SEAT modernizoval svůj nejprodávanější model v nabídce. Nový Leon se dočkal několika drobných změn vzhledu, ale i techniky. Vyzkoušeli jsme ho s pětidveřovou karoserií ve výbavě Style s benzínovou motorizací 1.4 TSI 92 kW.

Co je nového?

První pohled na auto prozradí, že se žádné velké změny nekonaly. Šlo jen o drobné doladění hran a zejména novou grafiku předních i zadních světlometů. Přední světla dostala jiný tvar denního svícení a ukazatelů směru, která mají inspiraci u SUV Ateca. Adaptivní sice stále nejsou, ale svítí o poznání lépe než u verze před modernizací. Lépe je vidět i ukazatel směru. Vzadu jsou světla téměř kompletně LEDková (jedinou výjimku tvoří žárovka pro couvací světlo), včetně blinkru, který prochází celou délkou svítilny. Jiné, užší jsou i přední mlhové světlomety s technikou LED.

 

Úpravy exteriéru tak kromě nových světlometů přinesly novou příď vozu, která dostala novou masku chladiče a nový nárazník. Boční profil prozradí nové lišty kolem oken (pro XCELLENCE chromovanými) a design kol. Pohled na zadní část opět prozradí nový nárazník. Oba nárazníky navíc dostaly přibližně uprostřed novou ostrou hranu. Šéfdesignér značky SEAT Alejandro Mesonero Romanos k tomu říká: „Leon je velmi atraktivní model a není nutné měnit jeho vzhled, jen ho posílit, osvěžit. Cílem bylo dosáhnout harmonie mezi všemi součástmi modelu, zejména přídě a zádě s bočními partiemi vozu.“

Katalog také prozrazuje trojici nových odstínů laku karoserie: červená Desire, modrá Mystery a purpurová Boheme. Jenže celkově jsou barvy poněkud smutné a spíše „monochromatické“. Chtělo by to nějaké osvěžení, kde jsou ty časy, kdy mohl být Leon žlutý, červený nebo zelený?

Interiér je takřka beze změn. Tou nejzásadnější a bezpochyby nejpříjemnější je nový, větší, až 8″ displej (původně jen 5,8″) multimedií a navigace. Interiér s ním vypadá „dospěleji“ a zobrazované informace jsou větší a lépe čitelné. Díky tomu ale zmizela tlačítka kolem displeje a zůstala pouze dvě – jedno otevírá MENU multimedií a to druhé aktivuje prostřední Mirror Link. Z interiéru také zmizela klasická ruční brzda, nahradilo ji (kromě nejnižší výbavy) tlačítko. Uvnitř je ale celkově příjemnější atmosféra.

Modernizovaný SEAT Leon přijíždí také s několika příjemnými komfortními prvky, poprvé se v nabídce objevuje bezklíčkový vstup do auta i do kufru, ale i startování. Tím testované auto vybaveno nebylo, provedení a funkčnost nicméně bude stejná jako u modelu Ateca. Poslední novinkou je také možnost bezdrátového dobíjení mobilních telefonů v přihrádce před řadící pákou.

Pohonné ústrojí

Na rozdíl od Volkswagenu Golf nebo menšího modelu Ibiza nedostal Leon zatím nový motor 1.5 TSI Evo. V ceníku lze tak nalézt prakticky stejnou nabídku motorizací jako před modernizací. Základem benzínových verzí je „starší“ motor, čtyřválec 1.2 TSI s 81 kW, nabídka pokračuje přeplňovanými tříválci 1.0 TSI s 85 kW – mimochodem ve Škodě Octavia 1.0 TSI se nám tento motor líbil – a pokračuje jednotkami 1.4 TSI s 92 kW a 110 kW a zatím končí 1.8 TSI se 132 kW. Naftové motory zastupuje pouze 1.6 TDI 85 kW a 2.0 TDI se 110 kW a 135 kW. Nechybí ani verze 1.4 TGI spalující CNG.

Testované auto mělo pod kapotou 1,4 TSI s 92 kW. Jde o takový ideální střed nabídky. Auto s ním docela jede, přesto je spotřeba paliva vcelku nízká. Nabízí se od výbavy Style, kterou měl i náš bílý Leon. Technické údaje prozrazují výkon 92 kW/120 koní a točivý moment 200 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Leon za 9.3 sekundy a rozjede se až na 202 km/h. Motor je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou.

Praxe ukázala, že motor působí poměrně svižným dojmem a do jisté míry jeho zátah se vzrůstajícími otáčkami graduje. Nejde o takový ten typický dnešní turbomotor, který v celém spektru otáček táhne lineárně. Bylo poměrně zábavné s ním jezdit. Navíc tento motor nemá žádné odpojování válců jako má jeho silnější verze se 110 kW.

A spotřeba? Dálky znamenají spotřebu do 7 l/100 km, například cesta do Pece pod Sněžkou na BMW xDrive Experience skončila na hodnotě 6.2 l/100 km s autem, které má najeto jen 2000 km. Na konci testu jsme se nakonec dostali na rovných sedm litrů na 100 ujetých kilometrů. A to je hodnota, která opravdu potěšila. Navíc šlo prakticky o nové, nezajeté auto, ale navíc panovaly teploty hluboko pod bodem mrazu.

Jízda

Motor je hned po startu tichý, výrazněji se neprojevuje ani při jízdě. Perfektní je posez za volantem, ačkoliv jeho věnec bych si dokázal představit tlustší. Naopak řadící páka a její pohyb v kulise se mi hodně líbí.

SEAT Leon má stejně jako Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia dvojí možnosti konstrukce zadní nápravy. Levnější a slabší verze mají vzadu tuhou nápravu, silnější (od 111 kW včetně) mají nezávislé zavěšení. Testovaná verze tak měla levnější a jednodušší řešení, které ale při běžné jízdě prakticky není poznat. Že je záď nervóznější se dá poznat až při opravdu rychlé jízdě a časté změně směru a nebo na rozbité silnici. Důležité ale je, že se od zadních kol neozývají žádné nepříjemné zvuky ani rány. Podvozek je tužší, ačkoliv s malými 16″ koly stále poměrně komfortní. Leon na silnici působí agilně, vždyť je také hmotnost testované verze jen 1 224 kg.

Závěr

Modernizace SEATu Leon byla designově velmi střídmá, důležitá byla spíše technika, která se více přiblížila novému SUV Ateca, které přišlo s (pro SEAT) mnoha novými prvky.

SEAT nasadil v České republice na model Leon poměrně zajímavou cenovku. Narozdíl od největších konkurentů z vlastní stáje – Volkswagen Golf startuje na 411 900 Kč, Škoda Octavia na 407 900 Kč – začíná ceník na akčních 339 000 Kč! A 70 tisíc Kč rozdíl je opravdu znát. Základní akční cena testované verze je 449 900 Kč, běžná cena tohoto auta začíná na částce 465 900 Kč.

+
Pohodlný podvozek Vyšší posez a krátké sedáky
Prostorný interiér Omezená nabídka motorizací
Spotřeba paliva Nemá v nabídce 4×4 ani „outdoorové" verze
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Leon 1.4 TSI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 395 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 92 kW/125 koní
Točivý moment: 200 Nm při 1 400 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.3 s
Maximální rychlost: 202 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.2
Emise CO2: 120 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 282 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor: 2 636 mm
Pohotovostní hmotnost: 1224 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů
Ceník: ke stažení zde