Modely Jeep byly na první pohled vždy jasně identifikovatelné a nejinak je tomu i v případě nejnovějšího modelu Compass. I ten zepředu díky typické masce chladiče se 7 otvory identifikujeme na první pohled. V rámci testu jsme se podívali na jeho plug-in hybridní verzi s označením 4xe.
Facelift přinesl několik decentních změn
V rámci nedávné modernizace dostal Jeep Compass pár designových novinek, jde ale pouze o detaily. Nový je například přední nárazník a fullLED čelními světlomety, které jsou nyní ve standardní výbavě. Novinkou je také možnost dvoubarevného lakování karoserie, což měl i testovaný kousek. Nová je i chromovaná plaketa 4xe a pro testovaný plug-in hybrid také nápis Compass s modrým rámečkem.
Více změn je v kabině, kde byl kladen důraz zejména na modernost a ekologii. Čalounění sedadel je tedy z tkaniny Seaqual, která je vyrobena z odpadu získaného z moří a oceánů. Nachází se na obložení dveří a na palubní desce. Velký podíl recyklovaných materiálů byl použit i při výrobě samotné palubní desky a vkládaných textilních koberečků.
V kabině najdeme hlavně nový a větší (úhlopříčka je 10,1 palce) displej infotainmentu s novou generací systému Jeep Uconnect 5. K tomu je tu také digitální kaplička přístrojů s úhlopříčkou 10,25 palce, která má povedenou grafiku a velmi dobrou čitelnost. Potěší, že kabina si stále zachovává klasická fyzická tlačítka, takže k ovládání ventilace i dalších funkcí stačí často jen poslepu sáhnout rukou, není třeba funkce dlouho hledat na dotekovém displeji.
Více či méně elektřiny?
Dnešní doba je elektrická, takže prakticky každý model už je nabízen s větší či menší pomocí elektromotorů anebo alespoň startér/generátorů v rámci mild-hybridního provedení. Výjimkou není ani Jeep, který do svých modelů elektrifikaci také zapracoval. Testovaný Jeep Compass totiž můžete mít buď se spalovacím 1,5litrovým mild-hybridním turbomotorem se 130 koňmi anebo právě jako testovaný plug-in hybrid.
Ten kombinuje 1,3litrový benzinový motor (s výkonem 130 nebo 180 koní + 270 Nm) a s 60koňovým (+ 250 Nm) elektromotorem. Výsledkem je, že lze vybírat z verzí o celkovém výkonu 140 kW/190 koní nebo jako v případě testované verze 176 kW/240 koní. Ve všech případech to je čtyřkolka (ačkoliv zadní nápravu pohání elektromotor) se šestistupňovou automatickou převodovkou. K tomu je tady také 11,4kWh baterie. Cenový rozdíl jednotlivých verzí je 30 tisíc korun.
Spousta jízdního nastavení
V autě je možné nastavit třeba to, jak bude hospodařit s elektřinou. Jsou tu na výběr tři „elektrické jízdní režimy“. V hybridním režimu využívá ideální kombinaci spalovacího motoru a elektromobilu pro co nejefektivnější jízdu (samozřejmě preferuje elektromotor). V elektrickém režimu se pohonné ústrojí snaží využívat výhradně elektrickou jízdu. A nakonec je tu režim E-Save, který naopak elektromotor při jízdě nebude využívat vůbec a pojede čistě na spalovací motor. Hodí se například v situacích, kdy pojedete po dálnici do města, kde budete pak chtít jet na elektřinu. V jeho podmenu je ještě “ e-Charge“, které kromě toho bude baterii při jízdě i dobíjet. V tomto režimu ale velmi výrazně vzroste spotřeba paliva a pro dnešní dobu je to zatím nevyužitelné. Je ovšem možné, že pokud se ve městech vytvoří zóny pro jízdu s lokálně nulovými emisemi (tedy nutností jet pouze na elektřinu), bude mít takový jízdní režim smysl, pokud jste předtím neměli auto kde nabít.
A protože je to Jeep, u kterého se očekává, že vyjede i mimo silnici, je tu také systém Selec-Terrain. Tím je možné nastavit celkové naladění auta pro silnici (Auto, Sport), ale i mimo ni (Snow, Sand/Mud). Přestože přední nápravu pohání spalovací motor a tu zadní elektromotor, funguje to překvapivě slušně. Limitem samozřejmě jsou běžné silniční pneumatiky, ale Jeep vybavil Compass i funkcí 4WD Lock. Neznamená to ovšem to, že by se „něco“ zamklo, protože přední a zadní kola nejsou mechanicky spojena, ale v tu chvíli budou poháněny obě nápravy stále, tedy vznikne „stálá čtyřkolka“. Nechybí ani režim 4WD Low, který v případě potřeby využije redukční převod na zadním elektromotoru. Mimochodem, světlá výška je 201 mm a brodit lze dokonce až do 40 cm…
Za volantem
Testovali jsme 240koňovou, tedy tu nejvýkonnější verzi, ale už hned od začátku je třeba říct, že „není 240 koní jako 240 koní“. Projev a dynamika motoru se totiž znatelně liší podle zvoleného jízdního režimu. V tom normálním (označený jako „Auto“) je auto poměrně letargické, ospalé, výrazněji ožije až ve sportovním režimu (v tom navíc Jeep automaticky omezí stabilizaci), v němž, pokud je baterie nabitá, dokáže být opravdu rychlé a pružné. A to i přesto, že tohle auto váží bez řidiče bezmála 1,9 tuny. To se nakonec projevuje i na tom, že naladění podvozku je spíše tužší.
Pokud budete chtít s plug-in hybridem Jeep Compass 4xe jezdit hlavně v klidu a po městě a budete jej často nabíjet, odmění se vám vcelku nízkou spotřebou paliva kolem 4 l/100 km. Výrobce sice slibuje, že ujede přes 40 km v čistě elektrickém režimu, ale povedlo se nám jen něco kolem 30. Nutno ovšem dodat, že při testování auta byla velká zima. Jakmile se ovšem baterie vybije, spotřeba roste poměrně vysoko, ve městě k 7 l/100 km, na dálnici klidně až k 9 l/100 km. Pokud navíc budete chtít častěji jezdit delší trasy, nepotěší malá palivová nádrž. Její objem je jen 36,5 litru.
Majitele naopak potěší nabíjení, protože nabíjet lze až 7,4 kW. To znamená, že 100 % baterie budete mít k dispozici už za necelé dvě hodiny. Pokud ovšem nemáte k dispozici vhodný wallbox, ale budete nabíjet z klasické 230V zásuvky, počítejte s přibližně pěti hodinami. Baterie se samozřejmě dobíjí i při jízdě pomocí rekuperace, ale tak budete schopní dostat maximálně jedno procento, spíše takové dobití poslouží k tomu, že budete schopní se z křižovatek rozjíždět na elektřinu. Občas se také stávalo, že připojení/odpojení spalovacího motoru bylo drsnější a auto s sebou cuklo, ovšem nestávalo se to vždy.
Závěr a cena
Jeep Compass 4xe je autem, které velmi dobře vypadá, ale o něco hůř jezdí. Potěší příznivou spotřebou paliva, pokud budete často nabíjet, ale naopak nepotěší vyšší spotřebou paliva, pokud nabíjet nebudete. Podvozek je spíše tužší, dá poznat nekvalitu silnic, ale auto je díky tomu stabilní i ve vyšších rychlostech a do zatáček se nenaklání. Potěší, že je to „opravdový Jeep“ zejména co do výletů mimo silnici, k čemuž nabízí nepřeberné množství možného nastavení včetně „stálého“ pohonu všech kol. A cena? Plug-in hybridní Jeep Compass 4xe startuje na 1 039 900 Kc Kč za slabší 190koňovou verzi, respektive na 1 069 000 Kč za testovanou 240koňovou verzi.
Technické údaje:
Auto: | Jeep Compass 4xe 1.3 Turbo 240k (2023) |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1332 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 132 kW/180 koní při 5750 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 270 Nm při 1850 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,3 s |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Převodovka: | 6° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,9 l/100 km |
Emise CO2: | 42 g/km |
Objem nádrže: | 36,5 litrů |
Délka: | 4404 mm |
Šířka: | 1819 mm |
Výška: | 1649 mm |
Rozvor: | 2636 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1860 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 420 / 1230 litrů |