Hyundai i30 N Performance

Test Hyundai i30 N Performance (2020)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 9. 8. 2020


Prosadit se mezi rychlými hatchbacky chce hodně ostré lokty. Tím spíš, když je to váš první opravdu sportovní model. Když si ovšem vezmete na pomoc Alberta Biermanna, máte dobře nakročeno. Tenhle člověk je totiž podepsaný pod řadou výjimečných bavoráků z divize M. Před časem se ovšem přesunul pod křídla korejského koncernu a Hyundai i30 N je tedy hlavně jeho dítkem.

Že se nedíváte na obyčejný rodinný hatchback vám auto naznačuje velmi důrazně. Přední nárazník má velké nasávací otvory a lemuje ho červeně orámovaný splitter. Ani záď nezůstává s velkým difuzorem pozadu, k tomu jsou tady dvě velké koncovky výfuku a navrch černé křídlo s vtipně zakomponovaným trojúhelníkovým brzdovým světlem.

Snížený podvozek auto přiblížil k asfaltu, disky mají průměr devatenácti palců a obouvají lepivé pryže od Pirelli. Kdyby i potom někdo zůstal na pochybách, je tady světle modrý lak Performance Blue, který s černými doplňky pěkně kontrastuje. Suma sumárum vypadá i30 N zatraceně dobře, a to aniž by zacházel do extrémů v duchu Hondy Civic Type R.

Hyundai i30 N Performance

Změny v interiéru už nejsou tak rozsáhlé. Sportovnější nádech by vnitřku rozhodně slušel. Jestli ale dáváte přednost funkci před formou, budete spokojeni jen co otevřete kufr. Jeho 381 litrů sice neohromí, rozpěra zvyšující tuhost karoserie ale rozhodně ano. Praktičnost navíc téměř nesnižuje, protože je zarovnaná se zadními sedadly.

A plusové body sbírají i přední sedadla, která vás při radovánkách podrží, ale na delších cestách z vás nevytřesou duši. Mohla by ovšem být ukotvená níže, snaží se to ale kompenzovat elektrickým posuvem. Volant má ideální tloušťku věnce a k tomu pár tlačítek navrch. Díky nim si rychle naklikáte ten správný jízdní režim, takže vás nečeká žádné zdlouhavé lovení v dotykovém menu.

Změny proběhly i v kapličce přístrojů. Podél otáčkoměru se táhne proužek diod, které ukazují maximální otáčky vzhledem k teplotě motoru. Vtipný detail, který už jste možná viděli u mnichovských strojů. Přesně v zorném poli pak našly své místo další diody. Ty se rozsvěcí ve chvíli, kdy ručička otáčkoměru šplhá k samému vrcholu, dávají vám tak jasně najevo, že by bylo záhodno sáhnout po řadicí páce. Ta má jednoduchý, téměř kulatý tvar, takže pěkně padne do ruky a ani k samotnému chodu nelze mít námitky. Je přesný a jistý, s příjemným mechanickým zaklapnutím.

Hyundai i30 N Performance

Volume mu nechybí

Už samotné nastartování probíhá dramaticky. Se zástavbou filtru pevných částic motor sice stáhl volume, pořád o vás ale sousedi budou vědět. Na volnoběh motor pěkně bručí, v nejsportovnějším režimu se volnoběžné otáčky ještě o chlup zvýší a dvě roury na zádi se naplno otevřou.

Pod kapotou za všech okolností najdete zážehový dvoulitr spojený výhradně s manuálem. U klasické verze má 250 koní, u verze Performance pak 275, točivý moment je u obou stejných 353 Nm, krátkodobě ale ze sebe umí dostat až 378 Nm. Výsledkem je sprint na stovku za 6,1 sekundy a maximálka 250 km/h.

Přestože jiní konkurenti už výkonem začínají trojkou, výkon autu vážně neschází. Motor se krásně sbírá od nízkých otáček, ve středním pásmu výbušně táhne vpřed a překvapivě nabídne i slušnou špičku. A k tomu ten soundtrack, kterému se žádný z konkurentů nemůže rovnat. S povolením plynu umí motor pořádně zapráskat a většinu času si charakterně bublá.

Hyundai i30 N Performance

Na výběr je hned z pěti jízdních režimů, v zásadě si ale nejspíš vystačíte se dvěma. Vedle Eco, Normal a Sport jsou tady speciální režimy N a N Custom. Ryzí režim N přijde ke slovu na okruhu nebo hladkých okreskách, a to hlavně kvůli podvozku, který je na české silnice opravdu nekompromisní. Auto je tuhé jako skála a k vašemu pozadí nemá slitování.

N jako nirvána

To druhý režim si můžete přizpůsobit úplně podle sebe, od odezvy motoru, přes samosvorný diferenciál až po chování tlumičů, nastavení stabilizace či automatických meziplynů. Pak už stačí jen jeden stisk a auto máte připravené přesně tak, jak máte rádi.

Já jsem upřednostnil sportovní motor s komfortně naladěným podvozkem, na běžné silničky jde o ideální setup. Podvozek fantasticky filtruje nerovnosti a přitom výborně zatáčí bez náznaku zaváhání. Předek nasměrujete na vnitřek, kola se díky (elektronickému) samosvoru zakousnou do asfaltu jako rozzuřený pitbul a auto za hromového burácení vystřelí vstříc další zatáčce. Efektivita, s jakou eNko dokáže přenést výkon na asfalt je ohromující. A zábavu k tomu přihazuje lopatou. Na brzdách se zadek umí hezky sklouznout, takže mu musíte vládnout pevnou rukou, pak se vám ale odmění úžasným zážitkem.

Hyundai i30 N Performance

V normálním režimu naopak auto zkrotne jako bišonek. Výfuk se utlumí, reakce plynu se otupí a rázem máte příjemný hatchback, v jehož útrobách číhá 275 koní. Jen bych v takovém režimu čekal o něco střídmější apetit. I úplně běžným tempem si motor řekne o zhruba 9 litrů, sportovně-svižně pojedete za 14, při opravdu ostrém tempu si motor usrkne z nádrže ještě víc.

Závěr a cena

Hyundai vytvořil analogové auto do digitální doby. Jasně, pár digitálních libůstek si sice neodpustil, ale všechno je to přijatelných mezích. A jde to vypnout. Třeba pokud jde o ty automatické meziplyny. Hyundai i30 N je výjimečně podařený sportovní hatchback, který míchá všechny správné ingredience do vynikajícího koktejlu. Má výbušný motor, pořád skvělý zvuk a fantasticky naladěný podvozek. Jen ta spotřeba by v klidnějším tempu mohla být o trochu nižší.

Cena aktuálně startuje na částce 699.900 Kč za verzi s výkonem 250 koní, za provedení Performance si připlatíte rovných 40 tisíc. A stojí za každou korunu, protože vedle výkonu přihazují o palec větší kola, elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností, výztuhu v kufru a výkonnější brzdy. Za speciální lak necháte u dealera 17 tisíc, paket Everyday s elektrickými sedadly vás přijde na 30 tisíc, a to je v zásadě vše.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,i30 N
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,202 kW/275 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,353 Nm (378 Nm overboost) při 1450 – 4700 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.2/6.3/7.7
Emise CO2:,176 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4335 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1447 mm
Rozvor:,2650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1504 kg
Objem zavazadlového prostoru:,381 / 1287 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru