Ford S-Max Hybrid

Test Ford S-Max Hybrid Vignale (2021)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 19. 8. 2021


Zbývá už jen pár značek, které své tradiční rodinné modely nenahradily módními SUV. Zaslouží si kategorie MPV právem skončit v propadlišti dějin, nebo nám tyhle zmenšené autobusy budou chybět? I v případě Fordu už každopádně střídání stráží bylo potvrzeno, Mondeo, S-Max a Galaxy v budoucnu nahradí jeden jediný crossover.

V otázce stylu tahá S-Max pochopitelně za kratší konec provazu. Proporce vůbec nezastírají, že potřebujete vozit buď hodně věcí, nebo hodně lidí. Nebo obojí.

Vyšňořená verze Vignale přidává nálož chromu, která se objevuje v masce chladiče, rámuje okna a chromované jsou dokonce i disky kol. Ve výsledku ale S-Max vypadá rozhodně přitažlivěji než osobní dodávky, které se cenou už dávno nedrží při zemi.

Ford S-Max Hybrid

Rodinný luxus

A uvnitř je to úplně jiný vesmír. Tady je vliv Vignale znát opravdu citelně, vedle kožených křesel (o těch ještě bude řeč) jsou kůží obšité i dveřní výplně nebo palubní deska. Skoro až prémiové zpracování doplňuje výborná praktičnost, kterou kazí snad jedině trochu nešťastně umístěný volič převodovky. Zabírá až zbytečně místa v prostoru, kde by mohla být třeba indukční přihrádka na telefon.

Nadšení příliš nebudou vyznavači těch nejmodernějších technologií, protože to tady vypadá jako v normálním autě a ne jako v kosmické lodi. Takže je tady příjemné množství tlačítek a osmipalcový displej infotainmentu, který už má své nejlepší roky za sebou.

Z hlediska funkčnosti ale odvádí práci na výbornou, navigace nepostrádá třeba ani online data o dopravě na cestě a nechybí ani podpora Apple CarPlay. Jednodušeji tady působí i digitální přístrojový štít, na druhou stranu ukazuje všechny potřebné údaje. Parádičky jako head-up displej, miliony barev ambientního osvětlení nebo ovládání gesty byste tady ovšem hledali marně. Mě osobně to ale vůbec netrápilo.

Ford S-Max Hybrid

Výborná jsou sedadla, která disponují nastavením hned v 10 směrech, nastavitelnou podporou stehen, masáží, výhřevem a ventilací. A sedí se v nich přesně tak dobře, jak asi tušíte. Zvládnout několik stovek kilometrů na jeden zátah je tady moc příjemná záležitost a je to taky jeden z důvodů, proč si připlatit za luxusní verzi Vignale, protože k jiné verzi je nedostanete.

Podobné pohodlí očekávejte i ve druhé řadě, kde je velkorysý prostor v podélném i příčném směru, což zajistilo tři plnohodnotná místa a také tři úchyty isofix. Pokud pro vaši rodinu nestačí ani pět míst, můžete si za příplatek 29 tisíc dopřát sedadel sedm.

Přístup do třetí řady je docela pohodlný, s místem už se tady ale tolik nehýřilo, navíc se pak zavazadelník smrskne na 285 litrů. To v pětimístném uspořádání se z kufru stane jeskyně o objemu 1035 litrů. A kdyby vám i tohle bylo málo, tak lze jednotlivá sedadla sklopit tlačítkem z kufru, což ve dvoumístném uspořádání znamená objem 2020 litrů.

Ford S-Max Hybrid

Naftu, nebo hybrid?

Nabídka pohonných jednotek se s poslední modernizací hodně zjednodušila. Je tady buď dvoulitrová nafta o výkonu 150, nebo 190 koní, přičemž ta slabší je spojená výhradně s manuálem, ta silnější s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem. A pak je tady zajímavost v podobě 2,5 litrového benzínu, který z hybridní pohonné jednotky vydoluje celkem 190 koní.

Je to na chlup stejně jako v případě nafty, způsob je ale dost odlišný. Spalovacímu motoru tady pomáhá elektromotor, který umí autem hýbat sám o sobě. Auto se tak dokáže tichoučce rozjet, v běžném tempu převezme otěže spalovací motor ve zhruba dvacetikilometrové rychlosti. Třeba popojíždění v koloně ale kompletně zastane elektromotor a i při běžné jízdě se zapojuje překvapivě dost často, stačí se jen pohybovat ustálenou rychlostí.

Baterie ukryté pod podlahou jsou přitom docela kompaktní. Mají kapacitu jen 1,1 kWh, takže na nějaké velké projížďky na elektřinu to není. Je to ale výborný kompromis mezi efektivitou a hmotností. Hybridní S-Max je totiž skoro stejně těžký jako ten vznětový.

Ford S-Max Hybrid

A funguje to skvěle, oba motory se spolu krásně doplňují jako dokonale sladěné duo. S-Max přitom vůbec netlačí na ekologickou strunu, stav baterie je tady ukrytý v jednom z podmenu palubního počítače, navenek se tváří jako úplně normální auto. Plynulosti pomáhá i eCVT převodovka, která v podstatě neřadí, ale mění převodový poměr. Otáčky motoru se sice mění podle zatížení, odhlučnění je tady ale na tak vysoké úrovni, že motor v kabině téměř není slyšet.

K tomu si Ford pomohl hned několika věcmi. Vedle poctivého odhlučnění motorového prostoru jsou to akustické fólie v předních oknech a také aktivní rušení hluku prostřednictvím reproduktorů. Výsledek? Opravdu nadstandardně tiché auto.

Spotřebou se navíc hybrid naftovému motoru nejenom přiblíží, ale dokonce ho i předčí. Ve městě, kde se elektromotor zapojuje opravdu hodně často, se S-Max dokázal pohybovat hluboko pod šest litrů, v závislosti na trase to bylo okolo 5,5 l/100 km. Na dálnici už tak efektivní není, i tak jsem se dokázal dostat pod šest litrů, týdenní průměr jsem po tisíci kilometrech zakončil se spotřebou 5,7 litrů na sto.

Ford S-Max Hybrid

A líbil se mi i podvozek. Ford si tradičně umí poradit i s rozbitým asfaltem, kde si zároveň dokáže zachovat slušnou míru ovladatelnosti. A S-Max není výjimkou. Moc se mi líbilo, podvozek dokáže na nerovnostech zůstat stabilní a jak dokáže i tak velká krabice měnit směr. Zkoušejte to ale raději bez dětí.

Závěr a cena

Tohle pro mě bylo opravdu velké překvapení. To, že je Ford S-Max dobré rodinné auto, to jsem věděl. Stejně jako že má prostorný interiér, velký kufr a dobře naladěný podvozek. To největší překvapení mi nachystala hybridní pohonná jednotka, která odvádí skvělou práci. Auto má dost výkonu, zároveň je neobyčejně úsporné a výborně odhlučněné.

V ceníku je navíc o šedesát tisíc levnější než stejně výkonná nafta, která má ovšem navíc pohon všech kol. Pokud nejste vyznavači vznětových motorů, tak tady asi není, co řešit. Cena za verzi Titanium startuje na 1,1 milionu, to luxusně pojatá Vignale vás přijde na 1.326.900 Kč. Stojí to ale za to.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,S-Max
Motor:,2.5 Duratec Hybrid
Motor:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,2490 ccm
Plnění motoru:,atmosférický
Palivo:,benzin + elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon:,140 kW/190 koní
Točivý moment:, neuvádí
Zrychlení 0-100 km/h:,9.8 s
Maximální rychlost:,185 km/h
Převodovka:,automatická eCVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1-6.4
Emise CO2:,140-147 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4804 mm
Šířka:,1916 mm
Výška:,1684 mm
Rozvor:,2850 mm
Pohotovostní hmotnost:,1902 kg
Objem zavazadlového prostoru:,965 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

1 názor na “Test Ford S-Max Hybrid Vignale (2021)”

  1. Jaká je maximální cestovní rychlost na dálnici? Tzn. Kdy ještě nemám pocit otáček u 6tis. A zvuk vzduchového tunelu?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru