Mercedes‑AMG S 63 E PERFORMANCE

Nový Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE představen. Má 802 koní a 1430 Nm

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Mercedes-Benz - 12. 12. 2022


Třída S hrála pro značku Mercedes-AMG vždy důležitou roli. Zakladatelé značky AMG dokazovali již před více než 50 lety, jak proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz. Značka vysokovýkonných a sportovních vozů z Affalterbachu vytyčila závodním vozem Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG z roku 1971 svůj první zásadní milník. V současnosti je nový Mercedes‑AMG S 63 E PERFORMANCE s hybridní technologií AMG znovu etalonem ve svém segmentu. Model AMG E PERFORMANCE kombinuje motor AMG V8 4,0 litru Biturbo se specifickým hybridním hnacím řetězcem AMG a novou variantou vysokovýkonné sady akumulátorů AMG HPB (High Performance Battery). Nová verze HPB 150 vychází z vysoce výkonných a přímo chlazených akumulátorových článků typu HPB 80, která se osvědčila již v AMG GT 4dveřovém kupé a zároveň najde své místo i v připravovaném vrcholném modelu Třídy C. Kapacita vzrostla z 6,1 kWh ve verzi HPB 80 na 13,1 kWh ve variantě HPB 150. Dojezd v režimu výhradně elektrického pohonu se tím u Třídy S prodloužil na 33 kilometrů.

Konstrukce hnacího řetězce však není zaměřena tolik na dojezd s elektrickým pohonem jako na nejlepší výkony ve své třídě. Sedan stanovuje nová měřítka ve svém segmentu nejvyšším výkonem hybridního systému 590 kW/802 koní a maximálním točivým momentem 1430 Nm. Suverénní vzhled a jízdní dynamiku umocňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,3 sekundy a nejvyšší rychlost, která může být volitelně 290 km/h. Velký rozsah nastavení mezi jízdní dynamikou a komfortem zajišťují rozmanité systémy, jakými jsou podvozek AMG RIDE CONTROL+, systém aktivní minimalizace náklonu karoserie AMG ACTIVE RIDE CONTROL a standardně dodávané řízení zadních kol.

„Třída S má pro nás odjakživa zcela mimořádný význam. V roce 1971 svou legendární účastí ve 24h závodě ve Spa přes noc proslavila značku AMG. To byl bezpochyby důležitý základní kámen pro vzestup značky vysokovýkonných a sportovních automobilů s celosvětovým významem. S hybridním pohonem AMG E PERFORMANCE začínáme nyní psát novou kapitolu. Ještě nikdy nebyly u luxusního sedanu tak perfektně vzájemně propojeny nejlepší výkony ve své třídě s vynikajícím komfortem a tichou elektrickou jízdou. Tím se otvíráme i pro maximálně náročné cílové skupiny, které mohou zažít Mercedes-AMG jako značku nabízející sportovní luxus 21. století. Jak je pro AMG typické, kráčíme s nejvýkonnější Třídou S všech dob nejen vlastními technickými cestami, ale i vizuálně dáváme najevo její sílu. Poprvé nese i Třída S naši specifickou masku chladiče AMG, takže i příslušnost ke značce je vyjádřena dosud nejvěrnějším způsobem,“ říká Philipp Schiemer, generální ředitel společnosti Mercedes-AMG GmbH.

„Naším jedinečným hybridním pohonem AMG E PERFORMANCE ve Třídě S vytyčujeme i v tomto segmentu další technologický milník elektrifikace. Naše exkluzivní vysokovýkonná sada akumulátorů má v S 63 výrazně vyšší kapacitu než dosud, čímž se prodloužil dojezd s elektrickým pohonem. Uspořádání vysokovýkonného hybridního pohonu se spalovacím motorem vpředu a elektrickou poháněcí jednotkou na zadní nápravě nabízí nejen zážitky ze suverénní jízdy, ale také zásadním způsobem zvyšuje hospodárnost. Optimalizované rozložení hmotnosti, nejlepší možné využití točivého momentu a velmi spontánní nárůst výkonu jsou příslibem nejvyšší úrovně jízdní dynamiky a kultivovanosti. Kromě technicky náročného hnacího řetězce jsme využili všechny dostupné možnosti také v oblasti podvozku, abychom dosáhli největšího možného rozsahu nastavení mezi komfortem a jízdní dynamikou. AMG Třída S je proto například poprvé vybavena kombinací vzduchového odpružení, řízení zadních kol a systému aktivních stabilizátorů karoserie,“ říká Jochen Hermann, technický ředitel společnosti Mercedes-AMG GmbH.

Mercedes‑AMG S 63 E PERFORMANCE

Expresivní vnější design

Působivé sportovní výkony modelu Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE vyjadřuje také expresivní vnější design vozu. Třída S nese poprvé specifickou masku chladiče AMG s vertikálními lamelami a velkou centrální hvězdou. Místo dříve používané hvězdy Mercedesu na přední části kapoty motoru zaujímá nyní logo AMG v kombinaci odstínů chrom/černá. Příď kromě toho charakterizuje také přední nárazník s motivem křídla proudového letadla a velkými krajními otvory pro přívod vzduchu a funkčními otvory pro aerodynamicky optimalizované vedení vzduchu kolem kol. Z profilu jsou nápadná 21“ kovaná kola AMG a specifická rozšíření bočních prahů AMG. Na zádi se nacházejí charakteristické designové prvky modelů řady 63, mezi něž patří dvojité drážkované lichoběžníkové koncovky výfukové soustavy nebo široký difuzor s podélnými žebry.

Ušlechtilý interiér s prvotřídním komfortem pro cestující vzadu

Interiér kombinuje velmi kvalitní výbavu Třídy S se specifickými prvky AMG. Ušlechtilý vzhled umocňují sedadla se speciálním čalouněním AMG a originálním vzorem prošívání. Exkluzivní barvy a různé kůže Nappa s reliéfním logem AMG na předních opěrkách hlavy zvýrazňují buď sportovní, nebo luxusní charakter modelu AMG S 63 E PERFORMANCE. Vedoucí ambice v segmentu dává najevo také zadní část interiéru na úrovni první třídy a všestranné seřizování polohy u všech čtyř sedadel. Celek završují specifické ozdobné prvky AMG a standardní volant AMG Performance s tlačítky AMG.

Multimediální systém MBUX se specifickými ukazateli pro hybridní pohon

Informační a multimediální systém MBUX zahrnuje různé specifické ukazatele a funkce AMG a hybridního pohonu. Mezi ně patří samostatná zobrazení na panelu sdružených přístrojů, centrálním multimediálním displeji a na head-up displeji.

Vzhled sdružených přístrojů lze individualizovat pomocí různých stylů zobrazování a libovolně volitelných hlavních pohledů. Pro AMG specifický styl Supersport nabízí možnost zobrazovat různé obsahy prostřednictvím vertikální struktury menu. Jedná se například o menu s teplotami specifickými pro hybridní systém nebo ukazateli aktuálního nastavení podvozku či převodovky. Kromě toho si řidiči mohou nechat ve stylu Supersport zobrazovat také navigační mapu, údaje o spotřebě nebo veškerá telemetrická data dostupná v systému AMG TRACK PACE.

Také head-up displej nabízí vlastní styly zobrazování AMG, jakými jsou Race a Supersport. Tyto styly lze aktivovat prostřednictvím hlavního menu na panelu sdružených přístrojů. Velmi kvalitní grafická zobrazení na multimediálním displeji vizualizují výkonové toky v celém systému pohonu, otáčky, výkon, točivý moment a teplotu elektromotoru i sady akumulátorů.

Zážitky z poslechu v interiéru posouvá na novou úroveň zvukový formát Dolby Atmos. V prostoru kolem posluchačů lze zvukově rozmístit jednotlivé hudební nástroje nebo hlasy studiové nahrávky. To umožňuje nový druh zvukové animace. Zatímco konvenční stereo systémy pracují prostřednictvím dvou kanálů, Dolby Atmos dokáže využívat celý prostor, a vytvářet tak zážitky v rozsahu 360 stupňů.

Volant AMG Performance s dvojitými rameny

Rovněž volant AMG Performance s výrazným designem zdvojených ramen a integrovanými ovládacími plochami přispívá k vzhledu, který je pro tuto značku typický. Tlačítka na volantu AMG přesvědčí brilantními zobrazeními na displejích a intuitivní logikou ovládání. Jejich prostřednictvím lze ovládat důležité jízdní funkce a veškeré jízdní režimy, aniž by řidič musel dávat ruce z volantu. Tlačítky na volantu je možné nastavovat také stupně rekuperace hybridního pohonu.

Mercedes‑AMG S 63 E PERFORMANCE

Specifický hybridní pohon AMG E PERFORMANCE: Spalovací motor vpředu, elektromotor vzadu

V novém modelu Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE je motor V8 4,0 litru Biturbo kombinován s trvale buzeným synchronním elektromotorem, vysokovýkonnou sadou akumulátorů vyvinutou v Affalterbachu a zcela variabilním pohonem všech kol AMG Performance 4MATIC+. Nejvyšší výkon hybridní soustavy 590 kW/802 koní a maximální točivý moment 1430 Nm umožňují pozoruhodné jízdní výkony. Zrychlení z klidu na 100 km/h proběhne za 3,3 sekundy. Další akceleraci může ukončit elektronický omezovač až při 290 km/h (s volitelnou sadou AMG Driver).

Elektromotor o výkonu 140 kW/190 koní je uložen na zadní nápravě, kde tvoří kompaktní elektrickou poháněcí jednotku EDU (Electric Drive Unit) společně s dvoustupňovou převodovkou a elektronicky řízeným samosvorným zadním diferenciálem. Odborně se toto uspořádání označuje jako „P3 Hybrid“. Vysokovýkonná sada akumulátorů je rovněž umístěna vzadu nad zadní nápravou.

Rozhodující výhodou tohoto umístění EDU je to, že není spojena s 9stupňovou převodovkou, která je připevněna k motoru V8. Díky uložení za převodovkou lze maximálně využívat točivý moment obou pohonů. Výsledkem je točivý moment hybridní soustavy 1430 Nm – to je nový rekord v této třídě. A existuje ještě mnohem více argumentů, které hovoří pro vysokovýkonný hybridní pohon v uspořádání P3 Hybrid:

  • Hybridní koncept P3 umožňuje elektrickou podporu akcelerace maximálním točivým momentem v celém rozsahu otáček.
  • Elektromotor pohání přímo kola zadní nápravy, a jeho hnací síla je tak bezprostředně využívána k pohonu – pro podporu akcelerace při rozjezdu, zrychlování nebo předjíždění.
    Pro elektromotor je typické okamžité dosažení maximálního točivého momentu, čímž umožňuje mimořádně agilní rozjezd.
  • Řidič kromě toho bezprostředně pocítí ještě sportovnější výkony díky integrovanému, elektronicky řízenému samosvornému diferenciálu zadní nápravy: Hybridní model zrychluje ze zatáček s nejvyšší agilitou a nabízí optimální trakci.
  • Při prokluzu zadních kol se přenáší hnací síla spalovacího motoru a elektromotoru v případě potřeby také na přední kola. To je umožněno mechanickým spojením zcela variabilního pohonu všech kol prostřednictvím spojovacího hřídele a hnacích hřídelů předních kol. Díky tomu může být pohon všech kol také výhradně elektrický.
  • Umístění elektromotoru na zadní nápravě zlepšuje rozložení hmotnosti mezi nápravy, a tvoří tak základ pro přesvědčivé jízdní vlastnosti.
  • Koncept AMG umožňuje rekuperaci s velmi vysokou účinností, protože v systému dochází jen k minimálním mechanickým a hydraulickým ztrátám motoru a převodovky. V jízdním režimu „Comfort“ lze spalovací motor cíleně odpojit, pokud to jízdní situace dovoluje.
  • Dvoustupňová převodovka elektrického pohonu s automatickým řazením na zadní nápravě zajišťuje svými speciálně zvolenými převody rozsah od vysokého točivého momentu na kolech pro agilní rozjezd až po bezpečný trvalý výkon ve vyšších rychlostech. Elektrický mechanismus zařadí druhý stupeň nejpozději při cca 140 km/h, což odpovídá maximálním otáčkám elektromotoru 13 500 ot./min.
  • Týmu vývojářů se současně podařilo zvýšením výkonu přidaným elektromotorem zlepšit také hospodárnost celého vozidla – a dosáhnout nižších emisí i nižší spotřeby paliva.

Synchronní elektromotor s permanentními magnety

Synchronní elektromotor je vybaven dutým rotorem z permanentních magnetů, a proto může obklopovat výstupní hřídel k levému zadnímu kolu. Ovládání elektromotoru zajišťuje výkonová elektronika, která je rovněž součástí jednotky EDU a povely dávané pedálem plynu bezprostředně převádí na odpovídající přívod elektrického proudu do synchronního elektromotoru. Citlivé řízení elektromotoru navíc přizpůsobuje otáčky při řazení dvoustupňové převodovky v EDU, která se tak zcela obejde bez mechanické synchronizace. Podpůrný točivý moment elektromotoru lze díky tomu využívat také ve vyšších rychlostech. Maximální točivý moment elektromotoru je k dispozici od první otáčky, ale se vzrůstajícími otáčkami později klesá. Druhý převodový stupeň, který se zařazuje ve vyšších rychlostech, proto snižuje otáčky elektromotoru, aby mohl podporovat spalovací motor v celém rozsahu rychlostí.

Inspirována Formulí 1 vyvinuta v Affalterbachu: Vysokovýkonná sada akumulátorů AMG

Při sestavování elektrifikační strategie bylo od začátku jasné, že se všechny zásadní komponenty budou vyvíjet v Affalterbachu. Mezi ně patří i vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB (High Performance Battery), která je srdcem hybridní soustavy. Vývoj lithium-iontového zásobníku elektrické energie byl inspirován technologií, která se již osvědčila v nejtvrdších podmínkách v hybridním závodním monopostu Formule 1 týmu Mercedes-AMG Petronas F1. V rámci vývoje probíhala čilá výměna odborných znalostí mezi výrobcem motorů Formule 1, High Performance Powertrains (HPP) v Brixworthu, a společností Mercedes-AMG v Affalterbachu. Vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB kombinuje vysoký, opakovaně využitelný výkon s nízkou hmotností. Tím se podařilo zvýšit celkovou úroveň jízdních výkonů a provozních vlastností vozidla. Dalšími přednostmi jsou rychlé nabíjení a vysoká výkonová hustota.

Výkon až 140 kW

Vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB nabízí v modelu S 63 E PERFORMANCE kapacitu 13,1 kWh, což je více než dvojnásobek v porovnání s již osvědčenou verzí HPB 80. Sada akumulátorů HPB poskytuje elektromotoru trvalý výkon 70 kW a až 140 kW opakovaně po dobu deseti sekund. Externí nabíjení probíhá střídavým proudem z nabíjecích stanic, wallboxů nebo domácích zásuvek prostřednictvím palubní nabíječky s výkonem 3,7 kW. Sada akumulátorů je koncipována pro rychlé vybíjení i nabíjení, nikoli pro co nejdelší dojezd. Přesto dojezd 33 kilometrů s elektrickým pohonem umožňuje praktický akční rádius, například pro nehlučné a bezemisní jízdy z obytné zóny na okraj města nebo na dálnici.

Inovační posun: Přímé chlazení akumulátorových článků

Základem pro vysokou výkonnost 400V sady akumulátorů AMG je inovativní přímé chlazení. Kolem všech 1200 akumulátorových článků proudí speciální chladicí kapalina, která není elektricky vodivá, a zajišťuje chlazení jednotlivých článků. Každý akumulátor potřebuje pro optimální odevzdávání výkonu definovanou teplotu. Je-li zásobník elektrické energie příliš chladný nebo naopak příliš horký, ztratí na přechodnou dobu citelně výkon nebo se musí jeho výkon snížit, aby se zabránilo jeho poškození v důsledku působení nadměrného tepla. Rovnoměrné temperování sady akumulátorů má proto rozhodující vliv na její výkonnost, životnost a bezpečnost. Běžné chladicí systémy, které chladí pouze vzduchem nebo nepřímo celou sadu akumulátorů obvyklou chladicí kapalinou, narážejí brzy na své limity. Pokud systém řízení provozní teploty nedokáže optimálně plnit svou funkci, hrozí předčasné stárnutí sady akumulátorů.

Odborníci AMG museli pro přímé chlazení vyvinout nové chladicí moduly s tloušťkou pouhý jeden milimetr. Pomocí speciálně vyvinutého vysokovýkonného elektrického čerpadla cirkuluje cca 30 litrů chladicí kapaliny celou sadou seshora dolů kolem každého akumulátorového článku. Chladicí kapalina protéká také chladičem olej/voda, který je umístěn přímo na sadě akumulátorů. Teplo z chladiče je odváděno do jednoho ze dvou nízkoteplotních okruhů vozidla a odtud dále do chladiče nízkoteplotního okruhu na přídi vozidla, který předává teplo okolnímu vzduchu. Systém je přitom koncipován tak, aby bylo v sadě akumulátorů zajištěno rovnoměrné rozložení tepla.

Sada akumulátorů díky tomu pracuje vždy při rovnoměrně udržované, optimální průměrné provozní teplotě 45 stupňů Celsia bez ohledu na to, jak často je nabíjena nebo vybíjena. Při rychlé jízdě ale může docházet k překročení průměrné teploty. Ochranné mechanismy jsou proto nastaveny tak, aby sada akumulátorů mohla odevzdat maximální výkon a posléze se díky přímému chlazení vrátila na požadovanou úroveň provozní teploty. S běžnými chladicími systémy to není možné a sada akumulátorů již pak není schopna poskytovat svůj výkonový potenciál v celém rozsahu. To však neplatí pro vysokovýkonnou sadu akumulátorů AMG HPB. I při rychlé jízdě na závodním okruhu v hybridním režimu, při níž se často zrychluje (akumulátory se vybíjejí) a zpomaluje (akumulátory se nabíjejí), si zásobník elektrické energie uchovává svou vysokou výkonnost.

Teprve účinné přímé chlazení umožňuje používat akumulátorové články s velmi vysokou výkonovou hustotou. Díky tomuto individuálnímu řešení je akumulátorový systém mimořádně lehký a kompaktní. K nízké hmotnosti této soustavy přispívá rovněž materiálově úsporný koncept napájecích přípojnic spolu s lehkou, současně však v případě nárazu stabilní a odolnou konstrukcí schránky z hliníku, která zaručuje nejvyšší úroveň bezpečnosti.

Mercedes‑AMG S 63 E PERFORMANCE

Rekuperace nastavitelná ve čtyřech stupních

Vzhledem k tomu, že se vysokovýkonná sada akumulátorů nachází díky přímému chlazení vždy v optimálním rozsahu provozní teploty cca 45 °C, lze optimalizovat také rekuperaci – normálně se sada akumulátorů při vysokém výkonu rekuperace značně zahřívá, což omezuje množství energie, kterou lze získat zpět.

Rekuperace začne, jakmile řidič uvolní pedál plynu. Vůz tedy jede setrvačností bez ovládání pedálu plynu. Sada akumulátorů se nabíjí a vzniká brzdný moment. Tím se šetří třecí brzdy, které řidič v závislosti na stupni rekuperace a dopravní situaci nemusí vůbec použít. Další výhoda rekuperace spočívá v tom, že systém při jízdě ze strmého svahu funguje jako motorová brzda a ukládá elektrickou energii do sady akumulátorů. Řidič si může pravým tlačítkem na volantu AMG vybírat mezi čtyřmi různými výkony rekuperace. To platí pro všechny jízdní režimy s výjimkou modu „Slippery“ a v režimech „ESP Sport Handling“ nebo „ESP Off“, přičemž zpětné získávání kinetické energie má v závislosti na jízdním modu různou charakteristiku.

  • Stupeň 0: Vozidlo se chová podobně jako konvenční vůz se spalovacím motorem a mechanickou převodovkou, u něhož řidič sešlápl pedál spojky nebo zařadil neutrál a vůz pokračuje po uvolnění pedálu plynu v jízdě s nejnižšími možnými jízdními odpory. Rekuperační výkon je velmi nízký a slouží pouze k zajištění nezbytného zásobování vozidla elektrickou energií. Třecí ztráty v poháněcím ústrojí s vypnutým spalovacím motorem jsou sníženy na minimum.
  • Stupeň 1: To je standardní nastavení, u něhož je rekuperace pro řidiče již citelná a přibližně odpovídá zpomalení konvenčního vozu při brzdění spalovacím motorem.
  • Stupeň 2: Intenzivnější rekuperace, při klidné jízdě v husté dopravě není téměř nutné ovládat brzdový pedál.
  • Stupeň 3: Maximální zpětné získávání kinetické energie. V tomto případě je možné vůz ovládat jen jedním pedálem jako u elektromobilu. V závislosti na jízdní situaci lze sadu akumulátorů nabíjet výkonem více než 90 kW.

Provozní strategie: Kdykoli dostupná elektrická hnací síla

Základní provozní strategie je odvozena od hybridního pohonu závodního vozu Formule 1 Mercedes-AMG Petronas. Stejně jako v královské třídě motoristického sportu má řidič k dispozici maximální hnací sílu vždy, když ji vyvolá sešlápnutím pedálu plynu až na podlahu – například pro dynamické zrychlení na výjezdu ze zatáčky nebo při předjíždění. Díky vysokým výkonům rekuperace a dodatečnému nabíjení v případě potřeby lze sílu elektromotoru využívat kdykoli a opakovaně. Speciální koncept akumulátorů přitom umožňuje optimální kompromis mezi maximální jízdní dynamikou a v dnešní době požadovanou hospodárností. Všechny komponenty jsou dokonale vzájemně sladěny. Řidič si tak může bezprostředně užívat nárůstu výkonu.

Regulace jízdní dynamiky kombinuje agilitu se stabilitou

Rovněž standardně se dodává integrovaný systém řízení jízdní dynamiky AMG DYNAMICS, který ovlivňuje regulační strategie elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP, pohonu všech kol a elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu zadní nápravy. Tím se zvyšuje agilita bez negativního vlivu na jízdní stabilitu. Mimořádně pozoruhodná je skutečnost, že AMG DYNAMICS určuje, jak má vozidlo reagovat. Systém k tomu využívá senzory vozidla, které zaznamenávají mimo jiné rychlost jízdy, příčné zrychlení, úhel otočení volantu a míru otáčení vozu kolem svislé osy. Prostřednictvím inteligentního řízení lze z úkonů řidiče a dat senzorů předvídat řidičem požadované chování vozidla. Regulace se dokonale přizpůsobí schopnostem řidiče z hlediska jízdní dynamiky – a to bez citelných nebo rušivých zásahů systému. Řidič získá velmi autentický pocit z jízdy s vysokou dynamikou v zatáčkách a optimální trakcí při vysoké úrovni stability a předvídatelných jízdních vlastnostech. Také nároční a zkušení řidiči jsou tímto systémem optimálně podporováni, aniž by tím ztráceli kontrolu nad vozem.

  • Mód „Basic“ je přiřazen jízdním režimům „Comfort“ a „Electric“. Jeho charakteristika zajišťuje velmi stabilní jízdní vlastnosti s vysokou intenzitou tlumení otáčení podél svislé osy.
  • „Advanced“ se aktivuje v jízdním režimu „Sport“. Vozidlo si zachovává vyváženou, neutrální charakteristiku. Dochází k nižší úrovni tlumení pohybu kolem svislé osy a vyšší agilitě, podporující dynamické manévry, například při jízdách na silnicích plných zatáček.
  • „Pro“ (zkratka označení „Professional“) patří k jízdnímu režimu „Sport+“. V módu „Pro“ je řidič při dynamických jízdních manévrech ještě výrazněji podporován. Dochází k dalšímu zvýšení agility a zpětné vazby při dynamické jízdě a průjezdu zatáčkou.
  • V jízdním režimu „Individual“ si může řidič sám nakonfigurovat stupně AMG DYNAMICS „Basic“, „Advanced“ a „Pro“.

Speciální zážitky ze zvukového projevu při elektrické jízdě

Při výhradně elektrické jízdě upozorňuje okolí na přibližující se vysokovýkonné hybridní vozidlo legislativou předepsaný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Altering System). Reproduktory přitom vydávají do okolí speciálně zkomponovaný zvuk AMG s nízkými frekvencemi a intenzitou závislou na rychlosti jízdy. Cestující slyší tento zvuk decentně také v interiéru jako akustickou zpětnou vazbu. V Evropské unii je systém AVAS aktivní do 20 km/h, v USA do cca 30 km/h. Poté se hlasitost jízdního signálu plynule snižuje. Kdo chce, může zvuk elektrické jízdy poslouchat i ve vyšších rychlostech. Řidič si zvuk vybere příslušnými tlačítky na volantu (jsou rozpoznatelná podle symbolu frekvenčních vln).

Suverénní výkon: Motor AMG V8 4,0 litru Biturbo

Ústřední součástí hnacího řetězce P3 Hybrid je motor AMG V8 4,0 litru Biturbo, který zde poskytuje nejvyšší výkon 450 kW/612 koní. Maximální točivý moment 900 Nm je k dispozici v širokém rozsahu otáček. Mezi nejvýznamnější konstrukční prvky tohoto motoru patří dvě turbodmychadla se dvěma oddělenými přívodními kanály (Twin Scroll), které jsou uloženy v horkém vnitřním V. Díky jejich poloze mezi oběma řadami válců se zkracují vzdálenosti, které musí na cestě do turbodmychadla překonávat výfukové plyny a do spalovacích prostorů stlačovaný čerstvý vzduch. Výsledkem jsou velmi spontánní reakce na pohyby pedálu plynu. Dalším důležitým prvkem je řemenem poháněný startér-generátor (RSG), který je integrován do 400V elektrické sítě.

Mercedes‑AMG S 63 E PERFORMANCE

Aktivní uložení motoru poprvé ve Třídě S

Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE je jediným modelem ve svém tržním segmentu, který je vybaven aktivním uložením motoru. Dynamické uložení řeší protichůdné požadavky na měkké spojení hnacího řetězce s karoserií pro zajištění vysoké úrovně komfortu a tvrdé spojení pro optimální jízdní dynamiku, protože umožňuje svou tuhost plynule přizpůsobovat příslušným jízdním podmínkám. Senzory vozidla rozpoznávají aktuální jízdní situaci a z toho vyplývající vibrační charakteristiku motoru. Tyto informace předávají řídicí jednotce, která reguluje síly, přenášené od motoru na karoserii. Největší výhodou tohoto uložení je ještě větší rozsah mezi sportovním a komfortním nastavením.

Krátké doby řazení, vysoká účinnost: Převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

V převodovce AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission) je hydrodynamický měnič nahrazen vícelamelovou spojkou. Ta se vyznačuje nižší hmotností a svou nižší setrvačností optimalizuje reakce na pohyby pedálu plynu, a to především při akceleraci a dynamických změnách. Důkladně sladěný software zaručuje extrémně krátké doby řazení a v případě potřeby zajistí rychlé vícenásobné řazení nižších převodových stupňů. Mimořádně emocionální řazení kromě toho probíhá v jízdních režimech „Sport“ a „Sport+“ díky funkci meziplynu. Přesně definovanými zásahy do zapalování je řazení ve sportovních režimech ještě rychlejší. Vůz se ve všech jízdních režimech rozjíždí na první převodový stupeň, aby byl vždy zaručen zážitek z dynamické jízdy. Funkce RACE START navíc zaručuje optimální zrychlení z klidu. V manuálním režimu „M“ reaguje převodovka bezprostředně a precizně na manuální povely řidiče k řazení, které bleskurychle realizuje.

Zcela variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+

Pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+ vzájemně kombinuje výhody různých konceptů pohonu. Zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu zaručuje optimální trakci na fyzikálním limitu. Řidič se tak může spolehnout na vysokou jízdní stabilitu a bezpečnost za všech provozních podmínek: na suché, mokré i zasněžené vozovce. Přechody mezi pohonem zadních a všech kol probíhají plynule na základě inteligentního řízení, které je začleněno do celkové architektury systémů vozidla.

Elektromechanicky ovládaná mezinápravová spojka variabilně propojuje trvale poháněnou zadní nápravu s přední nápravou. Nejlepší možný poměr rozdělování točivého momentu je nepřetržitě vypočítáván v závislosti na jízdní situaci a požadavcích řidiče. Kromě trakce a příčné dynamiky vylepšuje pohon všech kol také podélnou dynamiku, neboť umožňuje ještě intenzivnější zrychlení.

Vysoká torzní tuhost: Rozsáhle vyztužený skelet karoserie

Základem vysoké úrovně jízdní dynamiky a mimořádného komfortu je stabilní skelet karoserie AMG Třídy S. Vpředu pod motorem V8 Biturbo je výztužný panel z hliníku, který zvyšuje torzní tuhost přídě, a zlepšuje tím zpětnou vazbu pro řidiče – především při otočení volantu na vjezdu do zatáčky. Skelet karoserie vyztužují rovněž křížové výztuhy na kotevních úchytech podvozku.

Vzadu jsou diagonální výztuhy podlahy z lehkého a pevného hliníku, které výrazně zlepšují jízdní preciznost. V prohlubni v zavazadlovém prostoru z lehkého plastu vyztuženého vlákny je uložena vysokovýkonná sada akumulátorů AMG. Toto konstrukční řešení současně zvyšuje tuhost skeletu karoserie v této části.

Standardní podvozek AMG RIDE CONTROL+ s adaptivními tlumiči

Základem podvozku AMG RIDE CONTROL+ je vzduchové odpružení s automatickým udržováním stálé světlé výšky ve spojení s elektronicky řízenými adaptivními tlumiči.

Pomocí dvou plynule nastavitelných regulačních ventilů lze velmi precizně přizpůsobovat tlumicí sílu různým jízdním podmínkám a režimům. Jeden ventil má na starosti fázi roztahování tlumiče, tedy sílu, která vzniká při pohybu kola dolů, zatímco druhý ventil reguluje fázi stlačování tlumiče, kdy se kolo pohybuje vzhůru. Regulace fází stlačování a roztahování probíhá nezávisle na sobě. Vývojáři AMG výrazně zvětšili rozsah mezi sportovním a komfortním nastavením, mimo jiné rozšířením prostoru mezi charakteristikami s maximální a minimální tlumicí sílou a ještě větší flexibilitou při utváření charakteristik. Díky speciální konstrukci ventilů reagují tlumiče rychle a citlivě na změny povrchu vozovky a jízdní stavy.

Řidič si může předem nastavit základní charakteristiku prostřednictvím jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT. Jízdní vlastnosti se po stisknutí tlačítka změní například od mimořádně dynamických v režimu „Sport+“ ke klidné jízdě v nastavení „Comfort“. Nastavení lze navíc speciálním tlačítkem přizpůsobit ve třech stupních („Comfort“, „Sport“ a „Sport+“) nezávisle na jízdních režimech. Řídicí software systému nepřetržitě sleduje provozní data, například úhel otočení volantu, rychlost jízdy, zrychlení a pohyby karoserie. Tlumiče se tak přizpůsobují situaci během milisekund. Kola díky tomu udržují vždy bezpečný kontakt s vozovkou i při extrémních jízdních manévrech nebo na špatných cestách.

Systém pro aktivní minimalizaci náklonu karoserie standardně

Ke specifickému nastavení AMG, které umožňuje vysokou jízdní dynamiku, zásadním způsobem přispívá další prvek výbavy: systém pro aktivní minimalizaci náklonu karoserie, AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Místo běžných, tuhých příčných stabilizátorů působí systém proti pohybům karoserie elektromechanicky. Aktivní stabilizátory na přední a zadní nápravě jsou za tím účelem rozděleny na dvě části. Uprostřed je uložen elektromechanický ovládací prvek s integrovaným třístupňovým planetovým převodem. Ovládací prvek na nerovné vozovce nebo při klidnější jízdě aktivně odděluje obě poloviny stabilizátoru od sebe, což zvyšuje jízdní komfort. Při dynamické jízdě se obě poloviny propojí a dochází k jejich vzájemnému zkrutnému namáhání, které minimalizuje naklánění karoserie.

Systém snižuje nejen příčný náklon karoserie při průjezdu zatáčkou, ale umožňuje také přesnější nastavení charakteristiky při změnách směru a zatížení. Kromě toho zvyšuje jízdní komfort při jízdě přímým směrem, protože například kompenzuje působení sil při přejezdu nerovností vozovky jen na jedné straně vozidla. Pohyby karoserie lze aktivně a optimálně přizpůsobovat jízdnímu stavu. Řidič tak může ještě intenzivněji prožívat pro AMG typické jízdní vlastnosti z hlediska dynamiky, preciznosti a zpětné vazby.

Vzhledem k vysokým požadavkům na výkon je systém začleněn do dodatečné 48V dílčí elektrické sítě. Další výhodou v porovnání s konvenčními systémy na hydraulickém základě jsou výrazně rychlejší reakce. Řídicí jednotka AMG dokáže přizpůsobovat nastavení jízdnímu stavu až 500krát za sekundu. Výhodou je také nižší hmotnost komponentů v porovnání s hydraulickými řešeními.

Mercedes‑AMG S 63 E PERFORMANCE

Vysokovýkonný hybridní pohon dokáže regulovat trakci kol místo ESP

Další výhody hybridního pohonu využívá systém řízení jízdní dynamiky. Místo brzdných zásahů elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP lze trakci regulovat také pomocí elektromotoru, jakmile nějaké kolo signalizuje příliš velký prokluz. Inteligentní řídicí jednotka sníží za tím účelem točivý moment elektromotoru, který je přenášen na kolo prostřednictvím samosvorného diferenciálu zadní nápravy. ESP díky tomu nemusí vůbec zasahovat, nebo až později. Spalovací motor tak může poskytovat vyšší točivý moment, což následně zvyšuje agilitu. Kromě toho lze jinak při brzdění „promarněný“ výkon využít k nabíjení sady akumulátorů.

Řízení AMG s třístupňovým parametrickým posilovačem a standardním řízením zadních kol

Ke zvýšení jak dynamiky, tak komfortu přispívá také systém řízení. Řízení AMG s třístupňovým parametrickým posilovačem disponuje variabilním převodem, který se přizpůsobuje aktivovanému jízdnímu režimu. Účinek posilovače klesá se zvyšující se rychlostí jízdy, v nízkých rychlostech je naopak vyšší. Díky tomu je při pomalé jízdě nebo manévrování a parkování zapotřebí jen relativně malá ovládací síla. Při rychlejší jízdě zůstává zachována nejlepší možná kontrola nad vozem. V jízdním režimu „Sport“ a „Sport+“ poskytuje volant navíc výrazně více informací o jízdních podmínkách.

U standardního řízení zadních kol jsou zadní kola natáčena do stran maximálně o 2,5 stupně. Při rychlosti jízdy až 100 km/h (v závislosti na nastavení systému AMG DYNAMICS) se zadní kola natáčejí v tomto rozsahu v opačném směru než přední. Tím se virtuálně zkracuje rozvor náprav, což má za následek výrazně agilnější změnu směru, méně náročnou práci s volantem a vyšší úroveň ovladatelnosti. Při odbočování nebo parkování se tím citelně zmenšuje průměr otáčení. Při rychlosti jízdy více než 100 km/h (v závislosti na nastavení systému AMG DYNAMICS) se zadní kola natáčejí naopak ve stejném směru jako kola přední nápravy. Toto virtuální prodloužení rozvoru náprav má pozitivní vliv na jízdní stabilitu a zajišťuje bezprostřednější reakce vozidla na otočení volantu. Charakteristika řízení zadních kol závisí na zvoleném jízdním režimu AMG DYNAMIC SELECT.

Spolupráce mezi systémy aktivní minimalizace náklonu karoserie a aktivního řízení zadních kol přispívá k ještě většímu rozsahu možných alternativ jízdních vlastností vozidla. Na jedné straně je AMG Třída S komfortním cestovním sedanem s absolutně stabilními jízdními vlastnosti i ve vysokých rychlostech, na druhé straně může řidič stisknutím tlačítka aktivovat sportovní vlastnosti s agilní lehkostí a obratností.

Vysokovýkonná brzdová soustava AMG s precizním dávkováním brzdné síly a mimořádnou odolností

V souladu s extrémními výkonovými parametry a z nich vyplývajícími jízdními výkony je model standardně vybaven vysokovýkonnou brzdovou soustavou AMG s 6pístkovými pevnými třmeny vpředu a jednopístkovými plovoucími třmeny vzadu. Brzdové kotouče mají na přední nápravě rozměry 400×38 milimetrů, na zadní nápravě 380×32 milimetrů. Brzdová soustava přesvědčí velmi krátkými brzdnými dráhami, maximální odolností a stabilitou bez slábnutí brzdného výkonu i při intenzivním zatížení. Brzdová soustava navíc boduje dlouhou životností a mimořádně spontánními reakcemi. Mezi komfortní funkce patří asistent pro rozjezd do kopce, preventivní zvyšování tlaku v rizikových situacích a vysoušení brzdových kotoučů za deště. U stojícího vozidla s vypnutým zapalováním přechází navíc převodovka automaticky do parkovacího režimu „P“. Při rozjezdu se elektrická parkovací brzda automaticky uvolní. Volitelně je k dispozici vysokovýkonná brzdová soustava AMG s keramickými kotouči. Jejich lehký materiál navíc snižuje hmotnost a neodpružené hmoty.

Technické údaje: Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE

Hybridní systém

Uspořádání P3: spalovací motor vpředu, elektromotor na zadní nápravě
Nejvyšší výkon hybridní soustavy

kW/k

590/802
Nejvyšší točivý moment hybridní soustavy

Nm

1430
Kapacita sady akumulátorů

kWh

13,1
Dojezd s elektrickým pohonem

km

33

Spalovací motor

Počet/uspořádání válců 8/V
Zdvihový objem

cm³

3982
Nejvyšší výkon

kW/k

450/612
Při otáčkách

ot./min

5500–6500
Nejvyšší točivý moment

Nm

900
Při otáčkách

ot./min

2500–4500
Kompresní poměr 8,6:1
Příprava směsi Přímé vstřikování benzinu, přeplňování dvěma turbodmychadly

Elektromotor

Druh Synchronní elektromotor s permanentními magnety
Nejvyšší výkon

kW/k

140/190
Nejvyšší točivý moment

Nm

320

Převodové ústrojí

PohonZcela variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+
PřevodovkaAMG SPEEDSHIFT MCT 9G (samočinná převodovka s kapalinovou vícekotoučovou spojkou)

Převodové poměry

1./2./3./4./5./6./7./8./9. stupeň5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60
Zpětný chod4,80

Podvozek

Přední nápravaVzduchový podvozek AMG RIDE CONTROL+ s adaptivními tlumiči a aktivním systémem pro minimalizaci náklonu karoserie AMG ACTIVE CONTROL
Zadní nápravaVzduchový podvozek AMG RIDE CONTROL+ s adaptivními tlumiči, aktivním systémem pro minimalizaci náklonu karoserie AMG ACTIVE CONTROL a aktivním řízením zadních kol
Brzdová soustavaVysokovýkonná brzdová soustava AMG, vpředu odvrtávané kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a rozměry 400 x 38 mm, 6pístkové hliníkové pevné třmeny; vzadu odvrtávané kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a rozměry 380 x 32 mm, 1pístkové hliníkové plovoucí třmeny; elektricky ovládaná parkovací brzda, ABS, brzdový asistent, 3stupňové ESP
ŘízeníHřebenové řízení s elektromechanickým parametrickým posilovačem, variabilní převod (13,6:1 ve středové poloze) a variabilní účinek posilovače řízení
KolaVpředu: 9,5 J x 20 H2 ET33,5 | vzadu: 10,5 J x 20 H2 ET50
PneumatikyVpředu: 255/45 ZR 20 | vzadu: 285/40 ZR 20

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprava

mm

3216
Rozchod kol vpředu/vzadu

mm

1671/1642
Délka/šířka/výška

mm

5336/1921/1515
Průměr otáčení

m

12,3
Objem zavazadlového prostoru

l

305
Provozní hmotnost podle EU

kg

2595
Užitečná hmotnost

kg

550
Objem palivové nádrže/z toho rezerva

l

76/12

Jízdní výkony, spotřeba paliva, emise

Zrychlení z 0 na 100 km/h

s

3,3
Nejvyšší rychlost

km/h

250 (elektronicky omezena; 290 km/h s volitelným zvýšením nejvyšší rychlosti)
Kombinovaná spotřeba paliva, vážený průměr

l/100 km

4,41
Kombinované emise CO2, vážený průměr

g/km

1001
Kombinovaná spotřeba elektrické energie, vážený průměr

kWh/100 km

21,41
Štítky: , , , , ,

2 názory na “Nový Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE představen. Má 802 koní a 1430 Nm”

  1. Ked ho máte niekto privezeného, tak by som Vám bol vďačny keby som sa mohol reálne na neho pozrieť. Dakujem pekne. V predajňach Mercedesu zatiaľ není. Prosím dajte vedieť na hricik@l-complex.sk Ďakujem pekne. Momentálne som v Prahe vo firme.

  2. Super-je to krasavec světové značky—-Škoda že pro mně není dostupná–jen snít o takovém krasavci.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru