test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (1)

Hyundai i30 N je autem, které baví. První sportovní model korejské značky se povedl a ostřejší verze, nazvaná jako Project C to posouvá ještě o kousek dál. Navíc tím správným směrem – ke sportovnější jízdě. My jsme ho v rámci testu vyzkoušeli.

Je lehčí a tužší

Zatímco běžný Hyundai i30 N nemá být nejrychlejší na závodním okruhu, ale má řidiče hlavně pobavit, verze Project C právě na rychlosti a stabilitě přidává. Není to ale na úkor zábavnosti, spíše každodennímu používání. Hlavní důvod je o 6 milimetrů snížený podvozek, který byl navíc přitvrzen, což napomohlo i ke snížení těžiště 8,8 milimetru.

Přečtěte si také:  Hyundai i30 N Project C slaví světovou premiéru na Frankfurtském autosalonu 2019

Komfortu rozhodně neprospívají ani 19″ disky kol. Jde o disky OZ, které jsou vyráběny přímo pro i30 N Project C a jsou kovaná, díky čemuž ušetřila hmotnost na těch místech, kde je to pro lepší jízdní vlastnosti nejvýhodnější – na neodpružené hmotě. Celkově jde o 22 kilogramů. Neodpružená hmota je snížena i užitím závěsů a nábojů kol z hliníku na zadní nápravě (- 4,66 kg).

test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (22)

Odlehčovalo se ale i dále. Pouhým pohledem na auto si můžete všimnout karbonových doplňků (přesněji jde o materiál CFRP = Carbon Fibre Reinforced Plastic). Z tohoto materiálu je kapota motoru (-7,2 kg), oba boční nástavce prahů (-499 gramů na každé straně), přední spoiler (ten sice přidává +240 gramů, ale upravuje aerodynamiku a vzhled) a difuzor zadního nárazníku (-386 gramů). Hmotnost snižují také sportovní přední anatomická sedadla Sabelt (-7,5 kg u každého sedadla), v nichž se skvěle sedí a mají parádní boční vedení.

Výsledná hmotnost je tedy 1395 kilogramů, což je oproti nedávno testovanému Hyundai i30 N Performance, vážícímu 1,5 tuny docela velký rozdíl. A pocitově při jízdě jde o opravdu lehké auto, které s naprostou lehkostí, jistotou a ochotou mění směr.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia 1.5 TSI 110 kW ACT (2020)

Motor je beze změny. Nevadí to

Co se ale neliší, to je motor. Pod kapotou je přeplňovaný dvoulitr T-GDI s výkonem 202 kW/275 koní a s maximem točivého momentu při krátkodobém zvýšení plnicího tlaku 378 Nm (standardně 353 Nm). A ono to vůbec nevadí, protože síla mu nechybí. Přednosti i30 N Project C totiž neoceníte na rovince, ale právě hlavně v zatáčkách.

test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (23)

Tady je 275 koní a 378 Nm dostatečných. Na silnici je navíc bez problémů přenesete i díky elektronickému samosvoru na přední nápravě, který pocitově funguje ještě drsněji, než v v i30 N Performance. Project C ale zatáčí tak agilně, jako by ho snad zepředu někdo tahal na drátku. Překvapivě ale volant ani při plné akceleraci netahá za ruce. Mimochodem volant je tu potažený Alcantarou s proužkem na 12. hodině.

Při jízdě baví, je ale hodně tuhé

Když Hyundai i30 N přišlo na trh, rozplývali jsme se nad jeho zvukem. Z dvojice koncovek výfuku se ozýval působivý zvuk nejen na volnoběh, ale i při jízdě. Doprovázely ho navíc různé druhy prskání a střílení. S příchodem verze i30 N Fastback a filtru pevných částic se vše trochu zjemnilo, ale zvuk má tohle auto pořád. Navíc zvenku, ne díky reproduktorům jen uvnitř.

Už po startu se ozve slušný baryton, který v dnešním automobilovém světě skoro nemá obdoby. Samozřejmě si lze zvuk výfuku do jisté míry upravit – ať už přepínáním jednotlivých jízdních režimů anebo nastavením individuálního režimu „N“. Při ubrání plynu si do výfuku občas decentně odfrkne a při přeřazení občas zastřílí. Čím více prohřátý výfuk je, tím výraznější zvuky jsou. Ostatně poslechnout si to můžete v tomto videu.

Nastavitelné tlumiče jsou i v normálním jízdním režimu hodně tuhé, do centra Prahy to není úplně ideální, ale jakmile opustíte město a ukáže se před vámi klikatý asfalt vinoucí se po krajině, zjistíte, že tohle je přesně to, co Hyundai i30 N Project C sedí. Podvozek si můžete ještě přitvrdit, dokonce z něj v nejsportovnějším jízdním režimu „N“ můžete udělat ultra tvrdý podvozek, který se pak hodí jen na opravdu hladkou silnici, možná lépe na okruh.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu BMW X1 xDrive 25e (2020)

Nastavení se mění nejen podle zvoleného jízdního režimu, ale je možné si nastavit i vlastní „N CUSTOM“ jízdní režim – nastavit se dá 7 věcí, takže výběr je veliký. My jsme nakonec jezdili na komfortní podvozek, protože i ten svou tuhostí dostačoval. A i samotné nastavení jednotlivých jízdních režimů je ve verzi Project C upraveno.

Motor samotný táhne pěkně od nízkých otáček, až k červenému poli. Chybí mu sice nějaká výkonová špička, ale vlastně to vůbec nevadí. Do děje vtáhne i tak, zejména právě svým zvukovým projevem. Jakmile ho vytočíte k červenému poli, sáhnete po řadící páce a kratičkým pohybem zápěstí přeřadíte. Dočkáte se při tom příjemného mechanického odporu. Mimochodem řadicí páka má v i30 N Project C taky specifický tvar. Přiznám se, že mi do ruky nesedl úplně ideálně, protože je příliš velký a hranatý, ale dá se na něj zvyknout.

test-2020-hyundai_i30_n_project_c-nr506- (26)

Závěr

Interiér auta je analogový, žádné digitální budíky, velké dotekové displeje, ale stále klasické ručičky a mechanické ovládací prvky. V dnešním automobilovém světě to sice vypadá jinak, ale nám se líbí právě to, že s „analogovým“ interiérem do jisté míry souvisí i „analogovst“ auta, kde si to – pokud chcete jet opravdu rychle a sportovně – vlastně „oddřete“ sami. Stabilizace se dá deaktivovat, řízení má odpor, podvozek naprosto přesně informuje o tom, co je pod koly. Na pohyby volantem reaguje auto ihned, nikoliv však zbrkle. A je tu i klasická ruční brzda. Takhle nějak by mělo vypadat sportovní auto pro zábavu, na víkendové projížďky.

Přečtěte si také:  Automobily Kia, Hyundai, Genesis budou využívat digitální platformu ‚NVIDIA DRIVE‘

Méně nadšení logicky kvůli tomu budete ve městě, speciálně pokud vyrazíte na kočičí hlavy, protože Huyndai i30 N Project C vám do zadku zprostředkuje nejen kostky samotné, jejich spáry, ale i jakoukoliv jinou nerovnost na povrchu. Také zpomalovací prahy „stojí za to“. Podvozek naprosto věrně kopíruje všechno, jakmile kolo práh přejede, okamžitě se opět opře o asfalt, bez takřka jakéhokoliv propružení. Je to ale snesitelná daň za to, že si mimo město užijete zábavu za volantem.

Huyndai i30 N Project C si už neobjednáte. Vyroben byl pouze v 600kusové limitované sérii pro celý svět, přičemž do České republiky šlo 7 aut. Příplatek byl oproti výchozí i30 N tři sta tisíc, oproti i30 N Performance to bylo 260 tisíc korun. 

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: i30 N Project C (506/600)
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 202 kW/275 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 353 Nm (378 Nm overboost) při 1450 – 4700 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 6.0 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.7 / 5.7 / 7.1
Emise CO2: 176 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4371 mm
Šířka: 1795 mm
Výška: 1439 mm
Rozvor: 2650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1395 kg
Objem zavazadlového prostoru: 381 litrů