Test Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4×4

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 12. 6. 2018


Písečná pláž, pár palmových ratolestí. Místo zvané Kona je na Havaji prosluněným rájem. Jmenovec této lokality na čtyřech kolech z dílen jihokorejské automobilky Hyundai chce nebeský zážitek nabídnout také, a to na své palubě a kdekoli na světě.

Svérázné SUV může mít pohon 4×4 a kromě dieselu a litrového tříválce i aktuálně testovanou přeplňovanou šestnáctistovku. Jak moderní benzín jezdí?

Vystoupit z davu

Exotický, podivný, zvláštní. Adjektiv popisující zcela jistě neotřelou vizáž nejnovějšího malého SUV z Jižní Koreje jsou plné titulky testů z domova i zahraničí. Dvoudílné hlavní světlomety s uzoučkým LED páskem ve stylu Jeepu Cherokee, krátký zadní převis, výstřední barevné kombinace. Kona se vám může i nemusí líbit, ale jistojistě si ji na silnici nespletete.

Přitom je tu pár zvláštností, které všímavému oku neujdou. Zejména výrazné oplastování kolem předních i zadních kol nebo hluboký prolis táhnoucí se nad klikami obou dveří. Silueta Kony sice nemá tak roztodivné tvary, kterými před lety šokoval Nissan Juke, ale v záplavě současných uniformních modelů malých SUV platí, že je to stroj pro řidiče, kteří chtějí vystoupit z davu. Ostatně zhruba tak to loni v srpnu řekl i Kevin Kang, jeden z designérů kalifornského studia automobilky, kteří měli přípravu Kony na starosti.

Kang se zaměřil na interiér, který Kona v pozměněné podobě přebírá od svých jihokorejských sourozenců. Stejně jako třeba v nových modelech i30 tu zaujme sedmipalcový (a za příplatek dokonce osmipalcový) dotykový displej navigace a multimediálního systému vyčnívající ze středu palubky. A stejně jako u kombíkové í třicítky mi ani v Koně k jinak čisté ergonomii palubky nesedí a je škoda, že designéři nepřejali integraci displeje přímo do desky třeba z Ioniqu.

Mimochodem, barevné prošívání čalounění (na fotkách v zářivé limetkové) a k tomu sladěné obroučky výdechů klimatizace nebo kulisy řadicí páky je v kombinaci s černým stropem záviděníhodná stylovka, kterou nabídne nejvyšší výbava Premium.

V paketu Luxury za 90 tisíc získáte mimo jiné průhledový head-up displej anebo osmireproduktorový audiosystém od americké firmy Krell. A k tomu osmnáctky, ventilovaná přední sedadla a spoustu dalšího rozmazlování. To pak ale složíte Konu i za téměř 800 tisíc korun…​

Velkorysý prostor

Za volantem se ideální pozice hledá snadno, sedí se tu příjemně nízko a z robustně pojatého malého crossoveru je přesto pěkný výhled. Kona boduje vnitřním prostorem, je tu na poměry třídy nebývale místa ve všech směrech, vždyť má taky jihokorejský crossover skutečně velkoryse pojatý rozvor s hodnotou 2600 milimetrů, tedy víc než SEAT Arona nebo sesterská Kia Stonic. Někde se ale limity 4165 milimetrů dlouhé karoserie ukázat musely, takže kufr naopak pojme průměrných 361 litrů.

Cestující vzadu hýčkáte dostatečným prostorem na kolena, vlivem nižší karoserie (jen 1550 milimetrů) by ale dlouháni raději měli sedět vpředu. Testovaná šestnáctistovka má navíc tu výhodu, že zadní náprava je nezávisle zavěšená, takže na rozdíl od torzní příčky v litrovém tříválci je auto podstatně stabilnější. Třebaže u námi testovaného litru jsme v lednu žádnou výraznější ztrátu adheze ani při vysokých rychlostech nezaznamenali.

Živý, ale hlučný

Benzínový čtyřválec má výkon 177 koní a „krouťák“ 265 Nm, je spřažený s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem DCT. Pořídíte ho od 560 tisíc. Už zmíněný tříválcový litr může být až o 150 tisíc levnější a pohání ho 120 koní. Základní dvojici motoru nedávno rozšířila také dvojice naftových agregátů, z nichž slabší má koní 115, silnější 136.

Zážehová šestnáctistovka pod kapotou je živá, 177 koní dokáže jeden a půl tuny lehkou Konu roztančit pěkně z místa a stovku auto zvládne pod osm sekund. Pak tedy žere i přes devět litrů a bohužel má čtyřválec s přímým vstřikováním paliva nadto hodně hlasitý projev, který hrubne a piští ve vyšších otáčkách. Podvozek je jinak naladěný velmi příjemně a vlivem nižšího těžiště autu věříte i v lámaných zatáčkách.

V testované motorizaci s benzínovým čtyřválcem (a pak také s vrcholným dieselem) nabídne Kona pohon všech čtyř kol, přičemž řidič může stiskem kulatého tlačítka u řadičky ovlivnit rozdělení pohonu mezi nápravami v poměru půl na půl. Kona se světlou výškou 170 milimetrů zvládá rychlejší projížďky po kamenitých cestách nebo mělčím bahnem bez potíží, štítí se teprve většího brodění nebo hůře sjízdných cest. A to je na tomhle sympaťákovi z Koreje vlastně hrozně fajn. Za stylovost městského SUV se nestydí, ale umí být i něčím víc.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Neotřelý design,Menší kufr
Vnitřní prostor,Spotřeba
Živost motoru,Projev motoru
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,Kona
Motor:,1.6 T-GDI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 591 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol
Výkon:,130 kW/177 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment:,265 Nm při 1 500–4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.0 / 6.0 / 6.7
Objem nádrže:,62 litrů
Délka:,4 165 mm
Šířka:,1 800 mm
Výška:,1 550 mm
Rozvor:,2 600 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 477 kg
Objem zavazadlového prostoru:,361 / 1 143 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru