Rychlý test SEAT Ibiza FR 1.0 TSI 85 kW

Autor: Pavel Srp - 13. 8. 2017


Na novou generaci SEATu Ibiza jsme čekali dlouhých 9 let, letos jsme se konečně dočkali. Po dvou prvních dojmech můžeme říci, že jde o velmi povedené auto. Potvrdí se to do třetice?

První krátké seznámení proběhlo začátkem jara ve Španělsku, kde jsme se svezli i se zbrusu novým motorem 1.5 TSI, který do České republiky přijde až koncem letošního roku. V domácích podmínkách jsme pak v redakčním testu vyzkoušeli slabší z litrových přeplňovaných tříválců a výbavu Style. Při třetí jízdě padla volba na silnější z litrových TSÍček ve výbavě FR.

FR se liší designem i technikou

FR je sportovní výbava, poznat ji lze na první pohled podle znáčků FR v masce chladiče i na víku kufru. Maska chladiče má také jinou výplň než ostatní výbavy, její voštiny jsou velké. Jiné je také okolí předních mlhovek s ostřeji řezanými rysy plastu. Z pohledu zezadu vyniknou dvě koncovky výfuku, které jsou ale falešné a výfuk ústí pouze na jedné straně pod auto. V základu Ibiza jezdí minimálně na 17″ kolech, testované auto mělo příplatkové 18″ disky.

Interiér se příliš neliší. Jiné jsou sedačky a jejich potahy s černým čalouněním a prošíváním kontrastní červenou nití. Ve tmě potěší ambientní osvětlení (prostor pro nohy, středová konzole, dveřní panely) s možností volby červené nebo bílé barvy. V základní výbavě je také funkce SEAT Drive Profile s nastavením jízdních režimů.

Motor: Překvapuje dynamikou

Litrový tříválec? Většina lidí jej odsoudí hned po vyslovení těchto slov. Jenže už jsme se několikrát přesvědčili, že i ve větších autech jde o důstojný motor (většinou jako základní). V Ibize jde ale o druhý nejvýkonnější motor, nad ním už je jen nový čtyřválec 1.5 TSI Evo, ten ale zatím v ceníku není.

Je to tentýž motor, který je v Atece, ta ale váží o 140 kg víc (1280 kg proti 1140 kg) a je větší. Tam je hodně znát, jestli je auto naložené a nebo není, v Ibize rozdíl tolik nepoznáte. Prázdné auto překvapí dynamikou. Stejně jako v Atece je ale motor na rozjezd hrubější a je potřeba přidat více plynu. Potěší ale utlumením i tím, že do interiéru prakticky nepřenáší vibrace.

Agregát je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, díky čemuž je příjemně pružný. Maximum točivého momentu je samozřejmě vyšší (200 Nm) a je k dispozici už od 2000 ot./min. Z toho vyplývá, že i reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou agilnější než u slabší 70kW verze. Motor je celkově příjemnější a lépe se s ním pracuje. Dynamické hodnoty slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximální rychlost 195 km/h (na 5. rychlostní stupeň).

Stejně jako u slabší verze, je i zde poměrně příjemná spotřeba paliva. Při běžné jízdě ukazuje palubní počítač hodnoty kolem 6 l/100 kilometrů, nicméně dostat se pod 6 litrů nevyžaduje zase tolik práce. Nad 8litrovou hranici se dostanete jen pokud budete motor opravdu hodně vytáčet a nebo si vystojíte opravdu velkou kolonu ve městě.

Jak Ibiza FR jezdí?

Při pohledu na auto si všimnete velkých kol. Je ale třeba se jízdních vlastností na 18″ kolech obávat? Není. Nejen, že podvozek působí „dospěle“, ale je také možné si jej pořídit adaptivní (Dual Ride). Ten mělo i testované auto. V takovém případě se jeho naladění mění v rámci změny jízdních režimů a nebo samostatně v individuálním režimu. Rozdíl mezi jednotlivými režimy ale příliš znatelný není.

Motory nad 100 koní výkonu (zatím je v nabídce jen tento testovaný) mají v základní výbavě elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, která v zatáčkách funguje parádně. Ani v ostrých zatáčkách se při výrazném přidání plynu vnitřní kolo zbytečně neprotáčí.

Závěr

Jaká je tedy odpověď na otázku z úvodu? Kladná, protože i do třetice se potvrdilo, že nová generace SEATu Ibiza se povedla. Ve výbavě FR už i interiér působí mnohem lépe. Nutno však jedním dechem dodat, že za to může také fakt, že místo malého 5″ barevného displeje multimédií je tu větší, příplatkový 8″ Media System Plus za 10 200 Kč, ten sice nemá vestavěnou navigaci (ta stojí 21 900 Kč), ale má funkci zrcadlení mobilního telefonu, takže vám stačí navigace v telefonu (která mirrorlink podporuje). Do příchodu motoru 1.5 TSI Evo je testované 85kW TSÍčko nejvýkonnější motorizací, ale i přesto, že jde jen o tříválec, nejezdí a nefunguje celkově vůbec špatně. Stejně jako zbytek auta.

Nejnižší cena 296 900 Kč platí pro výbavu Reference s atmosférickým tříválcem 1,0 MPI se 75 koňmi. Výbava FR je však znatelně dražší, její cena startuje na 359 900 Kč za slabší 1.0 TSI, se silnějším zaplatíte minimálně 377 900 Kč. Mimochodem jsou to ceny, za které ve stejných motorizacích pořídíte také výbavu Xcellence.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Odhlučnění motoru a jeho projev i síla,Koncovky výfuku jsou falešné
Spotřeba paliva,Působí výkonnějším a rychlejším dojmem než ve skutečnosti je
Moderní a bohatá výbava,Malá palivová nádrž
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Ibiza FR
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/115 koní
Točivý moment:,200 při 2000 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.7
Emise CO2:,108 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4 059 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 444 mm
Rozvor:,2 564 mm
Pohotovostní hmotnost:,1140 kg
Objem zavazadlového prostoru:,355 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru