Test Jeep Avenger Electric | elektromobil (2023)

Test Jeep Avenger Electric | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 12. 2023


Jeep Avenger je letošním evropským autem roku. Na jeho test jsme tedy byli opravdu zvědaví. Dorazila do něj čistě elektrická verze v nápadné žluté barvě, která pomocí samolepek na bocích svůj úspěch dávala na odiv.

Elektromobil nebo benziňák

Jeep nejprve představil Avenger pouze jako elektromobil, který anketu Evropské auto roku 2023 vyhrál, později ale přidal také benzinovou variantu s přeplňovaným tříválcem 1,2 Turbo s výkonem 100 koní a šestistupňovou převodovkou. V každém případě budou ovšem poháněna pouze přední kola, čtyřkolka v nabídce není.

V obou případech ovšem auto vypadá prakticky stejně, lišit se bude pouze v detailech jako jsou maska chladiče bez perforace, ale s modrým logem „e“ pro elektromobil a podobnými drobnostmi. Maska je pro Jeep typicky se 7 vertikálně umístěnými otvory. Přední i zadní světlomety jsou fullLED a střecha je vyvedena v černé barvě, což speciálně ke žlutému laku testovaného auta parádně sedí.

Test Jeep Avenger Electric | elektromobil (2023)

 Automobilka navíc o obou autech tvrdí, že nabízejí „100% terénní schopnosti Jeep“. Na webu se dočtete, že „jeho technologie Selec-Terrain a Asistent sjíždění svahů se dokáží přizpůsobit každému počasí a podmínkám na silnici, v dešti, na sněhu nebo kluzké vozovce“. Tento systém je čistě elektronický, který funguje pouze specifickým nastavením ABS, systému kontroly trakce a stabilizace tak, aby se auto v konkrétních podmínkách chovalo co nejlépe. Někde tak nechá systém kontroly trakce kola prokluzovat, jinde povolí pozdější zásahy ABS a podobně. Nastavení jsou tu pro bláto, písek a sníh.

Z náročnějšího terénu – například bahnité cesty nebo jen mokré trávy – ale systém Selec-Terrain nepomůže, stále jde o běžnou předokolku s obyčejnými silničními pneumatikami. Ovšem potěší, že světlá výška je 200 mm, takže nějaké suché polní cesty a podobně by mu problém dělat nemusely. Mimochodem, brodit umí do 20 centimetrů…

Kompaktní rozměry a… málo místa

Jeep Avenger je nejmenším z rodiny automobilky. Na délku má 4084 milimetrů, vysoký je 1528 milimetrů, široký 1776 milimetrů bez zrcátek a jeho rozvor je 2562 milimetrů. Pokud bychom jej srovnali například se Škodou Kamiq, tak zjistíme, že Jeep je menší. Český crossover totiž měří na délka 4241 milimetrů, na šířku 1793 milimetrů, vysoký je 1531 milimetrů a jeho rozvor činí 2639 mm.

Test Jeep Avenger Electric | elektromobil (2023)

Kompaktní rozměry jsou výhodou například při jízdě po městě a následném hledání parkovacího místa, ale také z pohledu hmotnosti. A to u elektrického Avengeru pravděpodobně oceníte. Pohotovostní hmotnost je něco přes 1,5 tuny, což na elektromobil není zase tolik, přestože benzinový Avenger na váze neukáže ani 1,2 tuny. Jenže malé vnější rozměry se projevují na vnitřním prostoru. Ten je v Avengeru o poznání menší než v Kamiqu a přestože měřím 180 centimetrů, sedadlo řidiče jsem měl úplně na konci kolejnic a „za sebe“ (tedy na zadní sedadlo) jsem se nevešel. Ideální nebyl ani pohled ze sedadla řidiče šikmo vpřed, protože překáželo vnitřní zpětné zrcátko.

Ani kufr nepatří k největším a elektromobil jej má menší než benzinová verze. Do elektrického Jeepu Avenger naložíte 355 litrů zavazadel ve standardním uspořádání a 1250 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel. Do toho benzinového to bude 380 litrů, respektive 1275 litrů.

Elektrické pohonné ústrojí

O pohon auta se stará jeden asynchronní elektromotor u přední nápravy, kterou také pohání. Jeho výkon je 115 kW/156 koní a točivý moment vrcholí 260 Nm. Dynamika přesto není špatná, výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných devět sekund a maximální rychlost 150 km/h.

Test Jeep Avenger Electric | elektromobil (2023)

Elektřinu uchovává Jeep Avenger Electric v chlazené Lithium-Iontové baterii s celkovou kapacitou 54 kWh (využitelná je 51 kWh). To podle technických údajů vystačí na kombinovaný dojezd od 390 do 400 kilometrů, ve městě dokonce 553 až 579 kilometrů, protože tady bude auto mnohem více schopno využívat rekuperaci. Reálně jsme se ovšem na takové hodnoty nebyli schopní dostat. Výrobce udává kombinovanou spotřebu mezi 15,4 až 15,9  kWh/100 kilometrů, ale z našich zkušeností je to spíše nad 18 kWh. Bereme to ale v režimu, kdy mezi sebe dělíme přibližně z poloviny město, ze 40 % dálnice a zbývajících asi 10 % připadá na klasické okresky. Náš dojezd byl tak kolem tří stovek kilometrů.

Spotřeba elektřiny se opravdu hodně liší podle toho, kde a jak s autem jezdíte. Ve městě se opravdu dá dostat i pod udávaných 15,4 kWh na 100 kilometrů, ale na dálnici není problém při sto třicítce jezdit za hodnoty i nad 22 kWh na 100 km. Pak energie z baterie mizí opravdu rychle. Nepomůže v tu chvíli ani režim“B“, který převodovka umí, což znamená zvýšenou rekuperaci. Na dálnici totiž nemáte kde rekuperovat.

A když energie v bateriích dojde, přichází na řadu dobíjení. Jeep tvrdí, že auto umí nabíjet 11 kW (AC), respektive až 100 kW (DC). Zároveň dodává, že na 30 kilometrů jízdy stačí u nabíječky strávit pouhé tři minuty. Na to ale musí být ideální podmínky – ideální teplota baterií, ideální teplota okolí, ale také správnou dobíjecí stanici. A jaký čas dobíjením podle Jeepu strávíte?

  • AC nabíjení 2,3kW domácí zásuvka (jednofázová 13A) 0-100%: 26 hodin a 41 minut
  • AC nabíjení 11kW nabíjecí stanice (třífázová 16A) 0-100%: 5 hodin a 34 minut
  • DC 100kW rychlonabíjení (20-80%): 24 minut

Test Jeep Avenger Electric | elektromobil (2023)

Za volantem

Když do auta nasednete, můžete si všimnout toho, že kapličku přístrojů i grafiku infotainmentu už odněkud znáte. A nebude to jen zdání, protože Jeep Avenger vychází z koncernového sourozence v podobě Peugeotu e-208, respektive e-2008. Stejný je také přepínač jízdních módů a elektrická parkovací brzdy na středovém tunelu, ale například ovládání převodovky tlačítky na středovém panelu v žádném Peugeotu nenajdete. Stejně tak jako skládací krytku středového tunelu, která připomíná obaly na tablet.

Potěší, že tu jsou také fyzické ovladače pro ovládání klimatizace a to jak pro snížení/zvýšení teploty, tak také intenzity foukání i prakticky všech dalších potřebných funkcí. Klimatizace je tu sice automatická, ale pouze jednozónová pro celé auto. Nalevo od ovladačů klimatizace je i klasické kolečko k ovládání hlasitosti multimediálního systému.

Pro aktivaci auta musíte sešlápnout brzdový pedál a podržet tlačítko (nestačí jej jen krátce stisknout) s nápisem „ENGINE START STOP“, které mají modely se spalovacími motory. Auto se aktivuje a v kapličce přístrojů se rozsvítí zelený nápis „READY“. Teprve pak lze vyjet. Pro jízdu vpřed máte možnost zvolit tradiční „D“ anebo „B“ se zvýšenou rekuperací. Ten tu má svůj důvod, protože na rozdíl od spousty elektromobilů, kde si můžete intenzitu rekuperace ovládat páčkami na volantu (těch samých, které u spalovacích aut slouží k manuálnímu řazení), si tady intenzitu rekuperace ovládat nemůžete.

Test Jeep Avenger Electric | elektromobil (2023)

Elektrický Jeep Avenger má tužší naladění podvozku, čemuž nepomáhají ani vcelku velká 18″ kola s pneumatikami o rozměru 215/55 R18. Ve městě tak budete vědět prakticky o každém kanálu i spáře. Díky tomu se ovšem karoserie prakticky nenaklání a na kvalitním asfaltu umožní rychlé průjezdy zatáčkami. Jen si tak říkáme, jestli někdo takové chování od městského crossoveru očekává…

Závěr a cena

Elektrický Jeep Avenger je docela obyčejné auto, které jízdně, ale ani nijak jinak vlastně ničím nevyniká. Je to auto, které nenadchne, ale ani nezklame. Je to vlastně docela slušný elektromobil. To, co si z ježdění s ním ale nakonec zapamatujete nejvíc, je to, že je to prostě obyčejné auto.

V ceníku najdeme čtveřici výbav, přičemž ta testovaná byla ta nejvyšší s názvem Summit, jejíž cena začíná na 1 039 900 Kč. Nejlevněji pořídíte Jeep Avenger Electric ve výbavě, která se jmenuje prostě a jednoduše Avenger za 899 900 Kč. Baterie, výkon, převodovka i pohon náprav na výběr není. Jen pro srovnání, benzinový Avenger začíná s cenovkou na šesti stech tisících.

Technické údaje:

Auto:

Jeep Avenger Electric (2023)

Motor:

elektromotor

Pohon:

předních všech kol

Výkon:

115 kW/156 koní

Točivý moment:

260 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

9,0 s

Maximální rychlost:

150 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

15,4 – 15,9 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

54 kWh (využitelná kapacita: 51 kWh)

Délka:

4084 mm

Šířka:

1776 mm (bez zrcátek)

Výška:

1528 mm

Rozvor:

2562 mm

Pohotovostní hmotnost:

1250 kg

Objem zavazadlového prostoru:

355 / 1250 litrů

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru