test-hyundai-kona-10-t-gdi-p1

Hyundai před nedávnem začal prodávat svůj nejnovější, malý crossover s názvem Kona. Výrazným designem zaujme tohle auto na první pohled, ale co zbytek? To jsme se pokoušeli zjistit v rámci týdenního testování.

Vnější vzhled je odvážný

Při pohledu na exteriér auta vytane na mysl podobnost s Citroënem C3 Cactus. Přídi dominuje šestiúhelníková maska, kterou dostaly všechny nové modely Hyundai. Neméně nápadné jsou ale také tři segmenty světel. Zatímco světelné proužky na vrchu kapoty slouží pro denní svícení a ukazatele směru, uprostřed jsou potkávací světlomety a vespod nárazníku jsou mlhová světla. Kona vypadá extravagantně, naživo však o něco lépe než na fotkách. 

Podobně odvážná je i zadní část auta, kde je možné si všimnout také oddělených světel. Ta vrchní slouží pro běžná a brzdová světla, zatímco ta spodní jsou určena pro ukazatele směru a pro couvací a mlhový světlomet.

test-hyundai-kona-10-t-gdi-p2

Oproti předku a zadku je silueta vlastně docela obyčejná, ačkoliv při bližším pohledu si lze všimnout například poměrně složitě tvarovaného plastového okrytování, jehož kousek vzadu přesahuje i na dveře. Vpředu je do něj naopak vsazena odrazka. Ve spodní části dveří je zakomponována i ochranná a ozdobná lišta. 

Interiér rozzáří barvy 

Uvnitř už Kona tak výstřední není, přesto si lze interiér ozvláštnit – třeba jako v případě testovaného vozu. Ten dostal ozdobné prvky v barvě karoserie, jenž se nacházejí na výdechách topení, kolem startovacího tlačítka a nebo kolem řadící páky. Podobnou nití je obšitý i volant a sedačky a stejnou barvu mají i bezpečnostní pásy. 

Interiér je vcelku přehledný, dominuje mu 7″ dotekový displej, který nabízí bohaté možnosti konektivity včetně systému Apple CarPlay i Android Auto. Infotainment je vcelku rychlý, poměrně intuitivně se ovládá a má pěkné rozlišení. Podobně kvalitní je i zpracování a nebo použité materiály. 

test-hyundai-kona-10-t-gdi-p3

Ačkoliv jde o poměrně malé auto zvenku, nabídne vcelku dost místa uvnitř. Největší nevýhodou jsou pak z mého pohledu výše umístěna přední sedadla. Se svými 180 cm jsem totiž měl (i při výškovém nastavení sedadla zcela dole) nad hlavou jen pár centimetrů. Pro cestující na zadních sedadlech není prostoru na rozdávání, přesto si ani po 300km jízdě výrazně nestýskali. Je to tu ale spíše pro lidi menšího vzrůstu a nebo děti. Zavazadelník je poměrně objemný, v řeči čísel je to 362 litrů. A to je o 30 litrů víc než má sesterská Kia Stonic

Pohonné ústrojí

O pohon testovaného auta se staral již dobře známý turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1,0 T-GDI s 88 kW/120 koňmi a točivým momentem 172 Nm. Motor se k autu docela hodí, povedlo se ho dobře utlumit, takže se do interiéru nepřenáší nepříjemný dunivý zvuk, který tříválce produkují, a navíc je motor také prost vibrací. Nezkušené “ucho” tak nemusí tříválcový původ v pohonném agregátu ani poznat. 

Motor reaguje na plynový pedál pohotově, akcelerace se dostavuje vzápětí, ačkoliv 85kW 1,0 TSI, které pod kapoty některých modelů montuje koncern Volkswagen, je ještě o něco živější. Tříválci z Hyundai se líbí vyšší otáčky, v nichž se cítí i funguje lépe, tak nějak ochotněji, radostněji. Technické údaje prozrazují, že Hyundai Kona s testovaným motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za rovných 12 sekund a maximální rychlost se zastaví 181 km/h.

Vlastně jde o docela dobrou volbu, protože i s tímto motorem je Kona docela slušně jezdící auto, které dokáže úplně bez problémů držet krok i ve svižném provozu. Na dálnici udrží dálniční tempo “kopec/nekopec” i se čtyřmi lidmi na palubě. A i spojení motoru s manuální šestistupňovou převodovkou lze pochválit. 

Pokud byste přeci jen chtěli něco lepšího, můžete si vybrat ještě druhou nabízenou verzi, kterou je však provedení o poznání dražší. Jde totiž o čtyřválec s objemem 1,6 litru s označením T-GDI 177, číslovka v názvu prozrazuje výkon v koních (130 kW). Tato verze je výhradně spojena s dvouspojkovou převodovkou 7DCT a pohonem všech kol. Tento motor nelze pořídit v nejnižší výbavě, v těch vyšších je dražší o 90 tisíc korun. V ceně je ale také lepší zadní náprava s nezávislým zavěšením.

Jak jezdí?

Už v předchozím odstavci je zmíněno, že základní verze nemá nezávislé zavěšení, na zadní nápravě je jednoduchá příčka. I tak se ale automobilce podařilo podvozek naladit jistě a auto je stabilní i ve vyšších rychlostech. Problém mu nedělají ani rychleji projížděné zatáčky na okresních silnicích. Lépe se ale cítí spíše v klidnějším režimu, kde i posádka ocení spíše komfortnější naladění podvozku, pohodlí ale trochu snižují 17″ disky. 

test-hyundai-kona-10-t-gdi-p5

Spotřeba paliva je na vcelku dobré úrovni. Defenzivní jízdou s dodržováním maximální povolené rychlosti se dá jezdit mezi 5 a 6 litry na 100 kilometrů. Dálniční přesun v plném autě na hranici povolených rychlostních limitů znamená spotřebu přes 7 l/100 km. Na konci testu jsme odečetli z displeje palubního počítače hodnotu 6,6 l/100 km. 

Závěr a cena

Hyundai Kona je auto, na němž je nejvýraznější to, jak vypadá. Často se kolem něj na parkovištích motali lidé, kteří si ho chtěli prohlédnout. Zajímavě pak bylo, že se podobně jako u “kaktusu” dělí na dva tábory: jedné skupině se design hodně líbí, té druhé naopak. A to je dobře, protože Kona prostě zaujme. Navíc docela příjemně jezdí a na rozdíl od některých jiných malých crossoverů dokáže kromě testovaného tříválce s předním pohonem nabídnout i poměrně velký motor a pohon všech kol.

Ceník začíná na 400 tisících korunách, zbyde vám ještě 10 korun na lízátko pro děti. I tato nejnižší výbava nazvaná prostě “Kona” je ale už i tak docela slušně vybavená a všechny potřebné věci obsahuje. 

+
Tříválcový motor má slušný zátah Málo místa nad hlavou
komfortní podvozek Zadní sedadla spíše pro menší pasažéry
Odhlučnění kabiny Odvážný design‚ který se nemusí líbit všem
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: Kona
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 88 kW/120 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 172 při 1 500 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.0 s
Maximální rychlost: 181 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.3 / 5.0 / 5.4
Emise CO2: 125 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 165 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 1 550 mm
Rozvor: 2 600 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 233 kg
Objem zavazadlového prostoru: 361 / 1 143 litrů
Ceník: ke stažení zde