Spolupráce mezi automobilkami je docela běžná. Bylo tomu tak v minulosti a je tomu tak i dnes. Poměrně velkou spolupráci mají mezi sebou aktuálně Ford a Volkswagen. První její výsledky už můžeme vidět například na pick-upech Ford Ranger a Volkswagen Amarok nebo na malých dodávkách Volkswagen Caddy a Ford Tourneo Connect. A právě posledně jmenovaný model jsme vyzkoušeli v testu.
Volkswagen Caddy s novými logy
Pohled na nový Ford Tourneo Connect příbuznost s Volkswagenem Caddy jednoznačně prozradí. Základní tvary karoserie, stejně jako rozměry zůstaly a Ford upravil jen detaily – například masku chladiče, světlomety a design disků kol. Testovaný kus obouval 17″ disky, které jsou součástí „outdoorové“ výbavy Active, kterou má například i Ford Focus. Ta doplňuje některé plasty na karoserii i drobné detaily do kabiny.
Uvnitř je na první pohled vše prakticky beze změny, výjimkou je jen logo na volantu, ale volant samotný je přímo z Volkswagenu. Zůstala i doteková ploška před displejem infotainmentu, kde se ovládá teplota klimatizace a hlasitost infotainmentu. Stejně jako v případě Volkswagenu Caddy, ani ve Fordu Tourneo Connect není podsvícená, takže se v zimě ovládá velmi nešikovně. Klimatizace se ale dá ovládat přímo na dotekovém displeji a pro ovládání hlasitosti jsou na volantu tlačítka.
Detailnější pohled prozradí, že Ford upravil kapličku přístrojů, která ale pochází z původního Caddy. U testovaného auta s analogovými „budíky“, kterým dal svoje typické modré ručičky a trochu upravenou grafiku palubního počítače, který také pochází přímo od Volkswagenu. Za příplatek může auto mít i digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce. Decentně upravenou grafiku má také infotainment (můžete mít displej s úhlopříčkou 8,25 nebo 10 palců, který mělo i testované auto), jeho ovládání je ale opět typicky „volkswagenovské“.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Dvě karoserie
Na českém trhu je aktuálně možné vybírat z dvojice výbav Titanium a Active. Vybírat lze ze dvou délek karoserie: standardní Tourneo Connect nebo prodloužený Grand Tourneo Connect, přičemž ten jsme měli v testu. Rozdíl je 353 mm na celkové délce (4515 vs. 4868 mm) a 215 mm u rozvoru náprav (2755 vs. 2970 mm). O 3 mm ve prospěch delší verze se liší i výška a o 1 mm je rozdílná světlá výška.
Prodloužený rozvor se podepsal nejen na vnějších rozměrech, ale i na vnitřním prostoru. Ve druhé řadě sedadel může být více místa a je na ně lepší přístup. Boční posuvné dveře jsou na obou stranách a u verze Grand jsou o 131 mm (666 vs. 797 mm) delší. Obě verze mohou být vybaveny třemi řadami sedadel, přičemž sedadla ve druhé (tři sedadla) i třetí řadě (dvě sedadla) se dají jednoduše sklopit nebo zcela vyndat. Zavazadlový prostor je u testovaného kusu 650 litrů za třetí řadou sedadel, 1720 litrů za druhou řadou sedadel a dokonce až 3105 litrů ve chvíli, kdy budou v autě pouze přední dvě sedadla.
Benzin nebo nafta a pohon předních nebo všech kol
U motorizací, které jsou od Volkswagenu, je možno vybírat z těch spalujících benzin nebo naftu. Ve všech případech jde o čtyřválce s přeplňováním jedním turbodmychadlem. Elektrifikace v tomto případě neproběhla. Benzinový motor označuje Ford jako 1.5 EcoBoost, nabídne 84 kW/114 koní a 220 Nm. Kombinovat se dá s manuální šestistupňovou převodovkou, případně se 7° dvouspojkovým automatem. Naftové motorizace jsou dvoulitry EcoBlue s výkonem 75 kW/102 koní a 280 Nm nebo 90 kW/122 koní a 320 Nm. Zatímco ten slabší je spojen pouze s manuální šestistupňovou převodovkou, ten výkonnější může mít šestistupňový manuál (ten se dá kombinovat s pohonem předních nebo všech kol), případně 7° dvouspojkový automat (pouze předokolka).
Pod kapotou testovaného modrého kusu byla výkonnější naftová motorizace s automatickou převodovkou, jejíž volič je stejný jako u modelů Volkswagen. Na středovém tunelu je jen maličký joystick. Jde o převodovku DSG ačkoliv Ford ji po svém nazývá jako Powershift. Jejíž funkčnost je prakticky bez větších výhrad. Řadí hezky, plynule a téměř bez cukání, ale celkově je spíše rozvážnější a nikam úplně nepospíchá. Podřadit při tzv. „kickdownu“ jí chvíli trvá a nakonec stejně trochu váhá.
Za volantem
Dynamika auta je pro klidné řidiče dostatečná, ale jakmile budete chtít předjet pomalejší auto na okresní silnici, bude to chtít jistou přípravu a dost prostoru. Ford udává, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne testovaná verze za 11,8 sekundy a maximální rychlost je 186 km/h. Pružnost nicméně není nejsilnější stránkou testované motorizace. Projev motoru je stejný takřka od nejnižších až po ty nejvyšší otáčky, zátah negraduje a u červeného pole máte spíše pocit, že se motor trápí. Příliš jej vytáčet tedy nemá moc smysl, o moc lépe nepojede.
Cestovat s autem po dálnici je rozumné tak do maximálního povoleného českého limitu, protože pak se v něm začne výrazněji ozývat aerodynamický hluk, který se navíc prostornou kabinou vcelku rozléhá. Povídat si běžným hlasem není tak úplně možné a pokud chcete poslouchat rádio, budete jej muset zesílit. Když bude tma, využít k tomu budete muset tlačítka na volantu anebo poslepu sahat na dotekovou plošku před displejem.
Ačkoliv jde o nejvýkonnější motor z nabídky, rozhodně by pod kapotou mohl být ještě silnější motor. Tento se dá označit jen jako dostatečný, výkonovou rezervu nemá. Na druhé straně je dobré, že je tu alespoň spalovací motor, protože někteří konkurenti (z koncernu Stellantis) už nabízejí pouze elektrické varianty svých dodávek.
Testovaný Ford Tourneo Connect potěší spotřebou paliva. Když budete s autem jezdit „běžně“, spokojí se i se spotřebou do 6 l/100 km. Když budete motor častěji vytáčet, počítejte se spotřebou do 7 l/100 km. To je u auta vážícího přes 1,8 tuny s ne úplně ideální aerodynamikou vlastně docela dobrá vizitka.
Jízda není špatná, ostatně auto stojí na platformě MQB koncernu Volkswagen, která je za 10 let své existence už vcelku vyladěná. U dodávky ale rozhodně nedosahuje takových kvalit jako u osobních modelů. Z hlediska komfortu na tom nejsou Volkswagen Caddy ani Ford Tourneo Connect špatně, ale zadní náprava dokáže být na krátkých příčných nerovnostech nervóznější. Na těch větších se od ní tu a tam ozve i nějaká rána.
Závěr a cena
Nový Ford Tourneo Connect nahrazuje nejen předchozí generaci stejnojmenného modelu, ale i dvojici MPV Galaxy a S-Max, které už z nabídky Fordu zmizely. Nová dodávka je sice prostornější než obě MPV, ale zároveň je z ní více cítit, že je to prostě a jednoduše původně užitkový vůz. Pro větší rodiny s dětmi jde přesto o velmi dobré auto, protože bez problémů odveze pasažéry i jejich zavazadla. Auto by si ale zasloužilo výkonnější motory a zlehka doladit podvozek.
Pohled do ceníku ukáže, že nejlevněji se dá pořídit benzinová verze 1,5 EcoBoost ve výbavě Titanium za 725 153 Kč s DPH, nejlevnější naftové provedení je ve výbavě Titanium za 778 393 Kč. Za prodlouženou verzi Grand připlatíte 38 tisíc korun, za automatickou převodovku pak 50 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue Powershift (2022) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 96 kW/130 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 230 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 11.8 s |
Maximální rychlost: | 186 km/h |
Převodovka: | 7° dvouspojková (automatická) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5.2 – 5.3 l/100 km |
Emise CO2: | 136 – 138 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4868 mm |
Šířka: | 1931 mm |
Výška: | 1836 mm |
Rozvor: | 2970 mm |
Provozní hmotnost: | 1822-1826 kg |
Objem zavazadlového prostoru (litrů): | 650 (7 míst) / 1720 (5 míst) / 3105 (2 místa) |