Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Wrangler_4xe- (23)

Test plug-in hybridu Jeep Wrangler 4xe 80th Anniversary (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 26. 8. 2021


Je jedno, jakou má značka historii, nabídku modelů anebo motorů, pokud chce prodávat na evropském trhu, výraznější elektrifikaci se už nevyhne. A připravuje se na to i Jeep, který už představil několik plug-in hybridů, včetně off-roadu Wrangler 4xe, který jsme otestovali.

Designově se liší decentně, technikou více

Že nejde o běžný Jeep Wrangler poznáte podle některých drobností. Je to zejména modrá barva na logách na boku, ale i v označení 4xe na zádi. Největší změnou je ale takový zvláštní „nádor“ na blatníku u levého A-sloupku, který u spalovacích verzí nenajdete. Ten totiž ukrývá dobíjecí konektor.

Protože jde o plug-in hybrid, umí auto docela běžně jezdit jak na elektřinu, tak i na benzin. Kapacita baterií je 17,3 kWh a čistě elektrický dojezd udává Jeep až 45 km. Podle zkušeností je to ale poměrně optimistická hodnota, počítejte spíše kolem 30 kilometrů. Bude ale záležet na tom, jestli se budete pohybovat ve městě, kde bude auto více rekuperovat, anebo mimo město.

Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Wrangler_4xe- (38)

Plug-in hybridní Jeep Wrangler 4xe je právě kvůli zástavbě elektrifikovaného pohonu o více než 300 kg těžší než verze s čistě benzinovým motorem. Navíc se nabízí jen s dlouhým rozvorem, protože do krátkého Wrangleru by se všechny komponenty nevešly.

I tak ale překvapí dynamika auta, respektive jeho pružnost. Aby také ne, když pohonné ústrojí disponuje celkovýn výkonem 280 kW/380 koní a točivým momentem vrcholícím na 637 Nm. Z nuly na stovku auto zrychlí za šest a půl sekundy a maximální rychlost je 177 km/h. I kvůli vyššímu profilu pneumatik ale nejsou tak vysoké rychlosti za volantem auta úplně příjemné.

A co tedy Jeep Wrangler 4xe vlastně pohání? Základem je dvoulitrový benzinový čtyřválec s 200 kW/272 koňmi a 400 Nm, který mu sám o sobě dokáže udělit velmi slušnou dynamiku. Doplňuje jej ještě elektromotor, zastavěný mezi spalovací jednotkou a převodovkou, kde nahrazuje měnič točivého momentu (takže s elektřinou nepřijdete o pohon všech kol). Jeho výkon je 107 kW/145 koní a točivý moment 245 Nm.

Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Wrangler_4xe- (37)

Výhodou je, že Jeep je možné dobíjet nejen z klasické 230V elektrické sítě, ale nabízí také rychlodobíjení, které není u plug-in hybridů příliš časté. V takovém případě lze dobíjet až 7,2 kW, což do plna zabere asi tři hodiny.

O terénní schopnosti nepřišel

Dobrou zprávou je, že ani plug-in hybridní Wrangler 4xe nepřišel prakticky o nic ze svých terénních schopností. Karoserie je beze změn, zůstávají tak stejné nájezdové i přechodové úhly (vpředu: 35,8°, vzadu: 30,8° a přechodový: 20,0°). A protože baterie je uvnitř auta, přímo pod zadními sedadly, potěší i brodivost. S Jeepem totiž můžete vjet až do 760 mm hluboké vody.

Při jízdě je stále možné vybrat mezi standardním pohonem zadních kol, případně připojit i nápravu zadní (režimy: 4H Auto a 4H Part-time). A nechybí ani redukční převodovka, případně ve verzi Rubicon i uzávěrky předního a zadního diferenciálu. Ten ale testovaná speciální verze Jeep Wrangler 4xe 80th Anniversary nemá, protože vychází z výbavy Sahara.

Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Wrangler_4xe- (12)

Vyrazit tak mimo silnici, ani do náročnějšího terénu se tedy nemusíte bát. A věřte, že projíždět terénem zcela potichu jen na elektřinu, je rozhodně zajímavá zkušenost. Pokud by přesto někde výkon elektromotoru nestačil, bleskově se připojí spalovací motor.

Pro každý den?

V interiéru se u plug-in hybridu nic významného neměnilo. Nově jsou tu jen tlačítka, ovládající způsob jízdy na elektřinu vedle ovladače světlometů. Vybírat lze mezi režimy ‚Hybrid‘ (v tom si auto samo reguluje spolupráci spalovacího motoru a elektromotoru), ‚Electric‘ (auto jede jen na elektřinu, než vyčerpá energii v baterii) a ‚E-save‘ (jede na spalovací motor, aby šetřil energii v baterii na později).

Při každodenním ježdění vás ale nebude takřka nic omezovat. Pokud nebudete nabíjet, budete muset počítat s tím, že s sebou vozíte přibližně 300 kg úplně zbytečně navíc. Kvůli tomu se spotřeba vyhoupne i k 10 l/100 km. Pokud ale baterii dobíjet budete, je možné jezdit i kolem 7 l/100 km. Až se baterie vybije, automaticky se spustí spalovací motor a můžete jezdit dál tak dlouho, než vám v 65litrové nádrži dojde benzin.

Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Wrangler_4xe- (29)

Na léto ideální

Jeep ponechává u Wrangleru spoustu věcí, které u jiných značek nenajdeme. Kromě drsných tvarů karoserie s výraznými nárazníky, je to i fakt, že auto můžete poměrně jednoduše odstrojit.

Sundat lze prakticky vše, až na základní karoserii. Začíná to střešními panely, což je nesmírně jednoduché a zabere to asi půl minuty. Navíc se pohodlně vejdou do kufru, takže až vám začne být zima nebo až začne pršet, můžete je tam vrátit. Mimochodem, kdybyste je tam v dešti vrátit nezvládli, nemusíte se bát. Interiér je pořád vodotěsný a v podlaze jsou špunty, které když vyndáte, můžete z prostoru nohou vypustit případně nachytanou vodu.

Další sundávání částí karoserie už je to složitější, ale jen časově. Je totiž potřeba vyšroubovat hodně šroubů. Potřebné nářadí společně s návodem ovšem Jeep dodává. Sundat lze celý střešní panel (v našem případě pevný hardtop), ale také všechny čtvery dveře (škoda, že jezdit pak s autem po silnici není i kvůli chybějícím zrcátkům legální). Pokud to děláte poprvé, zabere vám to jen něco málo přes půl hodiny. Podruhé už budete výrazně rychlejší.

Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Wrangler_4xe- (15)

Závěr a cena

Jeep Wrangler 4xe je v evropské nabídce značky nutnost (v Americe mají plnotučný osmiválec…), ale není to vlastně špatný krok. Plug-in hybrid vás vlastně nijak neomezuje v dojezdu, ale ani v praktické využitelnosti (i v interiéru je stejně místa). Naopak vylepšuje dynamiku, kdy třeba i na dálnici (než zasáhne omezovač rychlosti) překvapíte nejedno auto. Skvělou zprávou také je, že ze svých schopností mimo silnici auto neslevilo a stále dokáže totéž, co verze se spalovacím motorem. 

Jenže… I když jde o plug-in hybrid, musíte zapomenout na elektrické registrační značky, které by vás oprávnily k využívání některých výhod. A to přestože verze 4xe ušetřila přibližně 70 % emisí. Auto se totiž nedokáže dostat pod 50 g CO2/km, což je přesně ta hranice, kdy „EL“ značky může auto dostat.

S příchodem Wrangleru 4xe už si ovšem nekoupíte původní benzinové a naftové verze, protože ty z nabídky zmizely. Základní cena tohoto plug-in hybridního Jeepu je v České republice stanovena na akčních 1 670 800 Kč ve verzi Sahara, 1 731 800 Kč za testovanou verzi 80th Anniversary a 1 719 800 Kč za „terénně“ vybavený Rubicon.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30|70″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jeep
Typ:,Wrangler 4xe
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon spalovacího motoru:,200 kW/272 koní při 5250 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,400 Nm při 3000 ot./min
Výkon elektromotoru:,107 kW/145 koní
Točivý moment elektromotoru:,245 Nm
Celkový výkon soustavy:,280 kW/380 koní
Točivý moment:,637 Nm při 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,177 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,3.5 (WLTP)
Emise CO2:,79 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4882 mm
Šířka:,1894 mm
Výška:,1838 mm
Rozvor:,3008 mm
Pohotovostní hmotnost:,2348 kg
Objem zavazadlového prostoru:,548 / 1059 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru