Test Opel Corsa OPC Performance

Autor: Pavel Srp - 15. 7. 2015


Opel Corsa OPC je žhavou novinkou, kterou budou řidiči milovat. Nabízí relativně nízkou hmotnost (i když klidně by mohla být ještě nižší), dostatečně silný benzínový motor, velké brzdy a hlavně… Mechanický samosvorný diferenciál! Navíc stojí v základu slušných půl milionu. Hned na začátek to vypadá vážně zajímavě, ale nezkazí si to nejsilnější Corsa jízdou?

Troufnu si hned odvážně tvrdit, že nezkazí, protože i obyčejné tříválcové turbo jezdí zajímavě, navíc má skoro poloviční výkon. OPC na to jde jinak, mnohem drsněji, až vás to hned při prvních kilometrech překvapí. Stačí do auta nasednout (do sportovních sedaček Recaro) a nastartovat. Z dvojice koncovek výfuku vycházejících z jednoho tlumiče se ozve vcelku slušné divadlo (v tom dobrém slova smyslu…). Oproti spoustě dnešních aut se ale zvuky ozývají jen z motoru a výfuku, žádné falešné tóny z vibrujících blbostí na stěně motoru nebo z reproduktorů. A to ještě nevíte, co auto vydává při ostřejší jízdě, o tom později… :)

test-opel-corsa-opc-p3

Pojďme na to pěkně popořadě. Pod přední kapotou (s falešným nasávačem vzduchu) se nachází turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. V Opelu ho vyladili na 152 kW/207 koní a točivý moment 245 Nm (při overboostu dokonce až 280 Nm!). Zajímá-li vás, jaké je zrychlení z 0 na 100 km/h, pak vězte, že to papírově Corsa OPC zvládne za 6,8 sekundy a dokáže jet maximální rychlostí až 230 km/h. Pokud by vás zrychlení v přímce neoslovilo, vyražte do zatáček. Jen se přesvědčte, že máte příplatkový samosvor…

Ano, mechanický lamelový samosvorný diferenciál Drexler je u Corsy OPC příplatkový, Opel za něj chce 60 tisíc Kč. Mohlo by se to zdát jako hodně peněz, ale dostanete ho v paketu Performance, který mimo to obsahuje ještě obrovské 330 mm přední kotouče s brzdiči Brembo s většími 18″ koly s pneumatikami Michelin a ještě sportovnější vyladění podvozku.

Po pravdě, sportovnější vyladění podvozku znamená, že je auto ve spojení s 18″ disky opravdu hodně tvrdé. To ale platí pouze při pomalé jízdě a při jízdě po městě. Jakmile auto začnete „honit“ (a že to není vůbec žádný problém… :) ), podvozek začne fungovat skvěle. Kola i na nerovné silnici neustále drží kontakt s vozovkou, Corsa výrazně neodskakuje a skvěle kopíruje povrch, táhne za předek a drží. A to i přesto, že zadní náprava nemá sofistikované nezávislé zavěšení, ale jednoduchou nápravu, oproti sérii pouze sníženou o 10 mm a s přepracovanou geometrií.

test-opel-corsa-opc-p1

Opel v tiskové zprávě podvozek popisuje přesně takhle: „V zájmu optimálního přenosu výkonového potenciálu na silnici vyvinuli konstruktéři Opel ve spolupráci se specialisty výrobce tlumičů pružení Koni podvozek s inovativními tlumiči. Nová technologie Frequency Selective Damping (FSD) přizpůsobuje sílu útlumu momentální frekvenci pohybu vozidla, čímž dovoluje dosáhnout rovnováhy mezi nekompromisními sportovními jízdními vlastnostmi a adekvátní úrovní komfortu.“ A s tím se dá po několikadenním soužití a ježdění s autem bez výhrad souhlasit.

To nejlepší je ale na autě jednoznačně samosvor, díky němuž má přední náprava až neskutečný grip. Přijedete do zatáčky, přibrzdíte (mimochodem Corsa je nečekaně klidná i na brzdách) a na apexu jen šlápnete na plyn a cítíte, jak Corsa stopu utáhne. Je tu krásně poznat ten rozdíl mezi elektronickým samosvorem, který sice také funguje dobře, a poctivým mechanickým, který však funguje mnohem lépe. Dokonce funguje tak dobře, že se zapnutou stabilizací kontrolka trakce ani neblikne! I když je to předokolka s vcelku vysokým výkonem, tak tohle auto v zatáčce pod plynem rozhodně nejde neovladatelně po tečně ven, to auto jde pořád za předkem. Jenže… Tohle auto není pro slečinky. Nedá vám rychlost zadarmo a potřebuje pevnou ruku. Samosvor je naladěn opravdu nekompromisně, a tak se s řidičem pere a neustále mu tahá volant z ruky. Jednou rukou se tohle auto řídit prostě nedá.

Ačkoliv velká kola ukrývají obrovské brzdy, z jejich účinnosti jsem byl maličko zklamaný. Tedy, abych to vysvětlil, Corsa OPC brzdí skvěle a pořád, nedají se při běžném ježdění unavit, ale pedál je měkký a prakticky bez citu. Brzdy se nedají příliš dobře dávkovat, na jejich ovládání je potřeba zvyknout. A to je škoda.

test-opel-corsa-opc-p2

Celou tuhle neskutečně zábavnou a i přes značnou necitlivost brzd jistou jízdu doprovází hotové divadelní představení, které předvádějí dva hlavní hrdinové – motor a výfuk. To, co se z útrob tohohle prcka line, je neskutečné! Není to nesmyslně hlučné, přesto je to na dnešní poměry hodně hlasité. Motor saje vzduch tak, že to slyšíte, zvuk jedna-šestky je syrový a sytý. Přesto řidiče neobtěžuje a když na plyn nebude tlačit, auto se i ztiší (i když nijak zásadně… :D ). Dokonce si auto do výfuku párkrát i střelilo, navíc ne uměle jako to dělají jiná auta, ale opravdu. Nevím, jak to Opel dělá, ale podobně poutavou symfonii předváděla už Astra OPC a Corsa OPC s ní pokračuje. Netuším, proč to nejde i u jiných automobilek…

Na Corse se mi taky líbí to, že jsem tu jen já a auto, které svým způsobem reaguje dost mechanicky, takovým způsobem, který se už z dnešních aut vytrácí. Nejsou tady žádná tlačítka aktivující sportovní režimy a podobné blbosti, je tady prostě jedno naladění a jak se s tím poperete, to je jen a pouze na vás. Je jasné, že s některými jinými auty budete rychlejší, budete se cítit jistěji, jejich řízení vám nedá tolik práce, ale troufnu si říct, že právě ta určitá surovost Corsy OPC je to, co vás na ní bude bavit. Možná si to nebudete tolik užívat při každodenních cestách do práce, ale o víkendu, o víkendu jí budete milovat!

Tenhle pocit dotvářejí také skvělá sportovní sedadla Recaro, jenž podrží řidiče a spolujezdce (i když by prý snesly klidně ještě větší boční vedení) i v těch nejostřejších zatáčkách. Zadní sedadla jsou spíš lavice, ale to nevadí, protože se na ně stejně nikdo průměrně vzrostlý nevejde. Posez za volantem je skvělý, ačkoliv sedačku bych snesl klidně ještě o pár centimetrů níže, ale vadila mi hlavice řadící páky. Ta je totiž poměrně velká, takže se v ruce nedrží úplně příjemně, a její švy mě řezaly do dlaně. Při sportovní jízdě bych také ocenil její přesnější kulisu i kratší dráhy.

test-opel-corsa-opc-p4

Interiér je navíc na to, že jde o vrcholné sportovní OPC, poměrně obyčejný. Změn je poskrovnu, a ty se vlastně soustředí jen na nové sedačky a nějaká loga OPC (v budíkách, na řadičce, …) a víc nic. Ani z exteriéru to není žádná divočina, zpředu na první pohled poznáte snad jen mohutné nasávače vzduchu v rozích nárazníku, z boku vyniknou velká kola a spoiler na kufrových dveřích, kterého si všimnete i zezadu, a doplňuje ho již zmíněná dvojice koncovek výfuku s difuzorem a malé logo OPC na víku zavazadelníku.

Praktické tohle auto ale rozhodně není, ale opravdu byste čekali, že bude? V pohodě odveze pouze dvoučlennou posádku s malými taškami a úsporností také neoplývá. Na optimistické hodnoty spotřeby v technických údajích začínající sedmičkou zapomeňte, i v klidném tempu se budete pohybovat kolem deseti litrů a opravdu svižné tempo vyžene spotřebu klidně nad 15. Na nádrž ujede OPC jen asi 250 km, ale její doplnění je otázkou přibližně 1300 Kč. Tankovat ale musíte stovku, obyčejný Natural 95 Corsa OPC nepapá.

Tohle auto mě s přibývajícími kilometry bavilo víc a víc. Je rychlé, je zábavné, ale stále vám připomíná, že rychlost nedá zadarmo a musíte ho chytit pevně. Přesto jsem tohle auto po těch pěti dnech a šesti stovkách kilometrů na okreskách vracel nerad. Úplně klidně bych si dokázal představit, že mi bude parkovat v garáži. Těch 560 tisíc (včetně paketu Performance) za to určitě stojí!

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Corsa OPC
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,152 kW/207 koní při 5 800 ot./min
Točivý moment:,245 Nm při 1900 ot./min (overboost až 280 Nm)
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.9 / 6.2 / 7.5
CO2:,174 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,4 021 mm
Šířka:,1 746 mm
Výška:,1 479 mm
Rozvor:,2 510 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 293 kg
Objem zavazadlového prostoru:,285 / 1 090 litrů
Akční ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru