test-2021-audi-s8-quattro- (2)

Rychlé verze měly v nabídce Audi A8 své místo již od první generace vlajkové lodi německé automobilky. Asi nepřekvapí, že Audi S8 nechybí ani v nejnovější generaci, kterou pohání 571koňový benzinový osmiválec. A právě tohle auto jsme vyzkoušeli v testu.

Decentní vylepšení designu

Protože jde o vrchol nabídky, musí se S8 od běžné A8 odlišit. V automobilce na to ale šli decentně, přesto je na první pohled jasné, že to není úplně obyčejná Audi A8. V testované verzi to bylo navíc podpořeno černou barvou karoserie, na které typické eSkové doplňky o to více vyniknou.

Přečtěte si také:  Svezli jsme se s ostrými Fordy na okruhu. Mustang Mach 1 doplnily i modely ST

A co, že je tady tedy jinak? Nová jsou větší a jinak tvarovaná kola, standardem jsou dvacítky, testované auto mělo dokonce 21″. Agresivnější výplň dostala maska chladiče Singleframe, v níž nechybí typické logo S8, a jiný je i nárazník s výraznějšími otvory pro přívod vzduchu. Typickým prvkem už od první generace Audi S8 jsou i hliníkové kryty vnějších zpětných zrcátek.

test-2021-audi-s8-quattro- (7)

Změny jsou i na zádi a podle nich se dá S8 poznat asi nejjednodušeji. A to i pokud nemá označení S8, stejně jako testovaný kus. Je tu totiž jiný difuzor v zadním nárazníku a hlavně čtveřice funkčních chromových koncovek výfuku. A z nich se line docela pěkný zvuk (o tom o něco později).

Benzinový osmiválec pod kapotou

Bývalo zvykem, že eSkové modely Audi měly pod kapotou velké benzinové motory. To už ale neplatí vždy. Modely Audi S4, S5, S6 a S7 mají totiž pod kapotou naftové šestiválce a ještě donedávna měly naftové motory i SQ7 a SQ8. Tato SUV ale v rámci faceliftu vyměnila skvělé naftové osmiválce za benzinové osmiválce. V případě Audi S8 se ale žádná taková rošáda nekoná, tady je velký benzinový motor stále. Býval tu sice ve druhé generaci (s označením D3) i desetiválec, ale i současný vidlicový osmiválec je více než důstojným motorem.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 5008 GT 1.6 PureTech 180 (2021)

Jeho objem jsou rovné čtyři litry a lépe dýchat mu pomáhají dvě turdobmychadla, což zaručuje působivé technické údaje. Výkon motoru je 420 kW/571 koní a točivý moment vrcholí na 800 Nm. Navíc je dostupný už od 2000 ot./min a vydrží až do 4500 ot./min.

test-2021-audi-s8-quattro- (33)

Samozřejmostí je stálý pohon všech kol quattro, na který sílu od motoru přenáší osmistupňová automatická převodovka. A díky tomu všemu je i tato téměř 5,2 metru dlouhá (je to krátká verze, prodloužená verze se pro S8 nenabízí) limuzína hodně rychlá. Sprint z místa na stovku zvládne za 3,8 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

A právě to vás může často překvapit, protože na palubě je takový klid, že se na (německé) dálnici jednoduše zamyslíte a najednou s vámi auto škubne. Ne, není to žádná technická závada, to jste jen narazili do omezovače rychlosti. Díky dvojitým sklům ve dveřích, skvělému odhlučnění a hlavně aktivnímu potlačení hluku jste totiž od okolního světa dostatečně izolovaní.

Přečtěte si také:  Test Dacia Sandero Stepway TCe 100 LPG (2021)

Komfort nebo stabilita?

A izolovaní jste vlastně i od silnice. Testovaný kus byl vybaven prediktivním adaptivním podvozkem, který funguje v režimu Comfort+. Kombinuje mezi sebou a s řídícími jednotkami propojené tlumiče s kamerou. Kamera neustále skenuje silnici před autem a tlumiče připravuje na to, co přijde. Malé nerovnosti jako byste přejeli zmizíkem, ty velké už sice ucítíte, ale přesto je podvozek výrazně zmenší. Co ale překvapuje nejvíc, jsou velké asfaltové zpomalovací prahy. Na těch se totiž auto prakticky nezhoupne. Obě nápravy je ztlumí tak, jako by tam ani nebyly. Tohle je snad černá magie.

test-2021-audi-s8-quattro- (16)

Podvozek navíc reaguje na „setrvačnost posádky“. Tím, že je aktivní a tlumiče jsou mezi sebou propojené, dokáže reagovat i na náklony karoserie způsobené akcelerací nebo naopak brzděním tak, že buď zvedne nebo sníží předek, ale zároveň umí auto naklonit při zatáčení do opačného směru (tedy dovnitř zatáčky), než by se naklonilo auto vlivem působení fyzikálních sil. To snižuje síly, které působí na posádku.

Přečtěte si také:  Test Toyota Yaris 1.5 Hybrid (2021)

Aby ale nevznikla mýlka, tohle auto není typicky komfortně houpavé jako běžné Audi A8 s naftovým třílitrem, spíš z něj cítíte, jak se snaží v silnici „zazáplatovat“ všechny díry, být za všech okolností stabilní a jisté.

Ale pořád je to eSko, že jo. Takže co se stane, pokud chcete vyzkoušet, co tahle 571koňové bestie zvládne? Už na papíře to vypadá hodně dobře, vždyť Audi S8 má kromě výkonného motoru také vektorování točivého momentu, sportovní diferenciál, natáčení kol zadní nápravy a hlavně obrovské karbon-keramické brzdy.

test-2021-audi-s8-quattro- (9)

O tom, že zrychlení je dechberoucí, asi netřeba přesvědčovat. Navíc je skoro jedno, z jaké rychlosti, protože výkonu je za každých okolností dostatek. O hodně zajímavější je ale to, jak se s tímhle autem jezdí v zatáčkách. Fyzika jako by tady fungovala jinak, než by měla. Sakra, vždyť tohle auto váží 2,3 tuny!

Všechny ty věci, o kterých jsem psal o pár odstavců výš dokáží totiž auto od volantu pocitově zmenšit i zlehčit, takže z něj v zatáčkách nemáte pocit jako z řízení zaoceánské lodi. Pohyby volantem následuje překvapivě ochotně a víc než pětimetrová kastle se dokáže jednoduše proplétat i poměrně ostrými zatáčkami. Tohle auto umí jezdit nejen rychle rovně, ale i překvapivě rychle v zatáčkách.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG (2021)

A k tomu přidává i pěkný zvuk. Uvnitř si ho sice příliš neužijete, protože tam je kladen důraz hlavně na klid a pohodu, přesto se tam alespoň nějaké příjemné brumlání dostane. Zajímavější je to ale zvenku. Není to vulgární a drsný ryk, je to naopak hodně zajímavý baryton, prozrazující, že tohle auto vám svoje čtyři chromované koncovky ukáže na silnici docela jednoduše.

Je to mild-hybrid

Velké auto, velký motor. To zpravidla znamená i vysokou spotřebu paliva. Jak je tomu v tomto případě? Testované auto je mild-hybridní, to znamená, že spalovacímu motoru pomáhá také 48V startér-generátor. Ten je s ním spojen prostřednictvím řemenu a neumí auto pohánět jen na elektřinu. Mimochodem, na rozdíl od většiny konkurence tu stále můžete deaktivovat systém Start/Stop, při němž omezíte i mild-hybridní pohon.

Mild-hybrid tady funguje tak, že pomáhá šetřit palivo. Auto umí při rychlostech od 55 do 160 km/h plachtit, tedy úplně deaktivuje benzinový motor. Jakmile se ovšem řidič dotkne plynového pedálu nebo brzdového pedálu, motor okamžitě naskočí. I když je benzinový motor deaktivovaný, fungují všechny elektrické prvky na palubě (rádio, navigace, klimatizace apod.), ale i všechny prvky řízení (posilovač řízení, posilovač brzd a podobně). Mild-hybridní systém umí v S8 také deaktivovat motor už při rychlosti 22 km/h (pokud jste nevypli Start/Stop), je to vlastně takový „rychlejší“ Start/Stop.

Přečtěte si také:  Rychlý test plug-in hybridu SEAT Tarraco e-Hybrid (2021)

A kolik tedy Audi S8 spotřebovává benzinu? Bude záležet na tom, kde a jak budete jezdit. Na okresce se dá dostat i pod 10 l/100 km, naopak ve městě v zácpách se spotřeba vyšplhá i k 15 l/100 km. Já jsem se v rámci testovacího týdne pohyboval nejčastěji kolem 13 l/100 km. K tomu je tady 82litrová nádrž, takže u čerpací stanice zase tak často nebudete.

test-2021-audi-s8-quattro- (20)

Závěr a cena

Současné Audi A8 už chystá facelift, ale přesto je to stále skvělé auto, tím spíše ve vrcholné verzi S8. Na jedné straně je totiž tiché a má skvělý podvozek, na té druhé umí být až překvapivě rychlé a schopné nejen na dálnici, ale i v zatáčkách. Navíc je to stále docela nenápadné auto.

V interiéru jde o typické velké Audi s dvojicí displejů, prostřednictvím nichž se ovládá celé auto. Je přehledné, pohodlné a naprosto bez problémů vás odveze z jedné strany Evropy na opačnou. Tedy pokud nechcete letět letadlem…

Přečtěte si také:  Spalovacím motorům zvoní definitivní umíráček. Za pár let si je nekoupíme

Chcete ji? A máte na ni? Základní cena Audi S8 startuje na 3 550 900 Kč s DPH, což je o necelý milion víc, než dáte za základní Audi A8 50 TDI quattro. To ale není případ testovaného auta, které mělo příplatkovou výbavu za další stovky tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: S8 TFSI quattro
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 3996 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech kol (quattro)
Výkon: 420 kW/571 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 800 Nm při 2050 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 3.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 10.7 – 10.8
Objem nádrže: 82 litrů
Délka: 5179 mm
Šířka: 2130 mm
Výška: 1474 mm
Rozvor: 2998 mm
Pohotovostní hmotnost: 2305 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář