test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (1)

Test Hyundai i30 N Project C (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 9. 2020


Hyundai i30 N je autem, které baví. První sportovní model korejské značky se povedl a ostřejší verze, nazvaná jako Project C to posouvá ještě o kousek dál. Navíc tím správným směrem – ke sportovnější jízdě. My jsme ho v rámci testu vyzkoušeli.

Je lehčí a tužší

Zatímco běžný Hyundai i30 N nemá být nejrychlejší na závodním okruhu, ale má řidiče hlavně pobavit, verze Project C právě na rychlosti a stabilitě přidává. Není to ale na úkor zábavnosti, spíše každodennímu používání. Hlavní důvod je o 6 milimetrů snížený podvozek, který byl navíc přitvrzen, což napomohlo i ke snížení těžiště 8,8 milimetru.

Komfortu rozhodně neprospívají ani 19″ disky kol. Jde o disky OZ, které jsou vyráběny přímo pro i30 N Project C a jsou kovaná, díky čemuž ušetřila hmotnost na těch místech, kde je to pro lepší jízdní vlastnosti nejvýhodnější – na neodpružené hmotě. Celkově jde o 22 kilogramů. Neodpružená hmota je snížena i užitím závěsů a nábojů kol z hliníku na zadní nápravě (- 4,66 kg).

test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (22)

Odlehčovalo se ale i dále. Pouhým pohledem na auto si můžete všimnout karbonových doplňků (přesněji jde o materiál CFRP = Carbon Fibre Reinforced Plastic). Z tohoto materiálu je kapota motoru (-7,2 kg), oba boční nástavce prahů (-499 gramů na každé straně), přední spoiler (ten sice přidává +240 gramů, ale upravuje aerodynamiku a vzhled) a difuzor zadního nárazníku (-386 gramů). Hmotnost snižují také sportovní přední anatomická sedadla Sabelt (-7,5 kg u každého sedadla), v nichž se skvěle sedí a mají parádní boční vedení.

Výsledná hmotnost je tedy 1395 kilogramů, což je oproti nedávno testovanému Hyundai i30 N Performance, vážícímu 1,5 tuny docela velký rozdíl. A pocitově při jízdě jde o opravdu lehké auto, které s naprostou lehkostí, jistotou a ochotou mění směr.

Motor je beze změny. Nevadí to

Co se ale neliší, to je motor. Pod kapotou je přeplňovaný dvoulitr T-GDI s výkonem 202 kW/275 koní a s maximem točivého momentu při krátkodobém zvýšení plnicího tlaku 378 Nm (standardně 353 Nm). A ono to vůbec nevadí, protože síla mu nechybí. Přednosti i30 N Project C totiž neoceníte na rovince, ale právě hlavně v zatáčkách.

test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (23)

Tady je 275 koní a 378 Nm dostatečných. Na silnici je navíc bez problémů přenesete i díky elektronickému samosvoru na přední nápravě, který pocitově funguje ještě drsněji, než v v i30 N Performance. Project C ale zatáčí tak agilně, jako by ho snad zepředu někdo tahal na drátku. Překvapivě ale volant ani při plné akceleraci netahá za ruce. Mimochodem volant je tu potažený Alcantarou s proužkem na 12. hodině.

Při jízdě baví, je ale hodně tuhé

Když Hyundai i30 N přišlo na trh, rozplývali jsme se nad jeho zvukem. Z dvojice koncovek výfuku se ozýval působivý zvuk nejen na volnoběh, ale i při jízdě. Doprovázely ho navíc různé druhy prskání a střílení. S příchodem verze i30 N Fastback a filtru pevných částic se vše trochu zjemnilo, ale zvuk má tohle auto pořád. Navíc zvenku, ne díky reproduktorům jen uvnitř.

Už po startu se ozve slušný baryton, který v dnešním automobilovém světě skoro nemá obdoby. Samozřejmě si lze zvuk výfuku do jisté míry upravit – ať už přepínáním jednotlivých jízdních režimů anebo nastavením individuálního režimu „N“. Při ubrání plynu si do výfuku občas decentně odfrkne a při přeřazení občas zastřílí. Čím více prohřátý výfuk je, tím výraznější zvuky jsou. Ostatně poslechnout si to můžete v tomto videu.

Nastavitelné tlumiče jsou i v normálním jízdním režimu hodně tuhé, do centra Prahy to není úplně ideální, ale jakmile opustíte město a ukáže se před vámi klikatý asfalt vinoucí se po krajině, zjistíte, že tohle je přesně to, co Hyundai i30 N Project C sedí. Podvozek si můžete ještě přitvrdit, dokonce z něj v nejsportovnějším jízdním režimu „N“ můžete udělat ultra tvrdý podvozek, který se pak hodí jen na opravdu hladkou silnici, možná lépe na okruh.

Nastavení se mění nejen podle zvoleného jízdního režimu, ale je možné si nastavit i vlastní „N CUSTOM“ jízdní režim – nastavit se dá 7 věcí, takže výběr je veliký. My jsme nakonec jezdili na komfortní podvozek, protože i ten svou tuhostí dostačoval. A i samotné nastavení jednotlivých jízdních režimů je ve verzi Project C upraveno.

Motor samotný táhne pěkně od nízkých otáček, až k červenému poli. Chybí mu sice nějaká výkonová špička, ale vlastně to vůbec nevadí. Do děje vtáhne i tak, zejména právě svým zvukovým projevem. Jakmile ho vytočíte k červenému poli, sáhnete po řadící páce a kratičkým pohybem zápěstí přeřadíte. Dočkáte se při tom příjemného mechanického odporu. Mimochodem řadicí páka má v i30 N Project C taky specifický tvar. Přiznám se, že mi do ruky nesedl úplně ideálně, protože je příliš velký a hranatý, ale dá se na něj zvyknout.

test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (26)

Závěr

Interiér auta je analogový, žádné digitální budíky, velké dotekové displeje, ale stále klasické ručičky a mechanické ovládací prvky. V dnešním automobilovém světě to sice vypadá jinak, ale nám se líbí právě to, že s „analogovým“ interiérem do jisté míry souvisí i „analogovst“ auta, kde si to – pokud chcete jet opravdu rychle a sportovně – vlastně „oddřete“ sami. Stabilizace se dá deaktivovat, řízení má odpor, podvozek naprosto přesně informuje o tom, co je pod koly. Na pohyby volantem reaguje auto ihned, nikoliv však zbrkle. A je tu i klasická ruční brzda. Takhle nějak by mělo vypadat sportovní auto pro zábavu, na víkendové projížďky.

Méně nadšení logicky kvůli tomu budete ve městě, speciálně pokud vyrazíte na kočičí hlavy, protože Huyndai i30 N Project C vám do zadku zprostředkuje nejen kostky samotné, jejich spáry, ale i jakoukoliv jinou nerovnost na povrchu. Také zpomalovací prahy „stojí za to“. Podvozek naprosto věrně kopíruje všechno, jakmile kolo práh přejede, okamžitě se opět opře o asfalt, bez takřka jakéhokoliv propružení. Je to ale snesitelná daň za to, že si mimo město užijete zábavu za volantem.

Huyndai i30 N Project C si už neobjednáte. Vyroben byl pouze v 600kusové limitované sérii pro celý svět, přičemž do České republiky šlo 7 aut. Příplatek byl oproti výchozí i30 N tři sta tisíc, oproti i30 N Performance to bylo 260 tisíc korun. 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,i30 N Project C (506/600)
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,202 kW/275 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,353 Nm (378 Nm overboost) při 1450 – 4700 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.0 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.7 / 5.7 / 7.1
Emise CO2:,176 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4371 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1439 mm
Rozvor:,2650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1395 kg
Objem zavazadlového prostoru:,381 litrů
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru