Test SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW

Test SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW (2017)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 7. 11. 2017


Je to něco přes rok, kdy SEAT začal v České republice prodávat své první SUV Ateca, nyní zahajuje prodej druhého takového modelu. Menší crossover stojí na základech modelu Ibiza a jmenuje se Arona. Podívali jsme se mu na zoubek v redakčním testu.

SUV ofenzíva pokračuje

Stejně jako ostatní značky, i SEAT se rozhodl vstoupit do segmentu s vozy typu crossover/SUV. Začal modelem prostřední velikosti – Atecou. Tohle auto vtrhlo na trh tak sebevědomě, že ho SEAT nestíhá dodávat. To proto, že se Ateca vyrábí se v továrně škodovky v Kvasinách a ta nestíhá výrobu. Arona se ale naštěstí bude vyrábět v hlavní továrně značky SEAT v Martorellu.

Na trh se ale chystá ještě další zvýšený model, konkurent Škody Kodiaq, u kterého mohla veřejnost hlasovat o jeho jméně. Hlasování je již uzavřeno a čeká se na výsledek. Třetí model by se měl na trhu objevit příští rok.

Test SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW

Základ stejný jako Ibiza, ale není to Ibiza

SEAT Arona sice používá stejný základ jako nová generace Ibizy, stojí na podvozkové platformě MQB-A0, ale liší se nejen rozměry, ale také design obou modelů je zcela svébytný. Z hlediska rozměrů je Arona větší téměř ve všech směrech, dokonce byl o 2 cm prodloužen i rozvor náprav. Beze změn zůstala pouze šířka. 

Arona je mnohem odvážnější než Ibiza. Nabízí totiž až 68 možných kombinací barev karoserie. Můžete si tak vybrat jinou barvu spodní části karoserie a jinou barvu pro střechu, včetně sloupků A a C. Zatímco pro karoserie je k dispozici 10 barev, střechu je možné lakovat do šedé, černé nebo oranžové barvy a nebo může mít stejnou barvu jako zbytek auta. Na C sloupku je umístěn grafický prvek „X“, který je vylisován do karoserie.

Interiér je nové Ibize podobný mnohem více, ale i tady lze vybírat z několika barevných variant části palubní desky, středového panelu, ale i čalounění. Potěší také dvě barvy (červená/bílá) vnitřního ambientního osvětlení.

Test SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW

Ačkoliv nejde o nijak velké auto, potěší vnitřním prostorem. A to nejen tím pro posádku, ale také zavazadelníkem. Čtveřice cestujících nebude mít v interiéru sebemenší problémy, vzadu je překvapivě dost místa i pro kolena. Základní objem kufru dokonce předčí i pětidveřové provedení Leonu, nabídne totiž pro zavazadla až 400 litrů.

Pohon: pohon předních kol a turbomotory

Motorová paleta kombinuje tu, kterou může mít také Ibiza. V současné chvíli sice nabízí výhradně litrové přeplňované tříválce TSI s výkony 70 kW a 85 kW, ale později přijde také nový benzinový motor 1.5 TSI, naftový čtyřválec 1.6 TDI a v příštím roce také nový motor na CNG.

Testovaná Arona byla vybavena výkonnějším z litrových motorů. 1.0 TSI se v tomto případě může pochlubit výkonem 85 kW/115 koní a točivým momentem 200 Nm. Motor je standardně spřažen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, na přání je k dispozici také dvouspojková převodovka DSG.

Test SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW

Tento motor již dobře známe z ostatních vozů SEAT, ale i z jiných koncernových vozů. Jeho projev se v Aroně nevymykal ani co do dynamiky, ale ani co do kultivovanosti. Ačkoliv jde o malý agregát, rozhodně je čiperný a dokáže překvapit tím, jak s nenaloženým autem dokáže jet. Špatné to není ani po obsazení auta čtveřicí průměrných pasažérů, ale v tu chvíli je samozřejmě další hmotnost znát. Není to ale zdaleka tak velký rozdíl. Motor je po startu poměrně klidný, ačkoliv jeho odhlučnění by klidně mohlo být ještě lepší. Při rozjezdu je tříválec hrubější, je třeba přidat trochu více plynu a spojku pouštět opatrněji, zejména pokud se rozjíždíte do kopce, kdy ale naopak potěší tím, že nepopojede dozadu, brzdy pár chvil auto na místě podrží.

SEAT uvádí pro tento motor spotřebu paliva v kombinovaném režimu 4,9 l/100 kilometrů. Této hodnoty jsme nedosáhli, jezdit ale za hodnoty začínající pětkou (podle palubního počítače) lze. Vyžaduje to však lehkou nohu, defenzivní styl jízdy a důrazné dodržování rychlostních limitů. Spotřeba pohybující se kolem 6 l/100 kilometrů je však údaj, který na palubním počítači uvidíte nejčastěji. Testované auto ale mělo při převzetí najeto jen šest set kilometrů, my jsme s ním pak najeli 700 km. Očekáváme, že spotřeba se v dalších kilometrech ještě sníží.

Podvozek se povedl

V základní výbavě jsou 16″ disky, v rámci výbav Style a testované Xcellence si lze připlatit za 17″ disky (Ibiza může mít dokonce 18″ disky), které testované auto mělo. Od podvozku se přesto neozývají žádné rány, ale ani nepůsobí tak, že by si s tak velkými koly nedokázal poradit, právě naopak. Naladění se vážně povedlo.

Test SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW

I přesto, že má Arona o 15 mm vyšší světlou výšku než Ibiza, je v zatáčkách podobné schopná. Podvozek je tužší, ale zároveň dostatečně pohodlný. Auto se sice v oblouku nakloní, ale přesto zůstává jisté. Testovaná verze nenabízela adaptivní podvozek, ten v současné chvíli v nabídce totiž ještě není. Jak bude výroba nabíhat, do příplatkové výbavy se dostane a pro FR bude v základní výbavě.

Závěr a cena

SEAT Arona je sice malý crossover, ale s poměrně „dospělým projevem“. Potěší nejen jízdními vlastnosti a agilitou výkonnějšího tříválce, ale také velmi bohatou základní výbavou. V rámci té příplatkové lze velmi zajímavé prvky najít v ceníku sice již nyní, ale SEAT slibuje, že ji ještě výrazně rozšíří s tím, jak bude nabíhat výroba. Chystá se i revoluční systém virtuální asistentky Amazon Alexa nebo podobně jako Leon také digitální přístrojový štít, který by měl dorazit v příštím roce.

Nahlédneme-li do ceníku, můžeme si všimnout, že cena startuje na 365 00 Kč v nejnižší výbavě Reference. Už ta však nabízí klimatizaci, elektricky ovládaná všechna okna i zrcátka a nebo rádio s USB.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Design a možnosti kombinace barev,Zatím ořezaná výbava
Dynamika motoru,Hrubější projev motoru při rozjezdu
Podvozek,Malá palivová nádrž
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Arona
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/115 koní při 5 000 – 5 500 ot./min
Točivý moment:,200 při 2 000 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.8 s
Maximální rychlost:,182 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.9
Emise CO2:,114 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4 138 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 552 mm
Rozvor:,2 566 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 187 kg
Objem zavazadlového prostoru:,400 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru