test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-3

Test Mercedes-Benz S 450 d 4MATIC L s individualizací MANUFAKTUR | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 11. 2. 2025


Pokud chcete opravdu luxusní auto, budete pravděpodobně vybírat i u automobilky Mercedes-Benz. Její vlajková loď v podobě Třídy S je dlouhodobě nejprodávanějším autem ve své třídě. Nedávno navíc dostala nový naftový motor a právě s ním jsme eSko otestovali. Do testu navíc dorazila speciální verze Mercedes-Benz S 450 d 4MATIC L, která dostala dotek v podobě individualizace z oddělení Mercedes-Benz MANUFAKTUR.


Navigace:


Zaujme na první pohled

Už když se podíváte na úvodní fotku, tohle auto vás pravděpodobně nenechá chladnými a určitě ve vás jeho nemetalická modrá barva s názvem vintage blue z dílny MANUFAKTUR vyvolala nějaké pocity. A je jedno, zda pozitivní, že se vám líbí, nebo negativní, protože si myslíte, že podobná auta by měla být černá nebo stříbrná. Jde o příplatek za 119 tisíc korun.

Tím ale extravagance a odvaha tohoto kousku nekončí. Pokud totiž otevřete dveře, ukáže se před vámi žluté (naštěstí to není úplně zářivá žlutá barva) čalounění kůží Nappa. Za přečalouněný interiér do individuální sady MANUFAKTUR už je příplatek necelých 280 tisíc, ale cítíte z něj německou preciznost, důraz na detail a opravdu prvotřídní provedení a zpracování. Že je tohle auto speciální, vám dává vědět logo „Manufaktur“ na středovém tunelu, ale také na zadním platě, přičemž toto logo se odráží do zadního skla, takže se vám to, že sedíte v opravdu jedinečném autě, připomene pokaždé, kdy se podíváte do vnitřního zpětného zrcátka.

test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-26

Mimochodem, ta interiérová sada MANUFAKTUR za více než čtvrt milionu obsahuje opravdu hodně věcí:

  • Kůže nappa Exclusive žlutá pastel/černá
  • Lesklé logo MANUFAKTUR na středové konzoli
  • Hlavové opěrky MANUFAKTUR s vyšívanou hvězdou Mercedes-Benz
  • Vyšívané logo MANUFAKTUR na středovém panelu v zadní části vozidla
  • Koberečky s hustým vlasem MANUFAKTUR a vyšívaným logem AMG
  • Prahové lišty MANUFAKTUR, podsvícené s nápisem “Mercedes-Benz”
  • Multifunkční volant potažený dvoubarevnou nappa kůží MANUFAKTUR
  • Čalounění stropu MANUFAKTUR – mikrovlákno MICROCUT černé

„Kapitán lodi“ sedí vzadu

Ale zpět ještě k těm záclonkám. Nápis Manufaktur v odraze ve skle vidět nemusíte, protože si můžete na zadním okně vytáhnout záclonku a skryjete tak kabinu nejen před tím odrazem, ale i před cizími pohledy. Jde to samozřejmě elektricky a hned několika způsoby. Využít k tomu můžete ovladače na dveřích, infotainment anebo to mohou udělat cestující na zadních sedadlech z dotekového displeje před sebou na hlavových opěrkách předních sedadel, případně z tabletu, který se dá vyjmout z loketní opěrky uprostřed. Podobně mohou ovládat také záclony na zadních bočních dveřích anebo na střešních oknech (jedno je nad přední řadou sedadel, druhé nad zadní).

Cestující na zadních sedadlech (jde o ortopedická sedadla) mohou díky tomuto multimediálnímu systému MBUX High-End ovládat prakticky celé auto – lhostejno, zda displeje nebo ze zmiňovaného tabletu. Ten se dá spojit s jednou nebo s druhou obrazovkou a tou se pak ovládá. To, aby se cestující nemusel natahovat a sahat na displej. Ono je totiž tohle eSko v prodloužené verzi, takže místa na nohy je tu opravdu hodně.

Pravé zadní sedadlo má navíc možnost proměny na „kapitánské“ sedadlo, protože po stisknutí tlačítka na dveřích (případně opět na tabletu nebo na displeji) se poloha sedadla upraví tak, že cestující bude v pololehu, z předního sedadla se vysune podložka pro paty, z toho zadního pak podložka pro lýtka. Ta si navíc můžete nechat namasírovat, protože testovaný kus je vybaven nejen masážními sedadly pro všechny cestující, ale také právě příplatkovou masáží lýtek pro pravé zadní sedadlo.

Na zadní sedadla je tu kladen velký důraz. Funguje tu pro ně i samostatně hlasový asistent MBUX, takže auto na cestující vzadu reaguje a navíc ví, že pokyny přicházejí zezadu a fungování a reakce tomu přizpůsobí. Chcete třeba aktivovat právě masáž? Tak si o ní prostě a jednoduše řekněte: „Hej Mercedes, aktivuj masáž sedadla!“ Anebo je vám horko? Nebo naopak zima? Tak to autu řekněte…

Mimochodem, elektricky nastavitelná mohou být všechna čtyři sedadla, přičemž to pravé přední se dá ovládat nejen klasicky na dveřích z místa řidiče i pravého zadního cestujícího, ale také třeba z toho zmiňovaného tabletu pro zadní cestující. Na zadních sedadlech je navíc zónová automatická klimatizace nebo elektrické podavače bezpečnostního pásu, aby se tu cestující nemuseli nikam otáčet nebo zbytečně někam natahovat ruce. A pokud si pak budete chtít opřít hlavu, položíte si ji do příjemných měkkých polštářků a využít můžete i vyhřívání zátylku a ramen.

test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-33

Prvotřídní i vpředu

Cestující na zadních sedadlech jsou jako v bavlnce, ale podobně jsou na tom i cestující na předních sedadlech. I ta jsou nesmírně pohodlná, navíc mají elektricky upravitelné boční vedení, takže se hodí prakticky pro jakoukoliv postavu, a nabízejí i dynamické bočnice. V zatáčkách se tak mohou bočnice sedadel „dofukovat“ tak, aby pasažér ze sedačky „nevypadl“. Se sedadly se dá s všemožným nastavením hrát opravdu dlouho, aktivovat si můžete i třeba tzv. 4D zvuk, kdy sedadla budou „vibrovat“ do basů puštěné hudby, nastavovat je lze v opravdu nepřeberném množství směrů, vybírat lze i z mnoha druhů masáže a tak dále.

Vše, na čem spočine oko anebo se toho dotkne ruka, působí příjemně a je z perfektního materiálu. Důraz tu Mercedes-Benz kladl na dotekové ovládání, což se nám například na volantu úplně nelíbí. Zbytek kabiny se ovládá hlavně přes velký displej, který je přehledný a jeho Menu je poskládané intuitivněji než třeba v nových BMW. I tak je ale často jednodušší i rychlejší využít hlasové ovládání MBUX. Přes to lze totiž v autě ovládat prakticky cokoliv – včetně navigace, změny teploty topení, vyhřívání sedadel, apod.

Za volantem

Testované eSko dostalo nový naftový motor s označením 450 d. Jde o řadový třílitrový šestiválec s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem a mild-hybridní pomocí. Jde o nejvýkonnější naftový motor v nabídce Mercedes-Benzu, jehož technické údaje prozrazují výkon 270 kW/367 koní pro spalovací motor a dalších 17 kW/23 koní pro startér-generátor a celkový točivý moment 750 Nm.

test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-18

Přestože jde o téměř 5,3 metru dlouhé a dva metry (bez zrcátek!) široké auto s pohotovostní hmotností 2145 kilogramů, uděluje mu nový naftový šestiválec opravdu působivou dynamiku. Mercedes-Benz říká, že zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za rovných pět sekund a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. A není důvod tomu nevěřit, protože jakmile sešlápnete plynový pedál výrazněji, auto sice opravdu jemně, ale masivně – těžko se to popisuje, protože nepřijde žádná zběsilá akcelerace, která by autem a posádkou trhla, ale auto prostě začne opravdu výrazně zrychlovat – akceleruje. Přes sedm stovek newtonmetrů je opravdu hodně a převodovka se na ně spoléhá. Nemusí podřazovat, tím by posádku zbytečně rušila, prostě se sveze na mohutné vlně krouťáku.

Pokud jste někdy seděli v podobně výkonném luxusním autě a dali jste plný plyn, určitě si vybavíte, jak se mu zvedl předek a „posadilo“ se na zadní kola. To se ale tady nestane, za což může příplatkový podvozek E-ACTIVE BODY CONTROL za 196 625 Kč. Sériové vzduchové odpružení by se přesně takto chovalo, ale toto elektrohydraulické odpružení upravuje charakteristiku tlumení okamžitě, prakticky v reálném čase. Aktivní podvozek vyhodnocuje jízdní podmínky 1000krát za sekundu a tlumení nastavuje vždy pro každé kolo zvlášť. Navíc je tu aktivní skenování povrchu vozovky ROAD SURFACE SCAN, které využívá multifunkční kameru za čelním sklem. Systém rozpoznává nerovnosti a nekvalitu silnic a aktivně je kompenzuje tak, že kola na propadlý kanál nebo třeba zvednutý asfalt připraví. Vy tak o nerovnosti víte, vidíte ji, ale v autě ji pak takřka necítíte.

I díky tomuto podvozku se auto neponořuje při ostrém brzdění ani nezvedá při prudké akceleraci a zároveň se nenaklání ani v zatáčkách, respektive naklání se do protipohybu. Je to zvláštní, netradiční, ale funguje to skvěle. Do oblouku navíc pomáhá natáčecí zadní náprava. Ta při rychlejší jízdě pomáhá natočením kol ve stejném směru, v té pomalé při manipulaci po městě ve stejném směru a až do 10°. Poloměr auta tak zmenší opravdu neskutečně a to, kde a jak se tohle auto dokáže vytočit, vás nepřestane překvapovat.

test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-48

Charakteristiku podvozku samozřejmě ovlivňuje zvolený jízdní režim DYNAMIC SELECT. Nejčastější nastavení bude pravděpodobně „Comfort“, ale zajímavé je i nastavení „Comfort + Curve“. To totiž podle automobilky „poskytuje ještě vyšší komfort a agilitu a aktivní řešení náklonu karoserie do zatáček s hlavním využitím na klikatých silnicích“. To, jak tahle obrovská věc dokáže zatáčet, vám bude vrtat v hlavě hodně dlouho po tom, co ze zatáčkovité pasáže odjedete. Přitom to ale bude vlastně jen tak mimochodem, rozhodně to nebude nějaká ostrá sportovní jízda.

Na tu ostatně tohle auto není určeno a ani ve vás takové choutky nevyvolá. V našem případě to bylo právě přesně naopak. Když do auta nastoupíte, jen za sebou zaklapnete dveře a necháte je dovřít elektromotory, ocitnete se v jiném světě. V kabině je ticho a klid a okolní svět najednou přestává existovat. Když to uděláte v centru města, vlastně se zdá, jako byste „ohluchli“. A pak nastartujete, s autem se nic nestane, nijak ne nezatřese, nezavibruje, nic se neozve, jen si na digitálním otáčkoměrů všimnete změny polohy ručičky. Rovnou můžete vypnout i start/stop, pokud chcete, protože jeho deaktivační tlačítko se nachází na stejném tlačítku jako je samotné startování motoru.

Skvělé je nastavení jízdních asistentů, protože tak, jak jsou naladěny tady, by měly být ve všech autech. Je to po opravdu dlouhé době auto, kde nebylo nutné deaktivovat aktivní hlídání jízdních pruhů, protože to nezasahuje zbytečně, ale zasáhne až opravdu ve chvíli, kdy z jízdního pruhu vyjedete. Naopak i tady jsme vypínali „aktivní asistent rychlosti“, který pípá po překročení maximální povolené rychlosti. I když je jeho pípání docela decentní, stále je otravné – tím spíš, když je interiér tak dobře odhlučněný. Jde to jedním jediným kliknutím na ikonku vlevo nahoře na displeji infotainmentu.

Když už jsme nakousli to odhlučnění kabiny, tak je třeba dodat, že je opravdu prvotřídní. Při městských a mimoměstských rychlostech si může posádka povídat opravdu tichým hlasem, na dálnici to bude muset změnit na takový „polohlas“. Motor není při klidné jízdě skoro slyšet, změní se to při výraznější akceleraci, kdy se do kabiny dostane jeho opravdu velmi tlumený zvuk, z něhož máte pocit, že je pro takové auto důstojný. Člověka, kterého nezajímají auta, nebude otravovat, ale člověka, kterého auta baví, svým zvukem zaujme.

A k tomu je tady spotřeba.  V rámci testovacího týdne jsme se pohybovali nejčastěji mezi cca 7,5 až 8,5 l/100 km, což je na takové auto s takovým výkonem opravdu skvělá hodnota. Pokud vyrazíte na nějakou delší cestu po české dálnici, spotřeba dokáže spadnout ještě výrazně níž. Pokud k tomu připočtete 76 litrovou (na přání bez příplatku), ujedete bez nutnosti dotankování opravdu daleko.

Závěr a cena

Po týdenním ježdění s tímhle luxusním sedanem se nám opět potvrdilo, proč jde o nejprodávanější auto ve své kategorii. Mercedes-Benz Třídy S je totiž autem, na jehož palubě se dostanete do „vlastního světa“. Díky tomu, že je kabina perfektně odhlučněná a nabízí opravdu skvělé pohodlí, panuje při jeho řízení naprostá pohoda. V tomhle autě není potřeba pospíchat. A pokud by přeci jen bylo, stačí jen polechtat plynový pedál a 750 Nm se o slovo přihlásí rychle a jasně.

test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-50

V případě testovaného kusu se navíc ukazuje, že ani vlajková loď automobilky nemusí vypadat obyčejně a zapadnout v davu, ale že naopak může vypadat odvážně. Jasně, nemusí se to líbit každému. A ani to pro každého nebude, protože budete středem pozornosti na všech silnicích, kde s autem pojedete. Okolní auta budou zpomalovat, aby si tohle modré eSko pasažéři lépe prohlédli a spolujezdci se za ním budou otáčet. Není to ale nakonec přece jen lepší, než prostě další černé nebo stříbrné auto? Anebo byste chtěli raději třeba zelenou, červenou, růžovou anebo třeba úplně jinou barvu? Ani to není v MANUFAKTUR problém, vybrat si můžete prakticky jakýkoliv odstín – třeba z ciferníku vašich oblíbených hodinek nebo kabelky vaší partnerky – a oni vám s ním auto nalakují. Meze se fantazii nekladou ani v případě čalounění. Ovšem ano, o stovky tisíc to zvýší cenu auta.

Ony stovky tisíc se ale nakonec stejně ztratí, protože Mercedes-Benz Třídy S je auto, které začíná na třech milionech korun s daní. Za svých 2 997 170 Kč s DPH dostanete základní verzi S 350 d s pohonem zadních kol. Testované S 450 d 4MATIC ovšem startuje o něco málo výš, jeho základní cenovka je 3 225 860 Kč s DPH, přičemž cenu konkrétního testovaného kousku navýšila příplatková výbava na celkem 4 804 989 Kč s DPH.

Mercedes-Benz MANUFAKTUR

Pokud by vás zajímalo něco víc o možnostech individualizace Mercedes-Benz MANUFAKTUR, pak vězte, že to má u německého výrobce dlouhou historii. Tuto možnost lze využít pro kompletní portfolio Třídy S, EQS, EQS SUV, GLS, GLE, GLE kupé, Mercedes-AMG SL, GT kupé a GT 4dveřové kupé. Nejširší nabídka individualizace MANUFAKTUR s více než milionem možných kombinací je dostupná pro Třídu G. Přibližně 9 z 10 zákazníků Třídy G volí individualizaci MANUFAKTUR, kde lze vybírat z pestré palety barev laku, provedení krytu rezervního kola, čalounění sedadel, ozdobného prošívání, podoby přístrojové desky a mnoha dalších doplňků.

test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-28

Zájem o individualizaci a výbavy MANUFAKTUR je na českém trhu vysoký. V případě Třídy S je Česká republika nově dokonce jedním z pouze šesti pilotních trhů, které v konfigurátoru nabízí výběr již schválených individuálních odstínů MANUFAKTUR exclusive. Kromě samotné vizualizace exkluzivního lakování v online konfigurátoru je dalším benefitem v tomto případě i celkové zrychlení procesu zadání do zakázkové výroby MANUFAKTUR bez potřeby kontroly technické proveditelnosti.

Interiér vozu lze ztvárnit velmi osobním způsobem pomocí vybraných a výrazných prvků MANUFAKTUR. Prostřednictvím kombinace exkluzivních čalounění, volantu, ozdobných prvků, obložení stropu a koberečků lze vytvořit prvotřídní a mimořádně individuální atmosféru. Speciální prahové lišty, logo na opěrkách hlavy a nápis MANUFAKTUR na středové konzoli slouží jako vizitka jedinečného interiéru. Zvolená kůže nappa Exclusive v odstínu žlutá pastel byla charakteristická především pro třetí generaci luxusního kupé Mercedes-Benz CL, tehdy jakou součást portfolia individualizace designo. Barevné provedení interiéru žlutá pastel se v roce 2016 vrátilo jako jedna z exkluzivních možností individualizace limitované edice Mercedes-Maybach S 650 kabriolet, kterých se vyrobilo pouze 300 kusů.

Jedním z nejintenzivnějších způsobů vyjádření vozidla je jeho barva. Lakování MANUFAKTUR podporují individuální vzhled prostřednictvím široké palety fascinujících a exkluzivních barevných odstínů s vysokou vnímanou hodnotou – ať už se jedná o vysoce kvalitní nemetalické lakování, matné lakování magno, metalické lakování nebo třívrstvé lakování bright s perleťovým efektem. V případě testované Třídy S je z nabídky lakování MANUFAKTUR zvolen světlý nemetalický odstín modrá vintage, který byl u vozů značky Mercedes-Benz populární zejména v 80. letech (pozn.: známější pod názvem “china blue” odkazujícím na porcelán). Mercedes-Benz čerpá inspiraci pro své nejlepší a někdy dokonce i neočekávané odstíny lakování především ze tří zdrojů:

  • Katalog barev, které vznikly v uplynulé době na základě specifických požadavků zákazníků
  • Archiv historických (Heritage) odstínů Mercedes-Benz v duchu motta, jehož autorem je Gorden Wagener, vedoucí designu automobilky Mercedes-Benz: „Vdechujeme původním barvám nový život“
  • Vývoj nových barevných směsí nebo moderní interpretace dříve používaných barev, zvláště pro ty klienty, kteří chtějí absolutně unikátní automobil s nejvyšší úrovní kvality a řemeslného zpracování

test-mercedes-benz-s-450-d-4matic-l-s-individualizaci-manufaktur-2025-14

Historie MANUFAKTUR

Již více než 120 let představuje individualizace na nejvyšší úrovni podstatu značky Mercedes-Benz. Ostatně i samotná značka Mercedes se zrodila jako přání zákazníka: úplně první vůz nazvaný Mercedes, model 35 PS, byl šitý na míru konkrétnímu klientovi. Až do konce dvacátých let bylo mnoho vozidel Mercedes vyráběno tak, aby vyhovovalo individuálním přáním a požadavkům zákazníků, od designu karoserie až po specifikace motoru a výbavy.

V roce 1932 Mercedes oživil tuto tradici založením oddělení Special Car Construction v závodě v Sindelfingenu. Pečlivou ruční výrobou zde vznikla výjimečná vozidla, jako jsou legendární modely 500 K a 540 K, které odrážejí hluboce osobní preference každého ze svých majitelů.

Se spuštěním programu individualizace designo v roce 1995 Mercedes-Benz dále rozšířil zákazníkům možnosti, jak si mohou nechat osobitě upravit vůz přesně podle svých představ. V roce 2021 se designo vyvinulo v současný program MANUFAKTUR, který napříč značkami pokračuje v tradici Mercedes-Benz nabízet individualizaci vozu na míru.

Kompletní fotogalerii a technické údaje najdete na další stránce.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru