Nejnovější generace pick-upu Ford Ranger je větší a dostala i větší motory. Pod kapotou může mít i třílitrový šestiválec, který jsme v rámci výbavy Wildtrak vyzkoušeli v klasickém redakčním testu.
Úplně nový
Ford Ranger nové generace vyjíždí z výrobních linek také jako Volkswagen Amarok s decentně pozměněným designem, ale stejnou technikou. Je totiž jedním z výsledků nedávno vzniklé spolupráce obou automobilek, která zahrnuje společný vývoj užitkových automobilů, elektromobilů a autonomního řízení. Pick-up pochází téměř kompletně z vývoje Fordu a obě značky používají jeho techniku, Amarok ovšem nedostane speciální verzi Raptor, která se vyrábí samostatně v továrně Fordu v Thajsku.
Novinka dostala úplně novou karoserii, jejíž vzhled se více přibližuje velkým americkým pick-upům, takže Ranger teď víc připomíná například F-150. Mohou za to zejména LEDkové přední světlomety i celkový postoj, kdy už nejde o takového „jezevčíka“ jako v minulé generaci. Vždyť rozchod kol se mezigeneračně zvětšil o velmi znatelných 50 mm. O stejný rozměr narostl i rozvor náprav. Na délku nový Ford Ranger měří celkem 5370 mm, široký je 1910 mm (bez zrcátek, se zrcátka dokonce 2208 mm), vysoký je 1884 mm (bez antény) a rozvor náprav je 3270 mm.
Design je revoluční nejen zvenku, ale také uvnitř, kde rozhodně nevypadá jako pracovní stroj. Palubní deska připomíná osobáky a navazuje na design, s nímž poprvé přijel elektrický Ford Mustang Mach-E. Středovému panelu totiž dominuje na výšku orientovaný až 12″ dotekový displej se systémem SYNC 4. I tak naštěstí Ford nechal pro některé funkce (hlavně klimatizaci a topení) fyzická tlačítka. Také v kapličce přístrojů už je 8″ displej, analogové budíky už se dnes prakticky nenabízejí.
Velký a těžký náklad? Žádný problém
Pick-upy jsou původně hlavně pracovní stroje, ale v posledních letech si je lidé častěji kupují také místo SUV. To ovšem neznamená, že by snad právě na své pracovní schopnosti zanevřely a staly se z nich jen pouhé stylovky do města, jako se to stalo právě u vozů SUV. Stále mají rámovou konstrukci, pohon všech kol, ale také toho dokáží hodně uvézt – ať už přímo na korbě, případně na vozíku za sebou. Ranger dokáže ve většině verzí uvézt brzděný přívěs s hmotností až 3,5 tuny, výjimku tvoří některé naftové čtyřválce, která uvezou od 3400 do 3450 podle výbavy.
Samotná korba měří na délku 1544 mm, na šířku v nejužším místě mezi blatníky má 1224 mm (jinak je to 1584 mm) a na výšku naměříme 529 mm. Aby náklad v korbě zbytečně nejezdil, nabízí Ford spoustu možností, jak jej uchytit. Náklad lze totiž přichytit nejen do zabudovaných ok přímo v prostoru korby, ale také k ližině na vrchu po bocích korby. Naložit sem můžete (podle verze a výbavy) přibližně 1,0 až 1,1 tuny.
Velký a silný motor
Doba dnes velkým motorům nepřeje, ale u Fordu si s tím dokáží ještě poradit, takže kromě dvoulitrových čtyřválců může pick-up Ranger (Ranger Raptor do toho nepočítáme) mít i třílitrový naftový šestiválec. Nepořídíte si ho k jakékoliv výbavě, ale dostupný je pouze k dvěma nejvyšším: „terénnější“ Ranger Wildtrak a naopak silniční a stylovější Ranger Platinum.
Jde o úplně nový motor z produkce Fordu, který je přeplňovaný jedním turbodmychadlem, nabízí výkon 176 kW/240 koní a točivý moment vrcholí 600 Nm. Standardem je automatická 10° převodovka a chytřejší pohon všech kol eAWD se středovým diferenciálem, který umí „automatickou“ čtyřkolku (4A). Ve slabších motorizacích je totiž pouze možnost jízdy na pohon zadních kol (2H) a pouze v případě potřeby na pohon všech čtyř kol (4H), případně ještě na redukci (4L). U testovaného Wildtraku funguje pohon všech kol ale jako u běžného SUV, kdy standardně jsou poháněna zadní kola a ta přední se připojují pouze ve chvíli, kdy je to potřeba.
Dynamika není vůbec špatná, nejvíc potěší přísun točivého momentu. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za velmi slušných 8,7 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Převodovka s motorem funguje dobře a při řízení rozhodně nemáte pocit, že by snad těch 10 kvaltů bylo moc. Převodovka se standardně snaží držet motor v co nejnižších otáčkách, ale pokud je potřeba a vy šlápnete na plynový pedál výrazněji, ochotně podřazuje.
Jakkoliv k samotnému fungování převodovky výhrady nemáme, tak k jejímu ovládání ano. Volič převodovky má vcelku povedený tvar, který dobře padne do ruky, ale jeho ovládání je opravdu špatné – hlavně z pohledu ergonomie. A poznáte to už při úplně prvním zařazení, když si do auta sedáte prvně. Volič má po stranách tlačítka, stejně jako spousta dalších převodovek, a dalo by se očekávat, že slouží jako pojistka pro zařazení jízdy. Ale není to tak.
Jde totiž o tlačítka, která za prvé aktivují manuální režim převodovky („M“), a za druhé slouží pro manuální řazení („+“ a „-„). Tlačítko pojistky je z přední části. Jasně, na to si zvyknete docela brzy, ale to není jediný přešlap. Ten další je ten, že když voličem přejíždíte od „P“ do „D“, tak jsou všechny trasy úplně stejné a jdou příliš zlehka. Když pak z „D“ chcete například zařadit „R“, často skočíte až na „P“. Drobnost, ale je to věc, která nás štvala vlastně pokaždé.
Ale potěší, že ačkoliv je volič převodovky vlastně mechanický, tak pokud máte zařazené „D“ a vypnete motor, sám se přesune zpátky do „P“ a zařadí parkovací režim. Vy se nemusíte starat o nic, prostě pak jen otevřete dveře, můžete vystoupit a odejít.
Za volantem
S třílitrovým naftovým Fordem Ranger Wildtrak už jsme se krátce projeli v květnu, už tehdy na nás působil jako velmi příjemné auto. A týdenní test na tom nic nezměnil, ba právě naopak to potvrdil. Jde o auto, které se na silnici chová skoro jako SUV – v kabině není příliš hlučné, je poměrně pohodlné a navíc i stabilní při rychlejší jízdě. A platí to i při jízdě s prázdnou a lehkou korbou, tedy v disciplíně, v níž pick-upy ještě před 10 lety ve srovnání s SUVéčky propadaly na plné čáře.
Dynamika v praxi není špatná, ale nečekejte, že se tohle auto nadechne a pojede jako lokomotiva. Jakkoliv má pod kapotou to, co tam má, zrychlování není zbrklé, je spíše rozvážné. Je potřeba myslet na to, že tohle auto váží přes 2,3 tuny. Za volantem tak panuje taková pohodová atmosféra. Při jízdě ve městě je uvnitř poměrně klid a ticho, změní se to při cestách po okreskách a na dálnici, kdy se začne výrazněji pronikat aerodynamický hluk od vnějších zpětných zrcátek.
A spotřeba paliva? Ford v technických údajích píše, že se pohybuje zlehka nad 10 litry na 100 ujetých kilometrů. V našem případě, kdy jsme prakticky ve stejném poměru kombinovali pražský provoz, mimoměstský provoz a dálnice, se spotřeba dostala nad 11 l/100 km. Jízda ale byla spíše svižnější, na spotřebu paliva jsme se nesoustředili. Potěší, že palivová nádrž nabídne objem 80 litrů.
Závěr
Nejnovější generace pick-upu Ford Ranger přijela na trh s nejširší nabídkou výbav a verzí v historii. Nabízí totiž 7 různých stupňů výbavy, trojici motorizací a dvojici převodovek. Některé motory a převodovky se ovšem dají kombinovat pouze s některými výbavami, takže třeba základní čtyřválce nemůžete mít v nejvyšších výbavách a naopak v nižších výbavách nemůžete mít šestiválec. Všechny verze nabízené v České republice ale mají standardně pohon všech kol.
V testované druhé nejvyšší výbavě jde o auto, které nabízí bohatou standardní výbavu a není určeno jen a pouze na silnice, ale rozhodně se nebojí terénu. Pro ten je vybaveno nejen pohonem všech čtyř kol, uzávěrkami středového a zadního diferenciálu, ale také světlou výškou 229 mm, brodivostí až 800 mm, ale i poměrně slušnými nájezdovými úhly (vpředu: 28°, vzadu: 25,6° bez tažného zařízení, respektive 22° s tažným zařízením; přechodový úhel: 20°).
A cena? Ford Ranger v základní výbavě s dvoulitrovým naftovým motorem a manuální převodovkou startuje těsně pod jedním milionem bez daně (1 197 900 Kč s DPH). Testovaný Ford Ranger Wildtrak je ale dražší a jeho cena začíná na 1 392 000 Kč bez DPH, respektive 1 684 320 Kč s DPH. Na pohled jde ale už o hodně fešácké auto, které dostalo i bohatou standardní výbavu. V České republice jsou k dispozici pouze modely s karoserií Double Cab, tedy s dvěma páry standardních dveří a dvěma řadami sedadel.
Technické údaje:
Auto: | Test Ford Ranger Wildtrak 3.0 EcoBlue V6 (2023) |
Motor: | vidlicový šestiválec |
Objem válců: | 2956 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | 4×4 |
Výkon: | 176 kW/240 koní při 3250 ot./min |
Točivý moment: | 600 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,7 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | 10stupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 10,1 – 10,2 l/100 km |
Emise CO2: | 265 – 268 g/km |
Objem nádrže: | 80 litrů |
Délka: | 5370 mm |
Šířka: | 2028 mm |
Výška: | 1884 mm |
Rozvor: | 3270 mm |
Provozní hmotnost: | 2300 kg |