test-2019-hyundai-i30-fastback-n-performance- (3)

Test Hyundai i30 Fastback N Performance (2019)

Autor: Pavel Srp - 10. 12. 2019


Když přišel Hyundai i30 N, způsobilo to rozruch. Tohle auto velebila prakticky všechna světová média. V testech jsme ho chválili i my. Byla to ale pouhá předzvěst toho, co vše se chystá. Modelů Hyundai N už je dnes vícero a my jsme v rámci testu vyzkoušeli Hyundai i30 Fastback N.

Vypadá sexy

Podle mnoha lidí vypadá karosářská varianta liftback, kterou korejská automobilka nazývá jako i30 Fastback, ještě lépe. A to nejen v sérii, ale zejména ve vrcholné eNkové verzi. Dostala velmi podobné designové prvky jako pětidveřový hatchback, nechybí tedy ostřeji tvarované nárazníky, velká kola s velkými brzdami, ale i dvojice výfuku – po jednom v každém rohu nárazníku.

Díky tvaru karoserie má ale i30 Fastback N i jednu odlišnou věc. Tou je tzv. kachní ocas, tedy spoiler na víku zavazadelníku. Auto doplňují i červené linky, které k (příplatkové) modré barvě parádně sednou. Tyto dvě věci jsou jasným poznávacím prvkem eNkových hyundaiů.

Změny jsou oproti obyčejnému Fastbacku i uvnitř. Tou největší jsou výrazněji tvarovaná sedadla s poměrně velkým bočním vedením. Přehlédnout nelze ani sportovní volant s dvěma modrými tlačítky, pomocí nichž se nastavují jízdní režimy – a to buď ty normální (Eco, Normal, Sport) na jedné straně, nebo ty eNkové (N a N Custom) na druhé straně.

test-2019-hyundai-i30-fastback-n-performance- (27)

Je měkčí

Karoserie i30 Fastback N dostala oproti běžnému i30 Fastback například 29 dodatečných svárů navíc, čímž se zvýšila torzní tuhost karoserie a to o 6,9 %. Ve srovnání s 5dveřovým hatchbackem je díky delší karoserii i trochu jiné rozložení hmotnosti. Zatímco i30 nabídne 61,8 % : 38,2 %, i30 Fastback N rozkládá hmotnost mezi nápravy v poměru 59,7 % : 40,3 %. Může za to i fakt, že i30 Fastback N je na zadní nápravě o 12 kg těžší, i protože karoserie je celkově o 12 cm delší. Zajímavostí je, že je také o 3 cm nižší.

Už když jsme s i30 Fastback N jezdili poprvé, tehdy to bylo na autodromu v Sosnové, zjistili jsme, že oproti původnímu hatchbacku je celkově umírněnější. Je měkčí, jemnější, ale i tišší. Důvod? Auto má lépe sloužit každodennímu používání.

A to se povedlo, protože v normálním jízdním režimu filtruje podvozek nerovnosti i s 19″ koly velmi dobře. Podvozek je tichý a auto neposkakuje. To se ale změní, jakmile změníte jízdní režim na sportovní nebo dokonce na „N“. V tu chvíli celé auto výrazně ztuhne a zostří. Vše, tedy nejen podvozek, ale i řízení či odezva na sešlápnutí plynového pedálu.

Pokud máte jiné preference, pak si je můžete dosyta nastavit v jízdním režimu N Custom. Nastavení se provádí na displeji multimédií a vybírat lze v 7 možnostech nastavení. Upravit si lze charakteristiku motoru, (de)aktivovat meziplyny, elektronickou svornost diferenciálu, zvuk výfuku, tuhost podvozku, účinek posilovače řízení či účinek stabilizace.

test-2019-hyundai-i30-fastback-n-performance- (7)

Pokud aktivujete meziplyny (na palubní desce bude svítit ikonka), pak se při podřazení motor automaticky vytočí do těch správných otáček. Meziplyny ale můžete dělat sami, protože pedály má eNko rozmístěné poměrně dobře. 

Verze Performance

Hyundai i30 N i i30 Fastback N je v nabídce ve dvou verzích. Tu základní pohání čtyřválcový motor 2.0 T-GDI se 184 kW/250 koňmi a 353 Nm (s funkcí overboost na 378 Nm). Pak je tu ale možnost připlatit si 40 tisíc korun, za což dostanete verzi Performance. Ta má sice stejný točivý moment, ale výkon je vyšší a dosahuje maxima 202 kW/275 koní.

Nedostanete ovšem jen vyšší výkon, nýbrž i další vylepšení, kterými jsou elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na přední nápravě, větší brzdy, příčnou výztuhu v kufru, ale také o palec větší, 19″ kola s pneumatikami vyvíjenými společně s Pirelli přímo na toto auto (je na nich logo “HN”). Ty však naše auto nemělo, protože už bylo obuto na zimní pneumatiky.

A to bylo to největší negativum, protože teploty nepadaly pod nulu, takže pneumatiky moc nefungovaly. A to ani při přidání, ale ani při brzdění. Přidávat bylo potřeba opravdu s citem, protože jinak prokluzovala obě kola, a při ostrém brzdění ABS brzdný účinek uvolňovala.

test-2019-hyundai-i30-fastback-n-performance- (23)

Když však přituhlo a teplota padala k bodu mrazu, speciálně v noci, pneumatiky začaly fungovat mnohem lépe a z i30 Fastback N se stával v zatáčkách hodně rychlý stroj. Ve tmě ale bylo nepříjemné, že opravdu byla tma. Potkávací fullLED přední světlomety nesvítí špatně, dokonce i dálkové světlomety svítí daleko, problém ale je, že svítí příliš úzce a přímo před auto. Do zatáček tak není vidět a vjíždíte tam po tmě.

Nemění to ale nic na faktu, že plynový pedál je citlivý a s tím, jak na něj šlapete, roste i zátah motoru. Ten je navíc zajímavější než koncernových TSÍček, protože nemá tak lineární projev. Na druhé straně působí slabším dojmem než prakticky papírově stejně výkonný Ford Focus ST, který jsme testovali o pár dní později. Potěšilo i přesné řízení s příjemnou odezvou (zejména v N režimu).

Závěr

Hyundai i30 Fastback N je sice měkčí než 5dveřový hatchback i30 N, ale více se hodí na každodenní ježdění. Ani jeho projev už není tak hlučný, za což může i instalace filtrů pevných částic do výfukového potrubí (což se bohužel týká i 5D i30 N). Pokud ale přepnete na nejostřejší režim N, jakoukoliv nerovnost vám podvozek přesto poznat dá. A může jít třeba i o maličký kamínek na jinak hladké silnici. Auto parádně zatáčí, poslouchá řidičovy povely, ale se zimními pneumatikami není tak rychlé a jisté. Což se ale dá čekat…

Pohled do ceníku prozradí, že aktuálně je Hyundai i30 Fastback N levnější, než když na jaře přicházel na trh. Zároveň je ale příplatek za verzi Performance 2x tak vysoký (původně byl 20 tisíc korun), ale přesto je auto levnější. Cena 250koňové verze je 719 990 Kč, za Performance zaplatíte 759 990 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,i30 Fastback N
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychladlem
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,202 kW/275 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,353 Nm při 1450–4700 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.6 / 6.1 / 7.8
Emise CO2:,178 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4455 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1419 mm
Rozvor:,2650 mm
Provozní hmotnost:,1595 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 436 / 1337 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru