BMW navíc přidává i funkci 4D audio, která vás nechá nasávat basy prostřednictvím předních i zadních sedadel, která decentně rozvibrovává (v Menu si to můžete deaktivovat nebo nastavit intenzitu, pokud se vám to nelíbí). V autě pak budete moci poslouchat svoji oblíbenou hudbu a objevovat v ní i zvuky a nástroje, které jste nikdy předtím (na ne tak kvalitní aparatuře) neslyšeli. Zaplatit za to ale budete muset 157 170 Kč.

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Skoro jako v kině

Testované auto bylo vybaveno tak, aby se měla nejlépe posádka na zadních sedadlech, takže dostala i paket Executive Lounge za 182 364 Kč. Jeho součástí je pravé zadní sedadlo, z něhož se během pár sekund může stát takřka pohodlné lůžko. Není to sice žádná novinka, přední sedadlo spolujezdce odjede úplně vpřed, jeho opěradlo se sklopí a vyklopí se z něj podnožka, zatímco na pravém zadním sedadlem odjede sedák dopředu, opěradlo se sklopí a vyjede opora pro stehna. Pasažér se tak může velmi pohodlně uvelebit, natáhnout si nohy a třeba si i vyklopit obrovský displej ze střechy.

Vše se navíc ovládá na dotekových displejích BMW Touch Command ve dveřích (jsou na obou stranách zadních sedadel). Je to řešení nahrazující tablet z předchozí generace BMW řady 7 a zároveň další tlačítka na dveřích. Grafika 5,5″ velkého displeje je prvotřídní, stejně jako jeho rychlost i reakce na dotek.

Vraťme se ale k tomu displeji. Automobilka jej nazývá jako BMW Theatre Screen a jde o výklopný displej s dotekovou obrazovkou o úhlopříčce 31,3 palce. Displej umí rozlišení až 8K rozlišení a poměr stran až 32:9. Je to sice skvělé řešení, ale přesto má drobné nedostatky. Standardně umí displej pouze službu Amazon Fire TV, jiné poskytovatele neumí. Anebo na něm lze přehrát videa nebo filmy přes HDMI zdířku, jejíž konektor je ze zadní strany displeje. Jestliže si tedy budete pouštět video z telefonu, bude vám od displeje viset kabel. Bezdrátově displej s telefonem (nebo jiným zařízením) pro přehrávání videa propojit nelze. Škoda.

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Naopak potěší, že displej dokáže měnit umístění videa, takže pokud sedíte vpravo vzadu, můžete si přehrávané video přesunout do pravé části a mít ho tak přímo před sebou. Neumí ale pustit dvě videa, aby se cestující na zadních sedadlech dívali každý na to „svoje“. Zvuk může jít klasicky do reproduktorů v autě anebo jen do bezdrátových sluchátek, aby nerušily ostatní členy posádky.

Možnosti standardní výbavy a příplatkových prvků jsou v novém BMW řady 7 obrovské a vydaly by na hodně dalších odstavců. Pokud vás zajímá více, mnohem detailněji jsou popsány v tomto starším článku.

Elektricky a komfortně

Do testu dorazilo čistě elektrické BMW i7 xDrive60. Pohání jej dva synchronní elektromotory, přičemž každý z nich pohání jednu nápravu, takže je to čtyřkolka. Vpřed žene tohle 2,7 tuny těžké auto celkem 400 kW/544 koní a 745 Nm. A přes vysokou pohotovostní hmotnost je tohle auto opravdu rychlé. Zrychlit z nuly na stovku umí za 4,7 sekundy a v rozletu ho zastaví až elektronicky omezovač na 240 km/h.

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Pokud byste si ale mysleli, že kvůli svým rozměrům a hmotnosti umí BMW i7 jezdit jen rovně, šeredně byste se pletli. Baterie jsou umístěný v podlaze, takže výrazně snižují těžiště (i kvůli tomu se tu sedí nad úrovní ostatních aut, což podporuje výjimečnost tohoto auta), k tomu se přidávají aktivní stabilizátory z paketu Executive Drive Pro (96 746 Kč, ale i perfektně fungující čtyřkolka a natáčecí kola zadní nápravy. Tohle auto v řidičových rukách pocitově (a to je opravdu důležité!) není ani tak velké a ani tak těžké. Zatáčí totiž překvapivě skvěle a nedotáčivost nebo to, že byste se museli prát s tou velkou hmotou, běžně nepoznáte. Ale je potřeba myslet na to, že velké auto to opravdu je. Poznáte to nejen ve městě, ale i na úzkých okresních silnicích.

Naladění auta se hodně liší podle zvoleného režimu – nejsou tu standardně jen ekologický, komfortní nebo sportovní, ale také „Efficient“, „Expressive“ nebo „Relax“, které přizpůsobí i zbytek auta – například změní ambientní osvětlení, grafiku na displeji, otevřou nebo naopak zavřou rolety na bočních oknech a na zadním okně, ale třeba rovnou pustí i masážní funkci sedadel.

Nové BMW řady 7 je už ve standardu vybaveno aktivním vzduchovým podvozkem. Ten obsahuje pro každé kolo zvlášť elektronicky řízené tlumiče reagující adaptivně nejen na stav povrchu silnice, ale i na to, jak řidič aktuálně jede. Přizpůsobují tomu prakticky v reálném čase svou kompresi i odskok. Vzduchový podvozek také umí měnit světlou výšku vozidla. Jednoduchým stiskem tlačítka ji lze o 20 mm zvýšit – například při jízdě mimo zpevněnou cestu. Při jízdě se naopak o 10 mm snižuje: automaticky při rychlostech nad 120 km/h (pro nižší odpor vzduchu a lepší stabilitu) nebo ve sportovním jízdním režimu.

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Součástí výše zmiňovaného paketu Executive Drive Pro je i funkce Active Roll Comfort. Ta využívá právě aktivní stabilizátory k tomu, aby minimalizovaly naklánění karoserie nejen v zatáčkách, ale i při nerovnostech na silnici – například pokud je na jedné straně auta nekvalitní silnice nebo výmol a podobně. Posádka v autě by to tak neměla poznat. A skutečně se to do kabiny přenáší v o poznání menší míře než pokud na stejné silnici pojedete s jiným autem.

Komfort auta je působivý, některé nerovnosti auto zcela eliminuje a i když víte, že na silnici, po které jedete jsou, necítíte je. Jenže o některých z nich – o těch větších – přesto budete vědět. V testovaném autě se totiž od podvozku, respektive od přední nápravy občas ozvala rána. To by se u auta za takovou cenu a s takovými schopnostmi stát v žádném případě nemělo.

Jízda v autě neznamená ani na delší trase žádný problém. Přestože jde o elektromobil, nabízí hodně slušný dojezd. Ačkoliv BMW udává v technických údajích kolem 600 kilometrů, naše zkušenost znamenala v poměrně teplém jarním počasí mezi 450 a 500 km. Záleželo hodně na tom, jak moc dynamicky s autem jezdíme. Potěšilo, že na dálnici ve 140 km/h spotřeba nijak zásadně nerostla a dojezd neklesal. Spotřeba se dá při klidné jízdě po městě s velkou rekuperací stáhnout k 24 kWh, na dálnici pak jízda kolem 140 km/h znamená odběr kolem 30 kWh.

Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Kapacita baterie je celkem 105,6 kWh, přičemž ta využitelná je 101,7 kWh. Dobíjet se dá samozřejmě klasicky i z běžné domácí 230V zásuvky, ale to bude trvat několik dní. Využít lze i 11kW wallbox, kdy nabití z prázdné do plné kapacity baterie zabere kolem deset a půl hodiny. Nabíjet lze ale až maximálním výkonem 195 kW, což znamená nabití z 10 % na 80 % (v ideálních podmínkách) za pouhých 34 minut. Výhodou je, že BMW i7 má pokročilejší teplotní management baterie, takže si vysokonapěťovou baterii umí v případě potřeby pro ideální rychlost nabíjení i předehřát.

Závěr a cena

BMW jde u svých modelů úplně jinou cestou než například Mercedes-Benz. Pro každý ze svých modelů totiž nabízí zákazníkovi výběr mezi spalovacími verzemi, ale i čistými elektromobily, Mercedes-Benz má elektrické modely jako samostatné modely a u těch tradičních nabízí maximálně plug-in hybridy. I díky tomu tak může nové BMW řady 7 pohánět naftový šestiválec, plug-in hybridní šestiválec anebo právě elektromotory (už je v nabídce i výkonnější verze BMW i7 M70 xDrive). Výběr tak bude čistě na zákazníkovi. V případě nové sedmičky jde navíc o jedno z nejpokrokovějších aut současnosti.

A cena? Ta rozhodně není lidová a u finálního auta bude hodně záviset na tom, jak moc se rozvášníte v konfigurátoru. Jak jste si mohli v textu výše všimnout, testované auto má příplatkové výbavy docela dost, takže jeho cena je nakonec vyšší o více než polovinu té základní. Zatímco v základu vychází BMW i7 na 3,5 milionu korun, tak testovaný kus se vyšplhal na bezmála 5,2 milionu korun. Všechny ceny v textu jsou uváděny s DPH.

Technické údaje:

Auto:

BMW i7 xDrive60 (2023)

Motor:

2x elektromotor

Pohon:

všech kol

Výkon:

400 kW/544 koní

Točivý moment:

745 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

4,7 s

Maximální rychlost:

240 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

19,6-18,4 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

101,7 kWh

Délka:

5391 mm

Šířka:

1950 mm

Výška:

1544 mm

Rozvor:

3215 mm

Pohotovostní hmotnost:

2715 kg

Objem zavazadlového prostoru:

 500 litrů

 

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru