Leon Cupra současné generace platí za velmi rychlé auto. SEAT ho navíc prakticky neustále posiluje a tak aktuální verze nabízí už 300 koní. A právě modernizovanou 300koňovou verzi s manuální převodovkou jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Tak jde čas…

Současný SEAT Leon Cupra přišel v roce 2014 ve verzích s 265 a 280 koňmi. Ta slabší se u nás ani nenabízela, na českém trhu se tedy začínalo na výkonu 280 koní. Už tahle Cupra byla vážně rychlým a velmi dobře fungujícím autem. Nabízela se ve třech karosářských verzích a jejich nastavení se poměrně dost lišilo.

Následovalo zvýšení výkonu na 290 koní, auto dostalo označení Cupra 290. Změnou neprošel jen motor, ale také výfuk, protože si zákazníci stěžovali na to, že Cupra není zvenku vůbec slyšet. SEAT tedy přišel s přepracovanou výfukovou soustavou (kromě verze ST, ta byla pořád tichá), která přidávala něco na zvuku, stále šlo ale spíše o decentní brumlání. Naladění 290koňové verze se mě osobně ale příliš nelíbilo, byla moc „hrrr“. Oproti 280koňové verzi bylo potřeba s plynem pracovat o poznání opatrněji.

 

Protože v minulém roce SEAT přišel s faceliftem celé modelové řady Leon, nevyhnuly se mu samozřejmě ani verze Cupra. Facelift přinesl nejen pozměněný design exteriéru i interiéru, ale opět také výkonnější motor. Motor má teď 300 koní a jeho projev se opět zjemnil. O tom ale ještě o pár řádků níže.

Vzhled? Je nenápadnější

Facelift přinesl z hlediska exteriéru nové světlomety, nárazníky i kola. Pozměněný tvar předního nárazníku a nově také přítomnost mlhových světlometů však smazávají největší rozdíl mezi běžnými verzemi a Cuprou. Od výbavové linie FR se tak prakticky liší jen mřížkami v nárazníku a masce chladiče (jejich výplní a tvarem), kde je také speciální logo.

Ani boční pohled o potenciálu auta mnoho nenapoví. Z profilu je možné si všimnout pouze větších 19″ kol a pod nimi prosvítajících červených brzdových třmenů, které se zakusují do větších kotoučů.

Zdaleka nejvýraznější odlišnosti od běžných verzí tak lze nalézt na zádi. Tady je možné si všimnout dvojice koncovek výfuku vykukujících z obou rohů nárazníku, mezi nimi je pak také decentní difuzor. Ostřejší vzhled uzavírá střešní spoiler a označení CUPRA na víku zavazadelníku. Nutno však dodat, že tyto drobné detaily nedokáží prozradit, jak moc rychlé auto Cupra 300 je.

Je vážně rychlý!

Dvoulitrový přeplňovaný motor pod kapotou dostal v rámci faceliftu výkonovou injekci. Motor se nyní pyšní 300 koňmi, ale zajímavější je spíše nárůst točivého momentu. Ten z původních 350 Nm poskočil až na 380 Nm. A úpravy motory přitom nebyly nijak složité, v zásadě stačilo přemapovat řídicí jednotku a upravit obtokový ventil turbodmychadla.

Motor je standardně spojen s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Za příplatek je možné vybavit vůz sedmistupňovým DSG a pro kombi ST také pohonem všech kol. Testovaný modrý hatchback byl však „v základu“, což pro řidiče znamená intenzivnější jízdní zážitky.

SEAT Leon Cupra vlastně nikdy netrpěl nedostatkem výkonu a tak nutně nebylo potřeba ho zvyšovat. Na druhou stranu to však případné zájemce potěší. V rychlosti není mezi verzemi 290 a 300 poznat vlastně žádný rozdíl, znát je ale naopak způsob, jakým ho podávají. Zatímco v Cupře 290 byl příval skokový, motor byl na můj vkus až přespříliš výbušný, v Cupře 300 je jeho nástup měkčí, příjemnější, ale přesto stále velmi výrazný. Práce s plynovým pedálem je přesnější a jednodušší to mají i přední pneumatiky, kterým s přenosem síly od motoru na silnici pomáhá elektronický samosvorný diferenciál VAQ.

Ten funguje pouze v jízdním režimu Cupra, při normálním režimu nebo sportovním režimu je deaktivovaný a vůz se chová jako auto s běžným diferenciálem. Přepnutím do Cupra režimu se ale chování přední nápravy změní a kola se zakusují do asfaltu obě najednou. Jezdit zatáčky pod plynem se z boje o život změní v nirvánu, protože díky VAQ se stopa utáhne. Ačkoliv nefunguje tak jako mechanický samosvor – například jako v Hondě Civic Type R– jde o perfektního pomocníka. Za „ruce tahá“ ale i tak (ačkoliv ve srovnání s některými jinými auty jen velmi málo). Cupru je potřeba při výraznějším zrychlování držet pevně.

Příjemné auto na každodenní ježdění

Podvozek je standardně adaptivní, rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou spíše decentní, ale ani v Cupra režimu není auto prkenně tvrdé. Nerovnosti stále filtruje aniž by se od podvozku ozývaly jakékoliv nepříjemné zvuky, ale hlavně jsou kola stále pevně spojena s povrchem a neodskakují. Díky tomu se můžete spolehnout na to, že pokud na své, klidně i nepříliš kvalitní oblíbené okresní silnici pojedete opravdu ostře, SEAT Leon Cupra 300 bude stále jistě držet stopu. Potěší i brzdy, které jsou příjemně ostré a v běžných situacích jsou k neutahání.

SEAT Leon Cupra 300 se, ač jde o nejsportovnější verzi v nabídce, dá úplně klidně používat pro každodenní ježdění. Auto může být až překvapivě komfortní, ovládání spojky, převodovky a řízení nevyžadují příliš síly ani soustředění a auto neotravuje nepříjemnou hlučností nebo poskakováním.

Smíšené pocity jsem však měl z převodovky. Prvotní nadšení z toho, že jde o manuál, vystřídalo po prvních kilometrech po silnicích v okolí středočeského Křivoklátu mírné roztrpčení. Spojka je na sešlápnutí taková „nijaká“ a převodovka postrádá prakticky jakoukoliv mechanickou zpětnou vazbu. Alespoň, že její dráhy jsou přesné… I přesto jde ale o jasnou volbou, jakkoliv je DSG povedené a při poskakování v kolonách ho oceníte mnohem více než manuál.

Potěší také spotřeba paliva, ta se při běžné jízdě dá prakticky bez problémů udržet kolem 8litrové hranice. A to je zejména s přihlédnutím k vysokému výkonu motoru opravdu fantastická hodnota. Pokud však budete výkonový potenciál Cupry 300 využívat – a kvůli tomu si ji asi pořizujete, že? 🙂 – počítejte se spotřebou běžně nad 15 l/100 km.

Závěr a cena

SEAT Leon Cupra 300 neubírá nic z praktičnosti běžných verzí, stále bez problémů převeze rodinu a některá její zavazadla, ve verzi ST jich může být opravdu hodně. Přitom se s ní skvěle svezete na okresce, ale konec konců i na okruhu. Jde totiž o vážně rychlé auto.

V nabídce jsou tři karosářské varianty, záležet tak bude pouze na vás a vašich potřebách a preferencích. Od nejsportovnějšího (z hlediska tvaru karoserie i výbavy) třídveřového SC, přes pětidveřový hatchback až po praktické kombi ST, které navíc můžete mít s pohonem všech kol. Základní cena startuje na akčních 761 900 Kč za SC, testovaný pětidveřový hatchback stojí minimálně akčních 769 900 Kč a za kombi ST zaplatíte od 799 900 Kč. Příplatek za převodovku DSG je 45 tisíc Kč, za pohon všech kol (výhradně s DSG) u kombi ST musíte přihodit dalších 50 tisíc Kč.

+
Opravdu velmi výkonný motor a rychlé auto Ovládání multimédií s důrazem na dotyk
Praktická karoserie Chybí více „mechaničnosti" při ostřejší jízdě
Každodenní použitelnost Příliš málo designových rozdílů od běžné verze
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Leon Cupra 300
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 221 kW/300 koní v 5500 ot./min
Točivý moment: 380 Nm v 1800 – 5500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.0 / 5.7 / 6.9
Délka: 4281 mm
Šířka: 1816 mm
Výška: 1435 mm
Rozvor: 2631 mm
Pohotovostní hmotnost: 1395 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů
Ceník: ke stažení zde