Malé crossovery a SUV jsou na rozmachu, představuje je jedna automobilka za druhou. A mají úspěch. Kia Stonic je přesně takovým případem. Proklepli jsme ji v redakčním testu, už po druhé.

Zatímco v prvním testu tento vůz poháněl benzinový atmosferický motor, v tomto druhém jde o model se vznětovou jednotkou 1.6 CRDi. Pohon všech kol ale nemá žádná z verzí, Kia ho nabízí až do většího modelu Sportage.

Pohonná jednotka

Vzhledem k tomu, že designu a podobným věcem jsme se věnovali již v prvním testu před několika týdny – pro připomenutí si ho můžete přečíst zde – pojďme se podívat rovnou na to, co oba testované modely odlišuje: motor. Tento černý kus pohání motor 1.6 CRDi spalující naftu.

Jde o čtyřválec s objemem 1.6 litru s přeplňováním turbodmychadlem, který nabídne výkon 81 kW/110 koní a točivý moment 260 Nm. A to nezní vůbec špatně, ale auto není úplně muší váha. Podle výbavy váží mezi 1255 až 1349 kg. I tak je ale pružnější a rychlejší než většina ostatních nabízených motorizací, deklasuje ji pouze přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 T-GDI. Potěší projev motoru, jehož maximum točivého momentu je k dispozici od 1500 ot./min, takže není třeba příliš řadit a přesto motor příjemně táhne.

Oproti benzinovému motoru je logicky o něco hlučnější, ale i tak překvapí tím, že se do interiéru jeho hluk příliš nedostává. A podobné je to i s vibracemi.

A spotřeba? Ta tabulková vypadá skvěle, vždyť Kia slibuje v kombinovaném provozu hodnotu 4,2 litru. Jenže naše praxe ukázala spotřebu mezi 5 a 6 litry na 100 ujetých kilometrů. Pohybovali jsme se hlavně po dálnicích a mimo město, městský režim obsahoval maximálně tak 20 % cestování.

Za volantem

Z pohledu motoru Kia Stonic potěšila, ale co za volantem? Benzinová verze byla poměrně tvrdá, podvozek nebyl úplně poddajný. Byli jsme proto zvědaví na to, jestli se naftová verze bude lišit. A liší. Podvozek je měkčí, pohodlnější, ale stále tužší. Potěší, že se od něj neozývají žádné rány při přejetí nerovností – a to ani od přední, ale ani od zadní nápravy.

A to oceníte zejména v zatáčkách, které dokáže Kia Stonic i s naftovým motorem projet hodně svižně, jakkoliv je vyšší hmotnost na předku cítit.

Řazení šestistupňové manuální převodovky – tu mají všechny verze s výjimkou základního motoru 1.25 CVVT – je přesné, ale s poměrně dlouhými dráhami řazení. Hlavice se ale docela příjemně drží v ruce.

Závěr a cena

Kia Stonic nabízí na vcelku malém půdorysu poměrně velký vnitřní prostor. Navíc jde o skvěle jezdící auto, zejména na kvalitním asfaltu, na tom méně kvalitním ale naftová verze působí lépe než ta benzinová. Přidává totiž něco komfortu navíc.

Pokud byste ji se vznětovým motorem chtěli, pak musíte zvážit poměrně zásadní fakt. Zaplatíte za ni totiž minimálně 484 980 Kč (respektive za akčních 474 900 Kč), protože se s motorem 1.6 CRDi nabízí pouze v nejvyšší výbavě Premium. Základní cena přitom ve verzi Comfort s motorem 1.25 CVVT startuje na 349 980 Kč (respektive akčních 339 980 Kč).

+
Kompaktní vnější rozměry‚ ale prostorný interiér Vyšší hmotnost
Jízdní vlastnosti na kvalitní silnici Nevelký zavazadlový prostor
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Stonic 1.6 CRDi
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 582 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 81 kW/110 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 260 při 1 500 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.3 s
Maximální rychlost: 175 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.9 / 3.8 / 4.2
Emise CO2: 109 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4 140 mm
Šířka: 1 760 mm
Výška: 1 520 mm
Rozvor: 2 580 mm
Pohotovostní hmotnost: 1255 – 1349 kg
Objem zavazadlového prostoru: 332 / 1 135 litrů
Ceník: ke stažení zde